English
videóelőzetes
megnyitó 01
/Sáránszki Péter (videó)
megnyitó 02
/Yak & Yeti, Pándi Balázs (videó)
John P. Jacob: I.
Nemzetközi Portfolió, 1983
Megnyitotta Sáránszki Péter (Art
Solutions), és a Yak & Yeti, valamint Pándi Balázs, 2017.
augusztus 3-án, 18 órától
A kiállítás megtekinthető (telefonos
bejelentkezés után) augusztus 31-ig
Telefon: 351 4924
A Művészfotó Nemzetközi Portfóliója
(The International Portfolio of Artists Photography) egy
könyvösszeállító projekt volt azzal a céllal, hogy integrálja a
„mail art”-ot, „book art”-ot és a fotográfiát. Arra kértem az
általam meghívott résztvevőket, hogy küldjék el egy eredeti fotó
75 darab másolatát, ezek aztán könyvekbe lettek
összeszerkesztve. A hozzájárulásokat a mail art közösségen
keresztül kértük, különösen Judith
Hoffberg Umbrella magazinja
által.
Az Első Portfólió (First Portfolio) 14
országból származó 37 művész műveit tartalmazta és egy három
részre hajtogatott muszlin fóliánsba lett kötve. A nyomatokból
két készlet utazó kiállításokhoz lett felhasználva, amelyek
1983-1984 folyamán különböző európai, ázsiai és Egyesült
Államok-beli helyszíneken voltak láthatók. A kísérő szövegben
azt jelentettük be, hogy ez a projekt egy 10 éves erőfeszítés
lesz, amelynek a következő számai különböző földrajzi régiók
fotográfiájára koncentrálnak majd. A Második
Portfólió (Second Portfolio) foglalkozna a szovjet blokk
országaival és Kelet-Európával. A harmadik Dél-Amerikával. A
negyedik Ázsiával. És az ötödik, úgy mint az első, nyitva állna
a világ bármely részén élő művészek előtt. Csak az Első
Portfólió készült el.
Ahhoz, hogy a Második Portfólió Kelet-Európának
legyen szentelve, a lökést azok a problémák adták, melyekkel az
Első Portfólió készítése közben szembesültünk. Ebben a kiadásban
három, a régióból származó művész vett részt: Robert
Rehfeldt Kelet-Németországból, Swierkewicz
Róbert Magyarországról, és Waclaw
Ropiecki Lengyelországból. A grafikus és illusztrátor
Rehfeldt számára a Kelet-német törvények tiltották az engedély
nélküli sokszorosítást, emiatt egy negatívot nyújtott be, amiről
én készítettem el a nyomatokat. Ropiecki anyaga elveszett
a postán, ami az állami cenzúra bevett formája. Egyedül
Swierkewicznek sikerült a kívánt formában benyújtania a műveket,
aki az 1980-as évek Magyarországának némileg kevésbé elnyomó
kulturális szabályozása alatt dolgozott.
A fenti három személlyel való levelezésem során
jelentősen kibővült a Kelet-Németországra, Magyarországra és
Lengyelországra vonatkozó címlistám. Ebben további segítségemre
volt két mail art művész, Volker Hamann és Henryk Gajewski. Azon
lakcímek segítségével, melyeket a gyűjtő Jean Browntól, valamint
az emigráns művész Rimma és Valeriy Gerlovintól
kaptam, felvettem a kapcsolatot csehszlovákiai és szovjet
művészekkel. Kihasználva a már élénk kelet-európai mail art
hálózatot, minden meghívottat arra kértünk, hogy invitáljon
további művészeket, ezzel a lehetséges résztvevők köre kiterjedt
Bulgáriára és Romániára is. A résztvevőket arra kértük, hogy
küldjenek egy negatívot vagy fotót egy közönséges borítékban,
amit én sokszorosítanék a Második Portfólióhoz.
A Nemzetközi Day Art kiállítást (International
Day Art exhibition) követően Várnagy Tibor, a Liget Galéria
vezetője azt javasolta, állítsuk ki a Második Portfóliót
Budapesten. Ilyen jellegű bemutatót helyi kiállításként
megcsinálni? Ha valami, akkor ez bonyolult lett volna és
valószínűleg illegális. Ezért Várnagy azt kérte, úgy szállítsam
és mutassam be a Második Portfóliót, mint magán gyűjteményemet.
A kiállítás 1986 májusában nyílt meg. A benyújtott anyagok
mennyisége miatt egy második kiállítási helyszín is szükségessé
vált, ez a Galéria 11 lett.
A Második Portfólió kiállítása 75 kelet-európai
művész munkáit foglalta magába, köztük egy szovjetet és két
USA-ban élő szovjet emigránst. A kiállítás katalógusa
fénymásolással készült és a borítókötésen Jozef
Robakowski lengyel művész fotói voltak láthatók. Ezen
kívül tartalmazott egy esszét a magyar fotográfustól,
Lugosi-Lugó Lászlótól, és egy Várnaggyal közösen írt
szövegünket. A résztvevők címlistáját Várnagy a katalógustól
elkülönítve postázta. A kiállítás dokumentálta a fotó alapon
dolgozó kelet-európai művészek párhuzamos kultúráját és
támogatta olyan félhivatalos intézmények kicsi de
kulcsfontosságú hálózatát, akik elkötelezettek az ilyen típusú
munkák bemutatása iránt.
Az Első Portfólió résztvevői: Vittore Baroni
(Olaszország); George B. Benington (USA); Guy Bleus (Belgium);
Christopher Burnett (USA); Russell Butler (USA); Charles
Francois (Belgium); H.R. Fricker (Svájc); Henryk Gajewski
(Hollandia); Ubaldo Giacomucci (Olaszország); Pete Horobin
(Skócia); G.X. Jupitter Larsen (Kanada); Dennis Letbetter (USA);
Serge Luigetti (Olaszország); Peter Lyssiotis (Ausztrália);
Ruggero Maggi (Olaszország); Giancarlo Martina (Olaszország);
Des McLean (USA); Jurgen Olbrich (Nyugat-Németország) Frank
Oliver/Eric Finlay (Nagy-Britannia); Sjoerd Paridaen (Belgium);
Irma Perez (USA); Victor Perez (USA); Janice Peshke (Kanada);
Carlo Pittore/Mark Melnicove (USA); Steve Random (USA); Steen
Moller Rasmussen (Dánia); Larry Rippel (USA); Robert Rehfeldt
(Kelet-Németország); Waclaw Ropiecki (Lengyelország
(elveszett)); Carsten Schmidt-Olsen (Dánia); Lon Spiegelman
(USA); Robert Swierkewicz (Magyarország); Patrick T (USA); B.J.
Tisa (USA); Emmett Walsh (USA); Ioan Bunnus bei Widmaier
(Nyugat-Németország); Gert Wibe (Svédország).
Az Első Portfólió kiállítási helyszínei:
• Buro fur Kunstlerische,
Trogen, Svájc (10/1983)
• Department of Art, Sung
Kyun Kwan University, Szöul, Dél-Korea (11/1983)
• Kunoldstrasse 34, Kassel,
Nyugat-Németország (12/1983)
• Media Gallery, Gent,
Belgium (2/1984)
• Artestudio, Bergamo,
Olaszország (4/1984)
• Memorial Gallery, Glassboro
State College, Glassboro, New Jersey, USA (9/1984)