Várnagy Tibor
HOGYAN CSINÁLJUNK GALÉRIÁT? / MINEK?
Induljunk ki abból, hogy csak olyan mű, vagy művész
jelenhessen meg bármiféle kiállítási intézményben – mint kiállító / kiállított
– akinek műve magánlakásban falon van.* Másodszor: csakis azok járhassanak
galériákba, akiknek otthonában képek lógnak a falakon, illetve akik így
vagy úgy együtt élnek különféle műtárgyakkal.** Képet képre csak cserélni
lehessen!*** Vagyis mindenki csupán annyi képet / művet birtokolhasson,
amennyit ő maga alkotott, illetve amennyivel együtt tud élni (amennzit
önnön lakásának falán elvisel).**** Az ugyanis elengedhetetlen követelmény,
hogy csakis használt – falról leszedett – műveket lehessen csak cserélni.*****
A továbbiakban az egyszer már kiállított képeket / műveket kidobni, leselejtezni,
megsemmisíteni nem lehet, viszont átalakítani, mások műveire elcserélni
igen. ******
A városokban, falvakban, és egyáltalán minden rendű
és rangú településeken sok-sok kisgalériát képzelek el.******* Ezek szobányi
helyiségek, de üresek.******** Az itt rendezett kiállítások ne legyenek
rövidebbek, mint két hetesek, de ilyenekből minden évben valósuljon meg
legalább 16-17.
A bemutatók úgy szerveződjenek, hogy akik egyazon galériába járnak,
azok javaslatokat tehessenek a galéria vezetőjének, aki köteles e javaslatok
nyomán összeállítani a programot. Ha elegendő számú galéria működik az
adott településen, akkor ezek vezetői / vezetőségei nem utasíthatnak vissza
egyetlen egy kiállítási kezdeményezést sem, amelyet viszont kötelességük
a javaslattevővel, és az érintett művésszel / művészekkel együtt, közös
munka keretében realizálni.**********
Ennek célja, hogy az ugyanazon galériába járó emberek itt alakítsák
ki, ellenőrizzék, és csiszolják nézeteiket arra vonatkozólag, hogy nekik
/ számukra mi a művészet? Álláspontjaikat kiállításról-kiállításra szembesítsék
egymás véleményével. Minden tárlat egyfelől valakinek az állítása, miszerint:
ez az, amiről itt és most nekünk mint művészetről gondolkodnunk érdemes;
másfelől kérdés / provokáció, hogy vajon csakugyan így van-e?***********-************
Tegyük fel, hogy a világ valamennyi kisgalériája
így működik. Természetesen mindenki mindenhova ellátogathat, viszont mondjuk
egyazon éven belül csak egyvalamelyik kisgaléria életébe szólhasson bele
(?). Vagyis, hogyha nem tett javaslatot, vagy ha a kérdéses év, amelyben
megtette letelt – s például nem érdekli az adott galéria programja; nem
ért vele egyet etc –, akkor jogában áll tovább állni, más galériát keresni.
A következő lépés, hogy lennének nagyobb kiállítóhelyek
is. Ezek kötelesek volnának a környékükön működő kisgalériák bemutatói
nyomán kialakítani kiállítási terveiket. Azaz mást nem is mutathatnának
be, mondjuk egy éven belül legalább 6x, s egyenként egy-egy hónapnyi időtartamban,
mint a hozzájuk tartozó kisgalériákban fölvetett / fölmerült elképzeléseket.
Egy-egy ilyen nagyobb kiállítás esetén beleszólási jogot élvezne mindebbe
valamennyi érintett galéria összes érintett tanácsadója / látogatója, vagyis
azok akik egy-egy kisebb helyen az adott időszak kiállításait javasolták.
Más szóval a nagyobb intézmények feladatkörébe tartozna, hogy időről-időre
Megpróbálják összegezni, szélesebb összefüggéseik között megmutatni
a kisgalériák által realizált különféle tendenciákat. Ezeket az érintett
galériások, a nagyobb intézmények emberei, valamint a bemutatásra került
művészek vinnék tovább, teszem azt városi szintre, ahol évi minimum három
újabb kiállítás keretében lehetne összegezni / továbbgondolni az eredetileg
a különféle kisgalériákban felvetett művészeti elképzeléseket. Onnan kerülnének
később hasonlóképpen tovább járási, megyei, majd országos, aztán pedig
regionális, kontinentális, végül pedig az egyetemes színtérre.***************
Namost, innen visszafelé is ugyanígy szerveződnének
a dolgok. Tehát az egyetemes kiállítások cirkulálnának kontinentális, a
kontinetálisok regionális szinteken, a regionálisak országos fórumokon,
az országosak megyeieken, a megyeiek városi, illetve járási körzetekben,
azok pedig a kerületiekben. Ennek megfelelően egy-egy kisgaléria nem hívhat
meg, nem vehet át kiállítást teljes egészében ugyanannak a városnak egy
másik kisgalériájából, de a világ összes többi kisgalériájából annál inkább.
