UJJ
Zsuzsanna költõ,
képzõmûvész, rock-énekes
(Veszprém, 1959. május 7),
- autodidakta mûvész. Elsõ
kiállításait és elsõ
koncertjeit
együtt mutatta be, ilyen értelemben a 80-as
évek elején induló zenei és
képzõmûvészeti
Új hullám késõi
fejleményét láthatjuk benne. Ugyanakkor
Ujj az elsõ olyan alternatív
nõmûvész a hazai mûvészeti
életben, akinek
életmûvében a
képzõmûvészet, és az
alternatív rockzene keretei közt megjelenõ
énekelt költészet ugyanolyan szerves
egységet alkot, mint Fürst Január
Herceg ICY (Baksa-Soós János), az
A.E.Bizottság képzõmûvész
tagjai, vagy
Nah Te (Vetõ János) esetében. Amint az Új
hullám más alkotói - El
Kazovszkij, Szirtes János, Vetõ János -
számára, Ujj Zsuzsanna mûvei
szempontjából
is meghatározó kiindulópontnak bizonyult az
1980-ban tragikus körülmények
közt elhunyt Hajas Tibor életmûve. Elsõ
kiállítása és koncertje mellett
publikált kiadványában (Elsõ
füzet - Liget Galéria, 1987 Budapest)
közel harminc fotóját és huszonnyolc
1981-1987 között keletkezett dalszövegét
adta közre, helyenként kottát is
mellékelve hozzájuk. Ezt követõen
egy-egy
kiállítási meghívásnak eleget
téve alkotott újabb és újabb
mûveket (többnyire
Halas István technikai segítségével),
illetve 1991-ben Második kiállítás
címen egy installációt mutatott be.
Ujj képzõmûvészeti
munkái mûfajilag szinte kizárólag
fekete-fehér, rendezett és beállított
- általában nagyméretû -
fotókra,
illetve mozgóképes mûvekre
korlátozódnak. Valamennyi képe
értelmezhetõ
a minden esetben általa végrehajtott, de nem
nyilvános performanszok végsõkig
redukált dokumentációjának.
Miközben mûveit a hazai mûvészeti
élet kevésbé
reprezentáns intézményei mutatták be,
õ az elsõ magyar nõmûvész akinek
munkáival összefüggésben
külföldi szakember elõször használja
a gender
reprezentáció fogalmát: "Ujj's work deals
powerfully with the cultural
representation of gender, the power of sexuality, and
ultimately, with
the dual relationship of sex to death and of representation to
violence."
(John P. Jacob: The enigma of Meaning/Transforming reality in
Hungarian
photography - The metamorphic medium/New photography from
Hungary,
Allen Memorial Art Museum, Oberlin College, Oberlin 1989;). 1992
óta néhány
mozgóképes munkát leszámítva,
kizárólag zenével foglalkozik. A
Csókolom
együttes énekes-szerzõjeként 1994-ben,
1995-ben és 2000-ben publikálta
zenei felvételeit.
Ek: Elsõ kiállítás - Liget Galéria, Budapest 1987; Von hier und da - (Halas Istvánnal, Vetõ Jánossal) Kunstlicht Galerie, Frankfurt/Main 1988; Halas-Ujj-Várnagy - Liget Galéria, Budapest 1988; Three Hungarian Photographers - (Halas Istvánnal és Várnagy Tiborral) Gallery X, Houston Center for Photography, Houston 1989; Második kiállítás - Liget Galéria, Budapest 1991
Vcsk: Zeitgenössische Ungarische Fotografie - Fotogalerie Wien, Bécs 1988; „Junge Ungarische Fotografen” - Galerie Treptow, Kelet-Berlin 1988; „Junge Ungarische Fotografen” - Galerie Pumpe, Nyugat-Berlin 1989; „The Metamorphic Medium: New Photography from Hungary" - Allen Memorial Art Museum, Oberlin 1989; Más-kép (experinmentális fotográfia az elmúlt két évtizedben Magyarországon) - Ernst Múzeum, Budapest 1989; Foto-Modell - Szombathelyi Képtár, Szombathely, 1989; VII. Esztergomi Fotóbiennálé - Vármúzeum, Esztergom 1990; „Fotoanarchiv - Nowa fotografia z Austrii i Wegier” - Centrum Sztuki Wspólczesnej, Varsó 1990; „Fotoanarchív II. - Kreatív fotográfia Ausztriából, Lengyelországból és Magyarországról” - Szombathelyi Képtár, Szombathely 1991; EKE - az Egyesült Képek Egyesület kiállítása, Somogy Megyei Mûvelõdési Központ, Kaposvár 1991; "Eastern Academy of Photography - Workshop and exhibition" - WUK, Bécs 1991; Akt/ok: Testábrázolás a 80-as, 90-es évek fotomûvészetében - Liget Galéria Budapest 1996; Sebet, kegyet*** - Óbudai Társaskör, Budapest 1997; Szubjektív / Fotó a Látványtárban 1. - Elsõ Magyar Látványtár, Diszel 1999; Artsiders / K-vonal - Óbudai Társaskör és Pincegaléria, Budapest 2000
Irodalom: András Edit - Sturcz János: A test szétesése, Café Bábel, 1996/2; Antal István: Japán csók - Élet és Irodalom, 1996 január 26; Antal István: Sebet, kegyet - ***Erotika és szexualitás a magyar képzõmûvészetben (szerkesztette: Andrási Gábor), Liga Budapest 1999; Antal István: A K-vonal Óbudán - Új Mûvészet, 2001 január; Bihari László: Riport a szeretetrõl - Népszabadság 2000 december 23; Marek Grygiel:Fotoanarchiv - Fotoanarchiv / Nowa fotografia z Austrii i Wegier”, Centrum Sztuki Wspólczesnej, Warsaw 1990; John P. Jacob: The enigma of Meaning/Transforming reality in Hungarian photography - The metamorphic medium/New photography from Hungary, Allen Memorial Art Museum, Oberlin College, Oberlin 1989;John P. Jacob: Recalling Hajas - Nightmare Works: Tibor Hajas, Anderson Gallery, School of the Arts Virginia Commonwealth University 1990; Marton László Távolodó: Csókolom 202-1831 - Magyar Narancs, 1994 augusztus; Marton László Távolodó: Csak a csillagok/Csókolom 2000 - Magyar Narancs 2001 január 11; Három nemzedék: Miltényi Tibor és Várnagy Tibor beszélgetése - Miltényi Tibor: Progresszív fotó, Szellemkép könyvek 1, Budapest 1994; Peternák Miklós: Fotoanarchív II. - Fotoanarchív II, Szombathelyi Képtár 1991; Simon Mihály: Összehasonlító magyar fotótörténet, 8.fejezet / Forradalomtól forradalomig - Magyar Fotográfiai Múzeum, Kecskemét 2000; Bela Ugrin: Independent Visions - Three Hungarian Photographer, SPOT, 1990/10; Várnagy Tibor: AKT/OK - Balkon, 1996/6; Végsõ Zoltán: Télire való - Élet és Irodalom, 2001 február 9.
