Michael Hardt
PORTO ALEGRE: BANDUNG GYERMEKE?
Ahelyett, hogy a new yorki Világgazdasági Fórum ellenpontjaként
tételezzük, többet mond, ha a Porto Alegrében megrendezett Szociális Világfórum
(World Social Forum) az 1955-ben Indonéziában lezajlott történelmi jelentőségű
Bandungi Konferencia távoli leszármazottjaként képzeljük el. Mindkettőt,
mint a domináns világrenddel szembeni ellenállás fórumát hívták életre:
Bandung esetében ez a világrend a kolonializmus és a hidegháborús sínpár
volt, míg Porto Alegrében a kapitalista irányítás alatt folyó globalizáció.
A különbségek, mindazonáltal, azonnal szembe tűnnek.
A Bandungi Konferencia, melyen elsősorban afrikai és ázsiai vezetők vettek
részt, drámai módon felszínre hozta a – Richard Wright híres leírása szerint
‘színfüggöny’ által megosztott – gyarmati és Hidegháborús világrend faji
dimenzióit. Porto Alegre ezzel szemben uralkodóan fehér esemény volt. Viszonylag
kevesen jöttek el Ázsiából és Afrikából, az amerikai kontinensen belül
meglévő faji különbségek pedig drámai módon alul voltak reprezentálva.
Ez rámutat a Porto Alegrében összegyűltek hosszú távú feladatára: a mozgalom
további globalizálása – mind az egyes társadalmakon belül, mind világszinten
– olyan projekt, amelynek megvalósításában a Világfórum mindössze egyetlen
lépés. Másrészt viszont, míg a Bandungi Konferenciát nemzeti politikusok
és képviselők kis csoportja vezette, Porto Alegrét a sokaság, a mozgalmak
egész hálózata népesítette be. Ez a rengeteg főszereplő a Szociális Világfórum
nagy újdonsága, és ez az, ami valóban reményt ad a jövőre nézve.
Az első és domináns benyomás a Világfórum túlcsorduló
hatalmassága volt – nem is annyira a résztvevők száma tekintetében – a
szervezők szerint 80.000 voltan jelen –, mint inkább az események, találkozók,
happeningek mennyiségét illetően. A hivatalos konferenciákat, szemináriumokat
és workshopokat (legtöbbjüket a Katolikus Egyetemen tartották) felsoroló
programlista egy színes magazin terjedelmét töltötte ki, de rögtön kiderült,
hogy ezeken kívül számtalan nemhivatalos találkozó zajlott városszerte
– volt amelyikről plakátokról vagy szórólapokról lehetett tudomást szerezni,
sokról csak a szájhagyomány tájékoztatott. Voltak azután a Szociális fórumon
résztvevő csoportok által szervezett külön összejövetelek, mint például
az olasz társadalmi mozgalmak, vagy az ATTAC különböző nemzeti szekciói
gyűlései. És a demonstrációk: egyrészt hivatalosak, mint a nyitóesemény,
a május elsejei hangulatot árasztó parádé, és kisebb, konfliktusosabb tüntetések,
többek között azon, a Világfórumra különböző országokból érkezett parlamenti
képviselők ellen, akik megszavazták a terrorizmus ellen jelenleg folyó
háborút.
Végezetül, események további sorának volt helyszíne
a folyó partján elterülő hatalmas tábor, melynek sátortengere 15.000 embernek
adott otthont, egy nyári zenei fesztivál hangulatát árasztva, különösen
mikor esett, és az emberek műanyag zsákokban és esőkabátokban rótták a
sártengert. Röviden, ha bárki azzal az obszesszióval érkezett volna ide,
hogy megértse, mi történik Porto Alegrében, végül bizonyosan teljes idegösszeomlást
szenvedett volna. A Világfórum valójában kiismerhetetlen, kaotikus és szétomló
volt. És ez a túlcsordulóság mindenkit lázas önkívületbe hozott, megmerülvén
és elveszvén a világ minden tájáról érkező, egyformán a kapitalista globalizáció
ellen dolgozó emberek tengerében.