Éppen így a kerület számára is értelmetlen a város egyéb kerületeiben már
megvalósult eseményekkel foglalkozni. Ezzel szemben már például városi
szinttől fölfelé érdemes forszírozni, hogy teszem azt egyik megye mutassa
be a másikat, illetve érdeklődjön akárcsak egy kerület, vagy akár egy egész
ország, netán régió történései iránt is. Azaz a különféle szervezeteknek
éppenhogy nem megnehezíteniük kellene a különféle nagyságú és elhelyezkedésű
és elhelyezkedésű területek és szintek közötti kooperáció lehetőségét,
hanem kezdeményezni, elősegíteni, ösztönözni ezeket. Lényeges feltétel,
hogy a nagyobb intézmények ne nyúlassanak át a kisebbek feje fölött, ne
szakadhassanak el, ne függetleníthessék magukat a lokális kontextustól.
Legyenek múzeumok is! Legyen minden kerületnek 3-4
múzeuma, attól függően, hogy hány kisgaléria működik az adott körzetben,
illetve annak összefüggésében, hogy üzemel-e a környéken városi, megyei,
országos, regionális stb múzeum. Ezek feladata, hasonlóképpen a kortársakkal
foglalkozó intézményekéhez kettős: egyfelöl állandó kiállítások keretében
kötelesek hozzáférhetővé tenni az adott terület művészetének múltját, és
félmúltját; továbbá ugyancsak a körzet kiállítóhelyeivel együttműködve
kezdeményezni ilyen kollekciók bemutatását más területekről, illetve gondoskodni
saját anyagok bemutatásáról más területek múzeumaiban, amennyiben arra
érdeklődés mutatkozik. Mindennek lebonyolításában részben ugyanazon személyek
lennének illetékesek, akik korábban a különféle szinteken a kérdéses művekkel
/ kiállításokkal / témakörökkel foglalkoztak. A demokrácia játékszabályainak
megfelelően a magasabb szintekről legyenek visszahívhatók mindazon képviselői
a kisebb szinteknek, akikkel szemben bizalmatlanság merül fel.
jegyzetek:
* erről állíttassék ki (fényképes?) igazolvány, melynek felmutatásával
a Velencei Biennálé is ingyenesen látogatható, illetve amelynek felmutatásával…
** azaz fogadjuk el helyesnek a jelenlegi gyakorlatot (!?)
*** azaz a műalkotás ne legyen ehető, hanem rossz ízű, esetleg mérgezett.
Egyszóval ne lehessen másra és másképpen felhasználni, mint az úgynevezett
“műélvezet” - esetleg meditáció - céljaira (kivétel eat-art).
***** állaguk romlásával legyenek a művek egyre becsesebbek, ugyanakkor
álljon jogában a tulajdonosnak az adott képbe belefesteni, az adott művet
átalakítani.
**** Az emberiség ily módon kollektívan tudja szabályozni a számára
mindenkor szükséges műtárgyak elviselhető mennyiségét, beleértve az ősöktől
megörökölt, hagyományozódott darabokat is (ld. ***** lábjegyzet, továbbá
Beke László A művészet embertelensége című esszéjét a Mozgó Világ 1981/5
számában!)
****** a rossz – átalakíthatatlan – művek számontartása, katalógizálása
valószínűsíthetően nagymértékben hozzájárulhatna, hogy ezek mennyisége
az optimális minimum szintjén állapodjon meg. Ezért például az iskolákban,
egyetemeken is érdemes lenne ezek tanulmányozását, elemzését kötelezővé
tenni.
******* valahogy meg kellene próbálni ellensúlyozni társadalmunk egyre
súlyosbodó verbalizálódását
******** ideálisnak persze azt tarthatnánk, ha minden lakásban (minden
családnak) lenne egy fölösleges – másra célra nem használt – helyisége,
ahol az általa tárolt műveket élvezhetné, másoknak bármikor megmutathatná
********* (kimaradt)
********** a ******** jegyzetben említett feltételek hiányában vizsgáljuk
egy átmeneti állapot kialakításának lehetőségét
*********** - ************ itt utalnék vissza az * és ** jegyzetekkel
jelzett mondatokra, majd az *****-re, illetve a **********-re.
*************** umtatta-umtatta