Toxik
NEKÜNK MINDANNYIUNKNAK SZABAD
AKARATUNK VAN... NEKEM NEM!
(válasz a fönti írásra,
2002. augusztus)
Hogy Németország a demokrácia rendíthetetlen fellegvára-e, nem tudhatom,
de gyanítom, a kapitalizmus fellegváraként erre a megjegyzésre legföljebb
ironikus formában szolgált rá. Lévén a kapitalizmus, legfőképpen annak
uralkodó (monopolisztikus) formája, jószerivel törvényszerűen vonja maga
után a hatalomkoncentrációt (ha a hatalom számszerűen mérhető, egy lépéssel
még kevesebbet is kell megtenni érte), eleve idegen a demokrácia eszméjétől,
azaz az életünkbe való közvetlen beleszólástól. A megvásárolt szabadság
nem válhat valódi szabadsággá a többség számára (s a törpe uralkodó réteg
is inkább tűnik a rendszer, “a terv” szolgálójának), hisz’ életed időarányosan
“vásárolhatod vissza”, ily módon ha végigdolgozod az életet, folyamatosan
épp annyit érhetsz el, hogy apró darabokban kapsz valamennyi “szabadidőt”,
mikor is az ugyan általad (is) előállított, ám azóta rengeteg láncszemen
átment, és így elidegenített termékek fogyasztásának szentelheted erőidet.
Igaz ez a napi élelmiszertől kezdve a kulturális produktumokig mindenféle
földi jóra. Dolgozz, fogyassz, dögölj meg.
Némi szkepticizmussal figyelem azon emberek tevékenységét, akik a politikusok
“megjobbításáért” igyekeznek, mert a rendszer valóban úgy van kitalálva
(így alakult?), hogy nem a szolgálatot, hanem az uralkodást szívják magukba
az ifjú titánok, arra készülnek, hogy eleve védőburokban fognak kormányozni,
távol a tömegek szavától. Az, hogy a tömegek mostanság inkább hallgatnak,
annak következménye, hogy az emberek jó része beletörődött a megváltoztathatatlannak
hitt “ők odafönn megmondják, én idelenn nyelem a békát, és legföljebb a
lépcsőházban pufogok egy sort”-állapotba. A legfőbb kérdés tán az lehet,
hogy a politikusszakma becsülete valaha helyreállítható-e közvetlen tettek
útján, vagy, éppen a rendszerre, annak megváltoztatására való hivatkozással
új gárdát kellene keríteni. Az alternatívát kereső mozgalmak egyik fő követelése,
a helyi önkormányzatok, ezáltal az elszámoltathatóság központi hatalommal
szembeni megerősítése természetesen alapföltétel, másképp aligha elképzelhető,
hogy a nagypolitikától megundorodott, dolgukat valóban értő tudományos
és kulturális szakemberek nagy része önszántából országnyi területek és
társadalmi-gazdasági rendszerek élére állna. Számukra és a rendszerkritikusok
számára is nyilvánvalónak tűnik, hogy jelenleg aki ilyenbe fog, hiába volna
takargatnivalója, a “nincs alternatíva” mottójú kibúvóval meg tudja magyarázni
a politikai színtéren való ottlétét.
Ami a tudás és más erények birtoklásával kapcsolatos kitételt illeti,
alulról valóban ésszerűnek tűnik az “ártatlanság elvesztése” Rousseau-i
szlogenje, hiszen sokan érzünk így, de legalábbis sokan el tudjuk képzelni,
hogyan is zajlik egy ilyen folyamat. Az ellentét azonban szerintem sokkal
nagyobb: jelenkori politikusaink szinte egytől-egyig a gazdaságkor uralkodó
szemléletének gyermekei, ilyenformán annak igen-igen hatásos propagálói,
s nem is nagyon akarnak-tudnak kibújni e fő szellemi hatás alól. Döntő
többségük a XIX.-XX. század utópisztikus örökségét, illetve a szigorú,
már-már matematikai idealizmust alapul véve még mindig úgy gondolja, hogy
a folyamatok kedvezőre fordítása puszta kombinációval is lehetséges, a
valóság esetlegességének (profánul: a természetes igényeknek) figyelmen
kívül hagyásával. A természetes káoszt is kizárólag a játékelméletek, a
tőzsdei spekulációk és hasonló “úri passziók” szűrőjén át látják, a lehetőségek
sokkal bővebb tárháza, miután az ember képtelen ezeket leírható, összegezhető
rendszerbe foglalni, jobbára rejtve marad. Így válik életünk izgalmasnak
tűnő, valójában azonban mesterséges keretbe foglalt flippergolyó-létté.
Kérdés továbbá, hogy ugyebár mi a megoldás? Újra szép új világokban
kezdjünk gondolkodni? Végleges megoldásokban, amelyek – horribile dictu
– Endlösungokba torkolltak egy gyötrelmes évszázad teljes időtartamára,
és ma sem látszanak teljesen divatjamúltnak? Vagy egyetlen föladatunk,
hogy alkalmazkodjunk az adott pillanatnyi környezethez, hogy meghúzva magunkat,
ne ártsunk látványosan, legalábbis a szégyent, amíg lehet, eltussoljuk?
Nem túl biztató kilátások. Maradjunk inkább abban, hogy a természeti körülményekhez
való alkalmazkodás, egymással szemben az elvek tartása és tisztelete jobb
irányadó lehetne. Ehhez viszont mindenképp jól jön, sőt, föltétel, hogy
megtaláljuk ismét a kapcsolatot, azaz tudjunk előítéletek és az azokat
életrehívó kellemetlen tapasztalatok és viszonyok nélkül egymás szemébe
nézni.
1984@theend.hu