A szervezet neve: Magyar Közlekedési
Klub Egyesület
A szervezet neve
a) rövidítve: Magyar Közlekedési Klub, illetve
MKK;
b) angolul: Hungarian Traffic Club, illetve HTC;
Az MKK székhelye: 1114 Budapest, Ulászló
u. 15.
Az MKK emblémája: zöld színû
stilizált fa, melynek törzse úttestként van ábrázolva,
szaggatott vonallal a közepén.
Az MKK pártpolitikailag semleges szervezet:
közvetlen politikai tevékenységet nem folytat, pártoktól
független, azoknak anyagi támogatást nem nyújt
és támogatást nem fogad el tõlük, országgyûlési,
megyei, helyi ill. fõvárosi és kerületi önkormányzatot
képviselõjelöltet nem állít és
azoknak anyagi támogatást nem nyújt.
Az MKK a közhasznú szervezetekrõl
szóló 1997. évi CLVI. törvény szerinti
kiemelkedõen közhasznú szervezet. Tevékenysége
a környezetvédelem, amelynek során a környezet
védelmének általános szabályairól
szóló 1995. évi LIII. törvénynek, valamint
a környezetvédelmi és területfejlesztési
miniszter feladat- és hatáskörérõl szóló
43/1990. (IX. 15.) kormányrendeletnek, továbbá a helyi
önkormányzatokról szóló 1990. évi
LXV. törvénynek megfelelõen olyan közfeladatot
lát el, amelyrõl állami szervnek és helyi önkormányzatnak
kell gondoskodnia. A közhasznú szervezetekrõl szóló
1997. évi CLVI. törvény 26. § c. 1. alpontjának
az MKK alapszabályának 2.2.a. és c. célkitûzése
felel meg; továbbá a törvény ugyanazon pontja
3. alpontjának az alapszabály 3.1.4. pontja; a törvény
4. alpontjának az alapszabály 2.2.g. célkitûzése
és 3.1.1. valamint 3.1.2. pontja; a törvény 9. alpontjának
az alapszabály 2.2.b., 2.2.e., 2.2.n. célkitûzése
valamint a 3.1.10. és 3.1.11. pontja; a törvény 10.
alpontjának az alapszabály 2.2.a. célkitûzése;
végezetül a törvény 11. alpontjának az alapszabály
2.2.m. célkitûzése felel meg.
Az MKK tevékenységének és
gazdálkodásának legfontosabb adatait a Lélegzet
címû, országos terjesztésû folyóiratban
és az Interneten honlapján nyilvánosságra hozza.
Az MKK képviselõi az Elnökség
tagjai és az országos titkár. Õk a felelõs
személyek.
Az MKK céljai és feladatai
Az MKK célja a közlekedés
ésszerûsítésének elõsegítése,
hozzájárulás egy olyan közlekedéspolitika
kidolgozásához és megvalósításához,
amely
a) a lehetõ legkisebbre csökkenti a környezetre és
a természetre gyakorolt káros hatásokat, az energiafogyasztást,
a területfelhasználást, valamint a gazdasági
és társadalmi költségeket;
b) megteremti a lehetõ legnagyobb biztonságot és az
egészséges életmód feltételeit mind
a közlekedõk, mind pedig a társadalom egésze
részére,
c) biztosítja a lehetõ legkevesebb akadályba ütközõ
mozgékonyságot és elérhetõséget,
amely a fenntartható fejlõdéshez szükséges.
