Történelem | Jog | Életmód | Földrajz | Kultúra | Egészség | Gazdaság | Politika | Mesterségek | Tudományok |
|
|
|
|
|
Ebben az elbeszélésben
csak az egy bizonyos, hogy Dávid, miután kalandos életet élt Benjámin
nemzetségének szolgálatában, a filiszteusok hűbérese lett és tőlük
Cziklag városát kapta. A filiszteusok valóban nem mondtak le egykönnyen
az uralomról; minden áron vissza akarták azt szerezni. Júda és a déli
törzsek engedelmességében bízván, megtámadták az ország szívében
lakó nemzetségeket. Saul, aki a Gilboa-hegy lábánál várta be a
filiszteusokat, vereségeket szenvedett. Fiával, Jonatánnal együtt
elesett; a győzők levágott fejét és törzsét kiszegezték Béth-Seán
falára. A hagyomány úgy tartja, a Sámueltől megátkozott Saul komor
balsejtelmekkel indult a háborúba. A végzetes nap előtt titkon tanácsot
kért egy boszorkánytól és fölidéztette vele Sámuel lelkét. A próféta
megjelent, palástjába takart arccal és újra megátkozta Sault. Dávid
zokogott, mikor meghallotta a szerencsétlenséghírét. A filiszteusok
sikere teljes volt: a Jordántól nyugatnak az egész Izrael elismerte
hatalmukat. A hadsereg maradványa Abner vezérlete alatt Gileád földjére
menekült, és felajánlotta a királyságot Isbaálnak, Saul fiának.
Saul fiának királlyá választása felingerelte a többi törzs irigységét;
Júda és a szomszéd törzsek Dávidot tették meg királynak. A két trónkövetelő
között az ellenségeskedés a gibeoni döntetlen csatával kezdődött
és állítólag hét évig tartott, hol az egyik, hol a másik fél győzelmével.
Ezek a harcok Dávid vereségével végződtek volna, ha Abner el nem pártol
urától egy súlyos sérelem miatt. Isbaált aztán nemsokára
meggyilkolta két embere, Dávid maga maradt. A Saul-dinasztiát támogató
nemzetségek összegyűltek Sikhemben, ahol királynak kiáltották ki. Ezzel a törzsek
most már egy testet alkottak. A Júda közepén fekvő Hebrón a törzsnek
természet szerint fővárosa volt, de nem az olyan királyságé, mely
kiterjed egész Izraelre. Dávid tehát északibb várost keresett, végül
Jebúz kánaáni erősséget választotta, mely addig akadálya volt
annak, hogy a déli vidéken lakó zsidóság közvetlenül érintkezhessék
József fiaival. Joáb merész támadással i. e. 1003-ban bevette a várost,
melynek ettől kezdve Jeruzsálem lett a neve. Később, mikor az első
diadalok révén, egy kis nyugalomhoz jutott Dávid király palotát építtetett
magának. Utána elment Kirjath-Jeárimba, ahol a szövetség ládája
volt és elvitte magával a Sion-hegyre. A filiszteusok hadserege
csakhamar betört Júdába, fenyegette Jeruzsálemet, ostromolta
Bethlehemet, de hiába. Dávid kétszer is megverte a filiszteusokat,
visszaszorította őket saját földjükre. A háború sokáig tartott,
minden eredmény nélkül; éveken át egymást érték az örökös portyázások,
csetepaték mind a két részről. Dávid
nem kímélte magát, ember volt a gáton. Egyszer úgy belekeveredett a
csatába, hogy Abisaj alig tudta megmenteni; társai ettől fogva
megtiltották neki, hogy részt vegyen a harcokban. Mindig hatszáz vitéz
volt mellette, zsidó és idegen kalandorok, ez volt seregének magva.
