BEUYS MAGYARUL - VÉGRE!!
Volker Harlan: Mi a művészet? / Műhelybeszélgetés
Beuysszal
- Metronom Kiadó, Budapest 2001
Az első magyar nyelvű Beuys kötetnek borzasztóan
lehet örülni, de azért ne felejtsük el, hogy amennyiben mi egy normális
országban élünk, akkor e könyvnek tíz évvel ezelőtt kellett volna megjelenjennie,
s akkor is úgy, hogy már nem is ez az első magyarul kiadott kötet. Mert
- s amennyiben ez egy normális ország, úgy - minimum a 80-as évek első
felében illett volna kiadni az első Beuys könyvet, mondjuk a Soziale Plastik-ot,
vagy Adriani-Konnertz-Thomas monográfiáját. Ezt azért állíthatom ilyen
határozottan, mert egyébként a hazai neoavantgarde olyan személyiségei,
mint Szentjóby, Erdély, Beke, Hajas, Körner és mások - bizonyíthatóan -
a 60-as évek végétől, 70-es évek elejétől tisztában voltak Joseph Beuys
jelentőségével, és mert a korabeli második nyilvánosságban valóban történtek
is kísérletek Beuys műveinek és gondolatainak bemutatására.
Hogy milyen lehetett volna annak idején megismerkedni Beuys-szal, arra
vonatkozóan hadd idézzem fel egy Baksa-Soós Krisztinával és Medve Andrással
készített beszélgetésem részletét.*
.
Baksa Soós Krisztina: ... az öcsém, Jancsi megkapta Szentjóbytól
- aki mindig nagyon tájékozott volt - Beuys címét, hogy oda kell elmenni.
Elmegy András a Beuyshoz, ebbôl a 16 négyzetméteres lakásból..
Medve András: Egy vadonatúj szürke öltönyben és nyakkendôben.
Az embertelen, hogy néztem ki! Ezek meg körbeálltak ottan...
Krisztina: Közben látja, hogy az akadémián meg egy hatalmas
vöröscsillag van kitéve. 71-ben ott mindenki Baader-Meinhof szimpatizáns
volt, az Immendorf meg egyenesen kommunista. Mi pedig a létezô szocializmusból
érkeztünk. Hát én mikor odamentem, rosszul lettem! Engem ez túl rosszra
emlékeztetett. Nem érdekelt! Nem akartam érteni! Nahát az Andris meg elôbb
érkezett, s Beuys a portársfülkénél fogadta. Mutatta neki a fotókat...
András: ...a galériából, ahol kiállítottam, és ami nem volt
messze. Egy-két szobor volt rajtuk, megnézte és azt mondta, jó dolgok.
Krisztina: „Fiú ez jó! Tudod, hogy ezek nagyon jó dolgok!”
András: Hát mondom, nem arról van szó, hanemhogy egy kis szükséglakásban
lakom és valami munkalehetôséget keresek. Arra gondoltam, hogy adhatna
esetleg itt az akadémián nekem valami termet, vagy valamit. Jól van - azt
mondja -, megbeszéltük, holnap gyere ide. És mondom, hát hol dolgozzak?
Azt mondja, hát itt - a portásfülke elôtt. Na gondoltam, ez bolond! Mondtam
neki, köszönöm szépen, viszlát és eljöttem.
Krisztina: Halálosan meg volt sértôdve, hogy letegezték.
András: Ja igen, még le is tegezett!
Krisztina: Jópár évig tartott míg egyszer rájött, hogy visszamegy
Beuyshoz. Mert a szükséglakásból te azt hiszed, hogy meg akartak sérteni.
Túl érzékeny vagy, hát hülye, egyszerüen simán hülye az ember. Az viszont
döbbenetes, hogy milyen iszonyatosan pezsgô élet volt akkor Düsseldorfban.
Mikor odamentünk, nemsokkal késôbb tették ki Beuys-t a fôiskoláról.
Kirúgták és aztán a tanítványai a Werkstadtban csinálták ezeket az akciókat,
meg mindenféle bemutatókat.** Hogy ebbôl hogy lehetett megélni és hogy
hogy jut el mindez a polgárokhoz, azt egyáltalán nem tudtam átlátni. Szóval,
hogy hogy egzisztál itt egy művész?
András: Ez tulajdonképpen magukat a művészeket nem is érdekelte.
Annál
forradalmibb, pezsgôbb volt az élet. Az eladás, mint szempont, egyáltalán
nem létezett.
Várnagy Tibor: Politikai gondolkodásotok is Beuys hatására oldódott
fel?
András: Hát nézd, én nem jártam oda. Késôbb beszélgettem Beuys-szal
művészeti nevelésrôl, meg sokmindenrôl, politikai dolgokról is. Például
emlékszem, egyszer azt mondtam neki, hogy a ház, ahol a műtermem van, tele
van baloldaliakkal. Azt mondja: mit beszélsz? Hol? Hogy ô már régóta nem
látott ilyet: van még baloldal?
