A kiállítást - Ujj Zsuzsi javaslatára - a Special Gizda
nyitotta meg
Mint annyi más történet, ez is az utcán kezdődött.
Séta közben Medve András egy építkezés mellett haladt el. Látott három
a sitt mellé kitett zsákot, melyek közül az egyik sarka ki volt szakadva,
s néhány arasznyi, keményfából készült ék hevert körülötte. András lehajolt,
összeszedte és zsebrevágta őket. Aztán néhány óra múlva, immár autóval
tért vissza a zsákokhoz, és mind a hármat elhozta.
A három zsáknyi faékből először az a néhány darab került
kiemelésre ready-made-ként, amelyekben görcsök voltak, s ezért enyhe ívben
megcsavarodtak. A többi kockát később András egyenként – mindkét lapján
- megfestette, méghozzá úgy, hogy közben a tizenhatodik századi kínai költő,
Vu Cseng-en A majomkirály nyugati utazásai című regényét olvasta
(a népmesei, azaz fantasztikus elemekkel átszőtt elbeszélés egy kínai buddhista
szerzetes Indiai utazásának története). Túlzás lenne azt állítani, hogy
regényillusztrációk készültek (ahogy Kondor Béla 1971-es Majomkirály
rézkarcsorozata sem feltétlenül tekinthető annak), de a 2002-ben
Pagoda
címmel kiállított, s - meghatározott sorrendben - kártyavár-szerűen egymásra
helyezett, festett ékeket kétségkívűl értelmezhetjük egyfajta olvasónaplónak
is.