Slavoj Zizek
ISTEN HOZOTT A VALÓ SIVATAGÁBAN!
10/7/01 - Gondolatok a WTC merénylettel kapcsolatban
- harmadik változat -
Alain Badiou a XX. század kulcsfontosságú jellemvonását
a „Valódi iránti szenvedélyben” (la passion du reel) (1.) határozta meg:
az utópikus, vagy „tudományos” projektek, gondolatok, jövőtervek jellemezte
XIX századdal ellentétben a XX. század maga a dolog, az oly nagyon várt
Új Rend közvetlen megvalósítására tör. A XX. század végső, meghatározó
tapasztalata a Valódi mint a mindennapi társadalmi valóság ellentéte közvetlen
megtapasztalása - a Valódi, a maga végletes erőszakosságával, mint az árral,
amit meg kell fizetnünk a valóság félrevezető rétegeinek lefosztásáért.
Carl Schmitt már az első világháború lövészárkaiban is a szemet-szemért
küzdelmet üdvözölte, mint a személyek közötti autentikus találkozás lehetőségét:
az autenticitás éppen a Lacan-i Valóditól - a Dologtól, amivel Antigoné
szembesül, mikor megszegi a Város rendjét - a Bataille-i excessusig hatoló
erőszakos transzgresszió aktusában van.
Mint azt Badiou a sztálinista kirakatperek kapcsán
bizonyította, az erőszakos igyekezet, hogy a tiszta Valódit lepároljuk
a megfoghatatlan valóságból, szükségszerűen az ellentétébe fordul, a tiszta
látszat obszessziójába: ily módon a sztálinista univerzumban a Valódi iránti
szenvedély (a szocialista fejlődés könyörtelen kikényszerítése) egy olyan
igazság rituális színpadra állításában kulminál, melyben senki sem hisz.
Az irányváltás kulcsa annak végső lehetetlenségében rejlik, hogy világos
megkülönböztetést tegyünk a kiismerhetetlen valóság és a Valódi némely
szilárdan pozitív magja között: a valóság minden egyes pozitív, megkerülhetetlen
darabkája a priori gyanút kelt, mivel (mint azt Lacantól tudjuk), a Való
Dolog végül is a Hiány másik neve. A Való üldözése így egyet jelent a teljes
megsemmisítésével, az önpusztító őrjöngéssel, melyben az egyetlen lehetőség
a látszat és Valódi közötti distinkció nyomon követésére pontosan annak
MEGRENDEZÉSE egy hamis spektákulum keretében. A jelenséget az az alapvető
illúzió táplálja, hogy - mihelyt majd elvégeztetett a purifikáció erőszakos
munkája -, az Új Ember ex nihilo fog felemelkedni, megszabadulván a múltbéli
hibák szennyétől. Ezen a szellemi horizonton belül a „valóban-létező ember”
egyfajta nyersanyag-készletté redukálódik, melyet könyörtelenül ki lehet
zsákmányolni az új előállítása érdekében - az ember sztálinista forradalmi
meghatározása önmaga körül forog: „ember az, amit meg kell törni, megtaposni,
kegyetlenül megdolgozni, hogy előállhasson az új ember.” Itt nyilvánul
meg az „átlagos” elemek sora („átlagemberek”, mint a történelem „nyersanyagai”)
és a kivételes „üres” elem (a szocialista „Új Ember”, mely kezdetben nem
más, mint egy űr, melyet pozitív tartalommal kell megtölteni a forradalmi
zűrzavar során) közötti feszültség. Egy forradalomban az Új Ember nem rendelkezik
a priori pozitív meghatározottsággal: a forradalmat nem a jelen feltételek
között „elidegenedett”, majd a forradalmi folyamat során realizálandó Ember
lényegének pozitív tudata legitimálja - a forradalom egyedüli legitimációja
negatív: az akarat, hogy a Múlttal szakítsunk. Itt nagyon pontosan kell
fogalmaznunk: a sztálinista purifikációs őrjöngés pusztító destruktivitásának
oka éppen az a hit, hogy a megtisztító pusztítás bevégeztével MARADNI FOG
VALAMI, az éteri „oszthatatlan maradék”, az Új párhuzama. A forradalmárnak
- elfedendő a tényt, hogy e pusztításon túl a semmi tátong - szigorúan,
perverz módon ragaszkodnia kell az erőszakhoz, mint az autenticitása egyedüli
mutatójához, és a sztálinizmus kritikusai általában ezen a szinten értik
félre, hogy miért is kötődik a kommunista annyira a Párthoz. Mondják, hogy
mikor a szovjetpárti kommunistáknak, 1939-41-ben, kétszer is sürgősen meg
kellett változtatniuk a Pártjuk frontvonalát (a Molotov-Ribbentropp paktum
után az imperializmus lépett a fasizmus helyébe a főellenség szerepében;
1941 június 22 után, mikor Németország megtámadta a Szovjetuniót, újra
a népi front állt szemben a fasiszta fenevaddal), az elrendelt pozícióváltások
brutalitása vonzotta őket. Maguk a tisztogatások ugyanezen vonalak mentén
gyakoroltak sátáni vonzerőt, elsősorban is az értelmiségiekre: a tisztogatások
„irracionális” kegyetlensége egyfajta ontológiai bizonyítékkal szolgált
számukra, tanúskodván a tényről, hogy a Valódival van dolguk, nem csak
üres tervekkel - a Párt képtelenül kegyetlen, szóval valódi üzletről van
szó...
Amennyiben tehát a Valódi szenvedélye a politikai
színház tiszta látszatába fut ki, akkor az Utolsó Ember látszat iránti,
„posztmodern” szenvedélye - éppen ellenkezőleg - egyfajta Valódiban végződik.
Gondoljunk csak az „önsebzők” jelenségére (leginkább nőkről van szó, akik
ellenállhatatlan, sürgető vágyat éreznek, hogy zsilettpengével a
testükbe vágjanak, vagy egyéb módon fájdalmat okozzanak maguknak), amely
szorosan kapcsolódik a közvetlen környezetünk virtualizációjához: a test
valódiságához való visszatérés elkeseredett stratégiáját képezi. A önsebzést
mint olyat szembe kell állítanunk az átlagos testtetoválással, mely utóbbi
garantálja az alany beilleszkedését a (virtuális) szimbolikus rendbe -
az önsebzők esetében a probléma éppen ennek ellenkezője, nevesül magának
a valóságnak a követelése. Az önsebzés távolról sem öngyilkossági kísérlet,
messze van attól, hogy az önmegsemmisítés késztetését jelezze: az önsebzés
radikális kísérlet arra, hogy visszaszerezzünk egy biztos helyet a valóságban,
vagy (mint ugyanennek a jelenségnek egy másik nézete), hogy az énünket
szilárdan leföldeljük a saját testi valóságunkban, szemben azzal az elviselhetetlen
szorongással, hogy önmagunkat mint nemlétezőt észleljük. Az önsebzők leggyakrabban
arról számolnak be, hogy mikor meglátják a meleg, piros vért kicsordulni
az önmaguk ejtette sebből, úgy érzik, újra élnek, hogy újra szilárdan gyökereznek
a valóságban. Így tehát az önsebzés, jóllehet beteges jelenség, mindazonáltal
egy patologikus próbálkozás, hogy visszanyerjünk egyfajta normalitást,
hogy megmeneküljünk a totális pszichotikus összeomlástól. A mai piacon
termékek egész sorát találni, melyek megfosztattak rosszindulatú tulajdonságaiktól:
kávét koffein nélkül, tejszínt zsír nélkül, sört alkohol nélkül... A Virtuális
Realitás egyszerűen azt az eljárást emeli általános szintre, hogy a termékeket
tulajdon lényegüktől megfosztva kínáljuk: a valóságot magát a lényegétől,
a Valódi ellenálló, szilárd magjától megfosztva állítja elénk - ugyanúgy,
ahogyan a koffeinmentes kávé illata és íze olyan, mint a valódi kávéé,
anélkül, hogy az volna, a Virtuális Valóságot valóságként tapasztaljuk
meg, jóllehet nem az. A virtualizáció ezen folyamatának végén azonban az
elkerülhetetlen Bentham-i konklúzió vár ránk: a valóságnak önmaga a legjobb
látszata.
