CAFÉ LIGET
A zenekar, melynek neve CSÓKÓLOM
DOWNLOAD MUSIC
CSÓKOLOM-SITE

UJJ Zsuzsanna költõ, képzõmûvész, rock-énekes
(Veszprém, 1959. május 7),

    - autodidakta mûvész. Elsõ kiállításait és elsõ koncertjeit együtt mutatta be, ilyen értelemben a 80-as évek elején induló zenei és képzõmûvészeti Új hullám késõi fejleményét láthatjuk benne. Ugyanakkor Ujj az elsõ olyan alternatív nõmûvész a hazai mûvészeti életben, akinek életmûvében a képzõmûvészet, és az alternatív rockzene keretei közt megjelenõ énekelt költészet ugyanolyan szerves egységet alkot, mint Fürst Január Herceg ICY (Baksa-Soós János), az A.E.Bizottság képzõmûvész tagjai, vagy Nah Te (Vetõ János) esetében. Amint az Új hullám más alkotói - El Kazovszkij, Szirtes János, Vetõ János - számára, Ujj Zsuzsanna mûvei szempontjából is meghatározó kiindulópontnak bizonyult az 1980-ban tragikus körülmények közt elhunyt Hajas Tibor életmûve. Elsõ kiállítása és koncertje mellett publikált kiadványában (Elsõ füzet - Liget Galéria, 1987 Budapest) közel harminc fotóját és huszonnyolc 1981-1987 között keletkezett dalszövegét adta közre, helyenként kottát is mellékelve hozzájuk. Ezt követõen egy-egy kiállítási meghívásnak eleget téve alkotott újabb és újabb mûveket (többnyire Halas István technikai segítségével), illetve 1991-ben Második kiállítás címen egy installációt mutatott be.
    Ujj képzõmûvészeti munkái mûfajilag szinte kizárólag fekete-fehér, rendezett és beállított - általában nagyméretû - fotókra, illetve mozgóképes mûvekre korlátozódnak. Valamennyi képe értelmezhetõ a minden esetben általa végrehajtott, de nem nyilvános performanszok végsõkig redukált dokumentációjának. Miközben mûveit a hazai mûvészeti élet kevésbé reprezentáns intézményei mutatták be, õ az elsõ magyar nõmûvész akinek munkáival összefüggésben külföldi szakember elõször használja a gender reprezentáció fogalmát: "Ujj's work deals powerfully with the cultural representation of gender, the power of sexuality, and ultimately, with the dual relationship of sex to death and of representation to violence." (John P. Jacob: The enigma of Meaning/Transforming reality in Hungarian photography - The metamorphic medium/New photography from Hungary, Allen Memorial Art Museum, Oberlin College, Oberlin 1989;). 1992 óta néhány mozgóképes munkát leszámítva, kizárólag zenével foglalkozik. A Csókolom együttes énekes-szerzõjeként 1994-ben, 1995-ben és 2000-ben publikálta zenei felvételeit.
 

Ek: Elsõ kiállítás - Liget Galéria, Budapest 1987; Von hier und da - (Halas Istvánnal, Vetõ Jánossal) Kunstlicht Galerie, Frankfurt/Main 1988; Halas-Ujj-Várnagy - Liget Galéria, Budapest 1988; Three Hungarian Photographers - (Halas Istvánnal és Várnagy Tiborral) Gallery X, Houston Center for Photography, Houston 1989; Második kiállítás - Liget Galéria, Budapest 1991

Vcsk: Zeitgenössische Ungarische Fotografie - Fotogalerie Wien, Bécs 1988; „Junge Ungarische Fotografen” - Galerie Treptow, Kelet-Berlin 1988; „Junge Ungarische Fotografen” - Galerie Pumpe, Nyugat-Berlin 1989; „The Metamorphic Medium: New Photography from Hungary" - Allen Memorial Art Museum, Oberlin 1989; Más-kép (experinmentális fotográfia az elmúlt két évtizedben Magyarországon) - Ernst Múzeum, Budapest 1989; Foto-Modell - Szombathelyi Képtár, Szombathely, 1989; VII. Esztergomi Fotóbiennálé - Vármúzeum, Esztergom 1990; „Fotoanarchiv - Nowa fotografia z Austrii i Wegier” - Centrum Sztuki Wspólczesnej, Varsó 1990; „Fotoanarchív II. - Kreatív fotográfia Ausztriából, Lengyelországból és Magyarországról” - Szombathelyi Képtár, Szombathely 1991; EKE - az Egyesült Képek Egyesület kiállítása, Somogy Megyei Mûvelõdési Központ, Kaposvár 1991; "Eastern Academy of Photography - Workshop and exhibition" - WUK, Bécs 1991; Akt/ok: Testábrázolás a 80-as, 90-es évek fotomûvészetében - Liget Galéria Budapest 1996; Sebet, kegyet*** - Óbudai Társaskör, Budapest 1997; Szubjektív / Fotó a Látványtárban 1. - Elsõ Magyar Látványtár, Diszel 1999; Artsiders / K-vonal - Óbudai Társaskör és Pincegaléria, Budapest 2000