Számos hasonló történetet lehetne idézni. Köztük
sok olyat is, amelyekről a zen példázatok, vagy Tao te king verseinek ama
tulajdonsága juthat eszünkbe, hogy vajon mi lehetett az, amit Lao-Ce komolyan
gondolt, és mi az, amit provokációnak szánt. Joseph Beuys most lenne 80
éves. Annyi mint Jancsó, Mészöly Miklós vagy az ugyancsak a 21-es születésű
- 81-ben elhunyt - Pilinszky. Első magyar nyelvű Beuys kötetünket azonban
mégsem annyira az évfordulónak köszönhetjük - bár ki lát a mecénások
szívébe -, mint inkább a tavalyi Beuys-szimpozionnak. Nem kis részben a
Németországban élő Pathy Zsókának - aki a budapesti szimpozion előkészítésében
is fontos szerepet játszott -, s nem utolsó sorban annak, hogy tavaly októberben
Volker Harlan - a drezdai születésű, de 1965 óta Bochumban élő - plébános
és egyetemi docens is előadást tartott a Műcsarnokban. Így a könyv impresszumában
az ő önzetlen segítségükért mondott köszönet egyebek közt arra is utal,
hogy a szerzői jogdíjakért nem ugyanannyit kellett fizetnunk, mint mikor
majd mi is egy gazdag és művelt nép leszünk.
A kötet - Volker Harlan bevezetője, és Karátson
Gábor utószava között - két hosszabb szöveget tartalmaz. Mindenek előtt
a Mi a művészet? címmel a bochumi Johanneskirche egyik helyiségében, 1979
április 23-án megrendezett műhelybeszélgetés magnófelvételről lejegyzett
szövegét, és az ezen beszélgetést szervező - a kötetet szerkesztő - Volker
Harlan Művészet a transzcendens határán című Beuys-esszéjét. Aki hallotta
októberben a lelkész úr Alkímia és plasztikai elmélet a kibővített művészetfogalom
alapján című előadását a Műcsarnokban - ami a szimpozion sok kitűnő előadása
közt is az egyik legizgalmasabb volt -, az sejtheti, hogy ez az írás sem
magáról Beuysról szól, hanem a beuys-i - részben természettudományos, részben
"ellen-természettudományos" - ismeretelméletről: "Ahogy a materializmus
minden tárgyiasult anyag és érzéki jelenség alapját keresi, s ezt erősebb
vagy gyengébb "kölcsönhatások" formájában írja le, úgy kutatja Beuys azokat
a "szubsztanciafolyamatokat" és "erőkonstellációkat", amelyek a természeti
birodalmak formálódásának alapjául szolgálnak, és magukban foglalják az
embert, az emberi konstellációkat és a kultúra történetét, végül pedig
a társadalmi és megismerési folyamatokat is." S, ha ez valakinek túlságosan
szárazon hangzik, annak igencsak ajánlhatom e könyvet, mert ebben Beuys
például a személygépkocsik formatervezése, a beszélgetés helyszínén álló
faládák, meg a coca-colás üvegek példáin keresztül világítja meg az üreges
plasztika, s konkrétan a Mézpumpa a munkahelyen című installációjának forma-problémáit.
Volker Harlan esszéje nem kevésbé szellemes és szemléletes, s így itt ezek
a megértés szempontjából olykor komolyabb szellemi erőfeszítést igénylő
elméleti fejtegetések is megelevenednek.
A Beuys-nál bő másfél évtizeddel fiatalabb Harlan - aki festészetet, biológiát,
teológiát és művészettörténetet tanult -, 1972 óta tartozott abba a Németországot
és Európát átfogó népes baráti társaságba, amelyet a düsseldorfi művész
közvetlen szellemi közegének tekinthetünk. Felsorolni is nehéz lenne, ki
mindenki tartozott ide, de azért - legalább jelzés-szerűen - szeretném
megemlíteni a korabeli német jobboldal által rengeteget támadott katolikus
író, Heinrich Böll nevét - akivel Beuys Nemzetközi Szabadegyetemét hozta
létre (Free International University, azaz F.I.U. 1974-től) -, s a német
zöldek mozgalmának első éveiben kulcsszerepet játszó Petra Kellyét (önálló
tanulmányt érdemelne Beuys részvétele a mozgalomban, majd eltávolodása
attól).
Az eredetileg 1986-ban kiadott Mi a művészet? (Was
ist Kunst?), azon kötetek sorába illeszkedik, amelyek a Volker Harlan,
Rainer Rappmann, és Peter Schata által írt és - Beuys közreműködésével
- összeállított Társadalmi plasztika (Soziale Plastik) című könyvvel kezdődtek.
