Edward W. Said
A TUDATLANSÁG HÁBORÚJA
(THE CLASH OF IGNORANCE)
(forrás: zmag.org)
Samuel Huntington cikke „Civilizációk összecsapása?”
(The Clash of Civilizations?) címmel, 1993-ban jelent meg a Foreign Affairs-ben,
ahol is azonnal meglepően nagy figyelmet keltett. Miután a cikk célja az
volt, hogy egy eredeti, új elmélettel lássa el az amerikaiakat a világpolitika
hidegháborút utáni, ”új fázisával” kapcsolatban, Huntington nézetei figyelemreméltóan
széleskörűnek, bátornak és még fantáziadúsnak is tűntek. Világosan látszott,
hogy szemeit a policy-makerek sorai között megbúvó riválisaira vetette,
Francis Fukuyamára és az ő „történelem vége” elméletére csakúgy, mint azokra
a hadoszlopokra, amelyek a globalizmus, a törzsi szellem megjelenését és
az állam eltűnését ünnepelték. Ezek azonban, mint megengedőleg megjegyzi,
ennek az új szakasznak mindössze néhány nézetét értették meg. ő maga azt
a „létfontosságú, valóban központi aspektust” készült bejelenteni, amely
„az elkövetkező évek globális politikáját valószínűleg meghatározza majd”.
Kertelés nélkül beszél:
„ Feltevésem az, hogy az alapvető konfliktusforrás
ebben az új világban nem elsősorban ideológiai, vagy elsődlegesen gazdasági
természetű lesz. Az emberi fajon belüli megosztottság és a konfliktusok
jövőbeli domináns forrása a kultúra. A nemzetállamok maradnak továbbra
is a világ ügymenetének legfontosabb szereplői, de a globális politika
legfőbb konfliktusai nemzetek és különböző civilizációs csoportok között
alakulnak majd ki. A globális politikát a civilizációk összecsapása irányítja
majd. A civilizációk közti választóvonalakból alakulnak majd ki a jövő
frontvonalai.”
A következő oldalakon felsorakoztatott érvek legnagyobb
része egy igen homályos gondolatra épül, amelyet Huntington „civilizációs
identitásnak”, illetve a „hét vagy nyolc (sic!) legnagyobb civilizáció
interakcióinak” nevez, mely civilizációk közül is kettő, az Iszlám és a
Nyugat konfliktusa köti le a szerző figyelmének oroszlánrészét. Agresszív
gondolatait sokban alapozza a veterán orientalista, Bernard Lewis egyik
1990-ben megjelent cikkére, melynek ideológiai színezetéről már a
cím is nyíltan vall: „A muzulmán düh gyökerei” (The Roots of Muslim Rage).
A „Nyugatnak” és az „Iszlámnak” nevezett mérhetetlen entitásokat mindkét
cikk problémamentesen személyesíti meg, mintha az olyan nagyon is komplikált
kérdések, mint identitás és kultúra egy rajzfilmszerű világban léteznének,
ahol Popeye és Plútó könyörtelenül püfölik egymást, és ahol az ügyesebb
bokszoló kerekedik mindig felül az ellenfelén. Természetesen sem Huntingtonnak,
sem Lewisnek nincs sok vesztegetnivaló ideje a minden civilizációban meglévő
belső dinamika és pluralizmus vizsgálatára, illetve arra tényre, hogy a
legmodernebb kultúrákban a központi vita éppen az egyes kultúrák definíciója
és interpretációja körül alakult ki, nem beszélve arról a kevéssé vonzó
lehetőségről, hogy nagyfokú demagógia és végletes tudatlanság kell ahhoz,
hogy valaki egy vallásról vagy egy civilizációról mint egészről beszéljen.
Nem. A Nyugat, az Nyugat, az Iszlám meg Iszlám.
