Slavoj Zizek
AKKOR MOST HÁBORÚ VAN? VAN ELLENSÉGÜNK?
Mikor Donald Rumsfeld ‘törvénytelen fegyvereseknek’
nevezte a tálib harcosokat (ellentétben a ‘szabályos’ hadifoglyokkal),
nem egyszerűen arra gondolt, hogy azok bűnös terrorista aktivitásuk révén
törvényen kívül helyezték magukat: ha egy amerikai állampolgár bűnt követ
el, legyen az bár olyan súlyos, mint mondjuk az emberölés, továbbra is
‘törvényes bűnöző’ marad. A bűnöző és nem bűnözők közötti megkülönböztetésnek
semmi köze a ‘törvényes’ állampolgárok és a Franciaországban ‘Sans Papiers’-nek
(papír nélkülieknek) nevezett emberek közötti megkülönböztetéshez sem.
Talán a ‘homo sacer’ kategóriának , melyet Giorgio Agamben hozott vissza
a köztudatba (Homo Sacer: Sovereign Power and Bare Life – “Homo sacer:
Szuverén hatalom és puszta élet”, 1998.), több hasznát vesszük itt. A kifejezést
az ókori Róma törvénykezésében olyanokra használták, akiket büntetlenül
meg lehetett ölni, és akiknek halála, valamilyen oknál fogva, nem képviselt
áldozati értéket.
Ma, mivel kizárást jelöl, a terminus nemcsak a terroristákra
tűnik alkalmazhatónak, de azokra is, akikhez a humanitárius segélyszállítmányok
irányulnak (ruandaiak, bosnyákok, afgánok), meg a Franciaországi Sans Papiers-kre,
a brazil favellák és az amerikai fekete gettók lakóira is.
A homo sacer logikája nagyon jól követhető abban
a módban, ahogyan a nyugati média a megszállt palesztin területeken zajló
eseményekről beszámol: mikor az Izraeli Hadsereg, valamelyik, maguk az
izraeliek által ‘hadműveletnek’ nevezett akciója során a palesztin rendőrség
épületét támadja és szisztematikusan rombolja a palesztin infrastruktúrát,
az ennek való palesztin ellenállást mint a terrorista tevékenység bizonyítékát
mutatják fel. Ez a paradoxon a ‘háború a terror ellen’ fogalmához is szorosan
hozzá tartozik: ebben a furcsa háborúban az ellenség kriminalizálódik,
amennyiben a maga védelmében a tüzet tűzzel viszonozza. Ezzel vissza is
jutottunk a ‘törvénytelen fegyveresünkhöz’, aki nem is ellenséges katona,
meg nem is közönséges bűnöző. Az al-Qaida terroristák nem ellenséges katonák,
de nem is egyszerű bűnözők – az USA minden olyan megközelítés lehetőségét
elutasította, mely szerint a WTC elleni támadásokat politikamentes bűnténynek
kellene kezelni. Röviden, a Terrorista képében, aki ellen hadat üzentünk,
tulajdonképpen a törvénytelen fegyveressel, a politika arénájából kizáratott
politikai Ellenséggel állunk szemben.
Ez az jelenlegi globális rend egy újabb aspektusa:
nincsenek már háborúk, a régi, a szuverén államok közötti konfliktusok
értelmében, melyekben bizonyos szabályok voltak érvényesek (a hadifoglyokkal
szembeni elbánásra, bizonyos fegyvertípusok betiltására stb. vonatkozólag).
