"Tandori Dezső ül, utazik, járkál le-föl, mindegy, hogy a keze ügyében írógép, golyóstoll vagy filctoll van éppen. Talán nem kell kényszeresen eldönteni azt sem, hogy micsoda hát Tandori. Író vagy képzőművész?…
Rajzaiban nincsenek kényszerek, nincsenek parancsoló értelmek és utalások. Szelíd lehetőségek vannak arra, hogy eszünkbe juthasson valami…"
(Orsós László Jakab: Tandori a rajzoló,
Népszabadság, 1995. Július 7, 15p)
"…Tandori csak néhány éve lép gyakrabban a nyilvánosság elé és azóta a publikálás mellett előadásoka, performanszokat is tart. Ezekből kiderül, hogy milyen szuverén módon bánik a szóval…
Tandoriban a komplexitása érdekes. Bázisa a talajnélküliség. Egyszerűsége a tudás: ‘A biciklitolvaj, avagy: Kant lelopja az erkölcsi törvényt az égről’. Ez azonban nem tanítás, vagy iskolai óra, inkább beszélgetés az előző napi tv-műsorról, vagy a rokonokról és természetesen a napi katasztrófákról (és ezzel mindig az egész világról). A természetesség művészete, amit ugyanakkor szigorú koncepció határoz meg. Az élet nehézségében gyökerező könnyedség…"
(eike: Dezső Tandori II
– "1994,5" / Der Neue Pester Lloyd,
19. Juli 1995, 10.p)
Rilke mondja: "Nem vagyunk egyek." Főmedvém így érti: "Nem vagyunk. Egyek." Mire ő: "Én vagyok. Velem ezt egyszer már megetették, akkor mit egyek?" Mit rajzoljunk, fessünk, satöbbi, szögezzünk, installáljunk, performáljunk? Mi az, ami nincs meg e nélkül?
LEMEGY, AMIRE FÖL. Ez talán rámutat. Vagy: fogrém, evési vágyak ellen. A legjobb, ha fogkrémre se vágysz.
Vagy nincs rá mód. Semmire sincs mód. De ilyen már volt, és lesz még.
Istenünk nem az állatok istene.
Hogyan élem túl madaraim halálát? Nemes Nagy Ágnes: "Egy madár ül a vállamon..." És eldőlnék már nélküle. Nem az, hogy a szív madár-szilánkra szakad szét, de a Madárkirályság eleve mint Undercover Birdöt - szép lónév - küldött téged az emberek Istenének világába. Te mindig maradsz, mint madár. A többi: annyi.
Tandori Dezső
A KÉPEKRŐL
Tandori Dezső és Várnagy Tibor beszélgetése
T.D: Képzeld el, jöttem az utcákon - Dob utca, minden, csupa ilyen jó helyen, de baromi iramban: már itt lehetnék egy fél órája, csak elcsászkáltam valahogy -, hát mit látok? Egy wc-csésze van ott. Na mondom, üzen öreg! Tudod? Üzen az öreg. És ezt! De vártam a folytatást és a túlsó sarkon egy nagy adag kutyaszarba léptem. Oké, értettem! A wc-csésze a régi, a szar mindig új: meg van jegyezve. Meg is fogom írni egyszer, ez volt az üzenet.
Vicces, hogy a Dekalkomániák a legrégebbi darabok és majdnem otthon felejtettem őket. A 70-es évekből maradtak ezek a Dekalkomániák. Ezeket úgy csináltam, hogy sok tust odafestettem, odamázoltam a papírra és ilyen mérnöki sablont húzogattam rajta. Ezekből majd válogatunk.
Tulajdonképpen a lóverseny-futamok is vagy, ha éveken át követed őket, az is ugyanilyen Dekalkománia, mert már majdnem mindegyik lovat láttad úgy, hogy össze volt rázva, mit tudom én a 24-es mezőnyből te láttad, hogy kilencen már futottak már egymás ellen, aztán volt amikor ebből a kilencből hat, tehát sokszor futottak és hol ez nyert, hol az nyert. Nem lehet! Ha valaki kezdő, akkor azt mondja: jaj hát ez az én nevem, ez tetszik nekem! Meg millió indok van rá, hogy most nyerni fog, mert még nem nyert. Na, de amikor például egy olyan futam van, ahol már mindegyik nyert, akkor most melyik? Hát valahogy ahogy itt is ezek a fák vagy üregek látszanak... Ugyanez van az életben is, de gondolom a könyvekkel is. Melyik szerzőtől olvassak? Dosztojevszkijtől? Stendhaltól? Vagy: melyiket olvassam? Nagyjából eldönthetetlen! XIX. századi mindegyik, szóval...