Porto Alegre legfontosabb eleme éppen ez a nyitottsága
volt. Jóllehet a Szociális Fórum lehatároltnak bizonyult néhány fontos
szempontból – társadalmilag és földrajzilag, hogy kettőt említsünk –, mégis
jó lehetőséget kínált, hogy tovább globalizáljuk a Seattle- Genova ciklusban
megkezdett harcot, melyet egy ez idáig jórészt az Észak-atlanti medencében
létrejött mozgalmi hálózat irányított. Jóllehet sokszor ugyanazokkal a
problémákkal dolgozott, mint mások, máshol, akik és ahol a globalizáció
jelenlegi, kapitalista formája ellen tiltakoznak, vagy olyan, specifikus
intézményi politikák ellen, mint mondjuk az IMF-é, a mozgalom maga mégis
limitált maradt. Felismerni, hogy mi a közös azokkal a projektekkel, melyekben
a világ többi részén dolgoznak, az első lépés a mozgalmi hálózat kiszélesítése
felé, hogy a későbbiekben az egyik hálózat kötni tudja magát a másikhoz.
Valójában éppen ez a felismerés kölcsönözte a Világfórum boldog,
ünnepi atmoszféráját.
A találkozásnak azonban nemcsak a közös vágyakat
és projekteket kellett volna felszínre hoznia, hanem a szereplők között
különbségeket is – az anyagi feltételek és a politikai irányultság különbözőségeit.
A bolygó különböző mozgalmai nem engedhetik meg maguknak, hogy a maguk
konstans formájában kötődjenek egymáshoz: a találkozás során kölcsönösen
alkalmazkodniuk kell egymáshoz, engedniük kell, hogy alakítsák egymást.
Az Észak-Amerikából és Európából érkezettek például
nem kerülhették el a megütközést a maguk tapasztalatai és a legerősebben
az MST (Földnélküliek Mozgalma) által képviselt brazil mezőgazdasági munkások
és szegényparasztok tapasztalatai között feszülő ellentéten – és ugyanígy
fordítva. Miféle átalakulásokon kell keresztül mennie az euro-amerikai
globalizációs mozgalomnak és a latin-amerikai mozgalmaknak – nem hogy egyformává
váljanak, még csak nem is azért, hogy egyesülhessenek –, de hogy kapcsolódhassanak
egymáshoz egy táguló közös hálózatban? A Szociális Fórum lehetőséget teremtett
arra, hogy aki akarta, felismerhesse ezeket az eltéréseket, arra azonban
nem voltak meg a feltételek, hogy szóba is kerüljenek. Egyszóval a Világfórumnak
ugyanaz a szétomló, túltengő minősége, amely a közösségi érzés eufóriáját
gerjesztette, egyben végül lehetetlenné tette, hogy a résztvevők konfrontálódhassanak
az előzőekben említett eltérésekkel és konfliktushelyzetekkel.
Antikapitalizmus és nemzeti szuverenitás
A Porto Alegrei Világfórum ebben az értelemben talán
túlontúl is boldog, túl ünnepi volt, és nem eléggé konfliktusgazdag. A
Szociális Fórum egészén végigvonuló, legfontosabb politikai törés a nemzeti
szuverenitás kérdésében jelentkezett. Valójában két elsődleges álláspont
ismeretes, mint válasz a globalizáció jelenlegi domináns erőinek: az egyik
a nemzetállam szuverenitásának erősítésében látja az idegen és globális
tőke ellenőrzésével szembeni hatékony korlátozás kialakításának lehetőségét,
a másik a globalizáció jelenlegi formájával szemben nem-nemzeti megoldásokat
keres, amelyek ugyanannyira globálisak. Az első pozíció a neoliberalizmust
használja az elemzése alapkategóriájaként, a legfőbb ellenséget pedig a
minden korlátozástól mentes globális kapitalista aktivitás és a gyenge
állami ellenőrzés ellentétében látja, míg a második egyértelműbb módon
maga a tőke ellen irányul, legyen az államilag szabályozott, vagy nem.