Két típusú konfliktus marad: a különböző homo sacer csoportok közötti villongások
– ‘etnikai-vallási konfliktusok’, melyek erőszakot követnek el az egyetemes
emberi jogokon, nem számítanak valódi háborúnak, és a nyugati hatalmak
‘humanitárius-pacifista’ intervencióit vonják maguk után – valamint az
USA vagy az új globális rend egyéb reprezentánsai ellen elkövetett közvetlen
támadások, mely esetben ismét csak nem valódi háborúkkal van dolgunk: pusztán
‘törvénytelen fegyveresek’ szegülnek ellen az egyetemes rendnek. Ebben
a második esetben elképzelhetetlen, hogy bármely semleges humanitárius
szervezet – a Nemzetközi Vörös Kereszt, például – közvetítsen a harcoló
felek között, megszervezze a hadifogolycserét és így tovább, mivel a konfliktusban
szereplő egyik oldal – az USA által irányított globális erő – már magára
vállalta a Vörös Kereszt szerepét, mivel önmagát nem mint az egyik harcban
álló felet, hanem mint a béke és globális rend közvetítőjét fogja fel,
amely leveri a lázadást, és ezzel egyidőben humanitárius segítséget nyújt
a ‘helyi népességnek’.
Az ellentéteknek ez a riasztó egybeesése akkor érte el a csúcspontját,
mikor is a Norvég Parlament egyik jobboldali képviselője, Harald Nesvik
a Nobel Békedíjra kívánta jelölni George W. Busht és Tony Blairt, méltatván
nevezettek döntő szerepét a ‘terror elleni háborúban’. Így az Orwelli mottó,
“A háború az béke’, végre valósággá válik, és a tálibok elleni katonai
akció úgy mutatható be, mintha pusztán a humanitárius segélyek biztonságos
célba juttatásának volna az eszköze. Háború és humanitárius segély így
már nem igazán ellentétei egymásnak: ugyanaz az intervenció egyidejűleg
mindkét szinten működőképes. A tálib rezsim megdöntése a tálibok által
elnyomott afgán nép megsegítését szolgáló stratégia részeként mutatkozik
meg; ahogy Tony Blair fogalmazott: ‘Esetleg bombáznunk kell majd a tálibokat,
hogy biztosíthassuk az élelemszállítást és elosztást’. Talán ez a kép a
legbeszédesebb a ‘helyi népesség’ mint homo sacer helyzetének jellemzésére:
amerikai repülőgép száll Afganisztán felett, és senki sem tudja, bombázni
fog-e, vagy élelmiszersegélyt szór.
A homo sacernek ez a koncepciója teszi lehetővé
számunkra, hogy megértsük a szeptember 11-et követően elhangzott számos
felhívás lényegét, melyek az emberi méltóság és szabadság kortársi fogalmai
alapelemeinek újragondolására szólítottak fel. Példaszerű ezen a ponton
Jonathan Alter ‘Itt az idő, hogy a kínvallatásról gondolkodjunk’ című cikke
a Newsweekben (2001. november 5.), az alábbi hangzatos alcímmel: ‘Ez itt
egy új világ, ahol a túlélés érdeke esetleg már meghaladottnak tűnő technikák
felelevenítését kívánja meg’. Miután eljátszadozott azzal az izraeli elképzeléssel,
hogy végszükség esetén legitimizálják a fizikai és pszichológiai kínvallatást
(mikor tehát tudják, hogy a bebörtönzött terrorista olyan információkkal
rendelkezik, melyek segítségével százak élete menthető meg), a szerző az
alábbi végkövetkeztetésre jut: “Nyitva kell hagynunk bizonyos lépések lehetőségét
a terror elleni harcban, mint például a bíróilag elrendelhető pszichológiai
