"Milyen a viszony az úgynevezett "nyugati" és "keleti"
országok művészete között?
Beszélhetünk-e tipikus közép-kelet-európai képzőművészetről, s ha igen,
mi alapján? E régió művészei a centrumot próbálják követni a perifériáról,
vagy sajátosan mást, a nyugati művészet mellé helyezhetőt hoznak létre?
A kortárs művészeti környezetben mi alapján ítélhető meg a művek kvalitása?
Ahhoz, hogy ezeket a kérdéseket megválaszoljuk -
vagy jobbakat tegyünk fel -, ismerni kellene a szomszéd országok mai művészeti
életét. Talán nem túlzás azt állítani, hogy a kortárs művészet iránt érdeklődőknek
nincs átfogó képe a mai lengyel, cseh, osztrák képzőművészetről, nem beszélve
az ukránokról, oroszokról vagy románokról. A terület önismeretének kialakításához
a művek és az információ áramlására lenne szükség a közép-kelet-európai
országok között.
A földrajzi közelség ellenére nagyon kevés galéria
mutat be Magyarországon kortárs anyagot ezekről a területekről. A kisszámú
kezdeményezés közül kiemelkedik Hans Knoll galériájának tevékenysége. Az
Újlak csoport prágai "Vier" ("Négy") címmel fiatal magyar
művészek komarnói és budapesti szereplése ("Oszchilláció") is megemlítendô
a teljesség igénye nélkül.
Mindezek miatt üdvözölhető Hans Knoll kezdeményezése,
akinek javaslatára kilenc budapesti galéria kortárs osztrák alkotók műveit
mutatta be szeptemberben. Az akció a "Játék határok nélkül" címet
viselő hivatalos kiállításokhoz kapcsolódott...
...Barbara Höller és Konrad Rautter 1987 óta dolgozik
együtt. A Liget Galériában található katalógusból az derül ki, hogy minimális
eszköztárral monumentális hatású installációkat készítenek. Falfelületeken
a minimalista szobrászatra jellemző helykijelölő objektumokat helyeznek
el, ezáltal új terek jönnek létre, új térviszonyok és arányok.
A Liget Galéria padlózatán dörzspapírból készítettek
körbefutó sávot, mely egy helyütt kiemelkedett a padlósíkból. A belépő
először a durva, tapadó felületre léphetett, majd a galéria linoleumpadlójára.
Az érintés fokozta a munka intenzitását..."
16O. Still standing - Barbara Höller and Konrad
Rautter - this exhibition - beside the group exhibition, based on the conception
of Peter Nesweda and Júlia Fabényi, representing contemporary Austrian
art at the Ludwig Museum and at the Mücsarnok - was established by the
motion of Hans Knoll, as one of the nine one man shows entitled ``Game
with no borders``. These exhibitons took place at various small galleries
/the Artpool, the No 5, the Knoll, the Liget, the Várfok 14, the Roczkov,
the Pandora, the Studio, the Fészek/ .
- installation /sand-cloth, glue/
``What is the relation between the art of the so-called
``Western`` and ``Eastern`` countries like? Can we talk about typical Central-Eastern-European
fine art, and in case we can, on what basis? Do the artists of this region
try to follow the centre from the periphery, or do they create something
else, which can be placed beside Western art? In contemporary art by what
basis can the quality of the works be judged?
If we want to answer these questions - or
ask better ones - we ought to know the contemporary art of neighbouring
countries. Perhaps it would not be stretching things to suggest that the
ones who are interested in contemporary art have no comprehensive view
of the present Polish, Czech, Austrian fine art, not to mention the Ukranian,
Russian or Romanian art. In order to form a sense of recognition within
the area, there ought to be an exchange of works and information between
the Central-Eastern-European countries.. In spite of the geographical proximity,
hardly any Hungarian gallery exhibits contemporary material from these
areas. Among the few initiatives, the activitiy of Hans Knoll`s gallery
stands pre-eminent. Without the demand of completeness, we must mention
the ``Vier`` /``Four``/ exhibition of the Ujlak csoport in
Prague, and the ``Oszchilláció`` exhibition of young Hungarian artists
in Komarno and in Budapest. In light of such evidence, we must enthusiasitcally
greet the initiative of Hans Knoll, on whose proposal nine Budapest galleries
showed the works of contemporary Austrian artists in September. The action
was connected with the official exhibition entitled ``Game with no borders``...
...Barbara Höller and Konrad Rautter have been working
together since 1987. According to the Liget Gallery catalogue, they make
installations with monumental effects with minimal means. They put
emplacemental objects, charasteristic of minimalist sculpture, on wall
surfaces, and create new spaces, new relations between spaces and new proportions.
A belt of sandpaper was built around the floor of
the Liget Gallery. The entrant stepped onto a rough, adhesive surface first,
and then onto the floor of the gallery. The texture increased the intensity
of the work...``
THE WORK OF RAUTTER + HÖLLER
Fixed somewhere between architecture, sculpture and paiting the installations
of Rautter + Höller depend on the structures of the rooms the take place
in. The accentuating of geometric relationships and the visualisation of
materialistic and optical irritations should help to bring forth new sensible
experiences with room and thought.
The rooms dictate their selection of materials and the media they work
with, which may sound prosaic or even trite. The materials consist mostly
of articles found, worthless or natural things and industrially produced
objects.
The room interpretations of Rautter + Höller are very fragile compositions and need some attentive communication to confront them - it is easy to change or to destroy their installations with the minimum use of force. The labil balance refers to the carelessness of people and to their treatment of the objects that surround them in their daily lives and their social relationships.
Through the installations the space should be seen in a different way.
The existing room will be reinterpreted in a removed but equally valid
version, which is confronting structures of power and refusing indifferences
in receiving.
Konrad Rautter - 1956 born in Matrei/Osttirol
1970-75 College of Architecture, Saalfelden
Barbara Höller - 1957 born in Vienna
1977-83 Academy of Applied Arts, Vienna
They working together since 1987