A fenti célok elérése érdekében
az MKK feladata, hogy elõsegítse és támogassa
a) a gyalogos közlekedés számára - különös
tekintettel a gyermekekre - biztonságos, egészséges
és kellemes körülmények megteremtését;
b) közlekedés által okozott környezetszennyezés
csökkentését olyan szintre, amely összhangban van
a természet (beleértve az emberi szervezetet is) teherbíró-képességével;
c) a kerékpáros közlekedés széles körû
elterjesztését;
d) a tömegközlekedés korszerûsítését,
fejlesztését;
e) a vasúti közlekedés fejlesztését, a
közúti közlekedéshez viszonyított részarányának
növelését;
f) a fenntartható társadalmi-gazdasági fejlõdéshez
feltétlenül szükséges közúti gépjármûforgalom
feltételeinek javítását;
g) az állampolgári részvétel lehetõségeinek
bõvítését, a nyilvánosság, a
közvetlen demokrácia megerõsítését,
a tájékoztatás és tájékozódás
szabadságának minél szélesebb körû
megteremtését a közlekedéssel kapcsolatos döntéseknél;
h) ,,a szennyezõ fizessen!" alapelvnek a közlekedésben
történõ érvényesítését;
i) a lehetõ leggazdaságosabb közlekedési megoldásokat;
j) a közlekedésbiztonság hathatós növelését;
k) a gépjármûforgalom csökkentéséhez
vezetõ településpolitika kidolgozását
és megvalósítását;
l) olyan mûszaki és egyéb jellegû fejlesztéseket
(például a távközlés fejlesztése),
amelyek hozzájárulhatnak ahhoz, hogy egyes tevékenységek
a gépjármû-közlekedés kisebb igénybevételével
hatékonyabban legyenek elvégezhetõk;
m) a mozgássérültek közlekedési gondjainak
enyhítését;
n) a környezetbarát gépjármû-mûszaki
megoldásokat.
Az MKK szolgáltatásai
Az MKK céljai megvalósítása
érdekében az alábbi szolgáltatásokat
nyújtja:
A lakosság és a döntéshozó
felvilágosítása, tudatformálása.
A környezet állapotával kapcsolatos
adatok megszerzése és terjesztése.
Rendezvények, társadalmi megmozdulások
szervezése
Tudományos kutatások és
fejlesztések szervezése, támogatása.
Kormányzati és önkormányzati
döntések meghozatalát elõsegítõ
javaslatok kidolgozása.
Segítségnyújtás a
jogalkotási folyamatban.
Kapcsolattartás különbözõ
állami és önkormányzati szervekkel.
Kapcsolattartás nem kormányzati
szervezetekkel, intézményekkel, különösen
a hazai és külföldi környezetvédõ mozgalmakkal.
. Környezetvédelmi nevelés.
Környezeti tanácsadás.
A környezet védelmét segítõ
gazdasági tevékenységek elõmozdítása.
Az alábbi kiadványok megjelentetése:
a) külön rovat a havonta megjelenõ "LÉLEGZET"
címû folyóiratban,
b) szükség szerint körlevél a tagok, illetve az
Elnökség részére,
c) tanulmányok, népszerûsítõ anyagok
és egyéb kiadványok.
Az MKK közhasznú szolgáltatásaiból
bárki részesülhet.
Az MKK tagsága
Az MKK tagja lehet minden természetes
vagy jogi személy, függetlenül nemzetiségétõl,
vallásától, politikai álláspontjától,
fajától és nemétõl, aki az MKK alapszabályát
elfogadta és a tagdíjat befizette.
Az MKK rendes tagokból és tiszteletbeli
tagokból áll.
Az MKK rendes tagja lehet, aki elfogadja az MKK
Alapszabályát és fizeti a tagsági díjat.
Az MKK tiszteletbeli tagja lehet az a személyiség,
aki közéleti tudományos, mûvészeti vagy
más területen elismerést vívott ki, és
az MKK Elnökségének ezirányú felkérését
elfogadta.
A tagsági díjat az MKK Elnöksége
állapítja meg.
A tagsági viszony lemondással,
kizárással vagy elhalálozással szûnik
meg.
A fél éves tagdíjhátralékkal
rendelkezõk szavazati joga megszûnik. Az egy éves tagdíjhátralékkal
rendelkezõket az Elnökség kizárhatja.
Az MKK tagjai igénybe vehetik a szervezet
szolgáltatásait, és érdemi tájékoztatást
kapnak mûködésérõl.
Kizárható az a tag, aki
a) nem tesz eleget az Alapszabályban meghatározott kötelezettségeinek,
illetve
b) a közügyektõl való eltiltás hatálya
alatt áll, vagy magatartásával árt az MKK-nak.
A Közgyûlés
Az MKK legfõbb szerve a Közgyûlés.
A Közgyûlést az Elnöknek
legalább évente egyszer össze kell hívnia. Ezenkívül
az Elnök köteles összehívni a Közgyûlést
az Elnökség döntése alapján, vagy ha ezt
a tagok legalább 20 %-a kéri.
Az Elnök köteles a Közgyûlés
helyét, idejét és elõzetes napirendi pontjait
az MKK tagságával legalább két héttel
elõre írásban közölni.
