Kövér Christina*:
Isten hozott "avolandban",
vagyis a "terror, mint élménypark":
A Terror Háza annak az esetnek a nemkívánatos és mélyreható következményeit szemlélteti négyemeletnyi terjedelemben, amikor egy politikai szándék kisajátítja a történelem valamely részét, hogy „újraértékelve” azt, beépítse annak „tényeit” saját érvkészletébe. Már a létesítmény bombasztikus elnevezése is elgondolkodtató, de a bemutatás módja felől nézve végképp szimptomatikusnak tekinthetjük az Orbán kormány ama döntését, hogy egyszerűen "Terror Házának" nevez egy olyan múzeumot, mely arra hivatott, hogy – idézem – "méltó emléket állítsunk az áldozatoknak, és azt is bemutassuk, mit jelentett honfitársainknak azokban az időkben élni". (Már a létesítmény bombasztikus elnevezése is elgondolkodtató. Az Orban kormany döntese, a muzeumot, amelynek sajat allitas szerint a feladata, hogy "méltó emléket állítsunk az áldozatoknak, és azt is bemutassuk, mit jelentett honfitársainknak azokban az időkben élni", teatralikusan „Terror Hazanak” elnevezni, pedig vegkep szimptomatikusnak tekinthetö az itten megcelzot bemutatas modjara.)
Mikor belépünk az épületbe (mar a belepesnel…)
– mely 1940-44-ig a Nyilaskeresztes Párt, majd ’45 és 56 között az AVO,
ill. a ÁVH székhelye volt –, azonnal megcsap bennünket a kiállítás hangulatának
(és koncepciójának) előszele: fekete márványburkolattal borított térben,
patetikus zene csendül fel, melyet Kovács Ákos komponált ("a történelmi
tárlathoz illő, letisztult, időtlen hangszerelésű több tételes vonós-zenekari
mű hangzik fel a múzeumban"). Úgy tűnik Schmidt Mária igazgatónőnek nem
okozott álmatlan éjszakákat, hogy a megemlékezés eme helye, puszta látványossággá
(spektakuluma) válhat: miközben a pénztárral szemben egy síró férfi végtelenített
videófelvétele hivatott elűzni a sorbanállás unalmát, nemcsak az ÁVO-tól
kezdünk irtózni, de az ezt bemutató múzeumi dramaturgiától is. (Legkesöb
miközben a pénztárral szemben egy síró férfi végtelenített videófelvételevel
talakozunk, strategiailag ott elhelyezve es ara hivatott elűzni a sorbanállás
unalmát, nem tudom eldönteni, mittöl irtozak jobban: az ÁVO-tól vagy bemutató
múzeumi dramaturgiától.)
Aki a téma eme felvezetése után még mindig
úgy véli, hogy érdekli a bemutatni kívánt anyag – akár annak reményében,
hogy így az ÁVO-ról és a Nyilas Pártról tehet szert történelmi tudásra,
akár azért, hogy a másodlagos információk áradatának kitéve magát, közvetlen
megfigyeléseket tehessen a bemutatás módjáról –, az egy multimédiálisan
felpörgetett séta (un. parcours) részese lehet a legújabb kori magyar történelem
kínzókamráinak és kivégzés-módjainak világában. Napjaink asszociációs köréből
véve a hasonlatot, e múzeumban mindenütt egy sajátosan áthangolt disney-land
megoldásai derengenek fel, s ez koránt sem csupán cinikus észrevétel. Miközben
elhaladok a "Nyilas Folyosón", az illemhelyek mellett – ahol elképedhetünk
(én legalábbis elképedek) azon, hogy még egy WC ajtó (ket WC ajto közti
fal) is alkalmasnak bizonyulhat arra, hogy némely áldozatok nevét grafitba
véssék –, és megérkezem a kínzószobáig, a következő felismerésekhez jutok:
Először: ha az embert folyamatosan három
médiumból egyszerre érkező ingerek bombázzák, akkor nem meglepő, ha egy
idő után nem igazán tudja eldönteni, melyikre is kellene összpontosítania.
Nem beszélve annak esélyéről, hogy ilyen körülmények között is eljuthasson
akár egyetlen tiszta, kritikus, a látottakat-hallottakat értelmező gondolatig.
Kétséges tehát, hogy "az épületben alkalmazott multimédiális eszközök is
hozzájárulnak a kiállítás hitelességéhez és hatásának fokozásához".