Hát ezek is ilyen ismétlődő dolgok. Majdnem, hogy ilyen önkioltók is, nem? Én nem tudom, én úgy vagyok vele, ezzel a fajta dologgal, hogy teljesen unalmas és mégse szabadulok tőle. Nem? Nem úgy van? Mindig ugyanazt látom - a franc egye meg! -, de közben azért nézem. Csak nézem.V.T: Szerintem a dobozokat is állítsuk ki!
T.D: Tényleg?
V.T: Aha! Nagyon szépek.
T.D: Azt nem tudom, de állítsuk ki, mert balhé.
V.T: Ilyen pici papírjaid miért voltak? Jegyzetlapoknak tartottad őket?
T.D: Hó-ha, milyen nehéz kérdés! Azt hiszem azért voltak, mert a feleségemmel ilyen papírokon leveleztünk egymással. Meg a kártyabajnokság eredményeit írtuk rá. És aztán vettem ilyet, ilyen dobozokban az Ápiszban. S akkor 75-76-ban volt egy nagyon erős képzőművészeti hullám, talán a sok fordítás, meg ilyenek miatt, hogy meg ne hülyüljek. Meg akkor túl voltam a sárga kötetemen, A talált tárgy megtisztításán. És az tulajdonképpen a Dekalkomániával folytatódott.
V.T: S akkor vehetjük úgy, hogy a képzőművészet meg ezekkel kezdődött?
T. D: Nem tudom előtte mi volt. Azt tudom, hogy mikor a Musilt fordítottam, akkor abban ott van valaki, aki beledilizett abba, hogy képzőművészetet csinál. Akkor közben csináltam már indigó-gyűrést is, 970-71-72-től. És azok nagyon agresszív cselekvések voltak az indigóval. Tehát mit tudom én emlékszem, hogy Nietzsche szövegeket másoltam ki papírra és egybegyűrtem indigóval - s kilógott belőle, meg nem -, meg fölvagdostam, fölszögeztem. De akkor ezek fölkerültek a könyvespolcomra, mert jöttek a madárkáink. Nekik veszélyes lett. Az indigó meg a szögek.
Vicces, hogy az írógéprajzok is nagyjából indigórajzok, mert többnyire indigómásolatok. Ez egy véletlen. Késôbb az indigót úgy használtam, hogy a rajzokat, melyeket Indigórajzoknak nevezünk...V.T: Az Indigórajzok, azok az indigóval készített - tulajdonképpen - frottázsok, igaz?
T.D: Igen. Igen. Az igazi indigórajznál ott van a mancsodnak a munkája: az esetlegesség. Tehát, ahogy egy bezáratlan kört húzol indigóval, akkor az más, mintha tussal húzod. Valamiért más, mert itt a körmöd is beleér. A tus vagy pedig a rost-toll az odatesz a kezed és a dolog közé egy olyan eszközt, ami akkor egy pillanatig nem te vagy. Amilyen hosszú a toll. Nem? Vagy a hegye. Így meg a körmöd is beleér! És lesznek aztán, mikor az indigót festettem is...
Most például rájöttem arra, hogy lovat már sokkal korábban is rajzoltam. Szoktam mondani, hogy ezek a lovak, ezek bevallottam amatőr munkák. Mert - ahogy azt talán az estemen is említettem -, a Chagallék, meg a Marc csodálatos lovakat rajzoltak úgy, hogy igazából a lelküket festették. S én meg nem. Én tényleg a Sportiing Life-ból le akartam rajzolni a lovat, fotorealista hűséggel, de az ügyességemből ennyire futja. Tehát hatalmas munkával, sokszor este nyolctól éjfélig rajzoltam egy lófejet vagy valamit, egy lovat. Ha egy egész ló, akkor többnyire valahol már el van rontva - nagyon látványosan -, de ha sok van együtt, akkor viszont jó, mert látszik az igyekezet benne. Mint a Camus Pestisében az amatőr író, aki egy mondatot tud csak megírni, és az sose tetszik neki. Amatőrnek érzi, és végül elviszi őt a pestis. Én meg még mindig élek!