Hadvezérei, Joább és Abisaj, Eleázár, Jonathán, Benája soká népszerűek
maradtak Izraelben A filiszteusok beleunva a sok kudarcba, végre békét
kértek. A zsidóknak ez oldalról többé nem kellett semmi hirtelen támadástól
tartaniuk. A filiszteusok katonai hatalma nem sokkal élte túl ezt a
vereséget. A hosszú háború
szerencsés vége megerősítette Dávid királyságát. Birodalma a
keleti monarchiák gyors fejlődésének sebességével kezdett nőni. Elsőnek
Móáb hódolt be; a nép kétharmad része kardélre került, a többi
megadta magát. Északon a hébereknek sokkal hatalmasabb ellenséggel
kellett megmérkőzniük. Hadadézer egymásután meghódította az apró
szíriai államocskákat. Dávid természetesen nem nézhette jó szemmel,
hogy az Orontész völgyében egy nagy állam alakuljon. A hagyomány
szerint még Damaszkusz is elfoglalta, és szomszéd kis királyok meghódoltak
előtte. E hódítást követte a többi. A szíriai hadjárat végett a déli
tartományokból elvonták a csapatokat. Az edomiták éltek az
alkalommal, hogy rátámadjanak Júdára. Dávid hirtelen oda küldte a
hadak egy részét. Jóáb és Abisaj megsemmisítették Edom csapatait a
só völgyében, a Holt-tenger déli részén. Maga a király is elesett,
fia Hadad, Egyiptomba menekült egynéhány hű szolgájával. Jóáb leölette
az összes férfit, és megszállta Edóm területét. Dávid Jahvehnak
szentelte a hadi zsákmányt. Az
ügyes politika néhány év alatt hódító néppé tette a zsidókat.
Hatalmukat mindenütt tisztelték az Orontésztől a Vörös-tengerig. Dávid
birodalma valóságos keleti birodalom volt, a hűbéresek nem mondtak le
a szabadság kivívásáról, és csak vártak az alkalomra, hogy ismét
fegyveresen szállhassanak síkra. Dávid igen betegen töltötte el hosszú
uralkodásának legvégső szakát. Az udvari szokás azt kívánta, hogy
valahányszor az ország növekszik, a szolgák és asszonyok száma is növekedjék.
Dávid sem vonta ki magát e törvény alól. Rabba ostroma alatt elcsábította
Bathsebát, a hettita Uriás feleségét. A nő férjét eltette láb alól.
Mikor Náthán próféta ezért keményen megdorgálta, szánta-bánta bűnét
,de megtartotta az asszonyt. Az ennyi anyától
származott gyermekek között egymást érték a súrlódások. Amnón erőszakot
követett el saját húgán, Támáron. Absolon, Támár bátyja úgy állt
bosszút, hogy meggyilkolta a bűnöst. Alig nyert atyjától kegyelmet,
fellázadt, és magával ragadta a népet. A döntő pillanatban tétovázott
a lázadó. Dávidnak eközben módjában volt a Jordánon túlra menekülni.
A kis királyi sereg könnyen szétszórta a fegyelmezetlen sokaságot. A
menekülő Absolon Joáb kezétől esett el. Dávidnak nem kellett többé
felkelésektől tartania; de utódjának megválasztása nagy bonyodalmat
okozott. Bathseba rávette az öreg királyt, hogy kiáltassa ki királlyá
Jeruzsálemben az ő zsenge korú fiát, Salamont, és még életében
adja át neki a hatalmat. Dávid alig egynéhány hónappal élte túl
lemondását, hetvenegy éves korában, uralkodásának negyvenegyedik évében,
meghalt. A hárembeli ármány,
mely Salamont királlyá tette, vérengzéssel végződött. Leölték
mindazokat, a kikről azt gyanították, hogy az új királynak ellenségei.
Maga Joáb is áldozata lett a mészárlásnak. Helyét nem töltötték
be. Salamon nem őrizte meg, a mit atyja annyi fáradtsággal meghódított.
Hogy meghódíthassa Gezert, melynek kánaáni eredetű lakosai mindaddig
megtartották függetlenségüket, kénytelen volt az egyiptomiakhoz
folyamodni. Feleségül vette a fáraó leányát, majd apósától kért
segítséget. Az egyiptomiak könnyen elbántak a várossal, aztán átadták
a királynak, mint felesége hozományát. Salamon máshol mindenütt
kudarcot vallott. Moáb és Ammón
szerencsére nem mozdultak, Türosz, amely sikeresen szállhatott volna
szembe Salamonnal, a király szövetségét kereste. I. Hirám mindig barátságban
élt júdeai szomszédjával; a királyi palota építéséhez fát és
mesterembereket bocsátott rendelkezésére. Ugyanezt a politikát
folytatta Salamon idejében is, így a kereskedelem fejlesztésére fordíthatta
minden erejét. Salamon jól értett a közigazgatáshoz; Magiddo és
Hazor falait felépíttette; Gezert, a két Bethhóront, Támárt megerősítette.