A Közgyûlés határozatképes,
ha a rendes tagok legalább fele jelen van.
Ha a Közgyûlés nem határozatképes,
a 30 napon belül összehívott ismételt Közgyûlés
az elõzõ napirendi pontokban a megjelent, szavazásra
jogosult tagok számától függetlenül határozatképes.
A Közgyûlésen minden rendes
tag egy szavazattal rendelkezik.
A Közgyûlés ülései
nyilvánosak.
A Közgyûlés határozatait
a jelenlevõ tagok legalább kétharmados egyetértésével
hozza.
A szavazás általában nyílt,
azonban titkos szavazást kell tartani, amennyiben a jelenlévõ
tagok legalább egyharmada azt kéri.
A Közgyûlés kizárólagos
hatásköre
a) az Alapszabály elfogadása és módosítása,
b) az elõzõ évi tevékenységrõl
és költségvetésrõl szóló
beszámoló elfogadása,
c) a következõ évi munkaterv és tervezett költségvetés
elfogadása,
d) az Elnökség tagjainak megválasztása legfeljebb
négy évre,
e) a Felügyelõ Bizottság elnökének és
tagjainak megválasztása,
f) a Szervezeti és Mûködési Szabályzat
elfogadása,
g) a közhasznúsági jelentés elfogadása,
h) a más társadalmi szervezetekkel való egyesülés,
s úgyszintén a feloszlás kimondása.
Az Elnökség
Az MKK tagjai maguk közül legfeljebb
11 fõs Elnökséget választanak.
Az Elnökség felügyeli az MKK
alapszabály szerinti mûködését és
képviseli az MKK-t.
Az Elnökség köteles érdemben
foglalkozni bármely tag javaslatával. Fellebbezés
esetén a Közgyûlés dönt.
Az Elnökség hatásköre
a) határozathozatal mindazon jelentõs ügyekben, amelyek
nem tartoznak a Közgyûlés kizárólagos hatáskörébe,
b) az országos titkár és a gazdasági vezetõ
kinevezése, beszámoltatása és felmentése,
c) az MKK elnökének és alelnökeinek megválasztása,
d) döntés a tagdíj mértékérõl,
e) az MKK Szervezeti és Mûködési Szabályzatának
jóváhagyás és módosítása,
f) a hazai és külföldi rendezvények, tanulmányutak
tervének jóváhagyása.
g) felkérés az MKK Tanácsadó Testületében
történõ részvételre.
Az Elnökség ülései nyilvánosak.
Az Elnökség üléseit legalább
negyedévente tartja.
Az Elnökséget az országos
titkár hívja össze az Elnökkel történt
elõzetes egyeztetés után. A meghívást
legalább egy héttel az ülés elõtt írásban
kell eljuttatni az Elnökség tagjainak.
Határozatait az Elnökség a
jelenlevõ elnökségi tagok legalább kétharmados
egyetértésével hozza. Vitás ügyekben név
szerinti nyilvános szavazást kell tartani, melynek során
az ülés levezetõje számlálja a szavazatokat.
Az MKK Tanácsadó Testülete
az Elnökség mellett mûködõ szerv, amely a
társadalmi életben jelentõs eredményeket elért,
köztiszteletnek örvendõ személyekbõl áll,
akik tevékenységükkel fokozott mértékben
tudják elõsegíteni az MKK céljainak megvalósítását.
Az új Elnökség jelölõlistáját
az MKK tagjai által javasolt összes jelöltbõl kell
összeállítani.
A választás lebonyolítására
az Elnökség javaslata alapján a Közgyûlés
3 fõs szavazatszámláló bizottságot választ.
A jelölõlistán szereplõ
személyek közül titkos szavazással kell választani.
Az új Elnökség az a legfeljebb 11 személy, akik
a legtöbb szavazatot kapták. Szavazategyenlõség
esetén az egyenlõ számú szavazatot kapott személyekre
a szavazást meg kell ismételni.
Ha az Elnökség létszáma
11-nél kevesebb, az Elnökség újabb tagokat kooptálhat.
A kooptált tagok száma nem lehet nagyobb a választottak
felénél.
A Felügyelõ Bizottság
A Felügyelõ Bizottság három
tagból áll, beleértve annak elnökét.