Másodjára: úgy tűnik, a kiállítás rendezői
nem is törekedtek ilyesmire, sőt alighanem éppen arról van szó, hogy levegyék
a látogató válláról a morális és etikai értékelés súlyát, s egyáltalán
bármiféle mérlegelés felelősségét. Helyette egy prekoncepcionálisan meghatározott
ítélet illusztrációs anyagait mutatnak be, amelyek – szerintük –, az eseményeket
"ábrázolják". Ez azt jelenti, hogy az ábrázolás módja kezdettől fogva egy
az aktuális politikai kontextus felől inszcenált színjáték eszköze.
Harmadszorra: ezáltal válik érthetővé,
miért állnak oly távol annak szándékától (erre gondoltam…), hogy tárgyszerűen
bemutatott, hiteles információkat nyújtsanak az ÁVO-s és a nyilaskorszakról.
Ennek megfelelően hagyják homályban, hogy éppen ki az, akit az egyes filmrészleteken
látunk, mely időpontra datálható egy-egy felvétel, mikor és milyen kontextusban
kerültek eredetileg bemutatásra, vagy rögzítésre. (ez ertelemszerüen meg
ehez a paragrafushoz tartozna…) A Terror Háza által bemutatott anyag esetében
tehát nem arról van szó, hogy saját, kritikus véleményünk kialakításához
kapjunk tárgyszerűen bemutatott információkat: amit a kiállítás közvetít,
azok mindössze érzelmek, és hangulatkeltő elemek. Fontos, hogy az emberek
érezzenek valamit, miközben ezt a "emlékhelyet" felkeresik, de azt, hogy
mit érezzenek, sajnos előre megkonstruálták, s tendenciózusan irányítani
próbálják e látványosság rendezői.
Túl is tehetnénk magunkat az egészen azzal,
hogy a Terror Háza csupán az előző kormány propaganda-fogásainak egyike
volt, ha nem merülnének fel egyéb aggályok is. Miközben a történelemi és
politikai látványosságok megrendezéseihez mindig is kritikusan kell viszonyulnunk,
a Terror Házának esetében, éppen ÁVO áldozatai válnak – szükségszerűen
személyes hozzájárulásuk nélkül – a spektákulum főszereplőivé. A megemlékezés,
az elhunytak instrumentalizálásával folyik, az ÁVO bűncselekedeteinek pusztán
affektív-emocionális lereagáltatása érdekében, s ez éppen azokra a módszerekre
emlékeztet, melyekhez minden totalitáriánus rezsim előszeretettel folyamodik.
De pontosan a Nyilasok és az ÁVO bűntettei miatt lenne megengedhetetlen
a bemutatás eme formája, ahogy az sem véletlen, hogy történelmi emlékhelyekből
sehol a világon nem szoktak multimédia-parkokat csinálni. Ezen túlmenően,
a Terror Háza azt a benyomást kelti, mintha a történelem csupán a múltban
lejátszódott "valódi" történések láncolatából állna, melyeket csupán fel
kell fedni (nem feltárni, elemezni, hanem leleplezni), áldozatokra és tettesekre
osztani, hogy „az igazság” végre a nyilvánosság elé kerülhessen.
A Terror Házát létrehozó felelős személyeknek
láthatóan nem volt elképzelésük arról, hogy a különféle történelmi események
mindig sokrétűek, amelyeket több oldalról lehet és szükséges is megvizsgálni,
és hogy a történelmi események értelmezésének egyetlen kizárólagos olvasatra
történő redukálása mindig a hatalmi manipuláció, az egyoldalúság termékének
tekintendő. A történelem eme felfogása nemcsak – a szó kifejezetten pejoratív
értelmében – konzervatív és idejétmúlt, de ugyanakkor veszélyes és megtévesztő
is lehet. Így nem marad más hátra, mint az, hogy elborzadjunk, s abban
reménykedjünk, a jövőben értelmesebb dologba fektetik a történelmi emlékezet
fenntartására szánt forintokat, még akkor is, ha a Terror-poló és a Terror-logó
marketing szempontból igazán megnyerő.
* Köver Christina nevem,
1979-ben Aradon születtem, jelenleg Hamburgban élek és Lüneburgban járok
egyetemre (Bölcsész Kar). Németorszagban nőttem fel és jártam az iskolába.
Soha sem éltem Magyarországon, mégis magyarnak érzem magam, pedig mikor
Magyarországon vagyok mindig idegennek/külföldinek érzem magam. Úgyhogy
nem is tudom minek is érzem magam pontosan. Mindenesetre imádom Pestet
és szeretnék minél több időt ott tölteni.