Egy történet szerint, melyet Josephus Flavius jegyzett fel, fekete
bazalttal köveztette ki a Jeruzsálembe vivő utakat. Jeruzsálemet magát
is falakkal vette körül. Épített palotákat, egyet magának, egyet a fáraó
leányának, továbbá halastavakat és csarnokokat. Salamon adókat
vetett a kánaániak maradékaira, sőt maguknak, a zsidóknak is tizedet
kellett fizetniük a királyi udvar fenntartására. A Földközi-tenger,
a Vörös-tenger és a puszta között fekvő Izrael fekvésénél fogva
csomópontja volt az egyiptomi és kháldeai vásárosok közlekedésének
és kereskedelmének. Nemcsak a karavánokat vámolták meg, mint mindig,
hanem Salamon saját monopóliumává tett némely egyiptomi árút, így
a fonalat, a szekereket és a lovakat. Az egyiptomi fonalat, melyhez
fogható finomságú alig volt az ó-korban, szívesen vásárolták a
babiloni kelmefestők és hímzők. Fontos kereskedelmi cikkek voltak ez
időben, mikor a hadi szekereket mindenütt használták, a könnyű és mégis
erős szekerek is. Közép- és Felső-Egyiptom legtöbb városában, így
Khmunuban, Khninszuban és másutt, híres ménesek voltak, melyekből a
szíriai fejedelmek ellátták magukat paripával. Salamon eltökélte magát,
hogy ő lesz az egyetlen közvetítő az idegenek és a termelő ország között.
Ezzel azonban nem érte be; Fönícia példájára és talán ösztönzésére
saját országának természeti gazdagságán kívül a messze országok
terményeivel is kereskedett. Hirámtól kapott Föníciai munkásai és
matrózai hajóhadat szereltek fel, és Óphir felkeresésére indultak. Három
év múlva dús kincsekkel tértek haza; a hajókon volt arany, ezüst,
elefántcsont, drágakő, nemes fa és mindenféle különös állat; így
majom és páva. Az első út sikere ismétlésre serkentette a zsidókat,
kik aztán a királyság korában jó ideig rendes összeköttetést
tartottak fent déli Arábia fejedelmeivel. Salamon azonban
a politikai ügyességen kívül mással is kivívta a későbbi zsidók bámulatát.
Dávid, Jeruzsálem ura, régtől fogva akart templomot építeni a városban,
s már ki is választotta a helyet. Salamon végrehajtotta atyjának tervét,
és a Mória-hegyre templomot építtetett. Ugyanakkor hogy idegen feleségeinek
és udvaroncainak kedvezzen, megengedte a pogány istenek tiszteletét. A
hitét és szabadságát féltő nép Salamon utódától, Rehabeamtól az
újítások eltörlését kérte. Amikor a kérés nem teljesült, a tíz
északi törzs külön király választott. Salamon király halála után
országa két részre szakadt: Izrael fővárosa Szamaria lett, Júdának
maradt a régi főváros Jeruzsálem. A megosztottság
és hanyatlás idején nőtt meg az irodalom szerepe. A zsidóság törvényeinek
és történeteinek legrégibb feljegyzései Salamon királysága után
keletkeztek. Ezek az államok
közel két évszázadig maradtak fenn. Zsidó királyok kormányozták az
országokat, de a szociális igazságosság és a törvények betartatásában
nagy szerepük volt a prófétáknak. A próféták tartották fenn a
nemzettudatot, ők küzdöttek az idegen vallási hatások ellen. Az újra
elszaporodó bálványok gyengítették Jahve tiszteletét. A zsidóság
és a környező kis népek nyugodt időszakának hamarosan vége szakadt.
