Történelem | Jog | Életmód | Földrajz | Kultúra | Egészség | Gazdaság | Politika | Mesterségek | Tudományok |
|
|
|
|
|
Hosszú
ideig csaknem teljesen általános és egyértelmű volt a természettudományok
hasznosságának társadalmi megítélése. A természettudományok
mintegy másfél évszázada kezdődött fellendülésének nyomban
jelentkeztek a mindennapi életre gyakorolt hatásai. A technikai fejlődés
csak ritkán váltott ki elítélő, vagy félelmet kifejező érzelmeket.
Érdemes emlékeznünk a 19. század eleji géprombolók, a ludditák
mozgalmára, akik a technikai fejlődés miatt a munkalehetőségek lényeges
csökkenésétől tartottak. Noha a természettudományok és ezzel együtt
a gyakorlatban is felhasználható eredmények kifejlesztése az utóbbi
évtizedekben rendkívüli mértékben felgyorsult, és e fejlődés eredményei
a modern, sőt a fejlődő társadalmakban is a mindennapi élet meghatározó
elemeivé váltak, egyre inkább találkozunk tudományellenes vélekedésekkel,
sőt mozgalmakkal. A tudományellenes nézetek immár politikai erővé váltak.
A tudományellenes támadások, melyek sajnos csaknem általános, de
mindenképpen széleskörű társadalmi jelenséggé váltak, az alapvető
természettudományok mindegyikére, a biológiára, a kémiára és a
fizikára is kiterjednek, de különösen élesen fogalmazódnak meg a kémiát
illetően. Az utóbbi években a kémiai anyag megjelölés szitokszóvá
vált, ami persze csak használóik tájékozatlanságát mutatja. Már két
évtizeddel ezelőtt javasolták (MacKinnon, 1981) a kemofóbia megnevezést
azokra a szinte patológiás jellegű vélekedésekre, melyek a kémia
eredményeinek gyakorlati alkalmazásaival kapcsolatosak. A teljességre
való törekvés nélkül sorolunk fel jellegzetes kemofóbiás megállapításokat:
-
A kémia a felelős a rák és más betegségek elterjedéséért. A kémiai
anyagok többségükben betegségeket okoznak, a legveszélyesebbek a
karcinogén, a rákkeltő anyagok. -
A kémia a felelős a kábítószerek elterjedéséért. Egy, az USA-ban
1983-ban a drog és az alkoholellenes mozgalom által kiadott könyv címe
The Chemical People Book (Kaiser, 1983). -
A műtrágyázás és a növényvédő szerek alkalmazása következtében
a táplálékkal sok veszélyes, betegségeket okozó anyag kerül a
szervezetbe. -
A kémiai anyagok légkörbe jutása az ózonréteg elvékonyodásához,
és ennek folytán különböző károsodások, mint például a bőrrák,
elterjedéséhez vezet. Úgy véljük, hogy a tudományellenes nézeteknek, a tudománytól való félelmeknek általában, a kémiát illetően pedig különösen, a tájékozatlanság, a felületes általánosítás az alapja. A következőkben ennek az állításnak megalapozott voltát kívánjuk bizonyítani, és javaslatot tenni e szerencsétlen helyzet megváltoztatására. Ez utóbbira természetesen annak tudatában, hogy ez csak hosszabb idő után következhet be. A
kémia központi tudomány
A
természettudományokban általában hierarchikus kapcsolatokat szokás
elképzelni, melyek természetesen nem a tudományterületek fontosságára,
hanem egzaktságuk szintjére vonatkoznak: fizika, kémia, biológia. (Ez
a megállapítás sem teljesen igaz, hiszen a kémiának, sőt a biológiának
is vannak olyan ágazatai, melyek egzaktságukban vetekednek a fizikáéval,
sőt, felül is múlják a fizika egyes ágainak egzaktságát.). A kémia
azonban nem csupán közbülső, hanem központi helyet foglal el a természettudományok
között (Kaufmann, Szmant, 1984, Pimentel, Coonrod, 1987, Breslow, 1987).
