Sziasztok!
Ez itt még elég nyers fordítás. Ha valaki le kívánja közölni, lehetne
még rajta magyarítani (esetleg rövidíteni, stb.). Ez a téma hasonlóan nagy
disznóságokat igér, mint ami annakidején a MAI [2] lett volna. Nem ártana
itthon is zajt csinálni ebben a kérdéskörben. Alig több mint fél év van
2003. márciusáig.
Fidusz
Állítsuk meg a GATSasztrófát!
Június 30-án az EU 109 országhoz nyújtot be hivatalos kérést, hogy liberalizálják szolgáltatási szektoraikat. Az EU kifejezetten kéri az országokat, hogy nyissák meg szolgálatási szektoraikat a világpiac számára. Ez kiterjed olyan, köryezetileg érzékeny ágazatokra is, mint a víz- és energiatermelés, -szolgáltatás. E - főleg fejlődő országokra kiterjedő - kérés, hogy nyissák meg piaukat, főleg a nemzetek feletti cégeknek hozna hasznot, míg a helyi közösségek nek és a természeti környezetnek komoly károkat okozna. A jelenlegi tárgyalásokon a 2001. novemberi dohai WTO miniszteri tárgyalásokon elfogadott GATS megállapodások folytatásaként kerül sor.
Visszafordíthatatlan támadás a helyi közösségek ellen
A szolgáltatások [1] ma nagy üzletnek számítanak, a világ teljes össztermékének (GDP) 60%-át teszik ki. A GATS 160 szolgáltatási ágazatra terjed ki, valamint minden helyi és országos szabályozásra, elfárásra, folyamatra, amely érinti a szolgáltatások ellátását. A GATS keretében több mint 110 ország köteles eltávolítani minden kereskedelmi akadályt, amely hatással lehetne például a vízszolgáltató cégekre, olajvállalatokra, utazási irodákra, hulladékos cégekre. A helyi lakosság számára ennek társadalmi és környezeti hatásai visszafordíthatatlanok lennének.
A kiszivárgott EU-s anyagok rámutatnak a lehetséges veszélyekre
A szolgáltatások megnyitása érdekében tett EU lépések káros hatásai világossá váltak, amikorű globalizácival foglalkozó aktivisták áprilisban megszerezték az Európai Bizottság által WTO tagországok felé benyújtott 29 kérés anyagát. A dokumentumok világossá tették (felfedték), hogy az EU javaslatai mekkora veszélyt jelenthetnek az emberekre, a környezetre és a demokráciára. A víz esetében, az EU kérésre, hogy nyissák meg a nemzetközi cégek előtt a víztermelést és -ellátást, a vízforrásokhoz való hozzájutás alapvető emberi jogát veszélyezteti. Az energiaiparban a hangsúly a fosszilis energia kitermelésen és -elosztáson van; nem veszik figyelembe, hogy a különféle technológiák komoly környezeti károkat okoznak.
A környezet a kereskedelem mögé, a második helyre szorulna
Az EU lépéseinek mértéke és célja riasztó. Ugyanis a GATS képes korlátozni, vagy akár teljesen megakadályozni az országok azon képességét, hogy az egyezmény körébe tartozó szolgáltatási szektorokban a környezet védelme vagy más közcélú intézkedést hajtson végre. így például nem lenne lehetősége egy országnak az olajvezetéket számát vagy méreteit illető döntést hoznia, mert a szolgálattásokra vonatkozó bármiféle mennyiségi korlátozás tilos lenne. A kormányoknak nem lenne többé lehetősége előnyben részesíteni a helyi szolgáltatókat. A GATS szabályai szerint a szolgáltatás minőségét biztosító szintnél nagyobb mértékben megterhelő szabályokat nem szabad hozni. A gyakorltban ez azt jelenti, hogy az egyes orszégoknak a WTO előtt kell bizonyítaniuk, hog környezetvéelmi vagy szociális szabályai a lehető legkevésbé megterhelőek.