Az a vicc, hogy madárzsoké kifejezés is megfejtődött. Ugyanúgy, ahogy elfelejtettem például, hogy volt egy X városban egy - nem akarom megmondani, hogy hol - egy kiállításom a nyolcvanas években. S nem azért felejtettem el, mert hűtlen vagyok, épp ellenkezőleg! Ahhoz, hogy valamihez az ember hű legyen, nekem az kell, hogy teljesen arra koncentráljak. Úgy látszik nincs végtelen erőm s ezért nagy a felejtôkém, szóval megy el, megy el, hogy mi volt. De a Dekalkomániákra mindig emlékszem. Azt is tudtam, hogy hol vannak. Szerencsére nem felejtettem el: a kályhánál. Azt szokták mondani, hogy táncolni valaki a kályhától tud és a dekalkomániák nálunk a kályhánál vannak. És akkor itt meg az volt, hogy a kelkáposztalevelet beraktam az indigó fölé vagy alá, meg egy védőpapírt, hogy ne törjön minden össze, és ott jött ki lóalak. Ami sokkal szebb ló - képzőművészetileg -, mert nincs benne igyekezet, meg eleve van felmentésem, hogy miért stilizált. Most, ha én egy lovat kezdek el rajzolni, akkor azonnal kiadtam magam! Semmi fölmentésem sincs: az derül ki, hogy nem tudok rajzolni. Tehát ilyesmi. De itt meg úgy néz ki, mintha tudnék. Kihoztam ezt a szép lovat s egy madárfióka ült rajta. Azt írtam címnek, hogy "Fióka a lovon". S, hát itt van a Madárzsokénak egy olyan értelmezése, amire senki sem gondolt, még én sem! Hogy ez tulajdonképpen egy madár, aki zsoké. És ez nekem megvolt a lakásban, de fogalmam se volt, hogy ott van! Hogy ő él, és még madaraink sem voltak. Képzeld el! Azt hiszem még madarak se voltak és így jött ki a rajzon akkor. Most jönnek a Falevelek és az Indigók. Ezek együtt vannak. És ezek szerint van madaram és lovam is indigóval, sőt hát ugye ez a Madárzsoké.Most, hogy a regényalakjaimat elkezdtem megrajzolni ez egyrészt a dohányzás ellen volt, meg hogy este nem tudtam mit csinálni. Ment el a cigi, olvasni nem volt türelmem. S akkor aztán az arc úgy alakult, hogy ezeket a figuráimat - Maury meg Morny - megpróbáltam megrajzolni. Nem tudom hogy jutott eszembe hirtelen. Talán, mert csöndesen lehet csinálni, este. Meg hajnalban. S a ló elment, a lórajzolás. Tehát van eszem, hát bolond lennék annyit fáradozni! Most már van egy csomó ló, amit rajzoltam és semmire se jó. Arra volt jó, amire akkor! Namost ez rávilágít erre a fajta képzőművészeti tevékenységemre, hogy mi a forrása? Hát azért ez eredendően jó valamire. Valamit szolgál, nem? Ez tisztára egzisztenciális nálam. Azért is csinálom, mert akkor nem tudok mit csinálni, mert hülyeség lenne cigizni, hogy akkor csak cigiznék. Késő este már nem hiányzik! Nincs hova lemenni, nincsenek ismerősök, nincs kedvem telefonálgatni - Párizsból mondjuk -, mikor már melóztam eleget. Nem akarom átnézni a lóverseny újságot se, mert akkor már túlnézném: eleget néztem! És akkor elkezdtem rajzolni lovakat. Így, hogy ezt magam elé tettem és akkor rendesen elkezdtem rajzolni, hogy olyan legyen. Majd fogod látni, hogy ezek hogyan jönnek. Ezen lehet röhögni, de én azért állítom ki őket, mert miután valaki már nevetett rajta, utána már nem nevet, hanem az emberi igyekezetet látja. Én magam is így vagyok ezzel. De az a korábbi rajz az véletlen lett lovas. Meg van olyan, hogy zsokésapkát rajzoltam egyszer és "Jockey Mór", azt írtam rá. Ezt is elhoztam. Ezek tizenöt évet ölelnek át.