A nyugati politikacsinálók kihívása az, mondja Huntington,
hogy biztosítsák a feltételeket a Nyugat erősödéséhez és ahhoz, hogy távol
tartsa magát a többiektől, különösen az Iszlámtól. Még zavaróbb Huntington
azon feltevése, hogy az ő perspektívája - tehát, hogy a világot egy olyan
megfigyelőállásból szemléli, mely kívül áll annak mindennapi kötődésein
vagy rejtett lojalitásain - volna az egyedül üdvözítő és helyes, mintha
mindenki más kapkodva keresné csupán azokat a válaszokat, melyeket ő már
régen megtalált. Huntington valójában ideológus, aki a „civilizációkból”
és az „identitásokból” valami olyasmit akar csinálni, ami azok természetével
tökéletesen ellentétes: lezárt, lepecsételt entitásokat, megfosztván őket
az áramlatok és ellenáramlatok miriádjától, melyek élettel töltik meg az
emberi történelmet, és amelyek századokon át lehetővé tették, hogy ez a
történelem ne csak vallásháborúkból és birodalmi hódításokból álljon, hanem
cseréből, egymást megtermékenyítő gondolatokból és elosztásból is. A törekvő
igyekezet, hogy képbe hozza azt a nevetségesen összesajtolt és leszűkített
értelmű háborús gépezetet, mely a „civilizációk összecsapása” szerint maga
volna a valóság, tökéletesen figyelmen kívül hagyja a történelemnek ezt
a jóval kevésbé látványos oldalát. 1996-ban, mikor kiadta azonos című könyvét,
Huntington megpróbálta egy kicsivel elvontabbá tenni az érvelését, rengeteg
további lábjegyzettel látván el azt; ezzel azonban mindössze önmagát zavarta
össze, és felfedte azt a zavaros írót és szedett-vetett gondolkodót, aki
valójában volt.
A Nyugat a többiek ellen (West versus the rest)
alapparadigmája (mely valójában a hidegháborús ellentét újrafogalmazása),
érintetlen maradt, és ez alkotta a vita tárgyát továbbra is, gyakran alattomosan
és mögöttesen, a szeptember 11-i szörnyű események óta folyó közbeszédben.
A megzavarodott militánsok kis csoportja által gondosan kitervelt, borzalmas,
betegesen motivált öngyilkos merénylet és tömeggyilkosság Huntington tézisének
bizonyítékává vált. Ahelyett, hogy annak tekintettük volna, ami volt -
bizonyos nagy eszméket (használom pongyolán a szót) kisajátító őrült fanatikusok
bandája kriminális tettének -, a nemzetközi élet előkelőségei, az egykori
pakisztáni miniszterelnöktől, Benazir Bhuttótól az olasz miniszterelnökig,
Silvio Berlusconiig, hosszan szóltak az iszlám-problémáról, utóbbi - Huntington
gondolatait használva - síkra szállt a nyugati kultúra fensőbbsége mellet,
lévén „nekünk” van Mozartunk és Michelangelónk, „nekik” meg nincs.
(Berlusconi azóta úgy-ahogy bocsánatot kért az „Iszlámot” ért sértéséért.)
Miért nem keressük inkább a - jóllehet kevésbé látványosan
destruktív - párhuzamokat Osama bin Laden és követői tettére, az olyan
kultuszokban, mint a Branch Davidians, vagy a guayanai Jim Jones tiszteletes
és tanítványai, vagy a japán Aum Shinrikyo szekta esete?* Még az alapesetben
igen józan brit hetilap, a ‘The Economist’ sem tudott ellenállni az általánosítás
kísértésének, mikor szeptember 22-28-i számában extravagáns módon dicséri
Huntington „durva és kivételt nem ismerő, ugyanakkor pontos” meglátásait
az Iszlámmal kapcsolatban. „Ma,” írja a lap, ünnepélyesen idézve Huntingtont,
„a világ mintegy egymilliárdnyi muzulmánja ‘van meggyőződve a kultúrája
felsőbbrendűségéről, és érez szenvedélyes haragot a hatalma kisebbrendűsége
miatt’”. Beszélt volna 100 indonézről, 200 marokkóiról, 500 egyiptomiról
és 50 bosnyákról? Mégha ezt is tette volna, miféle példaértékkel bírt volna
az?
