|
---|
A Levegõ Munkacsoport ülésein történt
Az alábbiakban a Levegõ Munkacsoport 1998. szeptember 4-i, 18-i és október 2-i üléseinek legfontosabb eseményeit foglaljuk össze.
- Fokvári Katalin, a Káposztásmegyeri Környezetvédõk Körének elnöke elmondta: sikerült elérniük, hogy az Újpesti Önkormányzat újból napirendjére tûzze az M0-s autóút Káposztásmegyer melletti szakaszának ügyét. A képviselõ-testület egyhangúan támogatta a lakosságnak azt a kérését, hogy ne épüljön meg az a tervezett csomópont, amely forgalomvonzó hatásával sokszorosára növelné a 25 ezer fõs lakótelepen áthaladó gépjármûvek számát, és amelyik mindössze 150 méterre lenne egy óvodától és egy bölcsõdétõl. A képviselõ-testület egyhangúan fogadta el a lakosságnak azt a javaslatát is, hogy a zöldövezeti lakóteleptõl 200 méterre haladó utat ne a vasúti pálya fölötti, 16 méter magas felüljárón, hanem a földtöltés túloldalán, a vasútvonal alatt vezessék el. A határozatot a polgármester megküldte a közlekedési miniszternek, azonban a tárcától azt a választ kapta, hogy ragaszkodnak az eredeti tervekhez, és semmiféle engedményt nem hajlandóak tenni. A környezetvédelmi miniszter szintén elutasító választ adott az egyesület levelére. A Levegõ Munkacsoport továbbra is teljes támogatásáról biztosította az egyesületet. Lukács András elmondta, hogy levelet írtunk az Európai Parlament ombudsmanának, kérve, hogy vizsgálja ki az ügyet, mivel törvénysértõ módon megvalósított környezetpusztító beruházáshoz az Európai Befektetési Bank (EIB) nyújtott hitelt, a PHARE pedig pénzügyi támogatást. Várjuk a bíróság válaszát is a keresetünkre, amelyben kértük az építkezés leállítását (bár ismerve a hazai bírósági gyakorlatot, ehhez nem fûzünk nagy reményeket).
- A zöld államháztartási reformért folytatott kampányunkkal kapcsolatban Lukács András megállapította, hogy idén rendkívül rövid idõ áll rendelkezésre költségvetési javaslataink elkészítésére. Ezeken azonban folyamatosan dolgozunk, és figyelemmel kísérjük mind a kormány, mind az Országgyûlés munkáját. Már módosító javaslatokat juttatunk el a képviselõknek a termékdíjról, az általános forgalmi adóról és a jövedéki adóról szóló törvényekhez kapcsolódóan.
- Vargha Márton elmondta, hogy az új országgyûlésben több olyan képviselõ is van, aki egyetért a Levegõ Munkacsoportnak a tervezett fõvárosi 4. metró megépítését ellenzõ álláspontjával. Ezért tájékoztató anyagokat állítunk össze részükre azzal a céllal, hogy nyerjék meg képviselõtársaikat: semmilyen összeget ne hagyjanak jóvá az új metróra az 1999. évi állami költségvetésben.
- Állásfoglalást fogadtunk el az autópályadíjakról, amelynek lényege: nem szabad díjakat szedni a hazai autópályákon. (Álláspontunk bõvebb kifejtését ld. a 10. oldalon!)
- Megvitattuk és jóváhagytuk Beliczay Erzsébet Ajánlások Budapestért címû anyagát, és úgy döntöttünk, hogy a javasolt módosítások és kiegészítések után széles körben fogjuk terjeszteni az érintett önkormányzatok és civil szervezetek között.
- További támogatásunkról biztosítottuk a Mammut bevásárlóközpont terjeszkedése és a Széna téri park beépítése ellen tiltakozó helyi lakosságot és civil szervezeteket. Úgy határoztunk, hogy közösen szervezünk sajtótájékoztatót és tüntetést.
- Ujj Zoltán javasolta, hogy a Levegõ Munkacsoport rendezzen kétnapos tanácskozást a budapesti és fõváros környéki civil szervezetek részére a térség környezeti problémáiról. A javaslatot elfogadtuk, és felkértük Ujj Zoltánt a január második felében tartandó rendezvény technikai elõkészületeinek elvégzésére.