Nem is tudom, ez egy élet! Én legalábbis nem tudom, de azt hiszem tényleg nem a pénzüket szórják, hanem az életre játszanak. Kicsit pénzre, de főleg, hogy mi történjék. Nem tudják, hogy mi lesz aznap. Annyira az élet ez, hogy elmész, azt se tudod, hogy melyik irodára mész. Mert arra nincs pénze az embernek, hogy kiutazzon vidékre, meg egyebek. És nem is ér meg annyit: vasút, belépő, millió dolog. Nekem, hogy nem tudok fordítani otthon, meg hasonlók. És akkor elmegyek és nem tudom mi lesz. Néha kialakul, néha nem. Van olyan - ahogy tegnap este mondtam neked -, hogy elmegy az ember az egyik irodára és akkor két helyezést megcsináltam, és akkor oké, három font ötven, megvan! Gyerünk a Hyde parkba! És akkor mentem a Hyde parkba - de jó, a Hyde park -, tudod? S akkor egy óra múlva már nem volt jó. Gyerünk be egy irodába! De ez már egy másik volt, mert ott voltam a park egy egész másik részén. S akkor ott meg már nagyon higgadt voltam. Azt mondtam: ha játszom, akkor valami okosat, valamit nagyon. Ha valamit, akkor nagyon okosan, és tényleg elég okos is voltam akkor. De nem vagyunk fele-fele arányban okosak. Azt monndják állítólag, ha valaki nagyon sokat játszik, úgy romlik a százalék. A rajzolásnál az úgy van, hogy mindig akkor rajzoltam nagyon sokat... Van egy ilyen mondás is, ezt majd ki is írom a falra. Tehát én akarok ilyet csinálni, hogy ilyen mondásokat kiírok a falra, a papírokra. Sőt, ráfirkáltam már bizonyos Ideogrammáimra is, amik feketével vannak. Telefirkáltam pirossal, amit újabban gondoltam és kék tintával kommentáltam. Tehát én erre értettem, hogy egy koncept jellege lesz a dolognak az összeállításnál. Most ezt magnóra mondom, mert ez belekerülhetős, hogy az összeállításnál azért az utolsó pillanat fog dönteni, hogy még mit rakjunk oda? Hogy szöveget, vagy hogy például ismétlődnek-e a dumáim a három kiállítás alatt vagy nem? Például ez, amit ma, ahogy jöttem és dolgoztam itt úgy fejben, ez a "Széthulltam arra az egy darabra, ami mindig is voltam" - ugye? Mert éreztem egy ilyen széthullást. Talán, azért mert ilyen sokféle rajzot láttam. Most ebből lett egy koan. Tehát így ez az anyag így dolgozik saját magán is, nem? Ránéz az ember és, de sok féle! Tudod? S akkor én is fáradt voltam, mert nagyon sok minden történt ebben az évben és éreztem, hogy szét vagyok hullva. De ugyanakkor nem voltam, mert ezt a koant meg tudtam írni. Ezt a három sort. Akkor már nem vagyok annyira széthullva! Így lett az, hogy "Széthulltam arra az egy darabra, ami mindig is voltam". De ebben van valami szomorú is, mert az az egy darab az mindig egy széthullt darab volt. Tehát nem is egy kerek egész voltam, hanem ha egy voltam is, az mindig egy széthullt darab volt. Véletlenül egy! De ugyanígy lehetne ez kilencszázhatvan darab is. Akkor se lehetne széthulltabb, minthogy én egy vagyok, aránylag összetartom magam, de attól még nagyon szét vagyok hullva, bár egy darabban vagyok. Szóval, ha leesik a fogam, akkor is! Képzeld el, most arra gondoltam, ahogy jöttem - szóval ennyire konkrét minden, mint ez a képzőművészet -, hogy mikor jöttem, megbillent valami, de csak egy töpörtyűs pogácsa volt a számban és akkor azt hittem, hogy megint a hidam jön le. És akkor az van, hogy milyen csúnya az élettől, hogy én azt írom, hogy egy darabra hulltam szét és akkor két darabban jövök meg, mert a hidam... És ez meg szokott történni, hogy leesik ez a híd, s akkor már nem egy darabban vagy. Ez nagyon megalázó lenne például. Hogy bölcseket gondolunk, meg irtó klasszakat és közbe amögött az van, hogy szétjön a fogad, meg teljesen ócska dolgok történnek veled. Bebizonyosodik, hogy egy senki vagy. Tudod? Most az ember szereti azt, hogy ne az legyen. S az, hogy akkor rajzoltam én, mikor anélkül, ha nem rajzoltam volna, akkor valamilyen szempontból egy senkinek éreztem volna magam. Hogy nem tudok egy arcot láttatni saját magammal. Vagy itt van ez a falevél, vagy a madaraimra gondolok. Ha ennek semmi nyoma nem lesz, akkor nagyon kevésnek éreztem volna magam. Tehát azt, hogy senki, azt így értem, hogy nagyon kevésnek éreztem volna magamat akkor. S azért rajzoltam, azért csináltam ezeket.
