http://culture.pl/pl/tworca/anna-beata-bohdziewicz



Anna Beata Bohdziewicz – független fotográfus, kurátor, több fotográfiáról szóló szöveg szerzője.

A Varsói Egyetemen szerzett diplomát néprajz szakon. A filmiparban olyan rendezők mellett dolgozott rendezőasszisztensként, illetve másod rendezőként, mint Walerian Borowczyk, Krzysztof Kieslowski, Filip Bajon, Andrzej Trzos-Rastawiecki, vagy Krzysztof Zanussi. A nyolcvanas években dolgozott az underground újságírásnak, 1990 után a szabad médiának. Az 1980/81-es fordulatkor részt vett az akkor alakuló Szolidaritás-mozgalom több eseményén, ekkor fejlődött ki saját kifejezésmódja a dokumentarista fotográfia területén. Különböző problémákat, eseményeket, emberek sorozatát ábrázolja nagyon személyesen, a részletektől a széleskörű, kontextuális és szimbolikus módon. A legjobb példa erre a Photodiary, or, a Song on the End of the World - Fotónapló avagy egy dal a világ végén – mely egy fotósorozat, kiegészítve dátumokkal és személyes kommentárokkal, amely 1982-ben kezdődött és azóta is folytatódik. Más fotósorozatok szerzője is, mint például a Khorasan (1975-ből egy afganisztáni utazásról) a Warsaw Shrines – varsói ereklyék – (Warsawa, History Meeting House, 2009, Magdalena Stopa szövegeivel), 1981 Light Breeze of Freedom – a szabadság könnyű szele – (Warsawa, Monoplan, 2013), Burnt Solidarity – kiégett szolidaritás, Anti-Postcards – ellenképeslapok, Private Television – személyes televízió, The beautiful and Happy – a gyönyörű és a boldog.

Kurátora számos fotográfiai kiállításnak, például: Under the Divine Hand – Az isteni kéz alatt, (Marek Rostworowski-val, Jasna Góra-val, Czestochowa, 1991), Martial Law – Szükségállapot (ZPAF, Warsaw, 1996), Warsaw 1943 / Warsaw 1944. Photographer Unknown – Varsó 1943 / Varsó 1944. Ismeretlen fotográfus (Anna Grupinska-val, Royal Castle, Warsaw, 2002), Victims of Martial Law – A szükségállapot áldozatai (Mariusz Hermanowicz-cel, különböző lengyel városokban, 2006).

Számos fotográfiai szöveg és fotográfusokkal készített interjú szerzője (Edward Hartwig, Annie Leibowitz, Zofia Rydet). A Lengyel Restituta Tiszti Kereszt díjazottja a független fotográfia kategóriájában (2007). 



Anna Beata Bohdziewicz is an independent photographer, exhibition curator, author of texts on photography.

Graduated with a degree in ethnography from the University of Warsaw. Worked in the film industry as assistant director and second director with filmmakers such as Walerian Borowczyk, Krzysztof Kieślowski, Filip Bajon, Andrzej Trzos-Rastawiecki or Krzysztof Zanussi. In the 1980s worked for the underground press, and after 1990 for the free media. At the turn of 1980/81, participating in events related to the rise of Solidarity, she developed her own idiom of documentary photography. Represents problems, events, and people in series of highly personal images: from detail to wide-ranging, contextual, and symbolic statements. The best example of this is her Photodiary, or, a Song on t the End of the World, a series of photographs accompanied by a date and personal commentary, started in 1982 and continued ever since. Author also of other photographic series, such as Khorasan (from a trip to Afghanistan, 1975), Warsaw Shrines (Warszawa: History Meeting House, 2009, with texts by Magdalena Stopa), 1981. A Light Breeze of Freedom (Warszawa: Monoplan, 2013), Burnt Solidarity, Anti-Postcards, Private Television, The Beautiful and Happy.

Curator of numerous photography exhibitions, e.g.  Under the Divine Hand (with Marek Rostworowski, Jasna Góra, Częstochowa, 1991); Martial Law (ZPAF, Warsaw, 1996); Warsaw 1943 – Warsaw 1944. Photographer Unknown (with Anka Grupińska, Royal Castle, Warsaw, 2002); Victims of Martial Law (with Mariusz Hermanowicz, various Polish cities, 2006).

Author of numerous texts on photography and interviews with photographers (Edward Hartwig, Annie Leibovitz, Zofia Rydet). Receipient of the Officer’s Cross of the Order of Polonia Restituta for achievements in the field of independent photography (2007).