site specific / helyspecifikus
ideiglenes installációk és interaktív munkák budapesti
köztereken
Werner Degreif (Mannheim), Barbara Hindahl (Mannheim),
hans w. koch (Köln), An Seebach (Dortmund),
Maki Takano (Yokohama), Veronika Witte (Berlin)
*
A "site specific / hely specifikus" egy non-profit kiállítás
projekt, amely Budapest közterületein és egyéb, közfunkciót ellátó helyszínein
jelenik meg.
A projekt koncepciója a város közvetlen megtapasztalatával, a városlakók
és köztük található, általuk teremtett viszonylatok, helyzetek bevonásával
valósul meg. A résztvevő művészek mindegyike érdeklődik a művészet és a
mindennapi élet összekapcsolása iránt. Különböző mondanivalóval és különböző
művészeti pozícióból, egy kísérleti zenész és 5 képzőművész próbálja megváltoztatni
a mindennapi élet egy-egy szegmensét.
Az események valós helyszíneken, valós időt és valós történéseket foglalnak
magukba, folyamatokat indítanak el, vagy próbálnak befolyásolni az emberek
mindennapi életében. A beavatkozások gondolkozásra késztethetnek, feltörhetik
a cselekvések és észlelések megszokott sémáit.
Ebben az esetben a művészet beavatkozást jelent.
Maki Takano, hans w. koch, Veronika Witte, Barbara Hindahl munkái azon az elven alapulnak, miszerint nincs művészet szereplő nélkül, vagyis a szemlélő maga is szereplő. Mások, így An Seebach beavatkozásai látható rejtett struktúrákat hoznak létre, Werner Degreif munkái pedig az érzelmek és a gondolkodás privát szférájára utalnak - mindkettő meghatározó a közösségi élet karakterére nézve és előfeltételei a gyakran megtagadott nyílvános működésnek/létezésnek.
*
Hans W. Koch preparálja a PPP/HU perselyét - Liget Galéria,
2005 április 29.
hans w. koch zenei idézeteket installál - olyan közismert dallamokat,
mint a happy birthday -, köztéri szemétgyűjtőkbe. A munka interaktív, egy
fotószenzor (fényérzékelő) segítségével akkor csendül fel a dallam, ha
valaki bedob valamit a szemetesládába.
A kölni új zene képviselője és szerzője egyfajta homályossággal és
életlenséggel dolgozik. Leglényegesebb eleme minden zenéjének a meglepetés
és a váraltan felbukkanó véletlenszerű elem, az elektronikus és digitális
zenei adaptációk, szignálok határterületeinek kutatása, a bennük lakozó
zenei bizonytalanság/határozatlanság.
Munkája különböző fókuszokkal, tapintatosan kérdez rá az információ
komponenseinek és tartalmainak viszonyára. Célja hogy láthatóvá tegye azt
a pillanatnyi összefüggést, ami mint a mindennapi élet illékony darabja,
könnyen eltűnhet a szemünk elől. E munka leginkább a hangstúdiókon és koncertermeken
túli alkalmi helyszíneken, meghatározott időben végezhető el. Koch majdnem
minden műve hely- és alkalomspecifikus.
Ikrek - Kunstverein Tiergarten, Berlin 2004
Veronika Witte április 26 (kedd) és 28 (csütörtök) között Budapest
számos pontján fog megjelenni egy mobil választói kabinnal. A vele találkozó,
vállalkozó szellemű gyalogosok számára lehetőség nyílik rá, hogy válaszoljanak
egy általa összeállított interjú személyes kérdéseire. Az eredményeket
a Liget Galériában fogja bemutatni.
Veronika általában tárgyakat, installációkat és interdiszciplináris
projekteket készít, gyakran dolgozik együtt olyan művészekkel, akik más
művészeti irányzatokban tevékenykednek. Kiindulópontja különféle multidiszciplináris
munkáiban a test kutatása, a test reprezentációja a géntechnológiai reprodukálhatóság
korában. Az emberi lények kikérdezése, utópiák, vágyak és szituációk alapjai
installációinak és tárgyainak.
An Seebach április 25 (hétfő) és 28 (csütörtök) között budapesti
városnegyedekben fog sétálni egy szánkóval, melyen különböző anyagokat
és eszközöket szállít. Célja, hogy a közel láthatatlan mindennapi struktúrák
újrafelfedezésére és kihangsúlyozására irányítsa a figyelmet. Budapesten
ki fog fényesíteni apró részeket ronda járdafelületeken, lámpaoszlopokon
és elfelejtett falakon.
– Szeretek úgy tekinteni a művészetre, mint játékra,
ahol vannak szabályok de léteznek játszótársak is, különböző cselekvési
lehetőségek, játék- illetve színterek. A játékosság nem azt jelenti, hogy
a játékot nem kell komolyan venni. Azt viszont annál inkább, hogy mindent
erőfeszítés, erőlködés nélkül lehet csinálni, nagy élvezettel.
– An Seebach [1999]
tanulmányrajz - Werner Degreif müterme, 2004
a jobboldalon látható kép az 1x1 táblánál készült, 2005
április 27-én
Köztéri munkáiban Werner Degreif az intim szférát viszi át a nyilvános térbe. A gyalogosok, akik várakoznak vagy épp sietve haladnak át az általa használt területeken, mintha egy útkereszteződésben zöldre várva, hirtelen a magánszféra intim helyszíneibe pillantanának be. Budapesten életünk eme intim helyszíneiről készített – tisztálkodási és egészségügyi helységeinket, illetve azok részleteit ábrázoló – rajzait fogja bemutatni utcai hirdetőtáblákon, plakátok számára fenntartott felületeken.
Maki Takano koncept-művész, aki szívesen dolgozik üveglapokkal,
azok transzparens és/vagy visszatükröző tulajdonságaira építve. Ezúttal
a Liget Galéria kiállítóterében hajt végre beavatkozást. Munkáiban a néző
reakciójának és a döntésének folyamata sokkal fontosabb, mint a viziális,
esztétikai hatás.
– Minden, ami körülveszi a nézőt, beleértve az általam létrehozott
installációikat is, kapcsolódnak egymáshoz a tér és idő ugyanazon szakaszában.
Az installációk hétköznapi dolgokon alapulnak, de túl is mennek rajtuk,
anélkül hogy elszöknének… Az installációk ideiglenesek, de tán épp azért
katalizálhatják a néző gondolatait és viselkedését az adott térben, mert
nem statikusak. – Maki Takano (2004)
Gully - Side Entrance of the Municipal Office Crailsheim,
2003
Billy - W.Lehmbruck Museum, Duisburg, 2004
Barbara Hindahl munkái az épületeken található sajátos struktúrális
szegmensekből indulnak ki, ahonnan olykor szokatlan, nem-funkcionális felületek
emelkednek ki. Egy tiszta geometriai vagy más alakzat evidenssé teheti
mindezt a néző számára, ha a megfelelő helyről nézi. Ezért két dimenziós
alakzatokat hoz létre a három dimeziós tér valós, de egymással nem ténylegesen
összefüggő felületein. Az általa használt alakzatok szerkesztettek, de
- mint egy puzzle -, egyszerű elemekből épülnek fel. Az az egyedi nézőpont,
ahonnan az illúzórikus látványt megpillanthatjuk ugyancsak valós hely,
ahogy általa konstruált látvány is mindig a már létező, a helyszínen talált
jelek közé ékelődik.
Mikor a járókelők belépnek az általa átalakított terekbe meglepetésként
éri őket a három dimenziós térből előbukkanó, két dimenziós, illúzórikus
látvány…