Pár száz éven keresztül sem a zsidó törzseknek, sem a szíriai kis
államoknak nem kellett tartaniuk a gyengülő Egyiptom, vagy a megosztott
Mezopotámia felől érkező támadásoktól. Csakhogy Salamon halála után
néhány évtizeddel a megerősödő Asszír állam képében minden
eddiginél keményebb és kegyetlenebb hódító lépett a színre. Az első
támadásokat hol furfang, hol váltságdíj segítségével még elhárították.
Az asszírok isz.e.722-ben elpusztították az északi Izraelt. A nép
maradéka szétszéledt a világban. Júdát Babilon hódította meg
isz.e.568-ban. A Jeruzsálemi templomot szétrombolták, a lakosságot a
birodalom belsejébe hurcolták. Ez volt a zsidó nép száműzetése, az
úgynevezett „babiloni fogság”. A
fogság ideje komoly alkotó munkával telt el. A babiloni birodalom
belsejébe került tudósok egységes, írott formába öntötték a zsidó
történelemmel kapcsolatos vallási tanításokat és hagyományokat. A
hazájától elszakított nép kultúrájában és vallásában vált a
tizenkét, sokszor egymással is viszálykodó törzsből véglegesen egy
nemzetté. Az ekkor még példátlan egyistenhívő vallás a nemzeti öntudat
egyik legfőbb oszlopa lett. Miután a perzsák isz.e.539-ben megdöntötték
a Babiloni Birodalmat, sok zsidó visszatért Júda földjére. A jeruzsálemi
templomot újból felépítették. Ugyanakkor jelentős közösség maradt
a perzsa birodalom belső részén is. Ez a közösség az építkezés
során felmerülő problémák megoldásához komoly anyagi és politikai
segítséget adott hazatért hitsorosaiknak. Őket még évszázadok múltán
is a „száműzöttek bírája” irányította. Újjászerveződtek a
vidéki zsidó települések is. A következő négy évszázadban a zsidóság
mind a perzsa, mind a hellén uralom alatt viszonylag nagy önrendelkezésnek
örvendett. A szelukkida
uralkodók későbbi, a zsidó vallás és szokások visszaszorítására
hozott intézkedései vezettek végül a Makkabeus (Hasmóneus) felkeléshez
isz.e.168-ban. Antiochus Epiphanes (isz.e.175-63) Palesztinában oltárokat
emelt a görög istenségeknek; a jeruzsálemi templomban Zeusz képét állíttatta
fel, lakosság nagy részét felkoncoltatta. Epiphanes a legkegyetlenebb módon
a zsidó hit elnyomásán fáradozott. A véres üldözés következtében
felébredt a nemzeti öntudat. A Makkabeusok, Júda vezetése alatt
felvették a küzdelmet a szabadságáért isz.e.164-ben elfoglalták
Jeruzsálemet. A zsidóság mondái szerint a kevés templomban talált
szentelt olaj az újra meggyújtott menórában 7 napon keresztül égett,
egészen addig, amíg új olajat nem készítettek. Ekkor vált a menóra
kegytárgyból a zsidó nép szabadságának jelképévé.(Innét ered
Hanuka ünnepe). Júda halála után
testvérei Jonathán és Jokhánán kevesebb szerencsével folytatták a küzdelmet.
Simon (isz.e.142-35) döntő ütközetben győzött , mint a szabad népnek
a rómaiak által is elismert fejedelme bölcs intézkedései által
felvirágoztatta az új zsidó államot. Fia Hyrkanus János (i. e.
135-105) országának határait messze kiterjesztette, Iduneát és Samariát
Judeához csatolta. Unokáinak, II. Hyrkanosnak és Aristobulosnak a
versengése tönkre tették Judea szabadságát. Aristobulos ugyanis
Pompejus római vezér segítségét kérte, aki isz.e.63-ban Jeruzsálemet
elfoglalta és falait leromboltatta. A rómaiak önhatalmúlag öt kerületre
osztották az országot (Jeruzsálem, Sepphori, Amathus, Jericho, Gadara).