A Felügyelõ Bizottság akkor
határozatképes, ha legalább két tagja jelen
van.
A Felügyelõ Bizottság közvetlenül
a Közgyûlésnek van alárendelve, mástól
utasításokat nem fogadhat el.
Amennyibe a Felügyelõ Bizottság
az alapszabállyal vagy a Szervezeti és Mûködési
Szabályzattal ellentétes mûködést tapasztal,
jogosult a Közgyûlést összehívni.
A Felügyelõ Bizottság
a) figyelemmel kíséri az MKK jogszabály és
Alapszabály szerinti mûködését;
b) ellenõrzi az MKK pénzügyi gazdálkodását,
különösen a költségvetésében jóváhagyott
összegek rendeltetésszerû és a mindenkori elõírásoknak
megfelelõ felhasználását;
c) megvizsgálja az MKK zárszámadását,
és véleményét közli a Közgyûléssel;
d) fegyelmi eljárást indítványozhat az MKK
tagjai és alkalmazottai ellen.
A Felügyelõ Bizottság megállapítása
és javaslata alapján az egyesület illetékes szerve
köteles a megfelelõ intézkedéseket megtenni,
annak végrehajtását ellenõrizni, és
minderrõl a Felügyelõ Bizottságot értesíteni.
A Felügyelõ Bizottság tagjai
tanácskozási joggal részt vehetnek a Közgyûlésen
és az MKK ülésein, az országos titkártól
és helyetteseitõl, valamint a gazdasági vezetõtõl
jelentést, az MKK egyéb alkalmazottaitól pedig tájékoztatást
vagy felvilágosítást kérhetnek, továbbá
betekinthetnek az MKK könyveibe és irataiba, és azokat
megvizsgálhatják.
A Felügyelõ Bizottság tevékenységérõl
jelentést tesz a Közgyûlésnek.
A Felügyelõ Bizottság szükség
szerint, de évente legalább kétszer ülésezik.
A bizottság összehívásáról annak
elnöke gondoskodik.
A Felügyelõ Bizottság ügyrendjét
maga állapítja meg.
A Felügyelõ Bizottság köteles
az intézkedésre jogosult vezetõ szervet tájékoztatni
és annak összehívását kezdeményezni,
ha arról szerez tudomást, hogy
a) az MKK mûködése során olyan jogszabálysértés
vagy az érdekeit egyébként súlyosan sértõ
esemény (mulasztás) történt, amelynek megszüntetése
vagy következményeinek elhárítása, illetve
enyhítése az intézkedésre jogosult vezetõ
szerv döntését teszi szükségessé;
b) az országos titkár vagy helyettesei felelõsségét
megalapozó tény merül fel.
Az intézkedésre jogosult vezetõ
szervet a Felügyelõ Bizottság indítványára
- annak megtételétõl számított harminc,
közgyûlés esetében nyolcvan napon belüli
ülésre - össze kell hívni. Ha az összehívásról
szóló értesítést húsz napon belül
nem küldik el az illetékes szerv tagjainak, akkor a testület
összehívására az Felügyelõ Bizottság
is jogosult.
Ha az arra jogosult szerv a törvényes
mûködés helyreállítása érdekében
szükséges intézkedéseket nem teszi meg, a Felügyelõ
Bizottság köteles haladéktalanul értesíteni
a törvényességi felügyeletet ellátó
szervet.
A Titkárság
Az MKK ügyintézõi, szervezõi
és adminisztrációs feladatai ellátására
Titkárságot mûködtet.
A Titkárságot az országos
titkár irányítja.
A Titkárság mûködése
az MKK Szervezeti és Mûködési Szabályzata
szerint történik.
A Titkárság dolgozói felett
a munkáltatói jogokat az Elnök gyakorolja.
A Titkárság gondoskodik
a) olyan nyilvántartás vezetésérõl,
amelybõl a Közgyûlés, az MKK ülése
és a Szakértõi Testület döntéseinek
tartalma, idõpontja és hatálya, illetve a döntést
támogatók és ellenzõk számaránya
(ha lehetséges, személye) megállapítható;
b) az a) pontban felsorolt döntéseknek az érintettekkel
való közlésérõl, illetve nyilvánosságra
hozásáról;
c) az MKK mûködésével kapcsolatosan keletkezett
iratokba való betekintés biztosításáról;
d) az MKK mûködésének, szolgáltatási
igénybevételi módjának, beszámolói
közlésének nyilvánosságáról;
e) a tagok felvételérõl;
f) a tagok kizárásának adminisztrációjáról.
