Új arc,
új fejlemények Brüsszelben

Az Európai Bizottság Közlekedési Főigazgatóságánál (Directorate Generale VII, Transport) minden országgal egy ún. desk-officer tart kapcsolatot. A magyar ügyekkel mostantól Stephane Khelif foglalkozik, aki korábban négy évig a Francia Riviéra autópályáinak és kikötőinek tervezéséért volt felelős. Khelif úr január végén járt először Magyarországon. Elképzelése, mint ahogy a DG VII munkatársai nagy részének is, hogy Magyarországon, illetve a térségben általában, jól kiépült a vasúthálózat, ezért itt a hatékonyság növelésével, míg a hiányos autópálya-hálózaton a hiányzó infrastruktúra pótlásával kell a szolgáltatásokat javítani.

Testközelből azonban nem ilyen egyértelmű a helyzet, hiszen a vasúthálózat állapota, éppen azon a részen, amelyik a jobb kiépítettséget jelenti, mint az európai átlag, kritikán aluli. A közutak bővítését viszont nem tartjuk indokoltnak – véleményünk szerint (ami egybeesik a Világbank álláspontjával is) inkább a meglévő utak karbantartását, felújítását, korszerűsítését kell előnyben részesíteni.

Az EU támogatja a vasutakat, ám mint megtudhattuk, elsősorban a vasúton belüli szolgáltatás javításával, a rugalmasság növelésével kívánják mindezt elérni. Az tény és való, hogy e téren mindig lehet újítani, bár Magyarországon megelégednénk a már feltalált lehetőségek bevezetésével is.

Márciusban két héten keresztül vizsgálják majd a csatlakozni kívánó országok, így Magyarország közlekedési helyzetét is. A folyamat végén egy belső jelentés készül az EU Miniszterek Tanácsának, melyet a Bizottság véleményez. Ezek után alakítja ki az év második felének elején a Tanács az állásfoglalását, mellyel párhuzamosan egy magyar állásfoglalás is készül, és ezek alapján folynak majd a tárgyalások. A tárgyalások megszervezéséért és lebonyolításáért főigazgatóságonként egy-egy végrehajtó egység felelős, melyeken belül – értesüléseink szerint – minden országgal külön-külön csapat tárgyal. A közlekedési főigazgatóságnál Magyarországgal egy olasz úr lesz a vezető tárgyaló partner.

További hír, hogy január végére elvileg elkészült az újabb TINA jelentés, mely a közép- és kelet-európai térség infrastruktúra igényeit immáron a forgalmi előrejelzések alapján hivatott megállapítani. Ez örvendetes fejlemény, bár a forgalmi előrejelzéseket mi is szerettük volna látni! Javasoljuk, hogy a magyar kormány az adatok tanulmányozásáig függessze fel a tízéves autópálya- és gyorsforgalmi úthálózat fejlesztési programját, mert mégiscsak biztonságosabb gazdasági alapokon lehet a megtérülést számolni, ha tudjuk, mekkora forgalom fogja várhatóan igénybe venni az új utakat. Időközben a KHVM értékelésre benyújtott néhány közúti és vasúti projektet Brüsszelnek, melyek finanszírozásához EU pénzeket remélnek a leendő ISPA alapból.

J.F.