http://culture.pl/pl/tworca/anna-beata-bohdziewicz
Anna Beata Bohdziewicz –
független fotográfus, kurátor, több fotográfiáról szóló szöveg
szerzője.
A Varsói Egyetemen szerzett diplomát néprajz szakon. A
filmiparban olyan rendezők mellett dolgozott
rendezőasszisztensként, illetve másod rendezőként, mint Walerian
Borowczyk, Krzysztof Kieslowski, Filip Bajon, Andrzej
Trzos-Rastawiecki, vagy Krzysztof Zanussi. A nyolcvanas években
dolgozott az underground újságírásnak, 1990 után a szabad
médiának. Az 1980/81-es fordulatkor részt vett az akkor alakuló
Szolidaritás-mozgalom több eseményén, ekkor fejlődött ki saját
kifejezésmódja a dokumentarista fotográfia területén. Különböző
problémákat, eseményeket, emberek sorozatát ábrázolja nagyon
személyesen, a részletektől a széleskörű, kontextuális és
szimbolikus módon. A legjobb példa erre a Photodiary, or, a
Song on the End of the World - Fotónapló avagy egy dal a
világ végén – mely egy fotósorozat, kiegészítve dátumokkal és
személyes kommentárokkal, amely 1982-ben kezdődött és azóta is
folytatódik. Más fotósorozatok szerzője is, mint például a Khorasan
(1975-ből egy afganisztáni utazásról) a Warsaw Shrines –
varsói ereklyék – (Warsawa, History Meeting House, 2009,
Magdalena Stopa szövegeivel), 1981 Light Breeze of Freedom
– a szabadság könnyű szele – (Warsawa, Monoplan, 2013), Burnt
Solidarity – kiégett szolidaritás, Anti-Postcards –
ellenképeslapok, Private Television – személyes
televízió, The beautiful and Happy – a gyönyörű és a
boldog.
Kurátora számos fotográfiai kiállításnak, például: Under the
Divine Hand – Az isteni kéz alatt, (Marek
Rostworowski-val, Jasna Góra-val, Czestochowa, 1991), Martial
Law – Szükségállapot (ZPAF, Warsaw, 1996), Warsaw 1943
/ Warsaw 1944. Photographer Unknown – Varsó 1943 /
Varsó 1944. Ismeretlen fotográfus (Anna Grupinska-val, Royal
Castle, Warsaw, 2002), Victims of Martial Law – A szükségállapot
áldozatai (Mariusz Hermanowicz-cel, különböző lengyel
városokban, 2006).
Számos fotográfiai szöveg és fotográfusokkal készített interjú
szerzője (Edward Hartwig, Annie Leibowitz, Zofia Rydet). A
Lengyel Restituta Tiszti Kereszt díjazottja a független
fotográfia kategóriájában (2007).
Anna Beata Bohdziewicz is an independent photographer,
exhibition curator, author of texts on photography.
Graduated with a degree in ethnography from the University of
Warsaw. Worked in the film industry as assistant director and
second director with filmmakers such as Walerian Borowczyk,
Krzysztof Kieślowski, Filip Bajon, Andrzej Trzos-Rastawiecki or
Krzysztof Zanussi. In the 1980s worked for the underground
press, and after 1990 for the free media. At the turn of
1980/81, participating in events related to the rise of
Solidarity, she developed her own idiom of documentary
photography. Represents problems, events, and people in series
of highly personal images: from detail to wide-ranging,
contextual, and symbolic statements. The best example of this is
her Photodiary, or, a Song on t the End of the World, a series
of photographs accompanied by a date and personal commentary,
started in 1982 and continued ever since. Author also of other
photographic series, such as Khorasan (from a trip to
Afghanistan, 1975), Warsaw Shrines (Warszawa: History Meeting
House, 2009, with texts by Magdalena Stopa), 1981. A Light
Breeze of Freedom (Warszawa: Monoplan, 2013), Burnt Solidarity,
Anti-Postcards, Private Television, The Beautiful and Happy.
Curator of numerous photography exhibitions, e.g. Under
the Divine Hand (with Marek Rostworowski, Jasna Góra,
Częstochowa, 1991); Martial Law (ZPAF, Warsaw, 1996); Warsaw
1943 – Warsaw 1944. Photographer Unknown (with Anka Grupińska,
Royal Castle, Warsaw, 2002); Victims of Martial Law (with
Mariusz Hermanowicz, various Polish cities, 2006).
Author of numerous texts on photography and interviews with
photographers (Edward Hartwig, Annie Leibovitz, Zofia Rydet).
Receipient of the Officer’s Cross of the Order of Polonia
Restituta for achievements in the field of independent
photography (2007).