A WTC elleni merénylet a hollywoodi katasztrófafilmekhez képest vajon
nem úgy hatott-e, mint a „snuff pornó”*, összevetve az átlagos szado-mazo
filmekkel? Ez Karl-Heinz Stockhausen provokatív állításának - hogy t.i.
a WTC tornyokba csapódó repülőgépek jelenete lett volna a legvégső
műalkotás - igazságtartalma: a WTC tornyok leomlását valóban felfoghatjuk
úgy, mint a XX. századi művészet „valódi iránti szenvedélyének” betetőzését
- maguk a „terroristák” tettükkel nem elsősorban valódi anyagi kárt akartak
okozni - amit tettek, azt a tett SPEKTAKULÁRIS HATÁSA miatt tették. Az
autentikus XX. századi szenvedély, hogy a valóságunkat alkotó látszatok
pókhálóján keresztül behatoljunk a Való Dologba (tehát a pusztító Ürességbe),
így a Valódival szembeni borzongásban, mint - a digitális speciális effektusoktól
a reality tévén és az amatőr pornón kersztül a snuff moviekig kergetett
- végső „effekt”-ben kulminál. A snuff moviek, melyek a „való dolgot” közvetítik,
valószínűleg a virtuális realitás végső igazságát képviselik. Szoros kapcsolat
van a valóság virtualizálása és a megszokottnál jóval erősebb, végtelen
és végtelenített testi kín felbukkanása között: vajon a biogenetikával
kombinált Virtuális Valóság nem nyit majd új, „feljavított” lehetőségeket
a KÍNZÁS előtt, új, soha nem látott horizontokat a fájdalom-elviselési
képességünk kiterjesztése előtt (kitágítván a fájdalom elviselésére szolgáló
szenzoriális készségünket, új formákat találván elő annak ingerlésére)?
Meglehet, hogy de Sade-i álom a kínzás „halhatatlan” áldozatáról, aki a
végtelen fájdalmat anélkül viseli, hogy számára megadatott volna a halál
menedéke, szintén arra vár, hogy valósággá váljon.
A végső amerikai paranoid fantasztikum egy idillikus
kaliforniai városka fogyasztói paradicsomában élő egyén története, aki
egyszer csak gyanítani kezdi, hogy a világa hamisítvány, egy olyan előadás,
amit úgy rendeztek, hogy meggyőzzék arról, hogy való világban él,
míg körülötte valójában mindenki színész illetve statiszta egy gigantikus
show-ban. Ennek legfrissebb példája Peter Weir ‘Truman Show’ című filmje
(1998), melyben a Jim Carrey játszta kisvárosi hivatalnok fokozatosan rájön
az igazságra, hogy egy 24 órás, folyamatos tévéshow hőse: otthona egy gigantikus
díszlet, ahol állandóan kamerák követik. Az előzmények közül illik megemlíteni
Phillip Dick ‘Time Out of Joint’ (1959) című regényét, melyben a főhős
egy kis, idillikus kaliforniai városkában éli szerény életét az ötvenes
évek végén, és lassan észreveszi, hogy az egész város hamisítvány, mely
azért készült, hogy ő elégedett maradjon... A ‘Time Out of Joint’ és a
‘Truman Show’ mögött rejlő tapasztalat az, hogy a későkapitalista kaliforniai
paradicsom, éppen a maga hiper-realitásával valahogy IRRÁLIS, szubsztanciátlan,
meg van fosztva anyagi természetű tehetetlenségétől. A borzalomnak ugyanez
a „valószerűtlenítése” folyt a WTC merénylet után is: míg folyamatosan
halljuk ismételni a számadatot a hatezer áldozatról, meglepő, hogy milyen
keveset látunk magából a valódi pusztításból - nincsenek megcsonkított
testek, nincs vér, nem látjuk a haldoklók kétségbeesett arcát... világos
a kontrasztja ez a Harmadik Világ katasztrófáiról szóló beszámolóknak,
ahol a médiaverseny lényege, hogy ki tud hamarabb előállni valami borzalmas
részlettel: éhhalál szélén álló szomáliaiak, megerőszakolt bosnyák nők,
átvágott torkú férfiak. Ezeket a felvételeket mindig meg szokta előzni
a figyelmeztetés: „ felhívjuk gyengébb idegzetű nézőink, és a fiatalkorúak
figyelmét, hogy a következő felvételek végletesen naturális képeket tartalmaznak”
-, amelyet SOHA nem hallottuk a WTC tornyok leomlásáról szóló beszámolókban.
Nem egy további bizonyíték volna ez arra, hogy hogyan tarjuk meg - még
ezekben a tragikus pillanatokban is - a távolságot, mely Minket Tőlük,
az ő valóságuktól elválaszt, mondván, a valódi borzalom OTT történik, nem
ITT? (2.) Nem csak arról van tehát szó, hogy Hollywood rendezi a való élet
látszatát, megfosztván azt az anyagiság súlyától és tehetetlenségétől -
a késői kapitalista fogyasztói társadalomban a „valódi társadalmi élet”
maga tesz valahogy szert egy megrendezett hamisítvány jellegzetességeire,
ahol a szomszédaink a „való életben” is úgy viselkednek, mint színészek
vagy statiszták... A ellelketlenített, haszonelvű kapitalista univerzum
legvégső igazsága megint csak magának a „való életnek” az anyagtalanítása,
átfordítása egy kísértetjáték keretei közé. Többek között Christopher Isherwood
adott hangot az amerikai hétköznapok ezen realitáshiányának, amelyre jó
példa a motelszoba: „Az amerikai motelek valószerűtlenek (...) szándékosan
valószerűtlennek vannak kialakítva (...) Az európaiak gyűlölnek minket,
mert behúzódtunk a reklámjaink közé, hogy itt éljük az életünket, ahogyan
a remeték vonulnak el a barlangjaikba, szemlélődni.” Peter Sloterdijk „gömb”-elmélete
van itt szó szerint megvalósítva, mint egy gigantikus fémgömb, amely beburkolja
és izolálja az egész várost. Évekkel ezelőtt egy sor sci-fi, mint a ‘Zardoz’
vagy a ‘Logan’s Run’ jelezte előre a mai posztmodern állapotot, azzal,
hogy ezt a fantáziát kiterjesztette a közösségre magára is: egy elzárt
világban steril életét élő, izolált csoport az anyagi romlás valódi világának
megtapasztalása vágyakozik. A végtelen számban megismételt képsor a második
WTC toronyhoz közeledő, majd abba belecsapódó repülőgéppel vajon nem Hitchock
’Madarak’ című filmje Raymond Bellour által kiválóan elemzett híres jelenetének
„real-life” változata, melyben Melanie kikötni készül a bodega bay-i mólónál,
miután átszelte a tavat a kis csónakon? Mikor is, miközben a mólóhoz közeledik
és (jövendőbeli) szeretőjének integet, az egyik madár (melyet eleinte csak
mint kivehetetlen sötét pacnit észlelünk), váratlanul belép a kép jobb
szélén, és lecsap a fejére. (3.) A WTC toronyba csapódó repülőgép vajon
nem szó szerint a végső Hitchcock-i folt volt-e, az anamorfikus paca, amely
örökre megváltoztatta a jólismert, idillikus new yorki panorámát?