Az elsőt jogosan nevezhetjük antiglobalizációs álláspontnak, ahogyan a
nemzeti szuverenitás maga is, még ha köti is egymáshoz az egyes nemzeteket
a nemzetközi szolidaritás, valójában a kapitalista globalizáció erőinek
korlátozására, szabályozására irányul. A nemzeti liberalizáció így továbbra
is a végső cél marad ezen álláspont számára, ahogyan az volt a régi anti-kolonialista
és antiimperialista harcban is. A második, ezzel szemben, mindenfajta nemzeti
megoldásnak ellene szegül, ehelyett egyfajta demokratikus globalizációra
törekszik.
A porto alegrei fórum terében az első álláspont
volt jóval látványosabb és dominánsabb helyzetben; erről szóltak a nagy
plenáris ülések, ezt ismételgették a hivatalos szóvivők és erről írt a
sajtó. Ennek az álláspontnak a felvetésében és műsoron tartásában a brazil
PT (Munkáspárt) vállalt kulcsszerepet – valójában ez a párt volt a Világfórum
vendéglátója, mint a város és a regionális kormányzat vezető politikai
ereje. Egyértelmű, és elkerülhetetlen volt tehát, hogy a PT központi helyet
foglaljon el a Szociális Fórumonn, és az esemény nemzetközi presztízsét
a maga kampánystratégiája részeként használja a közelgő választásokkal
kapcsolatban. A nemzeti szuverenitás másik domináns szószólója az ATTAC
francia vezetése volt, mely a Le Monde Diplomatique hasábjain készítette
elő a talajt a Világfórum számára. A ATTAC vezetése ebből a szempontból
igen közeli álláspontot képvisel sok francia politikussal, legjelesebbül
Jean-Pierre Chevenement-nal, akik a jelenlegi globalizáció betegségeit
a nemzeti szuverenitás megerősítésével képzelik el orvosolhatni. Mindenesetre
ezek voltak azok a szereplők, akik a Világfórum reprezentációját, mind
belülről, mind pedig a sajtóvisszhang szempontjából, dominálták.
A nem-szuverén, alternatív globalizációs álláspont
ezzel szemben kisebbségi helyzetbe került – nem is mennyiségi, mint inkább
reprezentációs szempontból; meglehet, hogy a Fórum résztvevőinek többsége
éppen ezen a kisebbségi állásponton volt. Először is, a Seattle-től Genováig
húzódó eseménysor vezető erejét olyan mozgalmi csoportok adták, akik általában
nem-nemzeti megoldások felé orientálódnak. Valójában az állami szuverenitás
központosított struktúrája a mozgalom által kifejlesztett horizontális
hálózatépítés ellenébe mutat. Másodsorban a jelenlegi pénzügyi válságra
válaszként létrejött argentin mozgalmak, melyek lakóköri, városi küldöttgyűlésekbe
szerveződtek, maguk is antagonisztikus álláspontot képviselnek a nemzeti
szuverenitást támogató javaslatokkal szemben. Szlogenjeik nem csak egy,
de valamennyi politikus elzavarására buzdítanak: que se vayan todos: a
teljes politikusi osztály. Végezetül elmondható, hogy a Szociális Szociális
Fórumon megjelent számos párt és szervezet alsó szintjén a hangulat ellenségesebb
a nemzeti szuverenitást előtérbe helyező javaslatokkal szemben, mint az
illető pártok és szervezetek vezetői szintjén. Különösképpen igaz ez az
ATTAC-ra, erre a hibrid szervezetre, melynek vezetői, különösen Franciaországban,
hagyományos politikusokkal paroláznak, míg a szervezet tömegbázisát tekintve
szilárdan gyökerezik a mozgalomban.