Szóval az, hogy újabban vonalrajzok lettek, az gondolom, egy fázis. Ahogy mondtam neked, hogy a Lovak elmaradtak, most arcok jöttek, aztán az is elmaradt. Most vannak a Sírkövek, azzal zárunk körülbelül, de most az is befejeződött, mert a saját - úgynevezett - műveim összefirkálása a legújabb. Na és arra mondom, hogy egy darabban vagyok, holott ez - gondold meg - egy széthulltság, hogy miről szól az az egy darab? Tehát nem az, hogy egy darabban vagyok, hogy egy homogén valami - mit tudom én -, amit próbál alkotni az az izé, amit én csinálok, az addig jól van. Meg, hogy nem vagyok olyan nagyon magam, pláne mostanság, meg minden, egy darabban vagyok. De amiket már gondolok, ha azt valaki komolyan veszi, akkor az van például, hogy fölfedeztem egy saját írásomat az Árgusban. Januári szám és egy írás, amit én tudok olvasni. Olyan, hogy saját magamtól. Mert többnyire az ember saját magától nem. Mert Jézus Mária! Egyszer a Németh Gabival beszéltünk. Kérdezte: te tudod önmagadat olvasni? S akkor a Gabi mondta: jaj, de meg van könnyebbülve, hogy én se. Most nem a Gabira akarom mondani, hogy ő se, de mondom, legtöbbször nem bírjuk önmagunkat olvasni. És akkor biztos más is így van ezzel - egy nagy közhely - és akkor ezt az Argust én olvasom, s mondom a feleségemnek, meg másoknak is, hogy te, van itt egy szöveg! Ki is tettem az előszobába, hogyha megyek majd és kiülök a kutyához vagy bármi és majd ott olvasom. És magamnak, hangosan. És rövid mondatok voltak. Egyrészt én is megértem, másrészt egész érdekes, na ilyet még nem írtam. És ez egy napig ment így! Harmadik nap kérdezem a feleségemet, hol az Argus, mert akartam fénymásoltatni. Fogalmam se volt hol van. Azt mondja nem vitted te ki az előszobába olvasgatni? Jaj, tényleg! De már két nap eltelt, rég el is felejtettem, s arra gondoltam: nem, hát én nem, én nem bírom magamat olvasni, dehogy olvasom el ezt az írást. S akkor valakinek ezt elmondod, ez a work in progress végülis, meg ez a folyamatosság is. Tehát egy-egy rajzból, mondjuk azért van talán több is, mert ment egy darabig az ügy és akkor másféle rajz jött.
Hogy ennek persze milyen mélyebb oka volt, azt nyilván nem lehet csak úgy elviccelni, de nekem nincs rá teóriám, meg nem is kell. Az már egy más dimenzió, ha arról beszélünk.
A Korniss Rimbaud Illumináció sorozatának - az egy jó régi, 48-49-50 körüli mű-sorozat - s a ducot, a fejet, ami egyben egy festőállvány, azt ő kivágta nekem s én indigóval földolgoztam. Van egy nagy széria Korniss-Tandori Indigók, s alá is írtuk mind a ketten, amik jól sikerültek.
Vagy például ez egy ilyen sorozat volt, mert van egy ilyen Kant mániám, hogy a Kant föltalálja a kereket. Ez egy régi kedvencem és akkor a csillagos ég fölötte. S akkor ebből csináltam több különböző változatot: Kant föltalálja az idő kerekét. Hát most ennyi, körülbelül. Itt most elég sokminden elhangzott, ami úgy rávilágít.
(Vízre Írt Név: TANDORI
- Liget Galéria / HTSART, Budapest 1996)
HALLOTTAK JÓRÓL, VAGY SEMMIRŐL?
(Egy temetőfelirat, mint intelem)*
Intelem
MINT ELEM
hasonlat (Goethe)
Minden hason: lat.
A tapéta már nem fáj! (Egy Oscar)*
Oscar-díj osztás utáni napon egy londoni kukában Daily Telegraph-ot találtam. Napilapot elvben nem veszek, gyakorlatból. Gyakorlatban nem veszek, elvből. A pali nem volt pali másra, csak a politikára és a sportra, a kultúrát hagytaa kukában. Ez lett az én Oscarom: Oscar Wilde-emlékszám, a Mester perének 1000, bocsánat, 100-ik évfordulójára. (Micsoda optimizmus részemről, lett vón!) Oscar mondja, halálos ágyán: "Vagy a tapéta, vagy én. Egyikünknek el kell tűnnie." Én se most jövök a falvédőről! Ezt fogom mondani, ha Odatúl zörgetek (hónom alatt a papírral). Sütött a nap, mentem tovább. Egy szemközti kirakatban Beckett képét pillantottam meg, a másik írt. S ezt én.