A Wachowski testvérek slágerfilmje, a ‘Mátrix’ (1999)
járatta csúcsra ezt a logikát: az anyagi valóság, melyet mindannyian tapasztalunk
és érzékelünk magunk körül, tulajdonképpen virtuális - egy gigantikus mega-kompjúter
generálja és koordinálja, melyhez mindannyian csatlakoztatva vagyunk. Mikor
a hős (Keanu Reeves) ráébred a „valódi valóságra”, egy elkeserítő, kiégett
romokkal teleszórt tájat lát - ami Chicagóból megmaradt egy globális háború
után. Morpheus, az ellenállás vezére mondja ki az ironikus szavakat: „Isten
hozott a való sivatagában”. Nem valami hasonló rend ütötte fel a fejét
New Yorkban szeptember 11-én? A város lakói bevezettettek a „való sivatagába”
- nekünk viszont, hollywood-korrumpálta nézőknek a táj, és az összeomló
tornyok képe csak a nagy katasztrófafilmek leglélegzetelállítóbb jeleneteit
juttathatták eszünkbe. Mikor azt halljuk, hogy a merénylet mennyire
tökéletesen váratlan megrázkódtatást okozott, hogy hogyan történt meg az
elképzelhetetlen Lehetetlen, eszünkbe kéne jusson a húszadik század másik
leírhatatlan katasztrófája, a Titanic pusztulása: az is sokkot okozott,
de az ideologikus képzelet már előkészítette számára a helyet, lévén a
Titanic a XIX. századi ipari civilizáció hatalmának szimbóluma. Nem
ugyanez érvényes vajon errre a merényletre is? Nem csak a média bombázott
minket folyamatosan a terrorista fenyegetéssel; ez a fenyegetés nyilvánvalóan
a tudatalattinkban is beépült már, a libidónk tárgya lett - emlékezzünk
csak olyan filmek sorára, mint a ‘Menekülés New Yorkból’ vagy a ‘Függetlenség
napja’. Ez az alapja annak, hogy a merényletekről gyakran asszociálnak
a hollywoodi katasztrófafilmekre: az elgondolhatatlan, ami megtörtént,
a képzelet tárgya volt: kimondhatjuk, hogy Amerika azt kapta, amiről fantáziált,
és ez volt a legnagyobb meglepetés. Meg lehetne mindazonáltal fordítani
az általános olvasatot, mely szerint a WTC felrobbanása lett volna a Valódi
betörése, ami darabokra törte az illuzórikus Gömbünket: éppen ellenkezőleg,
a WTC tornyok leomlása előtt éltünk a magunk valóságában, úgy észlelvén
a Harmadik Világ borzalmait, mint olyasvalamit, ami valójában nem tartozik
hozzá a mi társadalmi valóságunkhoz, mint olyasvalamit, ami (számunkra)
csak mint a tévé képernyőjén feltűnő szellem-kép létezik csupán - szeptember
11-én pedig annyi történt, hogy ez a szellemi jelenés belépett a valóságunkba.
Nem a valóság lépett tehát be a képbe: a kép lépett be és törte darabjaira
a valóságunkat (t.i. azokat a szimbolikus koordinátákat, melyek meghatározzák,
hogy mit tapasztalunk meg valóságként). Az a tény, hogy szeptember 11-ét
követően sok olyan sikerfilm** bemutatóját elhalasztották (néhány esetben
egyenesen dobozban hagyták őket), amelyekben a WTC ledőlésére emlékeztető
jelenetek voltak (égő vagy ostromlott óriási épületek, terrorista akciók...),
úgy olvasandó, mint annak a fantazmatikus háttérnek az „elnyomása”, amely
a WTC tornyok leomlása keltette sokkhatásért felelős. Természetesen nem
az itt a lényeg, hogy pszeudo-posztmodern játékot űzzünk azáltal, hogy
a WTC leomlását egy újabb média-látványossággá redukáljuk, egy olyan olvasat
erőltetésével, mintha a snuff pornófilmek katasztrófa-verziójáról volna
szó; a kérdés, amit fel kellett volna tennünk magunknak, miközben a tévéképernyőt
bámultuk szeptember 11-én, egyszerűen ez: HOL LÁTTUK MÁR UGYANEZT ÚJRA
MEG ÚJRA?
Éppen most, mikor egy katasztrófa nyers Valódiságával
kerültünk szembe, most kell emlékeznünk azokra az ideológiai és képzeleti
koordinátákra, amelyek meghatározzák annak észlelését. Ha van bármiféle
szimbolikus értelme a WTC tornyok leomlásának, az nem annyira a „pénzügyi
kapitalizmus központja” ódivatú felfogásából, hanem inkább abból a képből
áll elő, hogy a két WTC torony a VIRTUÁLIS kapitalizmus, az anyagi termelés
szférájáról leválasztott pénzügyi spekulációk központjában emelkedett.
A merényletek mindent elsöprő hatása csakis annak a választóvonalnak a
hátterében magyarázható, amely ma a digitalizált Első Világot a Harmadik
Világ „való-sivatagától” szeparálja el. A tudat, hogy egy leszigetelt,
mesterséges univerzumban élünk, generálja a felfogást, hogy valami ominózus
ügynök folyamatosan a teljes pusztulással fenyeget minket. Osama
bin Laden, a merényletek mögött álló, feltételezett értelmi szerző, következésképpen
vajon nem Ernst Stavro Blofeldnek, a legtöbb James Bond film főbűnözőjének,
globális pusztító tervek kiagyalójának real-life megfelelője? Itt eszünkbe
kéne jusson, hogy az egyedüli hely a hollywoodi filmekben, ahol termelési
folyamatokat láthatunk, a maguk teljes intenzitásában, olyankor mutatkozik,
mikor James Bond behatol a főbűnöző titkos fészkébe és ott nyüzsgő munkatevékenységnek
lesz tanúja (drogfinomítás -és csomagolás, egy rakéta összeszerelése, mely
majd New Yorkot fogja lerombolni...). Mikor azután a főbűnöző elkapja Bondot,
és körbevezeti illegális gyárán, Hollywood vajon nem ekkor kerül a legközelebb
a gyári termelés büszke, szocialista-realista prezentációihoz? Bond
közbelépésének funkciója pedig természetesen az, hogy lángba borítsa a
termelés ezen helyszínét, hogy visszatérhessünk létünk mindennapi látszatához,
az „eltűnő munkásosztály” világába. Nem arról van szó, hogy a felrobbanó
WTC tornyok képében ez a fenyegető? Külvilág ellen irányuló erőszak ütött
vissza ránk?
A biztonságos Gömb, amelyben az amerikaiak élnek
úgy tűnik föl a tapasztalás számára, mint amely Kívülről áll fenyegetés
alatt, terrorista támadók által, akik kegyetlenül önfeláldozóak ÉS gyávák,
halálosan intelligensek ÉS primitív barbárok. A halott támadók leveleit
úgy idézik, mint „vérfagyasztó dokumentumokat” - ugyan miért? Nem éppen
olyanok volnának, mint amilyet egy öngyilkos küldetésben elkötelezett harcostól
várhatunk? Ha kivonnánk belőlük a Koránra vonatkozó utalásokat, miben különböznének
vajon, mondjuk a CIA kézikönyveitől? A nicaraguai kontrák számára készített
CIA-kézikönyvek, részletes leírásokkal arra vonatkozólag, hogy hogyan zavarják
meg a mindennapi életet, egész addig, hogy hogyan kell eltömni az angolvécéket,
vajon nem ugyanerről szóltak - csak MÉG gyávább módon? Mikor szeptember
25-én a tálib vezető, Mohamed Omar molla azzal fordult az amerikaiakhoz,
hogy használják a saját ítélőképességüket, mikor a WTC és a Pentagon elleni
pusztításra reagálnak, ahelyett, hogy vakon követnék az országa megtámadására
irányuló amerikai kormánypolitikát („Mindent elfogadtok, amit a kormányotok
mond, legyen az igaz, vagy hamis. /.../ Nem vagytok képesek magatok gondolkozni?
/.../ Egyszóval jobb lesz, ha a saját érzéseitekre és a saját felfogóképességetekre
támaszkodtok.”), nem voltak vajon a megállapításai, ha irodalmi-absztrakt
módon, a kontextusuktól megfosztva értelmezzük őket, meglehetősen pontosak?