A szuverenitás-párti, antiglobalizációs álláspont,
és a nem-szuverén, alternatív globalizációs álláspont különbsége ezért
nem földrajzi fogalmakban érthető meg legpontosabban. A konfliktus nem
az Észak és Dél, Első Világ és Harmadik Világ között megosztottság formájában
létezik, inkább a politikai szerveződés két különböző formája ellentétének
felel meg. A hagyományos pártok és a centralizált kampányok általában a
nemzeti szuverenitás pólusán helyezkednek el, míg a horizontális networkökben
szerveződő, új mozgalmak a szuverenitást ellenzők pólusán rendeződnek csatasorba.
Ezen túlmenően pedig a hagyományos, centralizált szervezetekben a vezetés
a szuverenitás felé tendál, az alapszint pedig attól elfelé. Talán nem
meglepetés, hogy a hatalmi helyzetben lévők inkább érdekeltek az állami
szuverenitás fenntartásában, míg a hatalomból kizártak kevésbé. Ez mindenesetre
segíthet annak megértésében, hogy hogyan kaphatott a nemzeti szuverenitás
melletti, antiglobalizációs állásfoglalás nagyobb súlyt a Szociális Fórumon,
jóllehet a résztvevők többsége inkább hajlik a nem-nemzeti, alternatív
globalizációs perspektíva felé.
Mint ezen politikai-ideológia különbözőség konkrét
illusztrációja, ki-ki elképzelheti, milyen válaszokat adtak, szükségszerűen,
ezek az álláspontok a jelenlegi argentin válság által felvetett kérdésekre.
A krízis árnyéka valóban rávetült a Világfórum egészére, mint fenyegető
előjele a jövőben várható gazdasági katasztrófák sorának. Az első álláspont
azt a tényt emeli ki, hogy Argentína mélyrepülését a globális tőke erői
és az IMF politikája okozta, együtt további, a nemzeti szuverenitást aláásó,
nemzetek feletti intézményekkel. A logikus ellenlépés tehát Argentína (és
más nemzetállamok) nemzeti szuverenitásának erősítése volna ezen destabilizáló
külső erők ellenében. A másik pozíció ugyanebben jelölné meg a válság okait,
ragaszkodván azonban ahhoz, hogy a nemzeti megoldás egyrészt nem lehetséges,
másrészt nem kívánatos. A globális tőke és intézményei uralmának alternatíváját
csakis hasonlóan globális szinten, egy globális demokratikus mozgalom révén
lehet előállítani. Azok a demokráciával kapcsolatos, gyakorlati kísérletek,
melyek Argentínában jelenleg a lakóegységek és az egyes városok szintjén
folynak, például szükségszerű kontinuitást feltételeznek Argentína demokratizálódása,
és a globális rend demokratizálódása között. Természetesen egyik perspektíva
sem adja a válság közvetlen, azonnali megoldásának receptjét, amellyel
megkerülhetőek lennének az IMF előírásai – és nem vagyok meggyőződve arról,
hogy ilyen megoldás egyáltalán létezik-e. Ezek inkább különböző politikai
akciós stratégiákat jelenítenek meg, melyek, idővel, a jelenlegi globális
irányítás valódi alternatíváivá nőhetik ki magukat.
Pártok vagy hálózatok
Régebben létrejöhetett volna valamiféle régi stílusú
ideológiai konfrontáció a két oldal között. Az első azzal vádolhatta volna
a másodikat, hogy a nemzeti szuverenitás aláásásával, a további globalizáció
lehetőségének előkészítésével a neoliberalizmus kezére játszik. Az a politika,
melyet folytatni érdemes, csakis a nemzeti területen, a nemzetállam határain
belül folytatható hatékony módon. A második pedig erre azt felelhette volna,
hogy a nemzeti rezsimek és a szuverenitás egyéb formái, a maguk korrupt
és elnyomó jellegében pusztán az általuk megvalósítani kívánt globális
demokrácia akadályai. Mindazonáltal ez a fajta konfrontáció nem jöhetett
létre Porto Alegrében – részben az esemény szétszórt természetéből adódóan,
mely a konfliktusok elkerülését célozta, részben pedig azért, mert a szuverenitás-párti
pozíció oly sikeresen uralta a fő reprezentációs csatornákat, hogy az ellene
való tiltakozás lehetetlenné vált.
