Az EU Bizottság Gazdasági és Társadalmi Bizottsága márciusban meghallgatást rendezett a kelet-európai közlekedési infrastruktúra fejlesztési igényeket vizsgáló ún. TINA jelentésrôl és a Transz-Európai Hálózat (TEN) irányelveinek módosításáról. A meghallgatáson elsôsorban vasúttársaságok képviselôi vettek részt, de ott voltak számos ország környezetvédôi is. Érdekes módon nem jelentek meg a közúti lobby képviselôi: talán tudták, hogy a Gazdasági és Társadalmi Bizottság nem eléggé nagy súlyú az EU döntéshozási mechanizmusában? Vagy ôk már a zsebükben érzik az infrastruktúra építésére szánt pénzeket?
Az elsô TINA jelentést kidolgozó bécsi TINA titkárság a következôkrôl számolt be:
– A TINA vizsgálat célja meghatározni a TEN kibôvítését.
– A javaslatokat egy GIS (elektronikus térképformátum) adatbank kialakítása és felhasználása révén dolgozták ki.
– Az elfogadott szabályok szerint a TINA útvonalak multimodálisak, megfelelnek az ENSZ EGB elôírásainak, megépítésük az országok GDP-jének legfeljebb 1,5%-ába kerülhet és 2015-ig fejezendô be.
– A forgalmi elôrejelzésekrôl adatbankot hoznak létre, részletesen minden egyes nyomvonalra és szakaszra.
A meghallgatáson kiderült, hogy a fenntarthatóság biztosításával gond van: ugyanis nem sikerül a forgalmat a közútról a vasútra terelni. A beruházások 45%a közút-, 35%-a vasútépítés formájában valósulna meg. Lengyel kollégánk elmondta, hogy náluk az útépítések a természetvédelmi területek 12%-át érintené. A TEN jelenlegi irányelvei a következôk:
1.) szolgálja a piacot,
2.) szolgálja a kohéziót,
3.) szolgálja az állampolgárokat egy közlekedési hálózattal,
4.) mindezt a szabad piac elvei között.
A TEN új generációjának feladata valószínűleg az lesz, hogy minél hatékonyabban használjuk a már meglévô infrastruktúrát (egységes telekommunikációs és irányító rendszerek, okos autózás, hatékonyabb logisztika, átjárhatóság biztosítása által).
A TINA-jelentést júniusban kell véglegesíteni. Gondot okoz azonban, hogy késnek a részletes forgalmi elôrejelzések. A TINA-titkárság elmondta, hogy ezek hiányában nem lehet pontosítani a TINA-jelentésben javasolt útvonalakat. Úgy tűnik, megint az útépítôk nyernek... További felvilágosítás: www.tinasecretariat.at
Az infrastruktúra és az EU-bôvítés kérdéseivel idei munkaterve alapján hangsúlyosan foglalkozik az Európai Közlekedési és Környezetvédelmi Szövetség (T&E) is. A TEN irányelvek felülvizsgálatával kapcsolatos anyag hozzáférhető a T&E magyarországi tagszervezetén, a Magyar Közlekedési Klubon keresztül: mkk@levego.zpok.hu, telefon: 361-3630.