Ma még inkább, mint eddig bármikor, észben kell tartanunk, hogy az arabok
nem egy fanatizált, sötét tömeg részei, hanem rémült, bizonytalan, a maguk
törékeny státuszának tudatában levő emberek - gondoljunk csak arra a szorongásra,
amit a merénylet Egyiptomban keltett. Amikor csak ilyen tiszta rosszal
találkozunk Odakint, szedjük össze a bátorságunkat, hogy elfogadhassuk
a Hegel-i tanítást: ebben a tiszta Odakintben fel kéne ismernünk a magunk
lényegének desztillált verzióját. Az elmúlt ötszáz évben a „civilizált”
Nyugat (viszonylagos) prosperitása és békéje a kegyetlen erőszaknak és
rombolásnak a „barbár” Odakintbe irányuló exportja révén lett megvásárolva:
hosszú a történet Amerika leigázásától a kongói vérengzésig. Bármilyen
kegyetlennek és közömbösnek hangozzék is, az eszünkbe kell vésnünk, most
még inkább, mint eddig bármikor, hogy ezeknek a merényleteknek az igazi
hatása jóval inkább szimbolikus, mintsem valóságos:
Afrikában MINDEN EGYES NAPON többen halnak meg AIDS-ben,
mit amennyien a WTC tornyok leomlásakor pusztultak el, és ezt a számot
viszonylag limitált pénzügyi eszközökkel csökkenteni lehetne. Az Egyesült
Államok épp csak ízelítőt kapott abból, ami a világban nap mint nap folyik,
Szarajevótól Groznijig, Ruandától és Kongótól Sierra Leonéig. Ha a new
yorki helyzethez még hozzáadnánk az orgyilkosokat és a garázda bandákat,
körülbelül lehetne elképzelésünk arról, hogy milyen is volt Szarajevo tíz
évvel ezelőtt. Mikor a tekintetünket még napokkal szeptember 11 után
sem tudtuk levenni az egyik toronyba csapódó repülőgép képeiről, mindannyian
kénytelenek voltunk megtapasztalni a kellemesség elvén túl megnyíló végletes
érzéki/szexuális örömérzést, mely az „ismétlési kényszert” generálta: újra
és újra látni akartuk, ugyanazokat a felvételeket ismételték ad nauseam,
és a rejtélyes, ijesztő kielégülés, amit a látvány nyújtott, maga volt
a legtisztább élvezet. Akkor lehetett igazán megtapasztalni a „reality
tévéshowk” hamisságát, mikor a képernyőn figyeltük a két WTC torony leomlását:
mégha ezek a show-k „valódiak” is, az emberek csak szerepet játszanak bennük:
egyszerűen önmaguk szerepét. A regényekből jól ismert mentegetőzés („a
szövegben található szereplők a képzelet szülöttei, valós személyekkel
való hasonlóságuk a véletlen műve”) érvényes lehetne a reality szappanoperák
résztvevőire is: amit látunk, fikció, még akkor is, ha hajaz a valóságra.
Persze a „return to the Real”-t többféleképpen is ki lehet forgatni: hallani
olyan feltételezéseket konzervatív oldalról, hogy a nyitottságunk tett
minket ennyire védtelenné - azzal az elkerülhetetlen következtetéssel a
háttérben, hogy - amennyiben meg akarjuk védeni az „életformánkat” - le
kell mondanunk néhány szabadságjogunkról, melyeket a szabadság ellenségei
„kihasználtak”. Ezt a logikát röviden vissza kell utasítani: vagy talán
nem megy tényszámba, hogy a mi „nyitott”, Első Világbeli országaink az
egész világtörténelem leginkább ellenőrzött országai? A Egyesült Királyságban
minden közterület, a buszoktól a bevásárlóközpontokig folyamatosan videómegfigyelés
alatt áll, nem beszélve a mindenfajta digitális kommunikáció csaknem teljes
lefedettségéről. Ugyanezen vonalak mentén jobboldali kommentátorok, mint
George Will, azonnal ki is jelentették, hogy lejárt az amerikaiak „szünideje”,
vissza kell menni dolgozni a történelembe - a valóság becsapódása lerombolja
a toleráns, liberális attitűd elefántcsonttornyát, és a kultúrtudományok
textualitás-központúságát. Most kénytelenek vagyunk visszavágni, valódi
ellenségekkel foglalkozni a való világban... De ugyan KINEK vágjunk vissza?
Bármi legyen is a válasz, soha nem fogja eltalálni a VALÓDI célpontot,
így a kielégülésünk sosem lesz teljes. Amerika, amint megtámadja Afganisztánt:
a dolog nevetséges volta szemet szúr: ha a föld legnagyobb hatalmú országa
elpusztítja az egyik legszegényebb országot, ahol a parasztok éppen hogy
képesek a túlélésre a terméketlen hegyek között - nem ez volna a cselekvési
kényszer impotenciájának csimborasszója? Afganisztán egyébként ideális
célpont: egy ELEVE romokban álló ország, infrastruktúra nélkül, melyet
két évtized háborúi pusztítottak... nem kerülhetjük el a feltételezést,
hogy Afganisztán mint célpont kiválasztását gazdasági mérlegelések is determinálják:
nem a lehető legjobb dolog egy olyan országon kiatölteni a dühünket, amellyel
senki sem törődik, és ahol nincs mit elpusztítani? Szerencsétlen módon
Afganisztán kiválasztása azt a viccet is eszünkbe juttatja, mikor a bolond
az utcán keresi az elveszett tűt, mivel a pincében, ahol elvesztette volt,
sötét van. Nem az irónia csúcsa, hogy egész Kabul már most úgy néz mi,
mint Dél-Manhattan?
Ha alávetjük magunkat az azonnali cselekvés és bosszú
késztetésének, annyit jelent, hogy elkerüljük a konfrontációt szeptember
11 valódi dimenzióival - a dolog valódi célja, hogy elaltassanak minket
abban a biztos meggyőződésben, hogy VALÓJÁBAN semmi sem változott. A valódi
hosszú távú veszélyt olyan, további tömegterror-cselekmények alkotják,
melyek mellett eltörpül majd a WTC tragédia emléke - kevésbé látványos,
de borzalmasabb akciók. Mi a helyzet a bakteriológiai hadviseléssel, mi
a helyzet az ideggázzal, mi a helyzet a DNS-terrorizmus perspektívájával
(olyan méreganyagok létrehozása, melyek csak egy bizonyos génállományhoz
tartozókra jelent veszélyt)? Marxszal ellentétben, aki még úgy gondolkodott
a fétisről, mint valamely szilárd tárgyról, melynek stabil jelenléte homályossá
teszi annak társadalmi mediációját, azt kellene állítanunk, hogy a fetisizmus
éppen akkor teljesedik ki, mikor a fétis maga „dematerializálódik”, mikor
átalakul egy fluid, „anyagtalan” virtuális entitássá; a pénz-fetisizmus
az elektronikus pénz-formába való átmenettel kulminál, mikor a pénz anyagi
természetének utolsó nyomai is felszívódnak - csakis ezen a szinten tesz
majd szert elpusztíthatatlan, kísérteties jelenlétre: tartozom neked 1000
dollárral, és mindegy, mennyi kölcsönpapírt égetek el, még mindig tartozom
azzal az 1000 dollárral, az adósságom valahol a virtuális digitális térben
van feljegyezve... Nem ugyanez érvényes a háborúskodásra is? Messze attól,
hogy a XXI századi háborúk természetére utaljon, a WTC ikertornyok szeptember
11-i felrobbanása és pusztulása inkább a XX századi háborúság utolsó, látványos
kiáltása volt. Ami vár ránk, az valami sokkal rejtélyesebb és ijesztőbb:
az „anyagtalan” háború kísértete, ahol a támadások láthatatlanok - vírusok,
mérgek, melyek egyszerre lehetnek mindenütt és sehol. A látható, anyagi
valóság szintjén semmi sem történik, nincsenek nagy robbanások, és az egész
világegyetem mégis elkezd összeomlani, az élet széthullik... A paranoid
háborúk új korszakába vagyunk belépőben, ahol a legfontosabb feladat az
ellenség, és annak fegyvereinek beazonosítása lesz. A gyors válaszlépések
helyett ilyen nehéz kérdésekkel kellene szembenéznünk: mit fog jelenteni
a „háború” a XXI. században? Kik lesznek azok az „ők”, ha, nyilvánvaló
módon nem államok, és nem bűnbandák? Nehéz megtartóztatnunk magunkat
a kísértéstől, hogy emlékeztessünk itt a freudi oppozícióra a kollektív
Törvény és annak obszcén felettes én hasonmása között: vajon a „nemzetközi
terrorista szervezetek” nem a végső rizomatikus gépek, a mindenütt jelenlévő,
ugyanakkor elkülöníthető területi bázis nélküli nagy multinacionális korporációk
obszcén másai? Nem ez volna vajon az a forma, melyben a nemzeti és/vagy
vallásos fundamentalizmus megfeleltette magát a globális kapitalizmus követelményeinek?
Nem a végső kontrafikciót testesítik meg, a maguk különös/kizárólagos tartalmával
és globális/dinamikus működésével?
