Szakál Éva: Browser
Megnyitotta Muladi Brigitta, 2018. június
28-án (csütörtök) 19:00 órától
A kiállítás megtekinthető július 26-ig a
Liget Galériában
A kiállítás a megnyitót követően csak
e-mail-ben történő előzetes időpont egyeztetéssel látogatható.
E-mail: ligal@c3.hu
Browser
Az utóbbi években a festészetet felújítani,
felforgatni vágyó fiatal művészek gyakran merítenek inspirációt
a napi gyakorlatból, a mindent behálózó internet használatából.
Nevezhetjük „újmediálisnak” ezt a hozzáállást, de a végeredmény
a kreativitásnak teret hagyó mechanikus tevékenységek
ellenpontja. A művészeti tevékenységnek ilyen újradefiniálása
figyelhető meg Szakál Éva eddigi munkáiban. Korábban egymásmellé
helyezett tájképekkel, kertrészletekkel kísérletezett,
szétszedte, összerakta a látványt, az elemeiből absztrakt,
szinte minimalista növénykompozíciókat alkotott, amelyek
geometrikus üres képterekkel váltakoztak, s most is a hiánnyal,
a valóságos, helyesebben a digitális látvány hiányával
foglalkozik.
Amellett, hogy képi mintákban visszacseng a 20.
század nagy vizuális redukciója a hard edge, a color field, a
színesztétika, a ritmusok, az ismétlődések, a szerialitás és a
konceptualizmus analitikus elemzése, a fogalmakkal párosított
„gyűjtések” azonban költői líraisággal lengik körül a műveket.
A festészet hagyományos technikáinak átmentése,
a klasszikus műfaj továbbvitele aztán abba a hosszú történetbe
is belehelyezi a munkákat, amit festészetnek nevezünk.
Szakál Évánál a festészet, a kézjegy azonban
úgy van jelen, hogy a végletekig fokozott precízió szinte
láthatatlanná teszi azt. Ellenhatásait a technikával, a
digitálissal, a tömegtermékkel úgy hangsúlyozza, hogy gépi
pontossággal hajtja végre a kitűzött feladatot.
A legújabb Browser című sorozatában
képernyőfotókkal igyekszik rögzíteni azokat a „pillanatokat,
amikor az internet gyenge jelerőssége miatt a keresőbe beírt
téma képei homogén színmezőkre redukálva jelennek meg”. A képi
információk helyett felbukkanó színes négyszögeket aztán néhány
általános, a létünket meghatározó fogalom mentén jelenítette
meg, mint a most, a rutin, a semmi, a komfort, a rend, az
idő.