A Nemzetközi Adóssági
Népbíróság Ítélete
Porto Alegre, 2002. február 1-2.
A Nemzetközi Adóssági Népbíróság a 2. Szociális Világfórum részeként ülésezett a Jubilee Dél felhívására, együtt a Jubilee Dél Brazília, az Amerikai Jogász Szövetség, a Harmadik Világ Adósságainak Eltörléséért Bizottság, a Kairos-Canada, a Jubilee USA Hálózat, a Déli Népek Környezeti Hitelezői Szövetsége, az Ustawi, és a Nők Világkörüli Menete, valamint sok más szervezet közreműködésével.
A bíróságot társadalmi mozgalmak, egyházak, szakszervezetek, civil szervezetek, feminista szervezetek, politikai pártok és ismert személyiségek segítették, a Jubilee Dél által felölelt 45 afrikai, Csendes óceáni, latin-amerikai és karibi országból, élvezve különböző északi szervezetek támogatását. A bíróságot azért hívták össze, hogy megállapítsa az északi bankok, nemzetek feletti társaságok, kormányok, és a Nemzetközi Valutaalap, továbbá a Világbank és más pénzügyi szervezetek felelősségét abban, hogy illegitim módon adósságválságba taszították a Dél országait és népeit, és ítélkezzen felettük. Ez a bűn hatalmas emberáldozatokkal járt, lerombolta termelő kapacitásainkat és népeink életminőségét. Hatalmasra növelte a szegénységet, a gyermekhalandóságot, a társadalmi kirekesztést, és súlyos gazdasági, környezeti károkat okozott. Az adósság törvénytelen voltának és a főbűnösök kilétének, szerepének megállapításán túl, a bíróság magára vállalta, hogy javaslatokat tegyen az adósságok visszafizetésének megtagadása, illetve eltörlése érdekében.
A bíróság erkölcsi fórum, nem joghatóság. Mindazonáltal ragaszkodik a részletes érvelés és dokumentálás, jogi és erkölcsi hagyományok által alátámasztott elveihez. A vádat dokumentumok széles köre, jellegzetes sorsú déli nők és férfiak tanúvallomásai igazolják. A bíróság a különböző országok társadalmi képviselőinek részvételével az alábbi ítéletet hozta.
MEGÁLLAPÍTOTTUK, HOGY:
Tanulmányok és adatok tanúsága szerint, a déli országok
adósságaikat többszörösen visszafizették, ami a fizetésképtelenség állapotán
túl is, törvénytelenné, igazságtalanná és erkölcstelenné teszi az adósságok
visszafizetésének követelését.
A külső adósság, nem csak gazdasági, hanem erkölcsi,
politikai, társadalmi, történelmi és környezeti probléma is, amely a felelősség
kérdését különböző szinteken veti fel, és azonnali cselekvést kíván.
A külső adósság nettó erőforrás-áramlást okoz, a
Dél országaiból az Észak országaiba, melynek során, 1998-ban, a 41 legeladósodottabb
és legszegényebb országból 1,68 milliárd dollárnyi forrással több áramlott
ki, mint amennyi beáramlott. Ugyanabban az évben a Harmadik Világ országai
114,6 milliárd dollárral járultak hozzá az Észak fejlett ipari országainak
magán- és közköltségeihez.
1981 és 2000 között a Dél népei 3,7 billió dollárt
utaltak át az Északnak, az akkori adósságállomány (561 milliárd) hatszorosát,
a mai adósságállományuk mégis 2 billió dollár.
A neoliberális gazdaságpolitika a külső adósságállomány exponenciális
növekedését eredményezi, megakadályozva ezzel a szociálpolitika tervek
megvalósítását, és veszélyeztetve a déli országok politikai szuverenitását.
Az Egyesült Államok egyoldalú döntése a 70-es évek
végén, a kamatoknak a történelmi 4-6 %-os szintről, hónapokon át, több
mint 20%-osra növeléséről, az eredeti szerződések jóhiszemű aláírását hazudtolta
meg. Az adós országokat ezek után arra kényszerítették, hogy a kamatokat
újabb hitelekből fizessék vissza, ami Latin-Amerika esetében 106 milliárd
dolláros veszteséget eredményezett.