A zsidók többször próbálták a gyűlölt római igát lerázni, de
kevés sikerrel, i. e. 56-ban Gabinius a Tábor-hegynél leverte a lázadó
zsidókat. Crassus, aki a templomot is kifosztotta, hasonló lázadást
fojtott el Tarichäa mellett. Caesar, aki különben
kegyesen bánt a zsidókkal, Hyrkanosnak adta a főpapi méltóságot és
egy idumeus királyi sarjadékra, Antipaterre bízta az ország kormányzását.
Ennek második fia Herodes i. e. 37-ben rémséges polgárháborúk után
véget vetett a Hasmoneusok uralmának. Erőskezű uralma alatt még
egyszer, utoljára a gazdasági virágzás időszaka jött el Izrael népe
számára. A növekvő zsidó kereskedelmi érdekeltségek miatt már
ebben az időben sok izraelita költözött a Római Birodalom nyugati részeire
is. Heródes halála után (isz.e.4) négy fia megosztozott az országon;
Júdea közvetlenül a császársághoz került. A római elnyomás ellen
egész sorozat zsidó felkelés tört ki. A
zsidó nép e korszakban a nehéz belső időszakon ment keresztül. Többen
fölléptek, kik Messiás neve alatt a nép vallásos reményeit fölkeltve,
prófétai jóslatokra hivatkoztak, melyek Dávid királyságának helyreállítását
jövendölték meg. Ezek közül egy Józsué nevű ember tanításai
alapján kialakuló közösség érte el a legnagyobb sikert. Igaz ugyan,
hogy Józsuét vagy görögösen Jézust a zsidó főtanács kivégeztette,
de Pálnak köszönhetően a kisközösség elindult azon az úton, amiből
kialakult a keresztény világvallás.
Gaius a legkihívóbb módon sértette meg a népet, mikor
megparancsolta, hogy szobrát a jeruzsálemi nagy templomban fölállítsák.
Csak a procuratorok halogatása s a császár halála odázták el a lázadást.
Claudius maga nem törődött volna a vallásos mozgalmakkal, ha nem
lettek volna politikai jellegűek is. A procuratorok kegyetlenkedéseit
valószínűleg nem helyeselte; de bizonyára nehéz volt a kormányzóknak
fenntartani a békét olyan nép között, mely mindenütt, a hol nagyobb
számban lakott, mindig viszálykodott egymással és a körülötte lakókkal.
Végül Néró császár idejében a kormányzók kíméletlensége nyílt
lázadást idézett elő Palesztinában. A
római kormány egyszer s mindenkorra véget vetett e szerencsétlen nép
nemzeti törekvéseinek. A zsidók mozgalma más jellegű volt, mint a
birodalom más népeié; a papság nagyobb hatalmat tartott kezében, mint
a druidák; a nép határozott nemzeti célért küzdött, s vallása
magasztos eszméket hirdetett. Pártokra szakadtak ugyan, de a függetlenség
vágya sokkal nagyobb volt, semhogy meggondolták volna, milyen óriási
hatalommal állnak szemben. Lázadásuk félelmesebb volt, mint Palesztina
kis terjedelménél és lakosainak harcban való járatlanságánál fogva
várhatni lehetett. A szorgalmas földművelők viszonylag sűrű népességnek
nyújtottak élelmet. A zsidókat rendszerint megkímélték a provinciákban
tartott katonaszedéstől, de a zsidó fejedelmek s később a császári
helytartók több csapatot tartottak az ország területén belül.