Minden anyag, amellyel a kémia, biológia és a fizika foglalkozik
atomokból és molekulákból álló kémiai anyag. (E megállapítás alól
csak a nagyenergiájú gyorsítókban vizsgált különleges részecskék
jelentenek kivételt.) Sajnos az utóbbi években a kémiai anyag megjelölés
szitokszóvá vált, ami persze csak használóik tájékozatlanságát
mutatja. A kémia az atomok és molekulák egymással való kapcsolódásának,
reakcióinak mennyiségi törvényeit, a reakciók időbeli lefolyásának
mechanizmusát és matematikai egyenletekkel való leírását, a reakciók
során előálló egyensúlyi állapotok törvényszerűségeit vizsgálja.
Fontos feladata az ismert vegyületek szerkezetének meghatározása és
új vegyületek előállítása. Az új, laboratóriumban előállított
vegyületek száma az idővel exponenciálisan növekszik. Néhány évtizeddel
ezelőtt még az egymilliót sem érte el az ismert vegyületek száma, ma
több mint tízmillió vegyületet ismerünk, és az ún. kombinatorikus
szintézis segítségével ezerszámra és gyorsan állíthatók elő új
vegyületek. A fizika és a kémia is kémiai anyagokkal, illetve több kémiai
anyag bonyolult rendszerével foglalkozik. Az atomok és molekulák
szerkezetének tanulmányozásával kapcsolatban nincs is értelme a
fizika és a kémia megkülönböztetésének. Az élő anyag is kémiai
anyag, illetve különböző molekulák bonyolult rendszere, melynek
szerveződésében meghatározó szerepet játszanak a jellegzetes kémiai
visszacsatolások. A természettudományok fejlődésének két alapvető jellemzője a differenciálódás és az integrálódás. Kezdetben volt az egységes természettudomány, azonban ez még inkább csak természetfilozófiának tekinthető: ebből sarjadt ki a fizika, a kémia és a biológia. A differenciálódás az ismeretek növekedésével a kémia területén először a fizikai, a szervetlen és a szerves kémia kialakulására vezetett, melyek ma is élő tantárgyak a kémia oktatásában. A további differenciálódást jelzik például a következő megnevezések: biokémia, biofizikai kémia, bioszervetlen kémia, orvosi kémia, gyógyszerkémia, kémiai kinetika, kémiai termodinamika, koordinációs kémia, szupramolekuláris kémia. Ezek egyike-másika már jelzi az integrálódási folyamatot is. Más jellegű, de ugyancsak a kémia meghatározó szerepét mutató új tudományágak a molekuláris biológia, az anyagtudomány és a környezettudomány. A genetikai anyag kémiai szerkezetének meghatározása vezetett a molekuláris biológia kialakulására, melyben ötvöződik a biológia, a kémia és a fizika. Az anyagtudományban a kémia nyilvánvalóan kulcsszerepet játszik, hiszen a kémiai megfontolások segítségével lehet meghatározott tulajdonságú új vegyületeket illetve társított anyagokat, ún. kompozitokat előállítani. A környezettudomány pedig azzal foglalkozik, hogy melyek azok a vegyületek, amelyek káros hatással vannak a természeti környezet életére, hogyan lehet ezeket az anyagokat eltávolítani, illetve környezetbarát anyagokkal helyettesíteni. A kémia haszna és kára Már
a kémia tudományának bő két évszázad előtti kialakulása előtt is
rengeteg gyakorlati fontosságú felfedezés született, melyek mélyrehatóan
befolyásolták az emberek életét. Előállítottak különböző fémeket
és ötvözeteiket, az üveget, a porcelánt, a puskaport, stb. Megtalálták
az élelmiszerek tartósításának néhány módját. Az élelmiszerek
elkészítésében ősidők óta alkalmazott módszerek kémiai alapjainak
feltárása azonban csak a kémia tudományának kialakulásával kezdődhetett
meg. Ősidők óta ismeretesek a különböző festési eljárások, a
szappan előállításának módszere, és sok más eljárásmód is.