Kimutatható a kapcsolat a külső adósságállomány,
a jelentős belső eladósodottság és a rövidtávú külső tőkebevonás kényszere
között, amelyek mind növelik a déli kamatokat.
A déli kormányok, amelyek a pénzügyi rendszer stabilitását
öncélnak tekintik, feláldozzák a költségvetésben szociális célokra és a
gazdaságfejlesztésre szánt összegeket, hogy az adósságokat törleszteni
tudják, ami egyet jelent az egészségügyről, a közoktatásról, a lakásépítésről
és a bennszülöttek számára elkülönítendő termőföldről való lemondással,
azaz a túlélési feltételek biztosításáról való lemondással. Lemondanak
arról a lehetőségről is, hogy emberhez méltó feltételeket biztosítsanak
az időseknek, a gyerekeknek, végrehajtsák a mezőgazdasági reformot és megőrizzék
a természeti környezetet.
Az IMF szerkezetváltási, és más gazdasági programjai,
végzetesnek bizonyultak azokban az országokban, ahol alkalmazták őket,
mivel a céljuk az volt, hogy tovább növeljék az eladósodottságot és a többi
külső kötelezettséget. Eközben szó sem lehetett a társadalmi és környezeti
adósságok megtérítéséről, amelyek a gyermekek, bennszülöttek, a falusi,
illetve városi munkások, a fekete nők és férfiak, valamint a természet
irányában terhelik.
Ezeknek az országoknak az eladósodása olyan diktatórikus kormányzás
alatt következett be, amely természeténél fogva törvénytelen és népszerűtlen,
a hitelezők pedig nem csak cinkosai voltak ezeknek, de tudatában is voltak
a hitelek által hordozott veszélyeknek.
A hitelek növekedése összefügg azzal is, hogy a
helyi elitek ma is, mint a történelemben korábban mindig, összefonódnak
a külső és a multilaterális pénzügyi intézményekkel, a magán és a közéletben
egyaránt.
Az Észak országai környezeti adósságokat halmoztak
fel a Dél országaival szemben, természeti erőforrásaik történelmi fosztogatása,
ősi tudásuk intellektuális kisajátítása, földjeik kizsigerelése, vizeik
és levegőjük elszennyezése révén, ami kihat az élelmiszer ellátásra, növeli
a mérgező anyagok mennyiségét és veszélyezteti az emberek túlélését.
A külső adósságok, az ENSZ által 1966-ban kihirdetett
gazdasági, szociális és kulturális alapjogok folyamatos megerőszakolását
jelentik. Ezek a jogok biztosítják minden nép és minden ember számára az
önrendelkezés, a gazdasági fejlődés, a gazdasági javak és természeti erőforrások
feletti rendelkezés jogát, és azt, hogy senkit ne lehessen megfosztani
létfeltételeitől.
A Nemzetközi Adóssági Népbíróság Esküdtszéke,
a fentiek alapján, egyhangúlag, az alábbi határozatot
hozta:
A Dél külső adósságai törvénytelenek, igazságtalanok
és úgy erkölcsileg, mint törvényileg és politikailag fenntarthatatlanok,
mert azokat a nemzeti és nemzetközi jogi keretek mellőzésével kényszerítettek
rájuk, anélkül, hogy az érintett társadalmakkal párbeszédet folytattak
volna, miközben a lakosság többségének kárára, egyoldalúan az eliteket
részesítették előnyben, illetve folyamatosan megsértették a népek szuverenitását.
Az Észak vád alá helyezett bankjai, transznacionális
vállalatai, kormányai, a Nemzetközi Valutaalap, a Világbank és más nemzetközi
pénzügyi intézmények, illetve ezek déli kollaboránsai tettestársak az alábbi
bűnök kitervelésében és végrehajtásában:
A Dél természeti örökségének élősködő módon való
kiszipolyozása, abból a célból, hogy eleget tegyenek a külső adósságszolgálati
kötelezettségeknek, ennek a politikai, ökológiai és gazdasági kizsákmányoló
eszköznek népeink ellen való felhasználása révén.
Egyenlőtlen kereskedelmi feltételek fenntartása,
és előnyben részesítése, ami a külső adósságok további növekedését eredményezte,
azon túl, hogy a nyersanyagokat nagyon olcsón kellett kitermelni és eladni,
az ipari termékeket pedig emelt áron kellett megvenni, mivel a fejlett
országok támogatásai fokozottan támogatták az egyenlőtlen csere rendszerét.