Amerikai és európai újságok, magazinok megszámlálhatatlan
szerkesztőségi cikke gazdagítja a gigantizmus és apokalipszis szótárát,
melynek egyetlen célja, hogy tovább feszítse az olvasó, a „nyugat” lakója
zaklatott szenvedélyét és tettvágyát. A nyugatnak, de elsősorban is Amerikának
ebben az őt gyűlölők, szipolyozók és pusztítók ellen vívott háborújában
önjelölt harcosok vetik be pontatlanul a churchill-i retorikát, gondosan
kikerülvén az olyan történeteket, melyek az egyik területről folyamatosan
szivárognak át a másikba, így nem engedelmeskednének ennek a redukcionizmusnak,
tovább erősítvén a falakat, melyeknek célja, hogy mindannyiunkat megosztott
katonai táborokba szeparáljanak el.
Ez a baj az olyan, kevéssé épületes címkékkel, mint
az Iszlám és a Nyugat: Félrevezetik, megzavarják a gondolatokat, amelyek
igyekeznek értelmet találni a rendezetlen valóságban, ahol nincsenek előre
gyártott rekeszek és fakkok. Emlékszem, egyszer félbeszakítottam valakit,
aki az egyik előadásom után, a Ciszjordániai Egyetemen, 1994-ben, a hallgatóság
soraiból állt fel, és támadni kezdte az általam kifejtett „nyugati” gondolatokat,
szemben azokkal a szorosan iszlám elvekkel, melyeket ő vallott. „Miért
van magán öltöny és nyakkendő?”, ez jutott hirtelen eszembe, „ezek is nyugati
dolgok.” Zavart mosollyal az arcán leült, de az incidens újra eszembe jutott,
mikor elkezdtek érkezni az első információk a szeptember 11-i terroristákról:
hogyan sikerült uralniuk minden technikai részletkérdést, mellyel végrehajtották
ördögi tettüket a WTC és a Pentagon ellen, hogyan sikerült uralmukba keríteni
a repülőgépeket. Hol van tehát a határ „Nyugati” technológia és Berlusconi
azon kijelentése között, hogy az „Iszlám” képtelen arra, hogy részt vegyen
a „modernitásban” ?
Nem könnyű dolog, persze. Milyen alkalmatlanok végül
is a címkék, az általánosítások, a kulturális igazságok! Bizonyos szinten
például a primitív szenvedélyek és a szofisztikált know-how-k úgy futhatnak
össze, hogy meghazudtolják nemcsak a „Nyugat” és az „Iszlám”, de múlt és
jelen, mi és ők közötti megerősített vonalakat is, hogy ne is mondjunk
semmit az identitás és a nemzetiség valódi elveiről, melyekkel kapcsolatban
olyan feloldhatatlan ellentétek uralkodnak. Az egyoldalú döntés, hogy „eddig,
s ne tovább”, hogy indítsunk keresztesháborút, hogy a bennünk rejlő jót
állítsuk szembe a bennük rejlő ördögivel, hogy irtsuk ki a terrorizmust
és, Paul Wolfowitz nihilista szavaival, hogy töröljünk el egész nemzeteket
a föld színéről, egyáltalán nem teszi könnyebbé, hogy meglássuk ezeket
a feltételezett entitásokat; inkább arról szól, hogy mennyivel egyszerűbb
háborús kijelentéseket tenni, mobilizálni a kollektív szenvedélyeket, mint
átgondolni, megvizsgálni, rájönni, hogy mivel is kerültünk szembe valójában,
hogy hogyan kapcsolódik egymáshoz megszámlálhatatlan szinten megszámlálhatatlan
élet, mind a „mi”, mind az „ő” oldalukon.
