http://artportal.hu/lexikon/muveszek/gerloczy-sari-2024
http://www.gerloczysari.hu/
videóelőzetes
megnyitó
Beszélgetés
Gerlóczy Sárival (2009)
english
Gerlóczy
Sári: Társas mező 7.
a megnyitón Kurtág György: Összefonódó testek című (Gerlóczy
Sárinak dedikált) művét előadta Devich Benedek, a kiállítást
bevezette Kozma György
2016. június 30-án, 18 órától
a kiállítás megtekinthető július 28-ig a Liget Galériában
Gerlóczy Sárinak két kiállítása volt eddig a
Liget Galériában: 1992-ben az akkoriban készített rajzait
mutatta be, 2009-ben - Harapás címen - a legújabb
festményeit. A Társas mező 7, ugyancsak a legfrissebb,
az elmúlt hónapokban készített rajzaiból és festményeiből
válogat, jóllehet a művésznő érdeklődésének mindig is a
középpontjában álló témához tér vissza. Méghozzá úgy, hogy bár a
2014-ben Társas mező 9 című kiállításához képest (ami az
A.P.A-ban volt látható), a sorszámozását tekintve ez
visszalépésnek tűnhet, miközben az egész biztos, hogy újabb
művekről van szó. Illetve, hogy lesz-e közöttük egy, vagy több
régebbi darab, az még nyitott kérdés.
A társas mező fogalmát a hazai szociálpszichológiába
Mérei Ferenc 1971-ben megjelent Közösségek rejtett hálózata
című kötete vezette be úgy, hogy e művében Mérei nem csupán a
mikroszociológia elvi és történeti értelmezését adta, de -
szociometria néven - tudományos módszerét is az emberi
közösségeken belüli viszonyrendszerek vizsgálatának.
Gerlóczy Sári művei (rajzai, festményei,
kollázsai) figurálisak, s nagyon kevés kivételtől eltekintve
(mint például a fűszer-, és gyógynövényként egyaránt használt
gyömbér gyökértörzseiről festett képei), emberalakokat
ábrázolnak.Ritkábban egyet, vagy kettőt, gyakrabban hármat, vagy
többet. Az esetek nagyobb részében egész alakos emberfigurákat,
akik egymás felé, vagy egymástól elmozdulnak, kisebb részében
arcokat. E figurák Gerlóczy Sárinál igen gyakran ruhátlanok. Nem
teljesen meztelenek a szó azon értelmében, hogy a művésznő
inkább szellemtesteket, nem pedig a szó érzéki értelmében vett,
valóságos testeket ábrázol. Értve alatta, hogy a Gerlóczy Sári
által rajzolt/festett - és többnyire meztelen - emberi testek
esetén nem mindig dönthető el, inkább csak sejthető, hogy az
illető nő, vagy férfi, felnőtt, vagy gyerek. Ahol és amikor ezt
fontosnak tartja, akkor jelzi, de inkább csak a másodlagos nemi
jegyekre történő utalásokkal (lányok/asszonyok esetén hosszú
hullámos haj, nőies ruha). Vagyis Gerlóczy Sári világában
elsődlegesen mindig az emberről és az emberekről van szó, ahol
inkább az egymás felé irányuló mozdulatokból, és nagyon finom,
visszafogott utalásokból derülhet ki számunkra, hogy melyik képe
esetén beszélhetünk szerelmi kapcsolatról, melyiken
testvérekről, szülőkről-gyerekekről, barátokról, és e
kapcsolatok éppen melyik fázisában?
Mikor legutóbb Gerlóczy Sári Harapás
című anyagát mutattuk be, akkor ott inkább az arcokra
koncentrált, és arra, hogy az emberi kapcsolatokon belül a
harapás - legyen az képzelet-, vagy álombeli, vagy valóságos,
mint például egy csók - mikor mit jelenthet? A harapásra nyíló
száj (csőr) - partner hiányában - ugyanakkor átfordulhat
éneklésbe/üvöltésbe, ahogy természetesen az se mindegy, hogy az
egymással szembe forduló arcok szája egyszerre nyílik,
nyílik-csukódik-e? Amiről nem szóltam, azok a kezek. Gerlóczy
Sári képein nagyon fontosak a karok, a lábak mozdulatai -
amelyek gyakran légies, szinte már táncos mozdulatok - ahol a
test, a nyak, a fej dőlése ír le viszonyokat, kapcsolati
állapotokat, miközben külön érdemes lenne kitérnünk - ha már a
szájakat említettük - a szemekre is, amelyek hol fontosak, hol
nem, de nagyon gyakran épp akkor válnak érdekessé a művésznő
számára, amikor épp lecsukódtak. A kezek, a kézfejek, és az
ujjak mozdulatai külön tanulmányt igényelnének.