Ezekben a felfedezésekben természetesen nem jutott szerep a tudományos
megfontolásoknak, jobbára véletlenszerű megfigyeléseken alapultak. A
technológia és a természettudományok összefonódása a modern természettudomány
kialakulásával vette kezdetét. Érdekes, hogy évezredekkel ezelőtt
egyes távol-keleti társadalmakban a technológiai ismeretek lényegesen
meghaladták az akkori európai szintet. (Például a kínaiak ismerték a
porcelánt, a puskaport, a könyvnyomtatást stb.) Azonban ott nem alakult
ki a természettudomány, ezért a technológiai fejlődés is megrekedt.
Az elmúlt kétszáz évben viszont a technológiai haladás elképzelhetetlen
a tudományos ismeretek fejlődése nélkül. Közvetlenül vagy közvetve
minden tudományos felismerésnek gyakorlati következményei is vannak. A
következőkben a kémiai kutatásoknak csak néhány, a legfontosabbnak vélt
gyakorlati eredményét soroljuk fel. A kémia tudományának központi
jellegéből következően ezek az eredmények a mindennapi élet minden
vonatkozásában meghatározó jelentőségűek. Természetesen rámutatunk
azokra a veszélyekre is, melyek jelentkeznek vagy jelentkezhetnek ezeknek
az eredményeknek a nem eléggé körültekintő alkalmazáskor, továbbá
a valós veszélyek elhárításának lehetőségeire is. A
kémia és az élelmezés. Az élelmiszerek termelésének és feldolgozásának
minden fázisában kémiai folyamatok játszódnak le, melyek megértése
lehetőséget nyújt befolyásolásukra és optimalizálásukra. A növénytermeléshez
elengedhetetlenül szükségesek a műtrágyák és a kártevők elleni
szerek. A növények nitrogénszükségletét különböző nitrogénvegyületekkel
lehet kielégíteni. A természetes nitrátkészletek nem elegendőek, ezért
volt rendkívüli jelentőségű Haber felfedezése az ammónia szintézisére,
melyért megkapta az 1918. évi kémiai Nobel- díjat. Az ammóniából
ugyanis a műtrágyázásra használható ammónium-nitrátot illetve
karbamidot lehet előállítani. Rendkívüli
a jelentősége a különböző növényvédőszerek alkalmazásának.
Ezek nem ártalmatlan szerek, de helyes mértékű használatuk nem jár
veszéllyel. Természetesen
az élelmiszerek elkészítésében, konzerválásában is tömegével
használunk különböző kemikáliákat. A
kémia és a ruházkodás. Az állati és a növényi eredetű textíliák
felhasználása ma csak töredékét teszik a különböző műszálakénak,
melyek számos tulajdonságukban sokkal jobbak, mint a természetes eredetűek.
A Carothers felfedezte nylon valóságos forradalmat jelentett a
textiliparban. A műszőrmék még az egyébként tudományellenes állatbarátok
elismerését is kivívták. A színezékek korábban kizárólag természetes
eredetűek voltak. Perkin még húsz éves sem volt, amikor szinte véletlenül
felfedezte az első anilinfestéket. Ez a felfedezés vetette meg a
szintetikus szerves vegyipar alapjait. A
kémia és az orvoslás. Ma a kémia döntő szerepet játszik mind az
orvosi diagnózisban, mind pedig a gyógyításban. Ehrlich 1907-es
felfedezése korszakalkotónak bizonyult - ez volt a szifilisz gyógyítására
a 606. próbálkozásra megtalált szerves arzénvegyület: a szalvarzán.