Uzsorakamatok alkalmazása, ami a külső adósságok
exponenciális növekedéséhez vezetett, ahelyett, hogy csökkentette volna
a Dél által teljesített rendszeres visszafizetések összegét.
Csalárd műveletek lebonyolítása a transznacionális
bankok és helyi üzletemberek között, amelyek a spekulációs eszközök alkalmazása
révén nem létező adósságok keletkezéséhez vezettek, mert a termelés ösztönzése
helyett, kevesek meggazdagodását eredményezték, az adósságokat pedig a
közösségre terhelték.
Szerkezetátalakítási programok, és egyéb gazdaságpolitikai
intézkedések végrehajtása, amelyek arra kényszerítik államainkat, hogy
a természeti erőforrásokat és közintézményeket magánosítsák, és olyan pénzekből
fizessék vissza a hiteleket, amelyeket a jóléti rendszerre és gazdaságélénkítésre
kellett volna felhasználniuk.
Diktatórikus és bűnös rendszerek támogatása a hiteleken
keresztül, amelyek hozzájárultak a rendszer fenntartásához és a diktátorok
törvénytelen meggazdagodásához, annak ellenére, hogy elnyomott népeik és
az emberjogi szervezetek szembeszálltak velük, és az ENSZ is szankciókkal
sújtotta őket.
A felhalmozott források perverz módon, a hitelszerződések
révén, kormánytisztviselők meggazdagodására, fényűzésre történő felhasználása,
külföldi bankoknál történő letétek formájában, ahelyett, hogy szociális
célokra használták volna fel azokat.
Olyan gazdasági integrációs programok kikényszerítése,
amelyek csak az Észak transznacionális vállalatainak és országainak kedveztek,
miközben azok sértettek az alapvető egyéni és kollektív emberi jogokat.
Recesszióhoz vezető politikai és gazdasági feltételek
szándékos megteremtése az adós országokban, hogy kikényszerítsék az adósságok
újratárgyalását.
A többször megfizetett adósságok folytatódó begyűjtése,
egészen addig a pontig, ahol az emberek már a mohóság áldozataivá válnak.
A nemzetközi jog normáinak megszegése, többek között
az Emberi Jogok Egyetemes Nyilatkozatáé, a Nemzetközi Munkaügyi Szervezet
169-es, a bennszülött lakósságra vonatkozó, egyezményéé, a nők elleni diszkrimináció
minden formájának megszüntetésére vonatkozó egyezményé és a népek önrendelkezési
jogáé éppúgy, mint a nemzeti törvényhozásokra vonatkozó jogoké.
A fenti bűnök előre kitervelt módon, bűnszövetségben
történő elkövetése a vádlottak által, annak érdekében, hogy kifosszák és
kizsákmányolják a Harmadik Világ népeit.
Népirtás és emberiség elleni bűncselekmények.
Az esküdtszék a fentiek alapján arra kéri a Tisztelt
Bíróságot, hogy a vádlottakat ítélje el a fenti, bűncselekmények mindegyike,
vagy az általuk valóban elkövetett bűncselekmények alapján. Kéri továbbá,
hogy a külső adósságokat, mint okafogyottakat, törölje el, nem utolsósorban
felháborító, tisztességtelen, törvénytelen, uzsorás jellegű, igazságtalan,
csalárd és alaptalan mivolta miatt, és amiatt, hogy meggyengítette a nemzeti
szuverenitást és a Dél lakossága túlnyomó többségének életminőségét.
Az esküdtszék, végezetül, az alábbi javaslatok
elfogadására kéri a Bíróságot:
Szólítsa fel egységes cselekvésre a jelenlevő állampolgárokat,
minden Déli népet, és a velük szolidáris északi állampolgárokat, hogy közösen
küzdjenek az adósságok visszafizetésének megtagadásáért, és azok eltörléséért.
Kezdeményezze az adósságok független felülvizsgálatát,
annak érdekében, hogy megállapítható legyen, mekkora a fennálló, jogosan
követelhető adósság mértéke, amennyiben ilyen még fennáll, kezdeményezze
továbbá az eladósodottság problémájára irányuló társadalmi ellenőrzés,
részvételi és demokratikus eljárásainak kimunkálását.