Gazdálkodás
A gazdálkodás közvetlen irányításáért
az országos titkár és a gazdasági vezetõ
külön-külön és együttesen is felel.
Az MKK közhasznú társaságot
hozhat létre a céljai elérésére szükséges
anyagi fedezet biztosítására.
Az MKK a céljai megvalósításáért
végzett munkáért térítést fizethet.
Az MKK vállalkozási tevékenységet
csak közhasznú céljainak megvalósítása
érdekében, azokat nem veszélyeztetve végez.
Az MKK a gazdálkodása során
elért eredményét nem oszthatja fel, azt létesítõ
okiratában meghatározott tevékenységére
kell fordítania.
Az MKK az államháztartás
alrendszereitõl - a normatív támogatás kivételével
- csak írásbeli szerzõdés alapján részesülhet
támogatásban. A szerzõdésben meg kell határozni
a támogatással való elszámolás feltételeit
és módját.
A 9.6. pontban foglaltak szerint igénybe
vehetõ támogatási lehetõségeket, azok
mértékét és feltételeit a sajtó
útján nyilvánosságra kell hozni. Az MKK által
nyújtott cél szerinti juttatások bárki által
megismerhetõk.
Az MKK a felelõs személyt, a támogatót,
valamint e személyek hozzátartozóját - a bárki
által megkötés nélkül igénybe vehetõ
szolgáltatások, illetve a tagsági jogviszony alapján
nyújtott juttatások kivételével - cél
szerinti juttatásban nem részesítheti.
Az MKK váltót, illetve más
hitelviszonyt megtestesítõ értékpapírt
nem bocsáthat ki.
Az MKK
a) vállalkozásának fejlesztéséhez közhasznú
tevékenységét veszélyeztetõ mértékû
hitelt nem vehet fel;
b) az államháztartás alrendszereitõl kapott
támogatást hitel fedezetéül, illetve hitel törlesztésére
nem használhatja fel;
c) váltót nem bocsáthat ki.
Az MKK-nak a cél szerinti tevékenységébõl,
illetve vállalkozási tevékenységébõl
származó bevételeit és ráfordításait
elkülönítetten kell nyilvántartani.
Az MKK bevételei:
a) az államháztartás alrendszereitõl vagy más
adományozótól közhasznú céljára
vagy mûködési költségei fedezésére
kapott támogatás, illetve adomány;
b) a közhasznú tevékenység folytatásából
származó, ahhoz közvetlenül kapcsolódó
bevétel;
c) az egyéb cél szerinti tevékenység folytatásából
származó, ahhoz közvetlenül kapcsolódó
bevétel;
d) a szervezet eszközeinek befektetésébõl származó
bevétel;
e) a tagdíj;
f) egyéb, más jogszabályokban meghatározott
bevétel;
g) a vállalkozási tevékenységbõl származó
bevétel.
Az MKK költségei:
a) a közhasznú tevékenység érdekében
felmerült közvetlen költségek (ráfordítások,
kiadások);
b) az egyéb cél szerinti tevékenység érdekében
felmerült közvetlen költségek (ráfordítások,
kiadások);
c) a vállalkozási tevékenység érdekében
felmerült közvetlen költségek (ráfordítások,
kiadások);
d) a közhasznú és egyéb vállalkozási
tevékenység érdekében felmerült közvetett
költségek (ráfordítások, kiadások),
amelyeket bevételarányosan kell megosztani.
Az MKK nyilvántartásaira egyebekben
a reá irányadó könyvvezetési szabályokat
kell alkalmazni.
Az MKK köteles az éves beszámoló
jóváhagyásával egyidejûleg közhasznúsági
jelentést készíteni.
