Dr Beke László - ill. más szakemberek - később valószínűleg
több adattal is ki fogják tudni egészíteni az alábbi listát. Beke Lászlónál
például - a Műcsarnokban megrendezett Joseph Beuys Szimpozion keretében
tartott előadása előtt - láttam egy a 80-as évekből származó szamizdat
kiadványt, amelyet - ha jól emlékszem - az AB szamizdat kiadó jelentetett
meg, Joseph Beuys: A forradalom mi vagyunk címmel. E kiadvánnyal
korábban sosem találkoztam, sőt az Artpoolban sem tudnak létezéséről, jóllehet
ők is, én is foglalkoztunk szamizdat publikációk gyűjtésével, és ugyanígy
Beuys-szal összefüggő anyagokkal is. Ezzel együtt feltételezésem szerint
Beke ismeretei valószínűleg a 70-es évek, illetve a külföldön megjelent
magyar nyelvű folyóiratpublikációk (mint amilyen a jugoszláviai Új sympozion,
a párizsi Magyar Műhely stb.), valamint az esetleg mindezidáig nem publikált
kéziratok vonatkozásában jelentős mértékben gazdagíthatják e jegyzéket.
Ami a 70-es évek végétől Magyarországon megjelent
publikációkat illeti, e lista megközelítően teljes lehet. Itt jegyzem meg,
hogy a hazai neoavantgard alkotók és teoretikusok kultúrpolitikai diszkriminációja,
illetve izoláltsága következtében, az ő nemzedéküknél fiatalabb generációk
többnyire csak meglehetős késéssel, a 70-es, 80-as évek fordulóját követően
kezdték felfedezni Beuys műveit. Ez a mi - minthogy magam is ehhez a generációhoz
tartozom - esetünkben jó tíz év késést jelentett, ha azt veszem, hogy pl.
Marcell Duchampról, Andy Warholról, a pop-artról, vagy a konceptuális művészetről
tulajdonképpen már a 60-as, 70-es évek fordulójától léteztek magyar nyelvű
publikációk. Ugyanakkor az is nyilvánvaló, hogy a magyar neoavantgarde
művészek, és a neoavantgard hazai teoretikusai (mint pl. Erdély Miklós,
Szentjóby Tamás, Maurer Dóra, Körner Éva, Beke László stb.) Beuys műveit
már a 60-as évek vége, 70-es évek eleje óta ismerték. Ezt támasztja alá
Erdély Miklós írása (adatait ld. a 27 szám alatt), mely 1970 körül keletkezhetett,
és amely egy 1968-ban látott nürnbergi kiállítást, illetve több más korábbi
Beuys művet reflektált. A magyar neoavantgarde másik meghatározó művésze,
Szentjóby Tamás az első magyarországi happeninget, Az ebéd / In memoriam
Batu Kán címmel 1966-ban mutatta be (történetesen Erdély Miklós házának
pincéjében). Az ő közlése nyomán úgy tudjuk, hogy ő ezt követően - tehát
feltehetően 1966 és 1968 között - szerzett tudomást a külföldön bemutatott
happeningekről és Fluxus eventekről, így valószínűleg Beuysról is. Hogy
Körner Éva mikor tartotta előadását Beuysról a budapesti Fiatal Művészek
Klubjában, arról nincsenek közelebbi adataim, de bizonyos, hogy még a 70-es
években.
Magyarországon Beuys művet először a budapesti Szépművészeti
Múzeumban, az NSZK kortárs művészetét bemutató kiállításon lehetett látni
1977 novemberében (e kiállításáról Beke László publikált tanulmányt a Művészet
1978/5 számában, lásd az 5 szám alatt), s körülbelül a 70-es évek dereka
az az időszak, amikortól a magyar sajtóban egyre gyakrabban kezd felbukkanni
Beuys neve, illetve megjelenni egy-egy művének reprodukciója (lásd: Mit
igér az 1976-os Velencei Biennálé?, Művészet 1976/7; Déva Mária: A
Ludwig Gyűjtemény, Művészet 1977/4; Somogyi György: Sport és művészet,
Művészet 1980 július; Néray Katalin: A pluralizmus évtizede? - 39. Velencei
Biennálé, Művészet 1980 október stb). Ugyanakkor erre az időszakra
mi sem jellemzőbb, minthogy pl. Sinkovits Péter, aki a Művészet című szakfolyóirat
hasábjain szokatlanul terjedelmes cikksorozatban számol be a 6. Documentáról,
több tucat mű és művész bemutatása közben említést sem tesz Beuysról, illetve
a Mézpumpa a munkahelyen című műről (Sinkovits Péter: A Documenta
6 és a mai művészet I-III, Művészet 1978/1-3); vagy pl, hogy az 1981-ben
kiadott A neoavantgarde című több mint 500 oldalas szövegantológia
- mely szövegeket közöl egyebek közt Daniel Spoerritől, Edward Kienholztól,
Joseph Kosuthtól, Andy Warholtól, Allan Kaprowtól, Claes Oldenburgtól,
Wolf Vostelltől, Henning Christiansentől, John Cagetől, Günther Ueckertől
és másoktól - egyetlen sort sem tartalmaz Beuystól, vagy Beuysról (A
neoavantgarde, Gondolat kiadó, Budapest 1981).
E listát úgy állítottam össze, hogy az a Beuys vonatkozásában
fontos valamennyi általam ismert magyar nyelvű publikációt a megjelenés
kronológiáját követve tartalmazza. Minthogy azonban e jegyzék nem csak
Beuys-ról szól, hanem egyúttal a magyarországi Beuys percepciót is reprezentálja,
néhány esetben felvettem e jegyzékbe olyan publikációkat is, amelyek nem
annyira fontosak, mint inkább csupán jellemzőek vagy érdekesek, s amelyekre
esetleg több más példát is lehetett volna hozni.
Budapest, 2000 november 15.
ui: a listát 2002 augusztus 17-én egészítettem ki az azóta
publikált anyagokkal