vallatásét. (…) Senki sem állította, hogy ez a dolog túl derűs lesz majd.”…
Bizonyos szempontból az Alteréhez hasonló eszszék, melyek nem állnak ki
nyíltan a kínvallatás mellett, pusztán felvetik azt, mint lehetséges vitatémát,
még veszélyesebbek, mint a nyílt állásfoglalások… Ha a kínvallatás kérdését
elfogadjuk, mint vitaalapot, az egész szellemi környezet megváltozik, míg
az a mellett való egyértelmű kiállás puszta excentricitás marad. Április
elején, mikor az amerikaiak elfogták Abu Zubaydah-ot, az al-Qaida feltételezett
helyettes vezetőjét, a ‘Meg kellene kínozni?’ – kérdés széles körű vita
tárgyát képezte az amerikai médiában. Egyik, az NBC-n április 5-én közvetített
állásfoglalásában maga Rumsfeld jelentette ki, hogy számára az amerikai
életek védelme és nem az élvonalbeli terroristák emberi jogai élveznek
prioritást, majd élesen támadta az újságírókat, akik ilyen jellegű fenntartásokkal
éltek Zubaydah hogylétével kapcsolatban. Ezzel pedig tulajdonképpen zöld
utat nyitott a kínvallatás előtt. Alan Dershowitz még sajnálatosabbnak
festi le a jelenetet. Fenntartásai két pontban foglalhatók össze: 1. Zubaydah
esete nem a ‘ketyegő bomba’ esete, vagyis nem nyert bizonyítást, hogy olyan
részletek birtokában volna egy olyan, közeli terrortámadással kapcsolatban,
mely elkerülhető lenne, ha az említett információkhoz kínvallatás útján
hozzájutnánk. 2. Kínvallatása jelenleg törvényesen nem lenne védhető –
ehhez először is nyilvános vitát kéne rendezni, majd alkotmány-kiegészítéseket
tenni, és ezzel egyidőben nyilvánosan megfogalmazni, hogy az Egyesült Államok
milyen mértékben nem kívánja követni a Genfi Egyezménynek az ellenséges
hadifoglyokkal való bánásmódot szabályozó pontjait.
A para-legális ‘biopolitika’ területén – ahol is
az adminisztratív intézkedések fokozatosan átveszik a törvénykezés szerepét
– az egyik legjelentősebb előzmény Alfredo Stroessner paraguayi rezsimje
volt az 1960-as-70-es években, mely a kivételes állapot logikáját olyan
abszurd szintre fejlesztette, mely mind a mai napig meghaladhatatlan volt.
Stroessner uralma alatt Paraguay alkotmányos rendjét tekintve ‘normális’
parlamenti demokrácia volt, melyben mindenféle szabadságjogot garantáltak,
mindazonáltal, mivel Stroessner szerint mindannyian a szabadság és a kommunizmus
világméret? harcának szükségállapotában élünk, az Alkotmány teljes körű
alkalmazását mindörökre elnapolták, és megvalósították a folyamatos szükségállapotot.
A szükségállapotot négyévente egyetlen napra, a választások napjára felfüggesztették,
hogy a kommunizmus valódi ellenfeléhez méltó 90%-os többségi szavazattal
legitimizálják Stroessner Colorado Pártjának uralmát. A paradoxon annyi,
hogy tulajdonképpen a szükségállapot volt a normalitás, míg a ‘normális’
demokratikus szabadság rövid időre megvalósuló kivétel. Ez a riasztó rezsim
megelőlegezte a mi szeptember 11. utáni liberál-demokratikus társadalmaink
néhány jól kivehető trendjét. Vagy nem arról szól a mai retorika, hogy
a terror elleni harc globális szükségállapota egyre inkább legitimizálja
a törvény adta jogok felfüggesztését?