Van valami részleges igazság a „civilizációk összecsapása”
elméletében - tanú erre az átlagamerikai meglepettsége: „Hogy lehet, hogy
ezek az emberek ennyire nem törődnek a saját életükkel?” Nem ennek a meglepetésnek
volna a meglehetősen szomorú másik oldala a tény, hogy mi, az Első Világ
lakói egyre nehezebben tudunk akár csak elképzelni is egy olyan közös,
vagy egyetemes Ügyet, amelyért képesek lennénk feláldozni az életünket?
Amikor, a merénylet után, maga a tálib külügyminiszter is úgy fogalmazott,
hogy „átérzi” az amerikai gyermekek „fájdalmát”, egyben nem a Bill Clinton
fémjelezte mondat hegemonikus ideológiai szerepét igazolta-e?
Gyakorlatilag úgy tűnik, mintha az Első és a Harmadik Világ közötti
szakadás egyre inkább a hosszú, megelégedett, anyagi és kulturális javakban
bővelkedő élet és a valamely transzcendens Ügynek szentelt élet ellentéte
mentén rendeződne el. Rögtön kínálja magát két filozófiai referencia, a
nyugati fogyasztói életmód és a muzulmán radikalizmus közti ideológiai
antagonizmus kapcsán: Hegel és Nietzsche. Ez az antagonizmus vajon nem
ugyanaz, mint amit Nietzsche az általa „passzív” és „aktív” nihilizmusnak
forma között tételezett? Mi, nyugatiak, a nietzschei Utolsó Emberek vagyunk,
elmerülvén nevetséges napi örömeinkben, míg a muzulmán radikálisok készek
mindent kockára tenni, készek a harcra egészen önmaguk elpusztításáig.
(Szólnunk kell itt a tőzsde jelentős szerepéről a merényletekben: azok
traumatikus hatásának végső bizonyítéka volt, hogy a new yorki tőzsde négy
napon át zárva tartott, a következő hétfőn bekövetkezett újbóli megnyitása
pedig annak kulcsfontosságú jeleként volt felmutatva, hogy a dolgok visszatértek
a rendes kerékvágásba.) Ezen felül, ha valaki ezt az ellentétet a hegeli
Úr és Szolga harcának szempontjából vizsgálja, észre kell vennie a paradoxont:
jóllehet mi, nyugatiak, úgy jelenünk meg, mint kizsákmányoló urak, mi foglaljuk
el a szolga pozícióját, aki, mivel ragaszkodik az élethez és annak örömeihez,
képtelen kockára tenni azt (emlékezzünk Colin Powell gondolatára a high-tech
háborúval kapcsolatban, ahol nincsenek humán áldozatok), míg a szegény
muzulmán radikálisok tulajdonképpen Urak, akik készek az életük kockáztatására...
Mindazonáltal egyszer s mindenkorra vissza kell utasítanunk a „civilizációk
összecsapásának” elméletét: aminek tanúi vagyunk, inkább olyan összeütközések
melyek minden civilizáción BELÜL zajlanak. Ezen felül elég egy rövid pillantás
az iszlám és a kereszténység összehasonlító történetére, hogy lássuk, az
iszlám „emberi jogi jelentései” (hogy használjunk egy ilyen anakronisztikus
kifejezést) sokkal jobbak, mint a kereszténységé: az elmúlt századok során
az iszlám lényegesen toleránsabbnak mutatkozott más vallásokkal szemben,
mint a kereszténység. MOST már annak is itt az ideje, hogy eszünkbe jusson,
a középkorban Nyugat-Európa az arabokon keresztül talált utat a saját ógörög
hagyatékához. Anélkül, hogy indokolnák a mai rémtetteket, ezek a tények
világosan mutatják, hogy nem valami, az iszlám „mint olyan” lényegét alkotó
jellemvonással, hanem a modern társadalmi-politikai feltételek következményével
van dolgunk. Ha közelebbről vizsgáljuk, vajon MIRŐL is szól a „civilizációk
összecsapása”? Ezek a real-life „összeütközések” nem nyilvánvalóan kötődnek-e
a globális kapitalizmushoz? A muzulmán „szélsőségesek” célpontja nem pusztán
a globális kapitalizmusnak a társadalmi életre gyakorolt korrodáló hatása,
de a szaúd-arábiai, kuvaiti stb. korrumpált, „hagyományos” rezsimek IS.
A legborzalmasabb vérengzések (a ruandai, kongói és a sierra leonei) nem
csak, hogy EGYAZON civilizáción belül történtek - és történnek - meg, de
az is világosan látszik, hogy köthetőek a globális gazdasági érdekek közötti
játékhoz. Még abban a néhány esetben is, mikor a „civilizációk háborúja”
úgy ahogy alkalmazható (mint Boszniában és Koszovóban, Dél-Szudánban stb.),
könnyedén felfedezhető egyéb érdekek árnyéka is.
Minden jellemvonás, amit a MÁSIKNAK tulajdonítanak,
már jelen van a USA szívében: gyilkos fanatizmus? Az Egyesült Államokban
a mai napig több mint kétmillió jobboldali populista „fundamentalistát”
találunk, akik a maguk részéről is gyakorolják a terrort, melyet az (általuk
értelmezett) kereszténység legitimál. Mivel Amerika bizonyos fokig „menedéket
nyújt” nekik, az USA hadseregének vajon magát az Egyesült Államokat is
meg kellett volna büntetnie az oklahomai merénylet után? És mi a helyzet
azzal, ahogyan Jerry Falwell és Pat Robertson reagáltak a merényletekre,
mondván, hogy azok azt jelzik, hogy Isten levette a kezét az Egyesült Államokról,
annak hedonista materializmusa, liberalizmusa és gátjavesztett szexualitása
miatt, kijelentvén, hogy Amerika azt kapta, amit megérdemelt? Van mit elgondolkoznunk
a tényen, hogy ugyanaz az elítélő nyilatkozat, melyet a muzulmánok
alkalmaznak, most éppen az amerikai hátország szívéből érkezik. Amerika
mint a biztonság mennyországa? Mikor az egyik new yorki arról beszélt,
hogy a merénylet után nem lehet majd nyugodtan sétálni a város utcáin -
ebben csak az az ironikus, hogy New York utcái már jóval a merénylet előtt
is közismerten veszélyesek voltak, bármikor megtámadhattak, de legalábbis
kirabolhattak - ha mást nem is, a merényletek felébresztették a szolidaritás
újfajta érzését, olyan jelenetekkel, mint mikor fiatal afro-amerikaiak
átsegítenek az úttesten egy öreg zsidó urat, amihez hasonló elképzelhetetlen
lett volna egy-két évvel ezelőtt. Most, közvetlenül a merényletek
utáni napokban olyan, mintha egy traumatikus esemény és annak szimbolikus
hatása közötti időben tartózkodnánk, mint abban a rövid pillanatban, mikor
mély sebet kapunk, de a fájdalom még nem borított el minket - nyitott kérdés,
hogy milyen módon nyernek szimbolikus formát az események, milyen lesz
a szimbolikus hatékonyságuk, miféle tetteket fognak majd igazolni a felidézésükkel.
Ha mást nem is, megtapasztalhatjuk a demokráciánk korlátozott voltát: olyan
döntések kerülnek meghozatalra, melyek mindannyiunk sorsát érintik, de
mindannyian csak várunk, tudván, hogy tökéletesen tehetetlenek vagyunk.
Az események és azok szimbolikus formája közötti kapcsolat még most, ezekben
a fokozhatatlan feszültséggel teli pillanatokban sem automatikus, hanem
esetleges. Látszanak már az első rossz előjelek, mint a hidegháborús „szabad
világ” kifejezés hirtelen feltámadása a közbeszédben: a harc most a „szabad
világ” és a sötétség és terror erői között folyik. Meg kéne persze kérdeznünk:
ki is tartozik akkor a NEM SZABAD világhoz? Mondjuk Kína vagy Egyiptom
a szabad világ részei? A valódi üzenet természetesen az, hogy újra megerősítést
nyert a nyugati liberális-demokratikus országok és a többiek közötti régi
megosztottság.