A közhasznúsági jelentés
tartalmazza:
a) a számviteli beszámolót;
b) a költségvetési támogatás felhasználását;
c) a vagyon felhasználásával kapcsolatos kimutatást;
d) a cél szerinti juttatások kimutatását;
e) a központi költségvetési szervtõl, az
elkülönített állami pénzalaptól,
a helyi önkormányzattól, a kisebbségi települési
önkormányzattól, a települési önkormányzatok
társulásától, az egészségbiztosítási
önkormányzattól és mindezek szerveitõl
kapott támogatás mértékét;
f) az MKK vezetõ tisztségviselõinek nyújtott
juttatások értékét, illetve összegét;
g) a közhasznú tevékenységrõl szóló
rövid tartalmi beszámolót.
Az MKK éves közhasznúsági
jelentésébe bárki betekinthet, illetõleg abból
saját költségére másolatot készíthet.
Összeférhetetlenség
Az MKK vezetõ szerveinek határozathozatalában
nem vehet részt az a személye, aki vagy akinek közeli
hozzátartozója (Ptk. 685. § b./ pont), élettársa
(a továbbiakban együtt: hozzátartozó) a határozat
alapján a) kötelezettség vagy felelõsség
alól mentesül, vagy b) bármilyen más elõnyben
részesül, illetve a megkötendõ jogügyletben
egyébként érdekelt. Nem minõsül elõnynek
az MKK cél szerinti juttatásai keretében a bárki
általmegkötés nélkül igénybe vehetõ
nem pénzbeli szolgáltatás, illetve a tagoknak a tagsági
jogviszony alapján nyújtott, alapszabálynak megfelelõ
cél szerinti juttatás.
Nem lehet a Magyar Közlekedési Klub
vezetõ tisztségviselõje (elnöke, országos
titkára, vagy ezek helyettese) olyan személy, amely korábban
más közhasznú szervezet vezetõ tisztségviselõje
volt e tisztsége megszûnését követõ
legalább két évig, amennyiben a korábbi szervezet
az adózás rendjérõl szóló törvény
szerinti köztartozását nem egyenlítette ki.
Nem lehet a felügyelõ bizottság
elnöke vagy tagja, illetve könyvvizsgálója az a
személy, aki: a) az MKK vezetõ képviselõje;
b) az MKK-val más tevékenység kifejtésére
irányuló munkaviszonyban vagy munkavégzésre
irányuló egyéb jogviszonyban áll, ha jogszabály
másképp nem rendelkezik; c) az MKK-val az MKK célja
szerinti juttatásból részesül, ide nem értve
a bárki által megkötés nélkül igénybe
vehetõ nem pénzbeli szolgáltatásokat és
az MKK által a tagjainak a tagsági viszony alapján
nyújtott, alapszabály szerinti cél szerinti juttatást;
d) valamint az e pontban eddig említettek hozzátartozója.
A Magyar Közlekedési Klub vezetõ
tisztségviselõi, illetveaz ennek jelölt személyekkötelesek
valamennyi érintett közhasznú szervezetet elõzetesen
tájékoztatni arról, hogy ilyen tisztséget egyidejûleg
más közhasznú szervezetnél is betölt.
Garanciális iratkezelési, nyilvántartási
és beszámolási szabályok
Az MKK vezetõ szerveinek (közgyûlés
és Elnökség ülése) döntéseirõl
olyan nyilvántartást kell készíteni, amelybõl
a vezetõ szerv döntéseinek tartalma, idõpontja
és hatálya, illetve a döntést támogatók
és ellenzõk számaránya (ha lehetséges,
személye) megállapítható.
Az MKK országos titkára felelõs
a vezetõ szervek döntéseinek az érintettekkel
való közléséért. Ez egyes személyeket
érintõ döntések esetén ajánlott
postai küldeményben, az MKK összes tagját vagy
a tagok nagyobb csoportját érintõ döntések
esetén szóban, jegyzõkönyvben, körlevélben
vagy egyéb alkalmas módon történhet. Amennyiben
az adott döntés természete megkívánja,
az országos titkár a döntést országos
napilapban nyilvánosságra hozza.
Az MKK mûködésével kapcsolatosan
keletkezett iratokba, különös tekintettel a közhasznúsági
jelentésre, bárki betekinthet, azokról saját
költségén másolatot készíthet.
Az egyesület mûködésével, szolgáltatásainak
igénybevételével kapcsolatos egyes lényeges
információknak, valamint az MKK beszámolóinak
nyilvánosságra hozataláról az országos
titkár esetenként dönt.
A módosított Alapszabályt
a Közgyûlés Budapesten, 1998. május 15-én
elfogadta.