Egy három részből álló, a muzulmán közönség számára
írt cikksorozatában, mely 1999. január és március között jelent meg a Dawn-ban
(‘Hajnal’), Pakisztán legjelentősebb hetilapjában, az azóta elhunyt Eqbal
Ahmad elemezte az általa a vallási jog gyökerének nevezett jelenséget,
látványosan levezetve, hogyan befolyásolták, alakították át az iszlámot
az abszolutisták és a fanatikus zsarnokok, akiknek az emberi viselkedés
megregulázására irányuló szenvedélye egy „olyan iszlám rend” előmozdítására
irányult „mely a büntető törvénykönyvre szűkül le, mely megfosztatik minden
humanizmusától, esztétikájától, intellektuális feltevéseitől és lelki elhivatottságától”.
És ez „egy általánosan dekontextualizált vallás-aspektus gyakorlásához
vezet, teljesen figyelmen kívül hagyva más nézeteket. A jelenség eltorzítja
a vallást, elértékteleníti a hagyományokat és eltéríti a politikai folyamatokat,
valahányszor előtérbe kerül”. Ahmad, jó időzítéssel, azzal kezdi, hogy
feltárja a „dzsihád” kifejezés gazdag, komplex jelentését, majd kimutatja,
hogy abban, ahogyan a szó jelenleg a feltételezett ellenség elleni indiszkriminatív
háborúval társul, lehetetlen „felismerni az Iszlámot - a vallást, a társadalmat,
a kultúrát, a történelmet és a politikát -, ahogyan azt a muzulmánok időtlen
idők óta megélték és megtapasztalták. A modern iszlamisták”, zárja Ahmad,
„a hatalommal, és nem a lélekkel foglalkoznak; az emberek politikai célból
történő mozgósításával, és nem azzal, hogy a megosszák és megkönnyítsék
a szenvedéseiket és a reményeiket. Nagyon limitált és időben meghatározott
politikai program.” A helyzetet pedig még tovább rontja, hogy hasonló torzulások
és fanatizmus lépett fel a „zsidó” és a „keresztény” diskurzusokban is.
Conrad minden tizenkilencedik századvégi olvasójánál
pontosabban értette meg, hogy a civilizált London és „a sötétség szíve”
közötti válaszvonal milyen gyorsan hullott szét a szélsőséges szituációkban,
és hogy hogyan züllöttek az európai civilizáció magaslatai minden felkészülés
és átmenet nélkül a legbarbárabb gyakorlatokká. És Conrad voIt az is, aki
a ‘Titkos ügynök’-ben (1907) leírta a terrorizmus affinitását olyan absztrakciók
iránt, mint a „tiszta tudomány” (hogy tovább menjünk, mint az „Iszlám”
és a „Nyugat”), csakúgy, mint a terrorista végletes morális leépülését.
Jóval szorosabb a kapcsolat az egymással kétségtelenül hadban álló
civilizációk között, mint azt legtöbben hinni szeretnénk; Freud és Nietzsche
megmutatták, hogyan folyik a csere a gondosan ápolt, gondosan őrzött határokon
keresztül, gyakran rémületes könnyedséggel. Ezek a fluid gondolatok azonban,
teli kétértelműséggel és szkepticizmussal a rögeszméinket illetően, nehezen
képesek ellátni minket hasznos, gyakorlati irányelvekkel az olyan szituációkat
illetően, mint amellyel most nézünk szembe. Ezért kaphatnak szerepet azok
a, mindent egybevéve jóval nagyobb biztonságot adó, a Huntington által
feltételezett Iszlám-Nyugat ellentétből táplálkozó háborús jelszavak (keresztesháború,
jó a rossz ellen, szabadság a félelem ellen stb.), melyekből a hivatalos
diskurzus állította össze a szótárát a szeptember 11-ét követő első napokban.