Ehrlichhez hasonlóan Domagk is a baktériumokat szelektíven festő
anyagokban kereste a sztreptokokkusz okozta betegség gyógyszerét. A
szulfonamidok bakteriosztatikus hatásának felismerése korszakalkotó
jelentőségű volt. (Ehrlich 1907-ben, Domagk 1939-ben kapta meg az
orvosi és élettani Nobel-díjat.) A penicillin és a többi antibiotikum
bevezetése új korszakot jelentett a fertőző betegségek elleni küzdelemben.
(A penicillin és széleskörű gyógyhatásának felfedezéséért és
Fleming, Chain és Florey 1945-ben kapták az orvosi és élettani Nobel-
díjat.) Tanulságos
a DDT felfedezése és alkalmazása a malária leküzdésére. A betegséget
terjesztő szúnyogok kiirtása sok millió ember életét mentette meg.
Joggal részesült a felfedező, Paul Müller az 1948. évi kémiai
Nobel-díjban. Hosszú évek múltán derült ki, hogy a DDT nem bomlik le
a természetben, és egyes állatfajtákra igen veszélyes. Ezért használatát
1972-ben betiltották. A kutatások hasonló hatású, de a zavaró mellékhatásoktól
mentes szerek kidolgozására vezettek. Felsorolni
sem lehet a legkülönbözőbb betegségek hatásos gyógyítására
bevezetett gyógyszereket. Ma egyetlen új gyógyszer felfedezéséhez és
bevezetéséhez több ezer új vegyület előállítására, laboratóriumi
és klinikai vizsgálatára van szükség, melynek összköltsége többszázmillió
dollár. A gyógyszerjelölt új vegyületek előzetes vizsgálatát akkor
szigorították meg rendkívüli mértékben, amikor az 1956-ban altató-
és nyugtatószerként bevezetett Conterganról kiderült, hogy hatására
terhes anyák torzszülötteket hoztak a világra. A szert 1961-ben
betiltották. Azóta megállapították, hogy a drámai mellékhatásért
a vegyületnek csak az egyik optikai izomerje a felelős, és maga a vegyület
alkalmas lehet több szörnyű betegség, mint például a lepra, leküzdésére.
Mi
sem mutatja jobban a fejlődést a gyógyításban, mint az, hogy a
fejlett országokban az átlagos életkor az elmúlt száz év alatt
harminc évvel növekedett. A
kémia és az energiatermelés. Az energiát a vízierőművek és a szélerőművek
mellett, vagy kémiai folyamatok, vagy magreakciók szolgáltatják. A szén
és a szénhidrogének (földgáz, benzin, stb.) égése több káros hatással
jár: a szén-dioxid okozza az ún. üvegházhatást, a belsőégésű
motorok kipufogógázaiban több káros anyag is található. Ez utóbbiak
mennyiségét illetve koncentrációját jelentősen lehetett csökkenteni
különböző katalizátorok alkalmazásával. (Még néhány évvel ezelőtt
is megengedett volt a benzin hatásfokának javítására tetraetil-ólmot
használni adalékanyagként, de ezt a környezetbe kerülő ólomvegyületek
mérgező hatása miatt betiltották. Sikerült viszont környezeti mellékhatásoktól
mentes kopogásgátló szereket kifejleszteni.) A szén- és szénhidrogén-készletek
természetesen végesek, és nagy tékozlás a fontos vegyipari
nyersanyagként szolgáló kőolaj és a földgáz elégetése. Az
atomreaktorok alkalmazásával kapcsolatban sok az indokolt és az
indokolatlan félelem. A jelenleg is fejlesztés alatt álló kémiai eljárások
nagy segítséget jelenthetnek az atomreaktorok kiégett fűtőelemeinek
feldolgozásával -, a tulajdonképpeni problémát okozó izotópoknak a
sokkal nagyobb mennyiségben jelen lévő, de nem zavaró egyéb anyagoktól
való elválasztásával. Így a kiégett fűtőelemek veszélytelen tárolását
sokkal egyszerűbben lehetne megoldani. Már
eddig is jelentős eredményeket értek el a különböző tüzelőanyag
cellák alkalmazásával a gépjárművekben. Valószínű, hogy az áttörés
