https://www.facebook.com/feketeszilviaart
videóelőzetes
megnyitó
(videó)
english
Fekete Szilvia: Prozodiac
megnyitotta Baksai
József festőművész, 2015. szeptember 30-án, 18 órától
a kiállítás megtekinthető október 22-ig
Fekete Szilvia: Az anya, akin
osztozunk, 2015
Egy mesterséges szó, töve a prozódia, kiegészítve egy
angol nyelven használt képzővel, aminek a magyar fordítása prozódikus
lehetne.
A prozódia a verstanban a nyelv használatának azt a
szabályrendszerét kutatja, hogy a szöveg hogyan alakul verssé,
illetve mi módon válik ritmikus formákká. A zenében a szöveg és
a zene helyes illeszkedésének tana (wikipédia). Röviden: a
szöveg és a zene helyes illeszkedésének tana (Idegen szavak
szótára). A lényeg tehát ugyanaz, mint kollázs készítés során: a
helyes illeszkedés, ritmikus formákká válás. Minthogy a kollázs
nem más, mint a helyes illeszkedés tana.
A Prozodiac kiállítás eddig elkészült kollázsaimból
válogat.
A kollázskészítés száz éves tradícióra tekint vissza, Picasso és
Braque öröksége, fontosnak tartom, hogy ma is élő műfaj. Híres
huszadik századi művészek kedvelt alkotói tevékenysége (Otto
Dix, Max Ernst), vannak művészek a jelenlegi kortársak között
is, akik egyéb művészeti munkák létrehozása munkák szintén
kollázsolnak (Andro Wekua, Marcel Dzama). Közéjük tartozom én
is. Számomra a kollázs készítés szükséges, ugyanakkor
párhuzamosan futó tevékenység az olaj-vászon, olaj-farost munkák
készítése mellett.
Kollázsaim alapanyagai magazinokból, újságokból kivágott képek,
eredeti kontextusukból kiemelve, új egységebe, kompozícióba
rendezve, temperával, akrillal festett, ceruzával rajzolt
elemekkel, felületekkel kiegészítve.
Műtermi munka szempontjából három csoportba osztom őket: van
olyan kollázs, ami önálló műalkotássá válik a munka befejezte
után, de nagyobb méretben, más médiummal (olaj-vászon/farost)
nem működne képként. Van olyan, amely kollázsként, önálló
alkotásként nem állná meg a helyét, de folytatható, jó kiinduló
pont egy nagyobb méretű olajfestmény elkészítéséhez, ily módon
előtanulmánynak tekinthető, vázlatként funkcionál számomra.
Végül van olyan kollázs, ami kisméretben, papíron és
nagyméretben, olajjal egyaránt működhet.
Tartalmilag két csoportba oszthatók kollázsaim: a játékos,
tulajdonképpen súlytalan munkák és a komolyabb, személyes
hangvételű darabok váltakoznak.
Ezekből állít össze válogatást a Prozodiac című
kiállítás, kiegészülve három olajfestménnyel, amelyek kollázsok
alapján készültek. A festményekhez a vastag, díszes, polgári
keret pont olyan szorosan kapcsolódik, koncepció szempontjából,
mint formailag, feszülő ellentét esztétikai érzetét létrehozva a
keret és az abban megszokott akadémikus portrék helyett
található “XXI. századi” portrék jellegével.
Fekete Szilvia
Szilvia FEKETE: Prosodiac
opening: 30 September 2015 18:00
the exhibition is open till 22 october 2015
There is an artificial word, it's root is prosody, being
completed with a derivational affix used in English and it's
Hungarian translation could be 'prozódikus'.
The prosody in metrics search for the rules of the language
to find out, how can a text turn into a poem and into
rhythmical form. In music it is the study of proper fit of
the music and text (wikipedia). In brief: the study of
proper fit of the music and text (Idegen szavak szótára /
Dictionary of Foreign Words). The point is the same as in
making a collage: proper fit and rhythmical forms. Because
collage is not else than the study of proper fit.
The Prosodiac exhibition is a selection of my finished
collages. Making collage has a hundred years old tradition.
It is a heritage of Picasso and Braque. I think it is
important that this is a living genre today as well. Famous
masters of the 20th century liked this activity (Otto Dix,
Max Ernst). There are contemporary artists, who also make
collages in addition to other works (Andro Wekua, Marcel
Dzama). I belong to them. For me collage is a need and at
the same time it is a parallel activity with making oil on
canvas and oil on masonite works. The raw materials of my
collages are images cut out from magazines, newspapers. I
pull them out from their context and put them into a new
composition and I add to them new elements and surfaces
painted with tempera, acrylic paint and pencil.
I divide these works into three groups: there are collages
which become self-standing artwork at the end of the
creation, but couldn't function as an image in a bigger size
and with another medium (oil on canvas, oil on masonite).
There are works which are not good enough to be
self-standing collage but are good starting points for
bigger oil paintings. These function for me as a sketch or
preliminary study. Finally there are collages what can be
good both in smaller or bigger size, on paper or on oil
painting.
Looking at the content I can divide my collages into two
groups: there are the playful, featherweight and the more
serious and personal works. Prosodiac is a selection of
these including also three oil paintings which were based on
collages. The paintings have old style, thick, decorative,
wooden picture frames. This is the part of the plan. There
is a tension caused by aesthetical contrast between the
frames and the images. Looking at the frames we expect old
style usual academic portraits but these are 21st century
style ones.
Szilvia
Fekete