Jóllehet, a diskurzus agresszivitása az azóta eltelt idő során jócskán
enyhült, de ha a gyűlöletkeltő beszédek és tettek, illetve az arabok, muzulmánok,
indiaiak ellen országszerte irányuló törvényalkotási erőfeszítések mennyisége
alapján ítélünk, a paradigma továbbra is fennáll.
További indok minderre a növekvő európai és USA-beli
muzulmán jelenlét. Ha a ma Franciaországban, Olaszországban, Németországban,
Spanyolországban, Nagy-Britanniában, vagy akár Svédországban élő muszlim
népességre gondolunk, látnunk kell, hogy az Iszlám már nem a Nyugat határain
túl, hanem annak szívében létezik. De mi is az, ami annyira fenyegető ebben
a jelenlétben? A kollektív kultúra mélyén ott él eltemetve az első nagy
arab-iszlám hódítások emléke, melyek a hetedik században kezdődtek, és
amelyek, mint azt az ünnepelt belga történész, Henri Pirenne írja mérföldes
jelentőségű könyvében, a Mohamed és Nagy Károly-ban (1939), egyszer s mindenkorra
megbontották a Mediterráneum ősi egységét, lerombolták a Keresztény-Római
szintézist, és életre hívták az északi hatalmak (Németország és a Karolingok
Franciaországa) uralta új civilizációt, melynek missziója, jelzi Pirenne,
a Nyugat védelme volt, annak történelmi-kulturális ellenfelei ellen. Amiről
sajnos Pirenne elfelejt beszélni, az az, hogy az új védelmi vonal kialakításakor
a Nyugat sokban merített az időközben a karoling világ és a klasszikus
antikvitás közötti közvetítő szerepét magára öltött Iszlám humanizmusából,
tudományából, filozófiájából, szociológiájából és történetírásából. Az
Iszlám a kezdetektől a falakon belül van, ahogy azt még magának Danténak,
Mohamed nagy ellenfelének is el kellett ismernie, mikor a prófétát az általa
teremtett pokol kellős közepébe helyezte.
Ott van továbbá a monoteizmus továbbélő hagyatéka
az Ábrahám-vallásokban, ahogy Louis Massignon pontosan nevezte őket. A
judaizmussal és a kereszténységgel kezdve mind egy-egy utód, amelyet az
elődök szelleme kísért; a muzulmánok számára pedig az iszlám teljesíti
be és zárja le a prófécia sorát. Jelenleg még nem áll rendelkezésünkre
a minden istenek eme legféltékenyebbjének három követője - melyek közül
egyik sem tekinthető monolitikus, egylelkű tábornak- közötti többfrontos
versengés objektív, misztikus rétegeitől megfosztott története, még ha
a Palesztinában kialakult vérgőzös, modernkori szituáció gazdag példáját
kínálja is mindannak, amely bennük oly tragikusan kibékíthetetlennek bizonyult.
Nem meglepő tehát, hogy muzulmánok és keresztények azonnal készek keresztes
hadjáratról, vagy dzsihádról beszélni, csaknem fennkölt nemtörődömséggel
megfeledkezvén a Judaikus jelenlétről. Egy ilyen program, mondja Eqbal
Ahmad „képes magabiztossá tenni azokat a férfiakat és nőket, akik zátonyra
futottak a hagyomány és a modernitás mély tengerei között”.