ezen a területen a még hatékonyabb katalizátorok alkalmazásával rövidesen
bekövetkezik. A napelemek hatásfokának növelése, ami természetesen
megfelelőbb fényérzékeny félvezető anyagok felfedezését követeli
meg, minőségileg változtathatja meg azok alkalmazási lehetőségeit. A
kémia és az elektronikus ipar. A számítógépek, a mobiltelefonok és
a televíziókészülékek manapság a fejlett országok szinte minden háztartásában
megtalálhatók. Mindezek működésében a tranzisztorok játszák a döntő
szerepet. Ezek kialakításában a kémiai eljárások a meghatározóak,
ugyanis ezek segítségével vált lehetségessé a rendkívüli mértékű
miniatürizálás. Ezen a területen olyan gyors a fejlődés, hogy a kémiai
és fizikai kutatások eredményeit nem lehet megjósolni. Az azonban kétségtelen,
hogy a nanokémia meghatározó szerepet játszik ezen a területen. Az új
félvezető és szupravezető anyagok felfedezése tovább növelheti a műszerek
adatfeldolgozó sebességét, és csökkentheti azok energia igényét. A
kémia és a környezetvédelem, A kémiával szemben a leggyakrabban
hangoztatott vád, hogy a veszélyes kémiai anyagok károsítják, a kevésbé
mérsékelt megfogalmazás szerint tönkreteszik a környezetet. Potenciálisan
minden emberi tevékenység, a mezőgazdasági és az ipari termelés,
valamint a termelt javak felhasználása is a természet szennyezésével
jár. Az emberiség lélekszámának növekedése, mely részben az
orvostudomány, és ezen belül természetesen a kémia diadala, részben
pedig civilizációs elmaradottság és ideológiai megfontolások következménye,
szükségképpen megköveteli a mezőgazdasági és az ipari termelés növelését.
A műtrágyázás és a növényvédőszerek alkalmazása nélkül a
gazdaságilag fejlett államok lakóit is éhínség fenyegetné. Minél
fejlettebb egy társadalom, annál nagyobb az egy lakosra jutó
energiafogyasztás. Részben a valós fejlődés, részben a mértéktelen
pazarlás miatt az Egyesült Államokban az egy főre jutó
energiafogyasztás mintegy ötszöröse a Magyarországinak, a miénk
pedig kb. tízszerese az indiaiénak, az pedig sokszorosa az elmaradott
afrikai országok lakóiénak. A legjobb környezetvédelem a környezeti szennyezések megelőzése. A kémiának ebben elsődleges szerep jut. Egyrészt olyan eljárások kidolgozásával, melyek hulladékai nem veszélyes anyagok, másrészt pedig a hulladékok illetve az elhasznált anyagok feldolgozása útján. Ezzel kapcsolatban rendkívül élénk kutatások folynak; ma már elterjedt a zöld kémia elnevezés. A legnagyobb mennyiségű hulladék az elhasznált műanyagok felhalmozódásából keletkezik. Ezek feldolgozása részben regenerálásuk, részben a különböző hőkezelési eljárások révén már lényegében megoldottnak tekinthető, de a további fejlesztés feltétlenül szükséges (Szépvölgyi, 2001). Természetesen arra lenne szükség, hogy eleve szelektíven gyűjtsék a különböző hulladékokat. A kémia tanítása A
társadalom vélekedését a kémiáról az határozza meg, hogy tagjai
milyen ismeretekre tesznek szert az alap- és a középfokú oktatás során,
illetve, hogy milyen információkkal találkoznak a napi- és
hetilapokban, a rádióban és a televízióban. Sok tankönyv átlapozása
azt mutatja, hogy gyakran nem érvényesül az az alapvető pedagógiai
elv, hogy csak az oktatható, ami az adott életkori szinten és a korábbi
ismeretek birtokában felfogható. Elsősorban a makroszkopikusan észlelhető
és tapasztalható tulajdonságokkal kell foglalkozni, és - amennyire
lehetséges - megmutatni azok atomi és molekuláris szintű értelmezését.