- Schnier Mária elmondta, hogy a Levegõ Munkacsoport képviseletében szeptember 2-án részt vett azon a közmeghallgatáson, amely a Petrodyne Rt. csepeli üzemanyag-tároló telepének létesítésére vonatkozó részletes környezeti hatástanulmány elbírálásának részét képezte. (Az elõzetes környezeti hatástanulmányt is hivatalos felkérésre írásban észrevételeztük. A nemzetgazdasági szükségességgel, a forgalmi megoldhatósággal és a szállítás közbeni haváriára vonatkozó terv hiányával kapcsolatban tettünk bíráló megjegyzéseket.) A Petrodyne Rt. 20 ezer köbméter kapacitású üzemanyag-tárolót fog létesíteni a Petróleum-öböltõl délre. Egyetlen eredményünk, hogy az 50 ezer köbméterre való távlati felbõvítéstõl a cég – jegyzõkönyvezett szóbeli kijelentése alapján – elállt.
- Schnier Mária arról is beszámolt, hogy a XXII. kerületi Önkormányzat sajnos elfogadtatta képviselõ-testületével azt a településrendezési tervet, amely mintegy 40 kamion részére biztosít parkolóhelyet Rózsavölgy és Kelenvölgy találkozásának családiházas körzetében, az ott elhelyezkedõ közlekedési övezetben. A Dél-Budai Polgári Szervezetek Környezetvédelmi Együttmûködési Fórum a (DKEF) levélben kérte a XXII. kerületi Önkormányzatot, hogy álljon el ettõl a szándékától, mert a telephely megközelítése megengedhetetlenül súlyosan érintené mind a családi házas, mind a magasházas lakónegyed útjait. A Fõvárosi Városrendezési Bizottság és a XI. kerületi Önkormányzat is ellenezte a tervet. A DKEF a XXII. kerületi fõépítésznél jegyzõkönyvezett tárgyaláson is tiltakozott. A terv testületi elfogadását követõen a Magyar Közlekedési Klub és a Rózsavölgy Egyesület, valamint a választókörzet önkormányzati képviselõje a testületi határozat hatálytalanítását kérte a Közigazgatási Hivataltól, több törvényességi hiányosságra hivatkozva.
- Schnier Mária felhívta a figyelmet arra, hogy a XI. kerületi Goldmann György téri park Irinyi út menti részét be akarják építeni. Ez a terület papíron sajnos építési övezet, és több ingatlanforgalmazó cég tulajdonában is volt, mióta a XI. kerületi Önkormányzat kiárusította. A Levegõ Munkacsoport levélben kérte a jelenlegi tulajdonost, valamint a beruházni szándékozó NOKIA céget, hogy álljon el ettõl a szándékától. Egyúttal felhívtuk a Fõvárosi Önkormányzatot, hogy zöldterületi célra vásárolja meg ezt a szép parkot, és sorolja közparki övezetbe. Aláírásgyûjtést is kezdtünk ennek alátámasztására a lakosság körében.
- A Magyar Közlekedési Klub Lágymányosi Csoportja tájékoztató sorozatot kezdett el a lakosság részére a 4-es metró terveinek olyan részleteirõl, melyeket a hatóságok „elfelejtettek" nyilvánosságra hozni. (A 4-es metró finanszírozási hiányosságait „területintenzifikálással" óhajtja megoldani a Fõvárosi Önkormányzat, ami nagy gépjármû-forgalmat vonzó létesítmények megépítését jelentené a föld alatt és a felszínen egyaránt.) A tervezett metróállomások környékén igen széles körben a témával kapcsolatos tájékoztatást is tartalmazó meghívókat helyeztünk el.
- Hajtman Ágnes elmondta, hogy a Zöld Szív Ifjúsági Természetvédõ Mozgalom felkérte a Levegõ Munkacsoportot: rendezzük meg együtt a 10. Zöld Szíves országos találkozót, amelyre Budapesten kerülne sor 1999 májusában. A felkérést elfogadtuk.
Új elnök |
Az utóbbi hónapok során megszaporodott teendõink miatt Lélegzet címû folyóiratunk borítékolása és postázása esetenként egyre több gondot jelent a számunkra, ezért azzal a felhívással fordulunk a lap olvasóihoz, a Levegõ Munkacsoport és tagszervezeteink aktivistáihoz, hogy jelentkezzen az, aki szükség esetén segíteni tudna nekünk a Lélegzet postázásával kapcsolatos teendõk ellátásában. |
Köszönjük |
A Környezet- és Természetvédõ Szervezetek |