A merénylet utáni napon üzenetet kaptam az egyik
újságtól, amely éppen le akarta hozni egy hosszú szövegemet Leninről: közölték,
hogy elhalasztanák a publikálást- úgy gondolták, alkalmatlan lenne egy
Leninről szóló, hosszú szöveg megjelentetése, közvetlenül a merényletet
követően. Nem mutat ez vajon az előttünk álló elképesztő ideológiai újra-artikulálások
felé, olyan új Berufsverbot-tal (tilos alkalmazni radikálisokat), mely
sokkal erősebb és kiterjedtebb, mint a hetvenes évek Németországában volt?
Manapság gyakran hallani a mondatot, hogy ma a harc a demokráciáért folyik
- igaz, de nem olyan módon, ahogy ezt a mondatot általában értik. Baloldali
barátaim már azt írják nekem, hogy ezekben a nehéz pillanatokban jobban
tesszük, ha lehajtjuk a fejünket, és nem jövünk elő a programunkkal. A
kísértés ellen, hogy csak úgy átvészeljük a válságot, ahhoz kellene ragaszkodnunk,
hogy a baloldalnak éppen MOST kell előállnia egy jobb elemzéssel - másképp
már előre beismeri a vereségét, szemben a valóban egyszerű átlagemberek
heroizmusával (mint azok az utasok, akik - a racionális erkölcs aktusaként
- lefegyverezték a terroristákat, és kiprovokálták, hogy a gép még idő
előtt lezuhanjon: ha valaki amúgy is halálra van ítélve, össze kell szednie
a bátorságát és az erejét, hogy úgy haljon meg, hogy azzal mások életét
menti meg). Mikor, szeptember 11-dikét követően amerikaiak tömegesen fedezték
fel újra az amerikai büszkeséget, zászlókat lengettek és együtt énekeltek
nyilvános helyeken, még inkább hangsúlyoznunk kéne, hogy nincs semmi „ártatlan”
az amerikai ártatlanság eme újra-felfedezésében, annak a történeti bűntudatnak
vagy iróniának eme meghaladásában, amely sokaknak közülük lehetetlenné
tette, hogy teljesen amerikaiaknak érezzék magukat. Ez a gesztus egyet
jelent azzal, hogy immár „objektív módon” elfogadást nyert mindaz a teher,
amit az „amerikaiság” jelképezett a múltban - mintaértékű alkalom az ideológiai
interpellációra, a szimbolikus küldetésünk teljes elfogadására, amely valamely
történelmi traumát követő talajvesztés után jut szerephez. A szeptember
11-ét követő traumatikus időszakban, mikor a régi biztonság egy pillanatra
széttörni látszott, mi lehetne „természetesebb”, mint a szilárd ideológiai
önazonosság ártatlanságába menekülni? (4.) Mindazonáltal éppen az áttetsző
ártatlanság, az „alapokhoz való visszatérés” ezen pillanatai, mikor az
identifikáció gesztusa „természetesnek” tűnik, azok, amelyek az ideológia
kritikai álláspontból éppen a leghomályosabbak, sőt, a homályt magát jelentik.
Gondoljunk itt egy másik ilyen ártatlan-áttetsző pillanatra, arra a számtalanszor
reprodukált képre, melyen egy ételhordós, apró fiatalembert látunk, egyes
egyedül a pekingi Mennyei Béke terén, a „zavargások” csúcspontján, amint
szemben áll egy hatalmas tankkal és bátran megkísérli, hogy feltartóztassa
azt, úgy, hogy mikor a tank megpróbálja jobbról, vagy balról kikerülni,
ő is irányt vált, hogy újra szemben legyen vele:
„A reprezetáció annyira erős, hogy minden más értelmezést
megszűntet. Ez az utcai jelenet, ez az idő és ez az esemény alkotta
az iránytűt csaknem minden olyan nyugati utazáshoz, melyet azóta Kína kortárs
politikai és kulturális életébe indítottak.” (5.)
És, megint csak, az áttetsző tisztaságnak ezt a
pillanatát (a dolgok a maguk végső mezítelenségükben tűnnek fel: egy magányos
ember az Állam nyers ereje ellen), a mi nyugati tekintetünk számára az
ideológiai implikációk egész hálózata támogatja, melyek egy sor ellentétben
öltenek testet: egyén az állammal szemben, békés ellenállás az állami erőszakkal
szemben, ember a gép ellen, egy törékeny ember belső ereje a hatalmas gép
impotenciájával szemben... Mindezek a folyományok, azzal a háttérrel szemben,
melyben a felvétel teljes közvetlen hatását kifejtette, ezek a „mediációk”,
melyek támogatják a képek azonnali hatását, NEM jelentkeznek a kínai néző
számára, mivel a fent említett ellentétek sora az európai ideológiai hagyaték
elidegeníthetetlen részei. Ugyanez az ideológiai háttér azoknak a borzalmas
képeknek az észlelését is felülírja, melyeken apró embereket látunk kiugrani
az égő WTC toronyból a biztos halálba.
Mit kezdjünk a mindenütt visszhangzó mondattal,
„Semmi sem lesz többé ugyanaz szeptember 11. után”? Fontos megjegyezni,
hogy ezt a mondatot sosem követi semmiféle kifejtés - mindössze annak üres
gesztusáról van szó, hogy valami „mélyet” mondjunk, anélkül, hogy valójában
tudnánk, mit is akarunk mondani. Az első reakciónknak tehát ennek kéne
lennie: Valóban? Nem inkább arról van szó, hogy az egyedüli dolog, ami
valóban megváltozott, az, hogy Amerika kénytelen volt rájönni, hogy miféle
világnak a része? Másrészt az érzékelés hasonló változásai soha sem következmények
nélkül valók, miután a mód, ahogyan a felfogjuk a helyzetünket, határozza
meg, hogy hogyan cselekszünk benne. Idézzük fel, hogyan megy végbe egy
politikai rendszer összeomlása, mondjuk a kelet-európai kommunista rezsimeké,
1990-ben: egy bizonyos pillanatban az emberek hirtelen rájöttek, hogy a
játéknak vége, a kommunisták elvesztek. A törés tisztán szimbolikus volt,
a „valóságban” semmi sem változott - de mindennek ellenére, ettől a pillanattól
kezdve a végső összeomlás már csak napok kérdése volt... Mi van akkor,
ha MÉGIS valami hasonló történt szeptember 11-én?
Nem tudjuk, miféle gazdasági, ideológiai, politikai,
háborús következményekkel jár majd ez az esemény, de egy dolog bizonyos:
Az Egyesült Államok, amely mostanáig egy olyan szigetnek érzékelte magát,
ahol az ilyen típusú erőszaknak nem lehet hatása, ilyesmit csak a tévéképernyőről,
biztonságos távolságból tapasztalhat meg, most közvetlenül érintve van.
Az alternatíva: Úgy döntenek majd az amerikaiak, hogy tovább erősítik a
„gömbjüket”, vagy megkockáztatják, hogy kilépjenek belőle? Lehet, hogy
Amerika megmarad a „Miért történhetett meg ez velünk? Ilyesmi nem történhet
ITT” típusú, mélyen immorális hozzáállásnál, sőt, tovább erősíti azt, és
ezzel még több agresszivitás gyülemlik föl a fenyeget? Odakinttel
szemben, röviden: paranoiás kényszercselekvéshez vezet. Vagy Amerika végre
megkockáztatja, hogy átlépjen a szellemek benépesítette vetítővásznon,
amely elválasztja a Kinti Világtól, elfogadja, hogy megérkezett a Való
világba, megtéve az oly régóta esedékes mozdulatot az „Ilyesminek nem szabadna
megtörténnie ITT”-től az „Ilyesminek nem szabadna megtörténnie SEHOL”-ig.
Ebben van a merényletek valódi tanulsága: az egyetlen út, hogy ne történjen
meg ITT, újra csak az, ha nem engedjük megtörténni SEHOL MÁSHOL. Röviden,
Amerikának meg kéne tanulnia jámboran elfogadnia, hogy ő is sebezhető,
mivel részét alkotja ennek a világnak, úgy végezvén el a felelősök megbüntetésének
munkáját, mint szomorú kötelességet, nem pedig mint lelkesítő bosszút.