Nem
kicsiny pedagógiai feladat annak bemutatása, hogy egyrészt az utolsó néhány
évtizedben rendkívüli volt a fejlődés a természettudományokban általában,
és így a kémiában is, ugyanakkor az új ismeretek nem szükségképpen
érvénytelenítik a korábbiakat. Például a több mint száz éve
felfedezett termodinamikai törvények ma is érvényesek és nélkülözhetetlenek
tapasztalataink megértése és azok további elmélyítése szempontjából.
A természettudományi ismereteink időbeli gazdagodásának és elmélyülésének
bemutatásán keresztül nem csupán azt kell bizonyítani, hogy milyen
sok nyitott kérdés van, melyekre természetesen csak a további kutatások
adhatnak választ, hanem azt is, hogy vannak olyan törvényszerűségek
melyeket a további kutatások aligha kérdőjelezhetnek meg. Az újabb
kutatások gyakran nem a korábbi törvények megdöntésére, hanem finomítására,
korlátaik felismerésére vezetnek. A legjobb példa a newtoni törvények
korlátainak einsteini felismerése. A kémiában meghatározó jelentőségű
volt az állandó és sokszoros súlyviszonyok törvényének felfedezése,
a további kutatások pedig feltárták e törvények korlátait, de nem kérdőjelezték
meg alapvető érvényességüket. Szerencsére
a legújabb felfedezések között is akadhatnak olyanok, melyeket jellegüknél
fogva már a középiskolai oktatásban megemlíthetünk, sőt esetleg meg
is kell említenünk. Erre talán a legjobb példa a fullerének alig több
mint tíz évvel ezelőtti felfedezése. Ezeknek az anyagoknak a szerkezetét
is be lehet mutatni, hiszen legfontosabb képviselőjük, a hatvan szénatomból
álló buckminsterfullerén szerkezete pontosan megfelel a 20 hatszögből
és 12 ötszögből álló futball-labda szerkezetének. Ma már a középiskolában
sem szabad azt mondani, hogy a szénnek két kristályos módosulata van,
a grafit és a gyémánt, valamint az amorf szén, hanem meg kell említeni,
esetleg be is lehet mutatni a fulleréneket is. Természetesen
meg kell mutatni a vegyületek sokféleségét, kihangsúlyozva azokat,
melyekkel a mindennapi életben is találkozunk. Nem szégyen a főzés kémiájáról
beszélni. Rá kell mutatni a természetes és mesterséges anyagok közötti
hasonlóságokra és különbözőségekre, ezzel is meg lehet nehezíteni
a természetes anyag mítoszának kialakulását. A természetes nem szükségképpen
jó és hasznos, a mesterséges pedig nem eredendően káros. A légyölő
galócából nem célszerű paprikást főzni, a nagyhatású gyógyszerek
túlnyomó többsége mesterségesen előállított vegyület, a televíziós
készülék pedig mesterséges anyagok tucatjaiból áll. Sok természetes
anyagot is alkalmaznak gyógyszerként, például a vitaminokat és a
hormonokat. Nagyon fontos azt a tévhiedelmet eloszlatni, hogy a természetben
előforduló gyógyhatású anyagok, például a különböző vitaminok,
hatásosabbak, mint azok a hasonló kémiai összetételű és szerkezetű
anyagok, melyeket mesterségesen állítanak elő. Sok alkalom kínálkozik
annak bemutatására, hogy az adott, gyakorlati alkalmazásokkal is járó
felfedezés társadalmilag csak akkor káros, ha nem a társadalom érdekében
használják. Az
egyik legfontosabb kémiai állandó az Avogadro-szám. Ennek ismeretében
lehet és kell a hatás és a hatásos anyagmennyiség problémájáról
beszélni. Gyakran olvashatni az újságokban, hogy milyen veszélyes
"kémiai" anyagok kerülnek a természetbe vagy éppenséggel élelmiszereinkbe.