De mi mindannyian ezekben a tengerekben úszunk,
nyugatiak, muzulmánok, és a többi hozzánk hasonló. És miután ezek a tengerek
a történelem óceánjának részei, hiábavaló próbálkozás gátakkal leválasztani,
egymástól elszigetelni őket. Feszültséggel teli időket élünk, de jobban
tesszük, ha hatalmas és hatalomtól megfosztott közösségek, az értelem világi
politikája és a tudatlanság, az igazság és az igazságtalanság egyetemes
elvei értelmében gondolkozunk, mint ha absztrakciók után kutatunk, melyek
talán nyújthatnak pillanatnyi kielégülést, de nem javítják az önismeretet,
nem képesek szolgálni az információkra alapuló elemzés célját. A „civilizációk
összecsapásának” tétele ügyes trükk csupán, olyan, mint a „Világok háborúja”
- arra jó csak, hogy megerősítse a defenzív önhittségünket, arra nem, hogy
megértsük az egymástól való függés korunkban egyre zavarosabbá váló rendszerét.
ford. erhardt
1) Vallási szekták, melyek rendkívül szélsőséges öngyilkos / tömeggyilkos
akcióikról híresültek el. Jim Jones rávette valamennyi (körülbelül 300)
hívét, hogy együttes öngyilkosságot kövessenek el, méreggel, egy
guyanai táborban, körülbelül 20 évvel ezelőtt.
2) A japán Aum Shinirikyo ideggáz-támadást hajtott végre egy metróállomáson,
Japánban, körülbelül 5 évvel ezelőtt.
3) David Koresh, körülbelül 10 éve egy nagy kommunát tartott fenn a
texasi Waco-ban, ahol az általa alapított Branch Davidian (BD, ‘Dávid Törzs’
- keresztény szekta, mely Dávid szövegeire koncentrál) szekta mintegy 200
tagjával élt együtt.
4) Az ATF (Department of Alcohol, Tobacco and Firearms, valami ilyesmi,
egyfajta speciális rendőri erő) razziát próbált tartani a BD-ben, fegyverek
után kutatva, de nem engedték be őket. Később visszatértek, és megpróbáltak
speciális csapatokkal rátörni az épületre, de bentről lőni kezdtek rájuk,
és néhány ügynök meghalt. Ekkor lépett a képbe az FBI, óriási médiajelenlétet
gerjesztve. Megkezdődött a mintegy 200 szektatag és maga Koresh totális
mediális démonizálása. Koresht hatalmi mámorban szenvedő mániákusként írták
le, aki a szekta valamennyi nőtagjával közösült, szexuálisan bántalmazta
a gyerekeket, a szektatagokat általánosan legyöngült, agymosáson átesett
személyeknek jellemezték, akik Koresht messiásnak tartották. Az idő
telt, az épület ostromgyűrűbe fogva, a média figyelt, ideje volt, hogy
az ATF/FBI plusz kormányerők valahogy bosszút álljanak a ‘fiaik’ elvesztéséért.
Tehát óriási erőkkel betörtek, tankokkal lerombolták a tűzlépcsőket, füstbombákat
lőttek az épület belsejébe, a lakókat az alagsorba kényszerítve. Az épület
lángba borult, a tévénézők élőben nézhették (ez volt az egyik első
olyan katasztrófa-közvetítés, amely még Európában is a programok megszakításával
adtak le), ahogy lángol az épület, tudván, hogy 200 ember van bent. A sajtójelentések
arról számoltak be, hogy maguk a lakók gyújtották fel az épületet, egyfajta
öngyilkos gesztusként, később azonban független vizsgálatok (melyek eredményeit
soha nem ismerték el teljes mértékben hivatalos részről) kimutatták, hogy
az események teljes mértékben a kormányerők okozták. Később napfényre kerültek
történetek, videók, beszámolók, melyek azt mutatták, hogy azok a fiúk egyáltalán
nem voltak annyira őrültek, és tárgyalási szándékaik voltak az FBI-jal.
Ez az esemény alkotta a fő motivációt Timothy McVeigh-féle jobboldali milícia
számára az oklahomai robbantáshoz, mely a Waco-ostrom lezárulásának évfordulójára
időzítettek. McVeigh az akciót különben a kormány elleni háború részének
tekintette, az áldozatokat pedig az általában a kormány által hasonló esetekben
preferált „collateral damage” kifejezéssel írta le.
(baráti közlés alapján, az adatok pontatlansága miatt elnézést)