John Ascroft friss állítása, hogy ‘a terroristák
Amerika szabadságát fegyverként használják ellenünk’ azt az egyértelmű
következtetést hordozza, hogy a védelmünk érdekében korlátoznunk kell a
magunk szabadságát. A vezető amerikai állami hivatalnokok, különösen Rumsfeld
és Ascroft szájából elhangzó hasonló állítások, együtt az ‘amerikai patriotizmus’
szeptember 11-ét követő explóziójával, olyan légkört teremtenek, mely megfelel
a szükségállapotnak, ami egyben lehetőséget ad a törvény adta szabályok,
illetve az állam szuverenitása megőrzésének akadályát képező jogi korlátozások
esetleges felfüggesztésére. Amerika mindenek előtt is, ahogy azt Bush elnök
közvetlenül szeptember 11. után kijelentette, háborúban áll. A baj ezzel
éppen csak az, hogy Amerika nem áll háborúban, legalábbis nem a kifejezés
hagyományos értelmében véve (a túlnyomó többség számára az élet megy tovább,
és a háború állami ügynökségek kizárólagos üzlete marad). S miután így
a háború és a béke állapota között sikeresen el lett mosva a határ, beléphetünk
abba a korszakba, melyben a béke egyszerre szükségállapot is lehet… Mikor
egy állami szerv szükségállapotot hirdet, ezt értelemszerűen egy elkeseredett
stratégia részeként teszi, hogy így kerülhesse el a valódi vészhelyzetet,
és visszaállhasson a ‘dolgok normális menete’.
Itt meg kellene tanulnunk valamit Carl Schmitt-től.
A barát/ellenség között különbségtétel soha sem pusztán egy tényleges/tényszerű
különbség felismerése. Az ellenség értelemszerűen (egy bizonyos pontig)
mindig láthatatlan: nem lehet közvetlenül felismerni, mivel olyan, mint
bármelyikünk, ezért aztán a politikai harc legnagyobb problémája és feladata
egyben felismerhető képét adni/előállítani az ellenségnek. (A zsidók a
par excellence ellenségek, nem mintha elrejtenék valódi arcukat vagy körvonalaikat,
hanem mert félrevezető megjelenésük mögött végül is nincs semmi.)... Schmitt
az Einbildungskraft Kanti kategóriájára utal, a képzelet transzcendentális
hatalmára: hogy felismerhetővé tegyük, az Ellenség logikai alakzatát sematizálnunk
kell, el kell látnunk olyan konkrét jellemzőkkel, melyek a gűlölet és a
harc megfelelő célpontjává teszik.
A Hidegháborús Ellenség képét szállító kommunista
államok bukását követően a nyugati képzelet elveszítette hatékonyságát,
és a zűrzavar évtizedébe lépett, keresvén az Ellenség rendelkezésre álló
sémáit a drogbáróktól az ú.n. ‘törvényen kívüli’ államokban egymást váltó
hadurakig (Szaddam, Noriega, Aidid, Milosevic), anélkül, hogy egyetlen
képnél megállapodhattak volna; ez az imaginárius projekció csak szeptember
11 után nyerte vissza hatalmát, azzal, hogy megalkotta bin Laden, az iszlám
fundamentalista és ‘láthatatlan’ hálózata, az al-Qaida képét… Ez már nem
a Gonosz Birodalma, tehát nem egy másik, ellenséges területi entitás, hanem
egy illegális, titkos, csaknem virtuális hálózat, melyben a törvénytelenség
(bűnözés) megfelel a ‘fundamentalista’ etikai-vallási fanatizmusnak – és
miután ennek az entitásnak nincs pozitív törvényes státusza, az új együttállás
egyben a nemzetközi jog végét is implikálja, mely legalábbis a modernitás
óta az államok közötti közlekedést volt hivatva szabályozni.
Mikor az Ellenség képe “steppeli” egymáshoz az ideológiai
terünk széttartó rétegeit (a Lacan-i point de capiton), akkor ez azért
van így, hogy aktuális politikai ellenfeleink sokaságát egyesítsük. Ennek
a logikának engedelmeskedve a sztálinizmus azért hozta létre a Imperialista
Monopoltőke ügynökséget 1930-ban, hogy bebizonyítsa, a fasiszták és a szociáldemokraták
(‘szociálfasiszták’) ‘ikertestvérek’, a ‘monopoltőke jobb és bal keze’.
A nácizmus azért konstruálta meg a ‘plutokrata-bolsevik összeesküvést’,
hogy képét adja a közös ágensnek, mely a német nép jólétét fenyegeti.