A WTC merénylet újra szembesít minket a kettős zsarolás
kísértésének való ellenszegülés szükségességével. Ha egyszerűen, kizárólag
és feltételek nélkül elítéljük azt, úgy kell tennünk, mint aki elfogadja
a Harmadik Világ Ördöge által támadott amerikai ártatlanság kiáltóan ideologikus
pozícióját; ha a figyelmet az arab szélsőségesség mélyebb szocio-politikai
okaira hívjuk fel, úgy kell tennünk, mint aki az áldozatokra hárítja a
felelősséget, mondván, csak azt kapták, amit megérdemeltek... A egyetlen
rendelkezésünkre álló megoldás, ha ezt a szembeállítást magát tagadjuk,
és mindkét pozíciót magunkévá tesszük, szimultán módon, ami csak akkor
lehetséges, ha a totalitás dialektikus kategóriájára támaszkodunk: a két
pozíció között nem lehetséges választani, mivel mindkettő egyoldalú és
hamis. Távolról sem olyan esettel állunk itt szemben, mellyel kapcsolatban
világos etikai álláspontra helyezkedhetnénk: esetünkben éppen a morális
érvelés szűkösségével találkozunk: a morál nézőpontjából vizsgálva az áldozatok
ártatlanok, a tett maga gyomorforgató bűn; mindazonáltal ez az ártatlanság
nem ártatlan - a mai globális kapitalista univerzumban hasonló „ártatlan”
pozíciót felvenni önmagában hamis absztrakció. Ugyanez érvényes az értelmezések
jóval ideológiaibb színezetű összeütközésére: állíthatjuk, hogy a WTC elleni
támadás az ellen szólt, amiért harcolni érdemes a demokratikus szabadságjogok
közül - lévén a muzulmán és egyéb fundamentalisták által kárhoztatott dekadens
nyugati életforma a nők jogainak és a multikulturális toleranciának az
univerzuma; mindazonáltal állíthatjuk azt is, hogy a támadás a globális
pénzügyi kapitalizmus központja és szimbóluma ellen folyt le. Mindezzel
természetesen nem a közös bűn kompromisszumos gondolatát tételezzük (a
terroristák bűnösök, de részben bűnösök az amerikaiak is...) - a lényeg
inkább az, hogy a két oldal nem igazán ellentéte egymásnak, hogy mindkettő
ugyanazon a területen áll. A tény, hogy a globális kapitalizmus totalitás,
annyit jelent, hogy önmagának és önmaga „másikának”, tehát azoknak az erőknek,
amelyek „fundamentalista” ideológiai alapon neki ellenszegülnek, dialektikus
egysége.
Következésképpen mindkét történet, amely szeptember
11 után szárnyra kelt, hamis, ahogy Sztálin mondta volna. A hazafias amerikai
narratíva - a támadás alatt álló ártatlanság, a hazafias büszkeség ébredése
- természetesen haszontalan; mindazonáltal a baloldali narratíva (a kötelező
kárörömmel: az USA azt kapta, amit megérdemelt, azt amit ők műveltek másokkal
évtizedeken át) valóban annyival jobb volna? Az európai, de még az amerikai
baloldaliak uralkodó reakciója is egyenesen botrányos volt: elhangzott
és leíratott minden elképzelhető sületlenség, egészen a „feminista” következtetésig,
hogy a két WTC torony fallikus szimbólum volt, és csak arra vártak, hogy
elpusztítsák („kasztrálják”) őket. Nincs valami becstelenül nyomorúságos
a holocaust revizionizmusra emlékeztető számszerűsítésekben (mi az a 6000
halott a ruandai, kongói milliókhoz képest stb.)? És mi a helyzet azzal
a ténnyel, hogy a CIA volt a tálibok és bin Laden „társalkotója”,
pénzelvén és segítvén őket, hogy a szovjetek ellen harcoljanak Afganisztánban?
Miért idézték ezt a tényt, mint érvet a megtámadásuk ellen? Nem lenne jóval
logikusabb azt állítani, hogy éppen az ő kötelességük kiirtani a szörnyet,
melyet ők alkottak meg? Abban a pillanatban, mikor valakinek az jut eszébe,
hogy „igen, a WTC tornyok pusztulása tragédia volt, de nem lehetünk teljesen
szolidárisak az áldozatokkal, mert ezzel az amerikai imperializmust támogatnánk”,
az erkölcsi katasztrófa már be is következett: az egyedüli érvényes álláspont
a feltétel nélküli szolidaritás MINDEN áldozattal. Az önazonos erkölcsi
álláspontot itt a bűn és a borzalom moralizáló matematikája helyettesíti,
amely átsiklik a lényeg fölött: minden egyes individuum szörnyű halála
abszolút és hasonlíthatatlan. Végezzünk el tehát egy egyszerű mentális
kísérletet: ha bármi ellenkezést találsz magadban a WTC katasztrófa áldozatai
iránti teljes együttérzéssel szemben, ha érzed a késztetést, hogy az együttérzésedet
rögtön minősítsd, ilyesmikkel, mint „igen, de mi van az Afrikában szenvedő
milliókkal...”, akkor nem a Harmadik Világgal való szolidaritásodnak, pusztán
a mauvaise foi-dnak adsz hangot, ami egyben a Harmadik Világ áldozataival
szembeni implicit, leereszkedő, rasszista attitűdödről is tanúskodik. (Még
pontosabban, az a baj az ilyen összevetésekkel, hogy szükségesek és elkerülhetetlenek:
meg KELL tennünk őket, rá KELL mutatnunk, hogy nap mint nap történnek ennél
jóval nagyobb borzalmak a világon - de anélkül kell tennünk, hogy elragadna
minket a bűn obszcén matematikája.)
Meg kell mondjuk, hogy e között a két szélsőség
között (az erőszakos válaszcsapások versus a globális helyzet, és Amerikának
az abban betöltött szerepe fölötti új reflexiók), a nyugati hatalmak reakciója
mostanáig meglepően visszafogott volt (nincs is mit csodálkozni Ariel Sharon
durva Amerika-ellenes kirohanásán!).
A kialakult helyzetben az talán a legironikusabb,
hogy a nyugati válaszlépések legfőbb „járulékos kára” az afgán menekültek
kérdésének a fókuszba kerülése, és, általánosabb szinten, az egész Afganisztánban
kialakult egészségügyi helyzet és éhínség, úgyhogy a tálibok elleni katonai
akciót csaknem úgy említik, mint egy eszközt, amellyel a humanitárius segélyek
biztonságos célba juttatását garantálni lehet - ahogy Tony Blair mondta,
esetleg bombáznunk kell majd a tálibokat, hogy biztosíthassuk az élelmiszerszállítást
-és elosztást. Jóllehet, az ilyen mértékben reklámozott humanitárius akciók
önmagukban ideológiailag terheltek és az afgán népet magatehetetlen áldozatokká,
a tálibokat pedig őket terrorizáló élősködőkké redukálják, fontos elismernünk,
hogy az afganisztáni humanitárius válság jóval nagyobb katasztrófával fenyeget,
mint a WTC merénylet. A baloldal másik csődjét találom abban, ahogyan
a merényletet követő hetekben visszatértek a régi mantrához: „Adj esélyt
a békének! A háború nem állítja meg az erőszakot!” - a hisztérikus kapkodás
alapesete, válaszolni valamire, ami meg sem fog történni a várt formában.
Ahelyett, hogy konkrét elemzését adnánk a merényletek utáni komplex helyzetnek,
észrevennénk a baloldalnak adatott esélyt, hogy az eseményeket a magunk
módján interpretáljuk, vakon kántáljuk a rituális mondókát:
„No war!”, mely arra az alapvető tényre sem reagál, melyet az USA kormánya
is de facto elismert (azzal, hogy elhalasztotta a válaszcsapásokat), hogy
t.i. ez nem olyan háború, mint a többi, hogy Afganisztán bombázása nem
megoldás. Szomorú helyzet, melyben George Bush nagyobb gondolati erőről
tehetett tanúbizonyságot, mint a baloldal nagy része!
Nem csoda, hogy az Amerika-ellenesség a „nagy” európai
államokban volt a leginkább tetten érhető, különösen Németországban és
Franciaországban: ez része a globalizációval szembeni ellenállásuknak.