katalógusok, publikációk: Ujj Zsuzsanna: Elsõ Füzet - Liget Galéria Budapest 1987; Ujj Zsuzsanna: Tom Waits-Hit Song - The metamorphic medium/New photography from Hungary, Allen Memorial Art Museum, Oberlin College, Oberlin 1989; Ujj Zsuzsanna: Ligeti-sláger - Liget Galéria 1983-1990, Liget Galéria Budapest 1990; Ujj Zsuzsanna: A rózsaszín füzetbõl - Nappali ház 1992/4 (újraközli a Liget Galéria 1990-95, Liget Galéria Budapest 1996); Csókolom 202-1831 - mc, Stadicam Bt, 1994; Csókolom a Liget Galériában - csklm001 mcd, DurstKépárnyék-Stadicam Bt, 1995; Csókolom 2000 - csklm002 mcd, DurstKépárnyék 2000;
www.nexus.hu/nemenyi/csokolom
filmek, videok:
Ujj Zsuzsanna: Hogyan szabaduljunk meg egy csapásra
öngyilkos gondolatainktól?
- 1989, 17 perc; Ujj Zsuzsanna: Zsuzsi szelet /
csokoládé bevonat nélkül
- 1998, 11 perc; Cs.Nagy Sándor: Képzelt
kínai - BBS 1998, 27 perc;
Kleine
Ludwig - Drog Free Alapítvány / BBS 2001, 34
perc
A zenekar, melynek neve CSÓKÓLOM
Az
elsõ két koncert - mikor Spenót és
Zalka Imi elõször gitározott Ujj Zsuzsi
dalaihoz -, az 1987-ben volt, a Liget Galériában, s
a harmadik is, 1988-ban.
Vetõ Kína, Zsiráf, Fákó
Hús Árpád, Szini és Gasner Ufó
voltak azok, akik
1987-88-ban e változó - neve sincs -
felállásokban még alkalmilag szintén
játszottak.
Az állandó banda, és a banda neve - CSOKI,
vagy CSÓKOLOM - a kilencvenes
évek elején, 92-93-ban született. A neve
alighanem egy külföldi barátunk
6 szavas magyar szókincsébõl
eredeztethetõ, még 87-bõl. A hat szó,
amit
néhány nap alatt Milán Knízák
itt tõlünk megtanult, az a következõ 6
volt:
sör (néha ször), bor, pálinká,
fekete pina, és csókolom.
Traktálhatnám
az olvasót olyasmivel is, hogy Milán
alapította az elsõ punk bandát s,
hogy a punk nem angolszász területrõl indult,
hanem a 60-as évek második
felében Prágából, de most
inkább hagyjuk ezt (ld. a vele készített
beszélgetést
a CaféLiget Beszélgetések rovatában).
A keresztapaság oka sem ilyesmi,
hanem csak annyi, hogy mi még Milán pesti
kiállítása után is évekig
használtuk
egymásközt az õ szókincsét,
amibõl legvégül már csak a
csókolomozás maradt
meg.
Mikor már az se volt, akkor jött a zenekar, s lett a
neve Csókolom.
Méghozzá a klasszikus felállásban,
mint egy klubzenekar - persze klub nélkül.
Kizárólag saját számokat
játszottak, egyedül a 88-as Ligeti sláger volt
egy kicsit Tomwaitsszes. Az FMK-ban még Zalka Imi
játszott dobgitáron,
különben végig Spenottal felváltva
basszusoztak, aki ugyancsak gitározott
is. Ebbõl valami be is került A rám csaj
még nem volt ilyen hatással címû
filmbe, és ugyanekkor - vagy nem sokkal elõtte -
készült el az elsõ Csókolom
MC. Késõbb az Epreskertben már Reich
Péter szólógitározott, és
Spenót nyomta
a bassust, és akkoriban került be a repertoárba
a két Koncz Zsuzsa szám
és a Flesh Bosznia-hercegovinája, valamint az
újabb saját dalok is. Onnantól
kezdve a Csókolom a 90-es évek legjobb zenekara,
aminek aztán még kifejezettem
jót tett, hogy a Szigeten és a Sellõk
és Sirályokban Spenót öccse
basszusozott.
Különben nincs változás: továbbra
is Zsolti dobol (Neményi Zsolt - 2004-tõl
Ágoston Gábor), a gitárnál
Spenót (Tóth Zoli), a mikrofonnál pedig
Ujj Zsuzsi.