Meg kell mutatni, hogy a veszélyes minősítésnek nincs értelme a veszélyes
mennyiség megjelölése nélkül. Érzékeltetni kell a 6.023 x 1023
nagyságát. Például el lehet mondani, hogy az ivóvízzel naponta milliárdszámra
isszuk az aranyatomokat, és a legtermészetesebb "biotáplálkozás"
esetén is sokszorta nagyobb számban kerülnek szervezetünkbe rákkeltő
anyagok molekulái. A
középiskolai oktatásban is nagyon fontos a kísérletek szerepe. Persze
minden kísérlet veszélyes, de azt is be kell mutatni, hogyan kerülhetők
el a veszélyek. A kísérletek élményt jelentenek, a szükséges mértékű
óvatosságra nevelnek, és megbarátkoztatnak a kémiával. Than
Károly egyik dolgozatában (Than, 1893) részletesen írt a középiskolai
kémiaoktatás fontosságáról. Szomorú, hogy szavai ma még inkább érvényesek,
mint valaha: "Bizonyára ennek a végzetes előítéletnek (t.i hogy
a chemia nem igen alkalmas pedagógiai szempontból az értelem fejlesztésére)
köszönjük azt, hogy Magyarországon a chemiát a középiskolai oktatás
teréről a humanisták, a magyar kormánynak iskolai reformja közben, úgyszólván
teljesen kiszorították. Helyes belátással pedig csak azt kellett volna
cselekedni, hogy a chemiának rossz tanítása helyett jó tanítását létesítsék."
Sajnos
a kiváló hazai ismeretterjesztő folyóiratokat, mint a Természet Világát
és az Élet és Tudományt nem olvassák elegen, a napilapokból és az
elektronikus sajtóból pedig jobbára nem kielégítő vagy éppenséggel
téves tájékoztatásban részesülnek az olvasók, a nézők és a
hallgatók. Szükség lenne ismét színvonalas és egyidejűleg szórakoztató
természettudományi ismeretterjesztő műsorokra, valamint arra, hogy a
napilapoknak legyen rendszeres, érdekes és hiteles információkat kínáló
tudományos rovata. IRODALOM
Breslow,
R. (1997). Chemistry Today and Tomorrow, American Chemical Society,
Washington, D. C. Kaiser,
L. (szerk.) (1983). The Chemical People Book, QED Enterprises, Pittsburgh Kauffmann
G. B., Szmant, H. H. (szerk.) (1984). The Central Science, Texas Univ.
Press, Fort Worth MacKinnon,
D. (1981). Chem. Eng. News 59, (29) 5 Pimentel,
G. C., Coonrod, J. A. (1987). Opportunities in Chemistry, National Academy
Press, Washington, D.C. Szépvölgyi
J. (2001). Környezeti kémia - feladatok és lehetőségek, MTA Közgyülési
előadások (megjelenés alatt) Than
Károly (1893). Budapesti Szemle 84, 161 Beck Mihály [Magyar Tudomány 2002.12.] |
|
|
Beszélgetések az Új Kertben :: Poesis :: Emberhit :: Változó Világ Mozgalom
Nyitó oldal :: Olvasószolgálat :: Pályázatok :: Impresszum
Az oldal tartalma a Változó Világ Internetportál Tartalomkezelési szabályzatának felel meg, és eszerint használható fel (GFDL-közeli feltételek). 1988-2010 |