Sürgesse az eladósodott országok parlamenti képviselőit,
hogy vizsgálják ki az adósságok kezelésének kérdését, az azokat felhalmozó
felelősök körében, hogy azok törvényesen elszámoltathatóak legyenek.
Követelje a Déltől elvont javak visszaszolgáltatását,
és az okozott károk megtérítését.
Követelje a diktatúrák, a korrupt kormányok és a
velük cinkos nemzetek feletti társaságok által, törvénytelenül felhalmozott
javak visszaszolgáltatását.
Dolgozzon ki Méltóság és Szuverenitás kampányokat,
hogy ezzel megakadályozható legyen a népek érdekeivel ellentétes gazdasági
megállapodások létrejötte és hatályba lépése, beleértve az IMF-el és más
nemzetközi pénzügyi intézményekkel kötendő megállapodásokat is.
Javasolja a kormányoknak, hogy sorakozzanak fel
a közös ügy mögé, és tegyék meg, ami szükséges, bármi legyen is az, hogy
megszerezzék a Hágai Nemzetközi Bíróság állásfoglalását a külső adósságok
törvénytelenségéről, a visszafizetések felfüggesztése érdekében.
Javasolja a kormányoknak, hogy az erőforrásokat
fordítsák inkább a fenntartható fejlődést ösztönző programokra, minden
nép javára.
Ösztönözzön olyan helyi és nemzeti folyamatokat,
amelyek célja a fenntartható társadalmak létrehozása, mind gazdasági, mind
élelmezési, energiagazdálkodási, környezeti, egyenlőségi és méltányossági
szempontból.
Támogassa az északi államokat, a transznacionális
társaságokat, a multilaterális bankokat és magán pénzügyi intézményeket,
a Délen folytatott környezetpusztítás fejében terhelő környezeti adósság
megfizettetésére irányuló erőfeszítéseket.
Juttassa el a Bíróság döntését, az eddig azonosított,
elsőrendű vádlottakhoz, és kérje meghatározott időn belüli válaszukat.
Kísérje figyelemmel azoknak a kereseteknek a sorsát,
amelyeket a jelen ítéletre alapozva nyújtanak be az itt vád alá helyezett,
azonosított és bűnösnek nyilvánított felekkel szemben, hogy az elkövetett
bűnök nem maradjanak büntetlenül. Leplezze le a korrupt kormányokat, amelyek
lehetővé tették népeik kirablását.
Hozzon létre, egy az adósságproblémával foglalkozó
globális bizottságot, azzal a felhatalmazással, hogy vizsgálja ki, és nevezze
meg, kik a felelősek a törvénytelen adósságok felhalmozásáért, és támogassa
a felelősségre vonásukra irányuló kezdeményezéseket.
Kérje fel az Egyesült Nemzetek Szövetségét, és más
regionális, nemzetközi testületeket, hogy fontolják meg olyan eszközrendszer
kidolgozását, amely biztosítja, hogy az egyetemes emberi jogok biztosítása
megelőzze az adósságszolgálati igényeket.
Az esküdtszék jelen döntését, az igazság, a Dél népei
és az egész emberiség számára igazságot szolgáltatva terjeszti a Bíróság
elé. Ez egy hosszú menetelés jelképes útja. Ez a döntésünk.
Porto Alegre, 2002. február 2.
Az esküdtszék tagjai: Adolfo Pérez Esquivel, Nobel-díjas író, Argentína
• Dennis Brutus, költő, Dél-Afrika • Pedro Ross, Munkásközpont, Kuba •
Yvonn Yanez, Környezeti Hitelezők Déli Népeinek Szövetsége, Ecuador • Rosemary
Nyerere, parlamenti képviselő, Tanzánia
Marie Frantz Joachim, Nők Földkörüli Menete, Haiti • Samba Tembile,
Nemzetközi Ifjúsági Tábor, Mali • Rogate Mshana, Egyházak Világtanácsa,
Tanzánia • Sekou Diarra, Jubilee 2000, Mali • Shelly Emalyn Rao, Gazdasági
és Társadalmi Vizsgálóbizottság, Fidzsi-szigetek