http://hu.wikipedia.org/wiki/Tereskova
http://www.godot.hu/muveszek/nagy_kriszta_xt.html
http://godot.hu/nagy_kriszta_xt_a_liget_galeriaban/
videóelőzetes
megnyitó
(videó)
Nagy Kriszta x-T: Úgy
szeretnék beszélni veled, mint férfi a férfivel (FEMINIZMUS 2015)
Vendégkurátor: Oltai Kata, művészettörténész,
kurátor
Megnyitotta Hermann Veronika, irodalomtörténész,
kultúrakutató, 2015. június 18-án, 18 órától
A kiállítás megtekinthető július 16-ig a Liget Galériában
Nagy Kriszta x-T: Mint férfi a férfivel, 2015 (testre írás /
print)
Nagy Kriszta x-T: Úgy szeretnék beszélni
veled, mint férfi a férfivel!
“A naplórajzaim, egy iskolai feladat
megoldásából indultak ki, Kukorelly Endre adta házi feladatnak
az Egyetemen kreatív írás órán, hogy vezessünk naplót a rajz
eszközeivel. Én már előtte is írogattam versikéket, rajtam
átfutó egyszerű gondolatok rímekben jöttek ki belőlem, s csak
lejegyzeteltem őket. Túlságosan nem is vettem komolyan ezeket a
versnek látszó buta, de valódi megnyilvánulásait a
tehetségemnek. Az iskolai feladat és a bennem rügyező művészet
talált egy olyan médiumra, ami viszont annyira testhez állónak
bizonyult, hogy a művészetem alapkövei, kiindulási pontjai
lettek. Megszülettek első valódi műveim, ahol jegyzetfüzetbe
készült rajzok és buta versikék együtt, egyszerű kedves
hangulatokról, mély fájdalmakról és félelmekről, tabuk néven
nevezéséről, titkok felfedéséről igazul beszéltek.”
Nagy Kriszta x-T: Naplórajzok / Tökleves, 2013 (papír, toll)
“A Testreírás soroztomhoz, ahogy mindig, minden esetben,
az életem lökött. Két fontos dolog van számomra, aminek
sorrendiségét sem tudom eldönteni, de élni nem tudok nélkülük: a
művészetem és a szerelem. A művészetem az életem, a szerelem
pedig az életem hajtóereje. Két éves korom óta vagyok szerelmes
minden pillanatban, soha ürességet nem éreztem, bár a pokoli
fájdalomból néha elmenekülnék a semlegesség meddő pusztaságába.
Ennél a sorozatnál saját testemet használtam fehér papírként,
ráírtam azt az eszményképet amit megteremteni szeretnék.”
****
Nagy Kriszta x-T: I LOVE FEMEN, 2015 (testre írás / print)
Nagy Kriszta visszanyúl a vizuális kultúra
mulvey-i értelemben bírált ősbűnéhez, miszerint a nőre vetített
fantáziákat képzi le saját testén: a nő a férfi jelölőjeként
szolgál, egy olyan szimbolikus rendbe fogva, melyben a férfi
kiélheti fantáziáit, elfojtásait a nő néma képmásán, ahol a nő
mint a jelentés hordozója, s nem mint a jelentés megteremtője
áll. Mint számos korábbi sorozatában, büszkén tárja fel meztelen
testét, látszólag felveszi az alárendelt szerepét és kielégíti a
soviniszta sztereotípiák tárgyiasító mechanizmusát. Azonban
azáltal, hogy a saját testére irányítja a figyelmet, ráveszi a
nézőt, hogy olvasóvá váljék és kénytelen-kelletlen befogadja
üzeneteit. Az írások, melyek testrészein való böngészésre
hívnak, az olvashatóság és olvashatatlanság dinamikájával
játszanak; itt már nem a naplórajzok kislányos, finom
kalligrafikus stílusában, hanem éles, szúrós, a szláv feminista
aktivisták statementjeit idéző karcolások, keresetlen nagy,
nyomtatott betűk.
Nagy Kriszta Liget Galériában megrendezett kiállítása két
sorozatot mutat be, az egyik a 2013 óta készült Naplórajzok, a
másik pedig az utóbbi évben készült Testreírás sorozat
nagyméretű printjei.
Oltai Kata