A Soziale Plastik (Achberger Verlag 1976) volt az első olyan kötet, amely
nem Beuys valamely művét, vagy kiállítási anyagát próbálta interpretálni,
hanem kiterjesztett művészet-fogalmát mutatta be***. Ezzel összefüggésben
persze tudnunk kell, hogy Beuys már akadémiai tanulmányainak befejezése
előtt - vagyis az 50-es évek elején - belekezd plasztikai elméletének kidolgozásába,
ami a szobor és a plasztika fogalmainak megkülönböztetéséből indul ki,
és amiről mi itt most a Plasztikai tárgyak a természetben című fejezetben
olvashatunk bővebben. Vagyis Beuys az első pillanattól kezdve nem csupán
műtárgyakat alkot, hanem ezekkel szoros összefüggésben a művészetre vonatkozó
elveket is. "Kandinszkij, Malevics, Mondrian és Klee óta nem fogalmazott
meg művész hasonló horderejű művészetfelfogást, mint amelyet Joseph Beuys
fejt ki itt és másutt" - állítja ezzel összefüggésben Harlan. Mint eme
műhelybeszélgetés során Beuys maga is többször hangsúlyozza, egész pályája
során rendkívűl fontos volt számára, hogy műveivel gondolatokat, vitákat
provokáljon, s ahol szükséges, ott az általunk használt fogalmak tisztázására
és újraértelmezésére késztessen. Épp ezért életművének értelmezése szempontjából
legalább olyan fontosak, s legalább annyira izgalmasak az egyes műveit
kísérő, a művészetre, kultúrára, gazdaságra, társadalomra, jogra, politikára
vonatkozó, és olykor ugyancsak meghökkentő gondolatai, mint az általa alkotott
műtárgyak.
A Mi a művészet? első német kiadására Beuys halála
után, de még 1986 folyamán került sor, s így e kötet az egyik első darabja
azon könyveknek, amelyek a későbbiekben Beuys előadásainak, beszédeinek
és pódiumbeszélgetéseinek szövegeit adták közre, mint a Művészet és Politika
(Kunst und Politik) 1989; a Mi a pénz? (Was ist Geld?) 1991, a Művészet=Tőke
(Kunst=Kapital) 1992 stb. Ami a hazai könyvkiadást illeti, a Beuys-irodalommal
való foglalkozás mindenképpen régi adósságunk, s ezt mi sem mutatja jobban,
hogy miközben túl vagyunk az ötödik Duchamp köteten - s a Taschen sorozat
jóvoltából 1994 óta Warhol könyvünk is van -, Beuystól és Beuysról az 1972
óta létező folyóirat-publikációkon, és a Budapest Galéria 1989-es "Polentransport
1981" katalógusán kívűl mindeddig semmi sem jelent meg magyarul. Ezért
is örülhetünk annak, hogy az e kötettel debütáló Metronóm Kiadó a közeljövőben
két másik Beuys könyvet is szeretne kiadni. Ami pedig az évfordulót illeti,
ezt azok fogják tudni igazán kihasználni, akik az elkövetkező hónapokban
külföldre utaznak, mert valószínűleg kevés olyan számottevő kortárs művészeti
múzeum létezik ma Nyugaton, ahol erről ne emlékeznének meg egy-egy kisebb-nagyobb
kiállítással. Ahogy ezt a budapesti Goethe Intézet is tette, mikor a könyvbemutató
alkalmából újabb előadásra hívta meg Volker Harlan urat, miközben Beuys
plakátjait mutatta be az Eckerman kávéházban.
* A Liget Galéria 1990/1995 című kiadványban közreadott beszélgetés szövegében ez a részlet - mint egy nem szorosan a tárgyhoz, Medve András pályájához tartozó epizód - végülis nem szerepelt
** csupán példaként, a Medvéék által emlegetett Immendorf 1965-ben - Beuys növendékeként - csinálja meg Klotz (tuskó, tőke, kolonc) című munkáját, mely egy 32x14x16 cm-es, a német nemzeti zászlónak megfelelően, fekete-piros-sárga sávokkal kifestett, és a LIDL felirattal ellátott fakocka. A lidl egyfajta hangutánzó, jelentés nélküli szó, ami a csecsemőkkel való társalgásban használatos. 1968 januárjában ezt a kockát egy spárgán húzva maga után sétálja körbe Immendorf a bonni parlament épületét, mely akcióját egy egész sorozat egyéb Lidl-esemény, s egy éveken át folytatott Lidl-kampány követi (Lidlváros, Lidlolympia etc). Beuyst akadémiai professzori állásából egyébként 1972-ben távolították el, ahova egy hosszas munkajogi per nyomán 1978-ban kerülhetett csak vissza.
*** örömmel újságolhatom, hogy a Soziale Plastik magyar kiadásán
a Balassi Kiadó már dolgozik, ahogy a Műcsarnokban rendezett szimpozion
előadásainak könyv alakban történő megjelentetése is előkészítés alatt
áll