Tatai
Erzsébet:
Koncz István: Meditációs Gyertyavásár
(megnyitó szöveg)
Kedves Hölgyeim és Uraim, a meghívóról sajnálatos módon lemaradt, hogy
a megnyitót termékismertető előzi meg – elvégre ez egy vásár.
Mielőtt a termék ismertetésére rátérnék, hadd idézzek egy nagy szovjet
pedagógust, aki egykor azt írta, hogy a gyermek agya (vagy feje?) nem bögre,
amit meg kell tölteni, hanem fáklya, amit lángra kell lobbantani.
1.
TERMÉKBEMUTATÓ
Amikor megvalósul valami zseniális, senki nem érti, hogy az a nagyszerű,
de végeredményben mennyire egyszerű dolog, eddig miért nem jutott még senkinek
sem eszébe. Így van ez az agyformájú gyertyával is, mely a megvilágosodás
ragyogó jelkép-sűrítménye. Nemcsak ábrázol valamit, mint egy műalkotás,
hanem maga is valódi, a meditációt segítő használható tárgy, mely saját
feladatát önmaga elemésztésével tölti be.
Tudom kedves Hölgyek és Urak, tisztelt publikum, hogy körükben nem
kell részletesen kifejtenem a gyertyafény koncentrációt segítő, meditációt
előkészítő és más tudatállapotot eléréséhez hozzájáruló hatását, hiszen
ezt Önök valamennyien jól ismerik. Az itt álló gyertyák azonban különlegesek.
Formájuk világosan kifejezi céljukat. Szinte a modern funkcionalizmus megtestesítői.
Nem fecsegnek, nem kertelnek, a célszervet egy az-egyben tudatják a kedves
vásárlóval. Ezen kívül – kedves nagyérdemű – a színe sem elhanyagolható.
Fehér. Célja – a koncentrációt segítendő – hogy a figyelem ne forgácsolódjék
szét holmi szín-parádéba hanem a csapongó gondolatok, mint fragmentált
színek egyesüljenek a fehérben, a tökéletesség színében. E fizikai síkú
megközelítés mellett azonban tisztában kell lennünk azzal is, hogy a fehér
maga a tisztaság, a megvilágosodás és az isteni fény színe is. Nem hagyható
figyelmen kívül az illat sem. A meditációs gyertyák különböző illatokban
készültek, csupa természetazonos aromából. Önök előtt ismert, hogy a különböző
érzékszervi hatások elmélyíthetik, gyorsíthatják a kívánt hatás elérését,
nem is beszélve aroma-terapeutikus hatásukról. Kezdve a Pinus silvestrisétől,
mely megnyugtatja a vegetatív idegrendszert, a canvallaria maialisig mely
a hipotalamusz vegetatív dúcaira serkentőleg a nervus trigeminusra pedig
kiegyensúlyozó hatással bír, vagy említhetném még a malum aurantium plexus
solarisra tett energetizáló magnetizmusát. Hogy a termékbemutató kiállításra
8 gyertyát hozott az alkotó, nem lehet véletlen. Gondolom, Önök előtt nem
titok, hogy a 8 a 8 boldogság és egyben a tökéletesség száma. Az isteni
3 és az emberi 4 összegét csupán eggyel meghaladó szám csakis a tökéletesség
mintája lehet. Úgy vélem, hogy az illatok intuíciót segítő áramától megihletődve
mindenki rájött arra is, hogy a gyertyák különböző magasságban való elhelyezése
a megvilágosodás különböző szintjeit jelképezi.
Mint látják, kedves Hölgyeim és Uraim, Koncz István a tudatállapotváltozáshoz
tökéletes, esztétikus, kifejező segédeszközt fejlesztett ki.
2. KIÁLLÍTÁS-ISMERTETÉS
De hát mit keresnek itt, a Liget Galériában ezek a gyertyák? Itt se
árak, se áruk, se eladók, se vevők, se eladás, se vétel… Viszont van pislákoló
fény, illat – zsongító és kábító; izzás és gyertyaláng, olvadó, lassan
elfogyó viaszagyak.
Koncz István már megint provokál, megint ún. „nagy témát” vet fel,
azt megint hihetetlenül egyszerűen, frappánsan, feketében-fehérben prezentálja.
Szemtelen túlzással és pimaszul szájbarágósan közli álláspontját. Ezúttal
fehér viaszgyertya-agyakkal és a tekervényeikre, valamint a szellemi haladás-irányára
reflektálóan, spirálmintás fekete kovácsoltvas konzolokkal mondja el tőmondatait.
A fekete vasak tartotta tárgyak két, tartalmában elvileg összeillő, de
eredetüket tekintve különböző dolgokat egyesítenek: élő ember halott, kipreparált
szervének mintájára készített gyertyát. A gyertyát önmagában is érezhetni
a halálhoz és temetőhöz tartozónak, ahogy a kipreparált szerveket is (még
ha a tudósok az élet szolgálatát emlegetik halott szervek kiboncolása kapcsán).
A gyertya a fényszimbolika révén évszázadokon keresztül a szellemi jelenlétet
képviselte, ábrázolása az európai festészetben közhelyszerű, míg az agy,
ahova az újkori tudomány a gondolkodást (szellemet) lokalizálja, képzőművészeti
célú ábrázolása meglehetősen ritka, bizarr és viszonylag új jelenség. A
tudományosság látszatát itt a tudományos terminológia húzza alá. A „szellemi
megvilágosodás” e két komponensének tökéletes és funkcionális egyesítésével,
a szó szerinti kimondással Koncz éppen megfosztja varázsától azt a tárgyat,
aminek – a termékismertetői logika alapján – a legvarázslatosabbnak kéne
lennie.
Ezekkel az egyesítési és bemutatási eljárásokkal Koncz az áru fétis-jellegére
mutat rá, a kábítás divatos és olcsó trükkjeire, melyek ma nálunk igen
aktuális problémák, felvetésük mégsem túl népszerű. Koncz gyertya-agyai
lassan elolvadnak – az agymosásos agylágyulás, a teljes leépülés metaforáiként.