http://artportal.hu/lexikon/muveszek/kiss-mihaly-1884
videóelőzetes
megnyitó
(videó)
Kiss Mihály: S o k k
i c s i … / Színes lapok – nyílt színen
Megnyitotta Dr. Pogány Gábor
művészettörténész, címzetes egyetemi docens, 2014 nov. 13-án,
csütörtökön 18 órától
A kiállítás megtekinthető december 11- ig a Liget Galériában
Kiss Mihály: IDE – S TOVA
Idestova ötven éve ért a megtisztelő szerencse,
hogy „képzőművésszé” kiképződésnek vethettem alá magam az erre
szakosodott, illetékes felsőoktatási intézményben. A művelet
vége számomra a heveny tanácstalanság lett – enyhén szólva.
Néven nevezve: csőd. Nyilván kölcsönös félreértésből. Ami ezt
átmenetileg követte: őrlő tébolygás a vélt-valós, külső-belső, s
egymással kevéssé összeegyeztethető elvárásoknak eleget tenni
igyekvésben. Mellesleg épp akkortájt lett szenzációs közhír a
kulturális szcénában: ”Mindenki művész!” Már csak én hiányzom –
konstatáltam lakonikusan, ámde csillapulón nyugtalanul. A
belőlem hiányzóból gyanítva esélyt egy elfogadható
önazonosságra, az űr kezdett tágasságnak tetszeni.
Bele-belekukucskáltam, noha gyakorta szédelegve meredélyeitől.
Prózai látnivaló is szemembe ötlött aztán: az összefirkált
városé. Kapóra jött: a nevüksincs firkászok kapirgálásaiban,
odakenyt-felsuhintott nyomhagyásaikban, aprólékos karcolataikban
rokonlelkek kézjegyeire lelt beképzelt társtalanságom. Avatatlan
kezek botor botladozásai, szertelen kedvre derítő, szeszélyes
léhaság, szívfacsaró, szenvedelmes nekikeseredés, örömittas
bujálkodás, koromsetét szorongás, zaftos trágárság, banális
szépelgés: megannyi bohó-tragikus jeladás. Feloldásra,
kifejtésre otthagyott kósza, kusza üzenetek ákombákomai,
temérdek olvasásra ingerlő, olvasatért sóvárgó nyom, az ember
igazi természetévé burjánzó jelrengeteg, egy vehemensen tenyésző
jelvilági dzsungel. Tán még időben észhez térített: a jel nem
megkerülhető. A jeladás halogatása több mint mulasztás, a
jelzést elodázni nem szabad. A jel nélküli a valóságon kívül
reked, a jelöletlen maradó soha meg nem valósul. Mégiscsak
nekiduráltam hát magam a képfaragásnak. Ebbéli ténykedésemet
vizuális morfondírozás gyanánt űzöm avégett, hogy jel alakjában
tekinthessem át, s így vegyem alaposabban szemügyre életem
némely kérdéses mozzanatát, amelyekben a másokhoz való viszonyom
alakulása során, a mindennapok zajlása közepette olykor alig
bírtam eligazodni. Képeim ezért az egyszerűsítésre hajlók,
alkalmazott látványelemekkel szűkösen élek. Alakjaim
megjelenítésekor beérem annyival, hogy a rájuk ismerés
pillanatát kiváltón emberszerűre szabottak legyenek. Emberszerű
mivoltuk is lecsupaszított, mezt attribútumokat, és egyéb
kellékeket mellőző: mintha olajba festett előfordulásuk
kizárólagos feltételeként a tulajdon testük pucér látszatán túl
egyébre nem is formálnának igényt. Környezetük is tárgymentes. A
körülöttük levő geometrikus formák némelyikéről ugyan feltehető,
hogy „ház”-ra hajaz, következőleg e figuráknak kívül tágasabb.
Sajátos vonása továbbá a lapjaimon jelzett alakoknak, hogy híján
vannak mindennémű egyénítettségnek. Identitásuk nem rejtekező,
vagy burkolt – nincs. Egyéni karakterjegyeket nem viselő
példányok, de távolról sem jellegtelenek. Kirívó
jellegzetességük a felcserélhetőség, a végletes
hasonlatosság-összehasonlíthatóság. A nemi meghatározottság
merőben biofizikai markereire a megfelelő mértékben utaló
külsődlegességektől eltekintve nincs köztük számottevő
különbség. Az egyik majdnem olyan, minta a másik, s egyként
virít róluk a közöny a kölcsönös felcserélhetőségből előadódható
kockázatokkal szemben. Egymás képmásai, egymásba átképezhetők,
nyilvánvalóvá téve, hogy bármelyikük bármikor a másik
helyzetében („bőrében”) találhatja magát. Képmások még? Vagy
képletek? Ha igen: első, másod-, harmad-, avagy ennedik fokúan
bonyodalmas emberi léthelyzetek megoldatlan egyenleteinek
feloldó képletei. A szituációk problematikája is takarékosan
adagolt: egyedüllét és társaság, szembenézés és elfordulás,
érintkezés és távolságtartás, köszöntés és búcsú.
Alaptörténetek, minimalizált koreográfiával. Kompozícióimat
szerény méretük dacára is bizonyos teherbírásra szánom.
Mondhatni, adok a statikára, óvakodva az ólálkodó
statikusságtól. A figurák mozgása visszafogott, de nincsenek
elmerevedve. Tartásuk szívósnak tűnik, nem görcsbe dermedt,
inkább egyfajta készenlét, készültség a moccanásra. Várakozás.
Igen: képeim szellős színtereinek szereplői a festékből
megtestesült, tevőleges, cselekvő várakozók. Várakozó
álláspontot foglalnak el ültő helyzetben is.
Folyvást várni? Ennyien? Mire még?
Már sejtésekbe se bocsátkozom – ők viszont kitartanak.
Aki a kiállításon utánanéz mindannak, amiről itt szóltam, a
látnivalókban egyébre is lelhet. Vigasztalhatatlan volnék, ha
nem találna.
Bp. 2014. október 24.