Hét
évvel ezelõtt, egy januári napon Elekes egy szétszakadt
festményt talált az utcán – látszólag innen indul a cím
írásmódja szerint „feltunningolt”, „megjavított” képek
története. A talált tárgy restaurálása után sajátos
párbeszédbe kezdett a mûvésszel, az Elekes által
„alanynak” nevezett mû megszólalt. Kérésének engedve a
mûvész belefestett a festménybe, megtartva és egyben fel
is számolva az eredeti kép jelentésmezõit. A
javítás/teremtés impulzusa olyan erõs volt, hogy ettõl
kezdve buzgón vadászott giccsesnek, naivnak vagy
dilettánsnak tekintett, a magas mûvészetbõl számûzött,
olykor a végsõ stádiumban lévõ, roncsolt képekre, vásárolt
ócskapiacon és zsibvásáron, aluljáróban és kapualjban,
szegényektõl, hajléktalanoktól. No nem mindent, csak ami
két szabálynak megfelelt: a gyenge minõségû munka nem
lehet jellegtelen vagy unalmas, s legyen benne valami
többlet (hiány, titok), amelyhez kapcsolódni lehet. Elekes
nem kisajátít, nem nézi le e képek rég halott készítõit,
megértõ és türelmes, megvárja, míg a mû feltárulkozik
önnön põreségében, és szinte helyesli, hogy kiigazítsák,
intellektuálisan elmélyítsék banális szemantikai mezõit.
Ha
ez megtörténik, rákerülhet a „restauráló hivatalnok” jele
is: a mûvész irodai bélyegzõjével rápecsételi a festmény
egyik felsõ sarkára az újraértelmezés pontos dátumát és
saját nevét.
Dékei
Kriszta: Szorgos férfi (részlet),
Magyar Narancs, 2010, február, 11.
Elekes
kiválóan ismerte fel, hogy a giccsek, a naiv és
dilettáns munkák nemcsak a mûvészettörténet
legkülönbözõbb korszakaiból származó toposzokat
õrizték meg. Még ha részben devalválódott,
deformálódott és töredékes módon is, de közhelyeik
mélyén az emberi kollektív tudattalanból származó
archetípusokat hordoznak. Saját tudatalattijára
hallgatva, ezekbõl a lenézett alkotásokból tárja fel
azokat a szimbolikus képzeteket, amelyek mára jórészt
elvesztek a konzumtársadalomban élõ ember számára. Nem
véletlen, hogy oly gyakran jelennek meg rajtuk például
a víz, az évszakok, a kert vagy az otthon képei.
Elekes olyan szimbolikus motívumokat társít hozzájuk,
mint az út, a létra, a lépcsõ, a mérce, a hajó, a híd,
a koponya, a jin-jang jel, a kereszt, a templom és
mások. Az együttmûködés három éve alatt kialakult
„saját”, rendkívül aprólékos, precíz, mûgonddal
megfestett, s a felhasznált, kisméretû festményekhez
jól alkalmazkodó, flexibilis stílusa is, amely a
középkori miniatúrákéhoz áll legközelebb.
Elekes „tunning” festészetének feltehetõleg van
egy társadalom- és kultúrkritikai éle, hiszen nem lehet
véletlen, hogy kiindulási pontjául nem mûvészek, hanem
outsiderek alkotásait választja. Nyilván komoly
kompromisszumokat is kell kötnie a gyenge minõségû
alkotásokkal való párbeszédben. A végeredmény mégis õt
igazolja, hiszen „reciklált festményei” – mint láthattuk
- autonóm, mély jelentéstartalmakkal és meglepõ
esztétikai értékekkel bíró alkotások.
Sturcz János: Szkeptikus konceptualitás - Elekes
Károly "tunning" képeirõl (részlet), Elekes Károly:
Tunning - kiállítási katalógus, 2006