https://www.veszpremtv.hu/2021/07/27/ujj-zsuzsi-fotokiallitasa/
http://www.missionart.hu/kiallitas/repeta-ujj-zsuzsi-fotoi-a-missionart-galeriaban/
Ujj Zsuzsi /Fotós munkák /beszélgetőpartner: Oltai
Kata /videó
videóelőzetes
megnyitó (videó)
https://telex.hu/foto/2021/11/28/ujj-zsuzsi-elso-fuzet
tárlatvezetés (videó)
https://punkt.hu/2022/05/01/en-a-dalszovegeimet-is-kepekben-latom-ujj-zsuzsi-elso-fuzet
Ujj Zsuzsi: Első füzet
A kiállítást megnyitotta Tatai Erzsébet, művészettörténész,
2021. november 1-én, 18 órától
A kiállítás kurátora Balázs Kata művészettörténész
A kiállítás e-mailben történő előzetes időpont-egyeztetéssel
megtekinthető december 10-ig a Liget Galériában
Ujj Zsuzsi: Első füzet
Ujj Zsuzsi első egyéni kiállítását (Első kiállítás címen) 1987
novemberében, éppen 34 évvel ezelőtt rendezte a
kísérletező/alternatív műfajoknak és képzőművészeti fotónak
otthont adó Liget Galéria. A nyolcvanas évek első felében
meghatározó „új hullám” jegyében, illetve az alkotó
érdeklődését, tevékenységét jellemző módon ezt a bemutatót is az
irodalom/költészet, a zene – Ujj Zsuzsi melankolikus-ironikus
hangvételű szövegeire írt dalok – és a képzőművészet
összekapcsolódása kísérte. Nem csupán a megnyitó- illetve
záróeseményen rendezett koncertek tanúskodnak erről, hanem az a
kiállítás alkalmából létrehozott szerzői kiadvány is, amely a
művész saját válogatásában nyújt átfogó képet az 1987 végéig
készült fotóiról, és a képek mellett verseket és kottákat
tartalmaz.
A mostani kiállítás anyaga erre az Első füzet címen ismert
kiadványra épül: a könyvmaketthez készült felvételekből, egykorú
nagyításokból, illetve azokból a sorozatokból válogat további
műveket, amelyeknek egy-egy tagja eredetileg bekerült a füzetbe.
A füzet a nem-, vagy félhivatalos, DIY-kiadványok létrehozásának
gyakorlatához hasonlóan, szerzői kiadásban készült. Grafikai
megjelenése az Ujj Zsuzsi fotográfiáinak világát jellemző,
grafikai hatást keltő jelleget erősíti. A kiállításon viszont
ezúttal lágyabb, tónus-és részletgazdagabb felvételek láthatóak,
amelyek a művész védjegyévé vált „elkeményített” daraboknak, és
így az Első füzet lapjainak is kiindulópontjául szolgáltak.
Ujj Zsuzsi fotográfiai munkássága az 1985 és 1991 közötti
években bontakozott ki. Ebben a rövid időszakban a magyar
képzőművészeti fotóhasználat alapvető emberi tapasztalatokat,
női létélményt, szereplehetőségeket és kliséket megfogalmazó és
feldolgozó korpuszát hozta létre. A fotográfia kifejezési
lehetőségeivel való kísérletezésre elsősorban az 1980-ban
elhunyt Hajas Tibor radikális body art és performanszművészete
és Vető János fotográfussal közösen létrehozott
fotóperformanszai inspirálták. A megtervezett és beállított, saját, gyakran
befestett, kellékekkel „ellátott” testét médiumként használó
fekete-fehér fotói kapcsán – és egyúttal magyar alkotó
műveivel is összefüggésben – John P. Jacob amerikai kurátor
használta elsőként a „gender reprezentáció” fogalmát, az
általa szervezett, és az Allan
Memorial Art Museumban bemutatott Metamorphic
Medium: New Photography from Hungary című kiállítás
katalógus-esszéjében (1989). Ujj Zsuzsi
szemléletmódjában az irodalom és a zene mellett kiemelkedő
szerep jut a mozgóképes gondolkodásnak is, amely a
történetmesélés módjában vagy a filmstillszerű beállítások
használatában érhető tetten a műveiben. A nyolcvanas évek végén
maga is foglalkozott mozgóképes alkotások létrehozásával, és
dolgozott a kísérleti film központjának tekinthető Balázs Béla
Stúdióban, Forgács Péter Privát Magyarország archívumában,
valamint a Fekete Doboz Alapítványnál is. A fényképezőgépet szó
szerint mikrofonra cserélve, Ujj Zsuzsi a kilencvenes évek
elejétől a Csókolom zenekar alapító tagjaként, énekeseként és
szövegírójaként a magyar alternatív zenei élet meghatározó
alakjává vált. 2010 óta Darvas Kristóf zongoristával duóban is
dolgozik. Képzőművészeti tevékenységének nemzetközi
(újra)felfedezésében fordulópontot jelentett a Gender Check című
kiállításon való szereplése (MUMOK, 2009), valamint a Bigger
Splash: Painting After Performance Art (Tate Modern, 2012) című
kiállításra való meghívása.
A kiállítás alkalmából az acb Galéria – a Hurrikan Press
kivitelezésében – rizográffal nyomtatott, 100 számozott
példányban készült reprintet jelentet meg az Első füzetről.
A kiállítás az acb Galéria közreműködésével és a MissionArt
Galériával való együttműködéssel jött létre.