*
Ne is mondjam!
*
Nekem u. olyan nehéz lett volna kimondanom, mint neki, hogy így is tudja
*
Beszélgetés a csúcsok csúcsán
- Szuperül szuperál.
- Működ.*
Igaz, hogy nem egyeztünk semmiben. De nem ebben egyeztünk!
*
Nem ismerek határt alant!
(Witti)*
Sírfelirataim egyike:
NEM A VILÁG!
ccc (= az idő)*
Az idő (és véleményem):
xxxx cccc!*
Witti small talk:
- Amiről nem lehet beszélni, arról hallgatni kell.
- Ez a beszéd!*
Amire föl
(Élet-, mint nyelvfilozófia)
LEMEGY, AMIRE FÖL.*
A magyar, mint a világ legnyelvfilozófikusabb (nyelv) e
Szó sincs róla!
(= nem is létezik
= mit is mondhatnánk róla?)*
Londonban láttam a Tyron Iskolát.
Ez a Tyron Suli.
Nekem már: a Síron Túli. A Síron Túliba járok.*
Meghalt Holy Zeal és Black Humour (két ló; Szent Buzgalom és Sötét Humor)
*
Zavarban vagyok: örökké megzavarom magam.
Zavarban vagyok: kellesz-e ehhez.
Wols, a festô: "Nekem minden fölösleges volt. Így jutottam a lehántott lényegig." Dunwoody championzsoké, mikor a születésnapján tiltották el 30 napra aztán: "Várja a születésnapját D. úr?" Dunwoody, még: "közben elgondolkoztam: nem a lovaglás minden."*
Ha én már valakivel kapcsolatban vagyok,
nem bírok kapcsolatban lenni vele.*
Az igazi egyenlőség iránya
=
=
=
=
=
=
etc.*
Hogy tudnék én bárkit is elriasztani; hiszen az már valahova lenne, és ha tudnék ilyet, magam mennék oda, és őt hagynám itt. Bár a fáradási szempont is van.
*
AMI ELDŐL, NEM ÁLL.
*
Sokat írok, ez a legkevesebb
*
Rilke says: "We are not one." Which my Head Bear takes as: "We are not. Yum-yum." He says: "I’m. They already fed me that one, so what should I eat?" What shall we draw, paint, and the rest, nail, install, and perform? What is there whose existence depends on this? WHAT GOES DOWN COMES UP. This may shed some light on the subject. Another way: toothpaste to suppress the appetite. You're better off not having an appetite for toothpaste. Or maybe not having a way to. No way to do anything. But we've seen this before, and will again. Our God is not the god of animals. How can I survive the death of my birds? Ágnes Nemes Nagy [, the poet,] says: "A bird sits on my shoulder...." Without him, I would collapse now. It's not that the heart would split to birdsplinters, but that you were sent to mens' God's world by the Kingdom of Birds, as an Undercover Bird – good horse-name. You are still here as a bird. The rest is:
*
...Dezső Tandori sits, rides, paces, and it makes no difference whether he has his hand on a typewriter, a ballpoint pen, or a felt-tip. Perhaps we should not have to decide what it is that Tandori is, a writer or a visual artist...
There are no compulsions in his drawings, no dictatorial meanings or references. Only graceful possibilities for things to occur to us...
(László Jakab Orsós: Tandori the Draftsman, in Népszabadság July 7, 1995, p.15)
Tandori has only recently begun to make frequent public appearances, holding lectures and giving performances in addition to his publishing. These have made it clear what a master of words he truly is.
It is the complexity in Tandori that fascinates. His base is his very rootlessness; his simplicity is knowledge: "The Bicycle Thief, or Kant Steals Moral Law from the Heavens." This is no teaching, no classroom session, but rather a discussion of a television program from the previous day, or about relatives – and of course about the day's catastrophes (and with them the whole world). The art of naturalness, determined by a rigorous conception, a carefree quality that has its roots in life's difficulties.
(eike: Dezső Tandori II - "1994-5" / Der Neue Pester Lloyd, July 19, 1995, p.10)