„…Azt hiszem ennek a kollekciónak nagyon fognak örülni a kulturantropológusok
és a szociológusok. Ez egy nagyon kézzelfogható, fiatalokból álló réteg,
ami itt a fotó tipizáló eszközeivel bemutatásra kerül. 18-28 év körüli
fiúk és lányok, akik hol házibulira, hol koncertekre járnak, hol könyveket
írnak, és így tovább. Tehát ez az a bizonyos fiatal kultúra, amely ugyancsak
jelen van Budapest életében…”
„De vissza az éjszakai életemhez! …Rendszerint elcsípem egy
koktélparti végét, aztán több vacsorára is elmegyek, benézek a Le Clubba,
Regine’s-hez, vagy a Xenonba, és a végén a Stúdió 54-ben kötök ki. Vagy
elmegyek egy SoHo megnyitóra, Broadway bemutatóra, butik-, vagy étteremnyitásra.
Ha nyílik, megyek. Ha zár, akkor is megyek. Csak úgy megyek. Ez a Társasági
Kór… Minden este el akarsz menni, mert attól félsz, hogy otthonmaradva
lecsúszol valamiről”.
Andy Warhol írta ezt saját portréfotó kötete előszavában a New Yorki
Társaságról, azaz a „Naki-kultúráról”. Andy Warhol ismert, mint képzőművész,
filmes, lapszerkesztő, de leginkább, mint olyan ember, „aki számít”. Andy
Warhol is egy „naki”. Sőt nehéz bárkit mondani, aki „nakibb” lenne, mint
ő. Mi sem természetesebb, hogy ő készítette el a portréit azoknak, akiket
„ismerni kell”. A Társaságban mindenképpen. Rögtön látszik, hogy nem tartozol
a Társasághoz, ha egy portré szereplőjéről megkérdezed, „naki ez?”
Persze, hogy „naki”.
Aki leginkább ismeri a Pesti Társaságot, az Lugo László. Ez a találó,
„naki-kultúra” kifejezés is tőle származik…"
„…Lugo László azok közé a fiatal fotósok közé tartozik, akiket
az úgynevezett új hullám képviselői közé sorolnak. Az új hullám képviselőire
az eszköz, a fotókamera félelem nélküli használata jellemző – fogalmazta
meg Bán András az FF’80 kapcsán – ezen belül Lugo Lászlóra az, hogy igen
sokat bíz a véletlenre…
1978-tól a legutóbbi időszakig körülbelül négyezer képet készített,
a fotónaplóját kezdetben szöveges dokumentációval is ellátta. A kiállításon
harminc olyan felvételt mutatott be az 1981-83 közötti képek közül, amelyek
a fenti elvek szerint készültek. Lugo László ’ott volt’ mindenütt Budapesten,
ahol ott kellett lennie, ahogyan Andy Warhol ott volt mindenütt New Yorkban,
ahonnan a Társasági Kór betegeként nem hiányozhatott. Koncerteken, kiállításmegnyitókon,
bulikon – s akár Warhol –, mindenütt mindig fényképezett, s nyugodtan
fényképezhetett, hiszen nem volt idegen…”