Nyílt levél Pascal Lamyna, az EU kereskedelmi biztosának
Május 9-én több mint 90 európai civil szervezet nyílt levelet küldött Pasal Lamynak, az EU kereskedelmi biztosának és az EU tagállamoknak. A csoportok kifogásolták, hogy annak ellenére, hogy a szolgáltatásokról szóló tárgyalásooknak komoly hatása lesz a polgárokra mindenhol, ez a folyamat a nyilvánosság teljes kizárásával, csupán az Európai Bizottság és az EU 113-as bizottságának keretei között zajlott. A szervezetek kijelentették: "tiltakozunk az ellen, hogy kész helyzet elé állítsaanak".
A GATS antidemokratikus (undemocratic)
A nyílt levélben a civil szervezetek kvetelték a GATS tárgyalások leállítását, és a további tárgyalások előtt független gazdasági, szociális és környezeti felülvizsgálatot követeltek. Emelett kérték a WTO-beli EU kérések időbeni nyilvánosságra hozatalát és parlamenti megvitatását. A szervezetek sürgették a GATS tárgyalások nyilvános és demokratikus intézményesítését.
A megismeréshez való jog (The public has the right to know)
A tárgyalások vitatott természete ellenére az Európai Bizottság kijelentette, hogy a dokumentumok nem lesznek elérhetőek anyilvánosság számára. A tiltakozó nyílt levélre válaszul Lamy egy július 4-i találkozón egyértelművé tette, hogy a tárgyalások zárt ajtók mögött fognak folyatatódni, de a civil szervezetek aggályait is figyelembe veszik.
Tisztességtelen vállalati befolyás
A Föld Barátai tagszervzetei közé tartozó Corporate Europe Observaroty (CEO) által gyűjtött bizonyítékok viszont rávilágítanak a lényegre. A folyamatban jelentős súlyal vett részt a Szolgáltatások Európai Fóruma (European Services Forum - ESF), egy befolyásos vállalati érdekcsoport. Az ESF segítséget nyújtott (asszisztált) az EU kérések megfogalmazáához, és az EU beadványokat komolyan támogatta.
A titkos tárgyalások folytatódnak
A tárgyalások titkos, kétoldalú megbeszélések keretében folytatódnak az Európai Biottság és az adott országok között. 2003. március 30-ra az országok benyújtják felajánlásaikat, amelyben felsorolják majd, hogy mely szektorok megnyitásával értenek egyet, és hogy milyen szabályokat fognak megváltoztatni.
A civil társadalom megerősödik
Időközben a civil társadalom új, világméretú osszefogása születik, hogy kihívást intézzen at emberekre, a környezetre és a fejlődő országokra áros hatást jelentő tárgyalásokra, és megállítsa azokat. A Friends of the Earth Europe, az ATTAC France, a Corporate Europe Observatory és a World Development Movement közös Európai GATS Stratégiai találkozót szervezett július 11-12-én Brüsszelben. A következő hónapokra közös akciók sorát találták ki. Egyre hangosabbak lesznek a nyilvános eljárásokra, demokratikus folyamatra, a környezetvédelemre és a szocilis igényekre vonatkozó biztosítékokra követelések.
További információ: http://www.foeeurope.org/trade/
Kapcsolat: alexandra.wandel@foeeurope.org
[1] Itt a GATS által "szolgáltatásnak" definiált tevékenységekről van
szó, amely magába foglal szinte minden gazdasági
tevékenységet, hasonlóan, mint ahogy a pár éve megfúrt MAI (Multilaterális
Befektetési Egyezmény) esetében szinte minden gazdasági tevékenység "befektetésnek"
számított. A GATS ebből a szempontból is kisértetiesen emlékeztet a MAI-ra.
/Fidusz/
[2] A MAI-ról részletesen a GAIA Sajtószemle korábbi számaiban
[http://foek.hu/gaia/] olvashattok, valamint itt:
http://www.etk.hu/fidusz/mai.htm