Méltatni a szépséget elsőre talán nehéznek tűnik. Mert végső soron ki állhat az örökkévaló szépség ragyogó fényébe? Ki beszélhet magabiztosan ebben a múlandó világban a szépség fényéről - mintha az a saját 'terméke' lenne? Minden részlet élni kezd, ahogy Mészáros Gábor fotóinak makró és tájkép világa feltárja előttünk. Nagyon elgondolkodtatók ezek a fotók. De úgy igazságos, hogy beszéljünk arról az inspirációról, ami miatt készültek ezek a finom munkák.
Az emberi világ hajlandó elfelejteni sokszor, hogy a ráeső világosság, amiben ragyogónak és pompásnak látszik - amiben él -, nem önmagából fakad. Ilyenkor az ember szíve felejti el, hogy önmagunkban csak por vagyunk. És ahogy a szív megkeményedik, egyre inkább becsukja a fényre nyíló ajtaját. Próbálja a forma dicsőségében megragadni az életet. Tárgyakkal veszi magát körül, amelyek emlékei az élet "ragyogó pillanatainak". De ha nem talál vissza a fény forrásához, egy idő után már a tárgyak nem - sőt akár az élő teremtmények sem - a személyes emlékek nyomai, hanem bálványokká válnak gondolkodásában, szolgál nekik, értelmetlen áldozatokat hoz értük, imádja őket. Vagy olyan dolgok beszerzésébe fog, amihez személyesen nincs is köze - álmait próbálja velük ikonokba menteni, olyan képet mutatni magáról, ami kívülről a szépség fényét hordja. De a képmutató szívében belül már a halál lakik. Majd a pénz-számokra váltott Mammon világába ragadja a szerzési vágy, és már csak annyit kérdez: "Mennyibe kerül"? Mintha a világokat teremtő fény pénzen megvehető volna... Ekkor már az emberi szellem besötétedésének vége felé tart. Ezzel szemben János evangélista hirdeti megittasodva és lenyűgözve a dicsőségtől: "Isten világosság és nincs őbenne semmi sötét!" És mielőtt bármi láthatóvá vált volna: már az Örökkévaló szellemében létezett. És amikor a látható elmúlik, csak az örökkévalóban élők maradnak meg. Ahol nincs személytelenség, mert az igazi világosságban, az Isten jelenlétében mindenki örökké él.
Minden emberrel előfordul
valamikor életében, hogy eltéved ezen a múlandó világon, és a sötétségben
bolyong, nem látja már a fényt. Sok a gond. Nagy a hajtás, vagy éppen 'sok
az eszkimó és kevés a fóka'. De ha megijedve a hiányoktól, az űrtől, amit
a láthatóban - majd saját lelkében tapasztal, és leszállva az önzés magaslatairól
keresni kezdi a "biztos pontot", az már legyen bármilyen keservesnek látszó
helyzet, mégis reményteli állapot. Mert aki keres, talál. Ezt Jézus mondja,
akit "minden világosság Atyja" küldött a világba, hogy kiutat adjon mindenkinek,
aki sötétben van. A kiút egyszerű: a fényt visszaadni annak, akit illet.
Annak a tetszését keresni, aki Ura minden világnak. Ő pedig nyilvánvalóan
tudtunkra adja, hogyan kell az élet dicsőségére szolgálni: az Isten dolgát
tenni azt jelenti, hogy higgyünk abban, akit Ő küldött.
"Ez az én szerelmes fiam,
akiben én gyönyörködöm!" - mondja a mennyei Atya Jézusról. Igen, aki valóban
hiszi, hogy Jézus a Krisztus, az Istentől született. Aki a hitét az Isten
Fiába veti, az megszabadul a sötétből, és aki követi őt, az semmiképpen
nem járhat sötétben, hanem azé lesz az élet világossága. Mert Jézus Krisztus
önmaga életét és vérét arra áldozta, hogy kifizesse a hiányaink árát -
hogy bemehessünk az Örökkévaló Isten jelenlétébe. Aki segítségül hívja
Jézust,
kinyitva előtte a szíve ajtaját, abban a megmentő Örök Élet lakik. Bűnbocsánatot,
kegyelmet és tiszta szívet nyer. Így születik Isten gyermekeként új és
romolhatatlan életre. Gyermeki tiszta szívvel, romlatlan meggyőződéssel
pedig már ezen a világon is jó élni. Jó élni és gyönyörködni mindabban,
amit láthatunk - újra és újra rácsodálkozni a képekre és belefelejtkezni
a részletekbe, amelyeken át ezek a fotók is szólják hozzánk az élet megunhatatlan
beszédeit.
Papp Gergely
képzőművész