Irodalom: András Edit - Sturcz János: A test szétesése, Café Bábel, 1996/2; Antal István: Japán csók - Élet és Irodalom, 1996 január 26; Antal István: Sebet, kegyet - ***Erotika és szexualitás a magyar képzõmûvészetben (szerkesztette: Andrási Gábor), Liga Budapest 1999; Antal István: A K-vonal Óbudán - Új Mûvészet, 2001 január; Bihari László: Riport a szeretetrõl - Népszabadság 2000 december 23; Marek Grygiel:Fotoanarchiv - Fotoanarchiv / Nowa fotografia z Austrii i Wegier”, Centrum Sztuki Wspólczesnej, Warsaw 1990; John P. Jacob: The enigma of Meaning/Transforming reality in Hungarian photography - The metamorphic medium/New photography from Hungary, Allen Memorial Art Museum, Oberlin College, Oberlin 1989;John P. Jacob: Recalling Hajas - Nightmare Works: Tibor Hajas, Anderson Gallery, School of the Arts Virginia Commonwealth University 1990; Marton László Távolodó: Csókolom 202-1831 - Magyar Narancs, 1994 augusztus; Marton László Távolodó: Csak a csillagok/Csókolom 2000 - Magyar Narancs 2001 január 11; Három nemzedék: Miltényi Tibor és Várnagy Tibor beszélgetése - Miltényi Tibor: Progresszív fotó, Szellemkép könyvek 1, Budapest 1994; Peternák Miklós: Fotoanarchív II. - Fotoanarchív II, Szombathelyi Képtár 1991; Simon Mihály: Összehasonlító magyar fotótörténet, 8.fejezet / Forradalomtól forradalomig - Magyar Fotográfiai Múzeum, Kecskemét 2000; Bela Ugrin: Independent Visions - Three Hungarian Photographer, SPOT, 1990/10; Várnagy Tibor: AKT/OK - Balkon, 1996/6; Végsõ Zoltán: Télire való - Élet és Irodalom, 2001 február 9.

katalógusok, publikációk: Ujj Zsuzsanna: Elsõ Füzet - Liget Galéria Budapest 1987; Ujj Zsuzsanna: Tom Waits-Hit Song - The metamorphic medium/New photography from Hungary, Allen Memorial Art Museum, Oberlin College, Oberlin 1989; Ujj Zsuzsanna: Ligeti-sláger - Liget Galéria 1983-1990, Liget Galéria Budapest 1990; Ujj Zsuzsanna: A rózsaszín füzetbõl - Nappali ház 1992/4 (újraközli a Liget Galéria 1990-95, Liget Galéria Budapest 1996); Csókolom 202-1831 - mc, Stadicam Bt, 1994; Csókolom a Liget Galériában - csklm001 mcd, DurstKépárnyék-Stadicam Bt, 1995; Csókolom 2000 - csklm002 mcd, DurstKépárnyék 2000;

www.nexus.hu/nemenyi/csokolom

filmek, videok:
Ujj Zsuzsanna: Hogyan szabaduljunk meg egy csapásra öngyilkos gondolatainktól? - 1989, 17 perc; Ujj Zsuzsanna: Zsuzsi szelet / csokoládé bevonat nélkül - 1998, 11 perc; Cs.Nagy Sándor: Képzelt kínai - BBS 1998, 27 perc; Kleine Ludwig - Drog Free Alapítvány / BBS 2001, 34 perc
 
 

(Kortárs Mûvészeti Lexikon, Enciklopédia Kiadó 2001)
..
http://www.kancso.hu
 
 

A zenekar, melynek neve CSÓKÓLOM

Az elsõ két koncert - mikor Spenót és Zalka Imi elõször gitározott Ujj Zsuzsi dalaihoz -, az 1987-ben volt, a Liget Galériában, s a harmadik is, 1988-ban. Vetõ Kína, Zsiráf, Fákó Hús Árpád, Szini és Gasner Ufó voltak azok, akik 1987-88-ban e változó - neve sincs - felállásokban még alkalmilag szintén játszottak.
Az állandó banda, és a banda neve - CSOKI, vagy CSÓKOLOM - a kilencvenes évek elején, 92-93-ban született. A neve alighanem egy külföldi barátunk 6 szavas magyar szókincsébõl eredeztethetõ, még 87-bõl. A hat szó, amit néhány nap alatt Milán Knízák itt tõlünk megtanult, az a következõ 6 volt: sör (néha ször), bor, pálinká, fekete pina, és csókolom. Traktálhatnám az olvasót olyasmivel is, hogy Milán alapította az elsõ punk bandát s, hogy a punk nem angolszász területrõl indult, hanem a 60-as évek második felében Prágából, de most inkább hagyjuk ezt (ld. a vele készített beszélgetést a CaféLiget Beszélgetések rovatában). A keresztapaság oka sem ilyesmi, hanem csak annyi, hogy mi még Milán pesti kiállítása után is évekig használtuk egymásközt az õ szókincsét, amibõl legvégül már csak a csókolomozás maradt meg.
Mikor már az se volt, akkor jött a zenekar, s lett a neve Csókolom. Méghozzá a klasszikus felállásban, mint egy klubzenekar - persze klub nélkül. Kizárólag saját számokat játszottak, egyedül a 88-as Ligeti sláger volt egy kicsit Tomwaitsszes. Az FMK-ban még Zalka Imi játszott dobgitáron, különben végig Spenottal felváltva basszusoztak, aki ugyancsak gitározott is. Ebbõl valami be is került A rám csaj még nem volt ilyen hatással címû filmbe, és ugyanekkor - vagy nem sokkal elõtte - készült el az elsõ Csókolom MC. Késõbb az Epreskertben már Reich Péter szólógitározott, és Spenót nyomta a bassust, és akkoriban került be a repertoárba a két Koncz Zsuzsa szám és a Flesh Bosznia-hercegovinája, valamint az újabb saját dalok is. Onnantól kezdve a Csókolom a 90-es évek legjobb zenekara, aminek aztán még kifejezettem jót tett, hogy a Szigeten és a Sellõk és Sirályokban Spenót öccse basszusozott. Különben nincs változás: továbbra is Zsolti dobol (Neményi Zsolt - 2004-tõl Ágoston Gábor), a  gitárnál Spenót (Tóth Zoli), a mikrofonnál pedig Ujj Zsuzsi.
 

.