De a konfrontáció hiányának még fontosabb oka talán
a két pozíciónak megfelelő szervezeti forma természetében keresendő. A
hagyományos pártok és a centralizált szervezetek rendelkeznek szóvivőkkel,
akik reprezentálják azokat, és vezetik a harcukat, a hálózatok nevében
azonban senki sem beszél. Hogyan is volna lehetséges? Az önszerveződő mozgalmak
igenis gyakorolják a hatalmukat, de nem oppozíciókon keresztül haladnak
előre. A hálózati forma legfontosabb karakterjegye, hogy abban nem két
ellentétes pólus néz farkasszemet egymással, hanem azokat mindig ‘háromszögeli’
egy harmadik pont, majd egy negyedik, végül a háló meghatározatlan számú
további pontja. Ez az a jellemzője a seattle-i eseményeknek, amelyet a
legnehezebb volt megértenünk: olyan csoportok, melyekről azt tételezhettük,
hogy kibékíthetetlen ellentétben állnak egymással – környezetvédők és szakszervezetek,
egyházi csoportok és anarchisták –, hirtelen képessé váltak az együttműködésre,
a sokaság hálózatának kontextusában. A mozgalmak, ha egy kicsit más perspektívából
vizsgáljuk a kérdést, valahogy úgy működnek, mint a nyilvános szféra, tehát
megengedhetik maguknak a különbözőségük teljes vállalását, a nyílt csere
közös kontextusában. Ám mindez nem jelenti azt, hogy a hálózatok passzívak
volnának. Félreteszik az ellentmondásokat, és egyfajta alkímiát működtetnek,
valami árapály-váltakozást, melyben a mozgások áramlása átformálja a hagyományosan
rögzített pozíciókat; a hálózatok egyfajta ellenállhatatlan mélységi áramlásban
szereznek érvényt az erejüknek.
Mint maga a Szociális Fórum, a mozgalmakat alkotó
sokaság is mindig túláradó és kiismerhetetlen. Egyrészről fontos tehát
felismerni azokat a különbségeket, melyek a Porto Alegrében összegyűlt
aktivistákat és politikusokat megkülönböztetik egymástól. Másrészt nagy
hiba volna megpróbálni ezt a megosztottságot az ellenfelek közötti ideológiai
konfliktusok hagyományos modellje alapján olvasni. A politikai küzdelem
a hálózati mozgalmak korában már nem ezen a módon működik. Mindazok, akik
elfoglalták a központi színpadot és uralták a Világfórum különböző szintű
reprezentációit, látszólagos erejük ellenére meglehet, hogy már elvesztették
a harcot. A hagyományos politikai pártok és centralizált szervezetek vezetői
Porto Alegrében túlságosan is hasonlítottak az egykori Bandungi Konferencia
szereplőire – képzeljük csak el Lulát a PT-ből a vendéglátó, Ahmed Sukarno
helyében, vagy Bernard Cassent az ATTAC France-ból, mint Jawaharlal Nehrut,
Bandung legnagyobb tisztelet övezte vendégét. A vezetők bizonyosan képesek
a nemzeti szuverenitás megerősítésére vonatkozó döntéseket körvonalazni
a tárgyalóasztaloknál, de soha nem lesznek képesek megragadni a mozgalom
demokratikus erejét. Végül őket is magával ragadja a sokaság, mely képes
minden rögzített, centralizált elemet a maga végtelenül terjedő hálózata
számtalan csomópontjának egyikévé alakítani.
Hardt, Michael. “Porto Alegre: Today’s Bandung?”
New Left Review 14. (2002. március – április). URL: http://www.newleftreview.net/NLR24806.shtml
TACTICAL MEDIA
(fordította: Erhardt Miklós)