Gyakran hallani a vádat, hogy a jelenlegi globalizációs trendek a nemzetállamok
szuverenitását veszélyeztetik: MELY államok vannak leginkább kitéve ennek
a veszélynek? Nem a kis államok, hanem másodvonalbeli (ex)világhatalmak,
mint Nagy Britannia, Németország és Franciaország: amitől félnek, az, hogy
mihelyt elmerülnek az újonnan emelkedő globális Birodalomban, ugyanarra
a szintre süllyednek vissza, mint mondjuk Ausztria, Belgium vagy akár Luxemburg.
A „amerikanizáció” elutasítása Franciaországban, amit számos baloldali
és jobboldali nacionalista erő is oszt, gyakorlatilag annak be nem ismerése,
hogy Franciaország lassan elveszti hegemón szerepét Európában. Ennek az
elutasításnak a következményei gyakran komikusak - egy közelmúltban megrendezett
filozófia kollokviumon az egyik baloldali filozófus arra panaszkodott,
hogy rajta kívül gyakorlatilag nincs francia filozófus Franciaországban:
Derrida eladta magát az amerikai dekonstrukcionizmusnak, az Akadémia tele
van angolszász kognitivistákkal... Egy egyszerű gondolatkísérlet
jelértékű lehet itt: képzeljük csak el, hogy valaki Szerbiából arra panaszkodik,
hogy ő az egyetlen megmaradt valódi szerb filozófus - rögtön nevetségessé
válna, sőt, le is teremtenék, mint nacionalistát. A nagyobb és kisebb nemzetállamok
súlyának kiegyenlítse tehát a globalizáció egyik jóindulatú hatása: az
új kelet-európai posztkommunista országokon való leereszkedő gúnyolódás
mögött könnyű felismerni az európai „nagy nemzetek” sértett nárcizmusának
körvonalait. Sokat segítene itt egy jó adag Leninnek a kis nemzetek
irányában mutatott érzékenységéből (emlékezzünk arra, hogy rámutatott,
hogy a nagy és kis nemzetek közötti viszonyban mindig a „kis” nacionalizmusnak
kell kedvezni). Érdekes módon ugyanez a mátrix reprodukálódott az egykori
Jugoszláviában is: nemcsak a szerbek, de a nyugati hatalmak nagy része
számára is magától értetődően a szerbek tűntek az egyetlen olyan etnikai
csoportnak, amelyben elég szubsztancia van ahhoz, hogy megalkossa a maga
államát. Végig a kilencvene években, még Milosevics radikális kritikusai
is, akik elutasították a szerb nacionalizmust, azt a feltevést támogatták,
hogy a volt jugoszláv tagköztársaságok közül csak Szerbiának vannak demokratikus
lehetőségei: Milosevics megbuktatása után egyedül Szerbia lesz képes átalakulni
prosperáló demokratikus állammá, míg a többi volt jugoszláv köztársaság
túl „provinciális” ahhoz, hogy fenntartsa a maga demokratikus államát...
mindez vajon nem Friedrich Engels jólismert, csípős megjegyzéseinek visszhangja,
melyeket a kis balkáni államokkal kapcsolatban tett, mondván, hogy azok
politikailag reakciósak, lévén maga a létük reakció, a múlt továbbélése?
Amerika „történelmi szünideje” nem volt valódi:
Amerika békéjét máshol történő katasztrófák árán vásárolták meg. Ezekben
a napokban az uralkodó nézőpont az ártatlan tekinteté, mely a Kívülről
támadó, kimondhatatlan Rosszal néz farkasszemet - és megint csak, ennek
a tekintetnek a kapcsán össze kell szednünk a bátorságunkat, és alkalmaznunk
Hegel jól ismert kijelentését, hogy a Rossz ott lakik abban az ártatlan
tekintetben (is), amely mindenütt a Rosszat látja maga körül. Valami igazság
tehát még az eszetlen örömökbe merült, züllött Amerikáról szóló, legvadabb
Erkölcsi Többség-víziókban is van, a szexuális kizsákmányolás és beteges
erőszak alvilágának ezen konzervatív horrorjában: amit nem értenek, az
pusztán a hegeli spekulatív azonosság eme alvilág és a maguk hamisan tiszta
pozíciója között - a tény, hogy sok fundamentalista prédikátorról kiderült,
hogy szexuális értelemben perverz, több mint mellékes tapasztalat. Mikor
a hírhedt Jimmy Swaggart kijelentette, azzal, hogy prostituáltakat látogatott,
pusztán a prédikációi ereje fokozódott (a maga belső harca mutatta meg
neki, hogy mi ellen prédikál) - jóllehet, mindez kétségtelenül álszent
a közvetlen szubjektivitás szintjén, azért objektíve igaz.
Elképzelhető vajon ironikusabb valami annál, mint
hogy a terroristaellenes USA hadművelet először a „Végtelen Igazság” fedőnevet
kapta (később megváltoztatták az amerikai iszlám egyházak nyomására, amelyek
szerint csak Isten gyakorolhatja a végtelen igazságot)? Komolyan véve ez
az elnevezés mélyen kétértelmű: jelentheti azt, hogy az amerikaiaknak jogukban
áll könyörtelenül elpusztítani nemcsak a terroristákat, de mindazokat,
akik nekik anyagi, morális, ideológiai stb. támogatást nyújtanak
(és ez a folyamat definíció szerint végtelen lesz, a hegeli „rossz végtelen”
pontos értelmében - a munkát sosem lehet valóban véghezvinni, mindig marad
majd újabb terrorista fenyegetés...); vagy azt jelenti, hogy a gyakorolt
igazságnak kell valóban végtelennek lennie, a szűken vett hegeli értelemben,
t.i. hogy másokhoz való viszonyában önmagához kell viszonyulnia - röviden,
fel kell tennünk a kérdést, hogy nekünk magunknak, akik az igazságot gyakoroljuk,
mennyi közünk van ahhoz, ami ellen harcolunk. 2001. szeptember 22-én Derrida,
mikor átvette a Theodor Adorno díjat, beszédében szólt a WTC elleni merényletről:
„Feltétel nélkül együttérzek a szeptember 11-i merénylet áldozataival,
de ez sem ment fel a kötelesség alól, hogy hangosan kimondjam: nem hiszem,
hogy ebben a bűntényben bárki is bűntelen volna, politikai értelemben.”
Ez az önmagunkra-vonatkoztatás, önmagunknak ez a belefoglalása a képbe
az egyedüli „végtelen igazság”. Bush elnök a választási kampánya
során Jézus Krisztust nevezte meg, mint a legfontosabb személyt az életében.
Most egyedülálló esélyt kapott arra, hogy bebizonyítsa, komolyan gondolta:
számára, és minden amerikai számára a mondat, „Szeresd felebarátodat” ezt
kell, hogy jelentse: „Szeresd a muzulmánokat!” VAGY AZ ÉGVILÁGON NEM JELENT
SEMMIT.
1. Lásd. Alain Badiou, Le siecle, megjelenik az Editions du Seuil-nél,
Párizsban
2. Az ideológiai cenzúra másik esete: mikor a tűzoltók özvegyeit interjúvolta
a CNN, legtöbben az elvárható (és elvárt) módon viselkedtek: könnyek, imádságok...
mind, egyikük kivételével, aki könnytelen szemmel mondta, hogy nem imádkozik
elhunyt férjéért, mert tudja, hogy az imádság nem fogja visszahozni őt.
Mikor megkérdezték, gondol-e a bosszúra, nyugodtan azt felelte, hogy az
volna csak az igaz árulás a férje ellen: ha a férje túlélte volna, bizonyosan
azt mondta volna, hogy a legrosszabb ami megtörténhet, ha alávetjük magunkat
a bosszúvágynak... talán felesleges hozzátennünk, hogy ezt a jelenetet
csak egyszer mutatták be, és a további ismétlésekből már kivágták.
3. Lásd. Raymond Bellour, The Analysis of Film III. fejezetét, Bloomington:
Indiana University Press 2000.
4. Itt az interpellációról szóló Althusser-i gondolat általam elvégzett
kritikai feldolgozására támaszkodom, in: Metastases of Enjoyment, III.
fejezet, London: Verso Books 1995.
5. Michael Dutton, Streetlife China, Cambridge: Cambridge University
Press 1998, p. 17.