A “steppelés” (capitonnage) tehát az az operáció,
mellyel az ellenfelek sokaságából egyetlen ágenst azonosítunk be, illetve
konstruálunk, aki a háttérből a ‘szálakat mozgatja’. Pontosan ez valósul
meg a ‘terror elleni háborúban’, ahol a terrorista Ellenség figurája egyben
két ellentétes alakzat, a reakciós fundamentalista és a baloldali ellenálló
kondenzátuma. Bruce Barcottnak a New York Times Magazinban április 7-én
megjelent cikkének címe – ‘A fa-ölelgetőtől a terroristáig’ (‘From Tree-Hugger
to Terrorist’) – ezt ki is mondja: a valódi veszélyt nem az oklahomai bombatámadásért
és valószínűleg az anthrax-esetekért is felelős jobboldali fundamentalisták
jelentik, hanem a zöldek, akik soha nem öltek meg senkit. A mindezen jelenségek
mögött álló fenyegető folyamat a ‘terror’ szóalak metaforikus “egyetemlegesülése”.
A legújabb amerikai drogellenes tévés reklámhadjárat üzenete: ‘Mikor drogot
veszel, pénzt adsz a terroristáknak!’ A ‘terror’ tehát valamennyi sötét
társadalmi erő rejtett megfelelési pontjává emelkedett.
Hogyan törhetünk ki tehát ebből szörnyű helyzetből?
Korszakos jelentőségű esemény helyszíne volt Izrael
idén január-februárban: több száz tartalékos tagadta meg a Megszállt Területeken
történő szolgálatteljesítést. Ezek a szolgálatmegtagadók nem egyszerű ‘pacifisták’:
közleményeikben hangsúlyozzák, hogy megtették a kötelességüket az Izrael
és az arab államok közötti háborúk harcosaiként, némelyikük magas katonai
kitüntetéseket is kapott. A szolgálatot azért tagadják meg, mert nem hajlandóak
a tevékenységükkel ‘egy teljes nép leigázása, kiüldözése, kiéheztetése
és megaláztatása’ céljait szolgálni. Kijelentéseiket az Izraeli Védelmi
Erők által elkövetett atrocitások részletes dokumentációja támasztja alá,
gyermekek legyilkolásától a palesztin tulajdon lerombolásáig.… A lényeg
nem a Megszállt Területeken élő palesztinokkal szembeni durva és önkényes
bánásmód, hanem a tény, hogy ezek az emberek a homo sacer, a nem teljes
értékű polgárok státuszára vannak leszállítva, mint büntetőintézkedések
és/vagy ráadásul humanitárius segélyek célcsoportja. És amit a szolgálatmegtagadók
elértek, az a palesztinok ‘újraértelmezése’ homo sacerből ‘felebaráttá’
(az angolban ‘neighbour’ – szomszéd): nem egyszerűen ‘teljes értékű állampolgárokként’,
de felebarátként kezelik a palesztinokat, a szó szigorú judeo-keresztény
értelmében. És ebben áll az izraeliek nehéz erkölcsi vizsgája: ‘Szeresd
felebarátodat’ annyit jelent, ‘Szeresd a palesztint’, vagy nem jelent az
égvilágon semmit.
Ez, a vezető média által egyébként jelentősen alábecsült
fontosságú szolgálatmegtagadás, autentikus erkölcsi tett. Ezek azok a tettek,
melyekben – ahogy Pál mondta volna – nincsenek többé zsidók vagy palesztinok,
az államszervezet teljes értékű tagjai és homines sacri. Lehetnénk szemérmetlenül
plátóiak is: ez a ‘nem’ azt a csodálatos pillanatot jelenti, melyben az
örök Igazság hirtelen megjelenik a mindennapi realitás körében. Az ilyen
pillanatok tudatosítása volna a legjobb ellenmérge az izraeli politika
kritikusai körében gyakran világosan tetten érhető antiszemita kísértésnek.