Így sok harcedzett katona csatlakozott a fölkeléshez. Növelték
a nemzeti mozgalom erejét rabló csapatok is. Egészben véve a zsidó nép
lelkesedése őszinte és hazafias volt; folyton Józsué, Dávid és a
Makkabeusok nevét hangoztatták. A
szanhedrin, a nemzeti tanács, félreállította a procuratort, Agrippa
királyt, maga vezette a felkelést. Az országot hét katonai kerületre
osztották. Galileának, a Szíriával szembeni Palesztina határvidékének
a védelme annak a Josephus Flaviusnak lett a feladata, aki megírta a
zsidó háború történetét, s művében épp olyan buzgó, mint ügyes
vezérnek mutatja be magát. Később persze, élettörténetének leírásában,
kijelentette, hogy titokban mindig a római fennhatóság híve volt, ezért
honfitársai Júdea árulójának tekintették. Bármilyen ügyesen védelmezte
is Galileát, fáradsága kárba veszett. Néró császár 68-ban
Vespasianusra bízta a felkelés leverését, aki óvatos és lassú
mozdulatokkal haladt előre. Josephus
a maga adatai szerint negyvenhét napig védte Jotapata városát, s a végső
rohamban maga Vespasianus is megsebesült. A város bevételekor Josephus
megmenekült a mészárlás elől, de fogságba esett, hízelgő követője
és valószínűleg hasznos eszköze lett a római vezérnek. Tarichaea
ostroma megtanította a zsidókat, hogy a rómaiak a legnagyobb kegyetlenséggel
fogják büntetni hűtlenségüket. A következő évben sem vonult
Vespasianus egyenesen Jeruzsálem ellen, hanem mindenfelé pusztította a
vidéket. 69. július1-én a római légiók imperátornak kiáltották
ki. Ettől fogva nem ő vezette Palesztinában a csapatokat, hanem
Titus. Az új vezér is fenntartotta a fegyelmet, diplomáciai erőfeszítésekkel
is iparkodott a lázadó provinciát engedelmességre szorítani. Titus a
70. év április havában Jeruzsálem ellen vezette hadát. A római sereg
négy légióból, húsz segédcsapatból és a hűbéres fejedelmek
seregeiből állt. A római hadsereg körülbelül 80. 000 katonájával
szemben a zsidóknak 24. 000 gyakorlott harcosuk és több gerilla
csapatuk volt. Jeruzsálemet részben természetes helyzete, részben erős
falai védték. A zsidó katonák munkáját végzetesen megnehezítette a
sok ezerre menő vallásos tömeg, mely a húsvét megünneplésére a fővárosba
gyűlt s most nem térhetett haza. Még
inkább gátolta a város védelmét a zsidók pártoskodása. A zelóták
Eleázár vezérlete alatt utcai zavargásokat idéztek elő, a papság és
nemesség legkiválóbb tagjait elfogták s a csőcseléket ellenük uszították.
A mérsékeltek Ananiás főpap vezérlete alatt önvédelemre szövetkeztek.
Ananiást és pártját kívülről hívott segítséggel elnyomták, s így
az a párt jutott uralomra, mely Rómával semmiképp sem akart alkuba
bocsátkozni. Fanatizálták az egyszerű embereket. A zelóták győzelmük
pillanatában három pártra szakadtak. Eleázár a jeruzsálemi hívek élén
a templom erős bástyái mögött foglalt állást. Giskalai János, a
kevésbé erőszakos csoport vezére, a város belső falai között tartózkodott.
A külső bástyák védelmét egy harmadik sereg élén Simon Bargiora vállalta
magára. Eleázárt azonban meggyilkolták, s a templomi várerőd is János
kezére került; csakhogy közte és Simon között bizalmatlanság kapott
lábra, mely alig enyhült a közös ellenséggel szemben. Titus
északról közeledett Jeruzsálemhez, és táborát Scopus hegy lejtőjén
ütötte föl. Először a várost környező dombokat összekötő bástyákat
támadta meg, de a zsidók lelkesen védekeztek, a támadók jelentékeny
vesztességgel vonultak vissza. A rómaiak ostromgépeikkel mégis rést
ütöttek, s behatolva, a második városfal előtt foglaltak állást. E
bástyákkal egyidejűleg az Antonia nevű fellegvárat is ostromolni
kezdték. Titus időközben Josephust tisztességes föltételekkel küldötte
követül, de a fölizgatott nép visszakergette nyilaival. A második békekísérlet
is kudarcot vallott. Erre a római vezér elhatározta, hogy a legkeményebb
eszközökhöz nyúl. Csakhamar éhínség ütött ki a városban. A katonák
megkövetelték, hogy első sorban őket lássák el élelemmel. A szegény
polgárok között a legborzalmasabb jelenetek folytak le. A népet vészjóslatok
is izgatták. A fanatikus Hanan „Jaj Jeruzsálemnek!” kiáltással járta
be az utcákat, míg egy római katapult lövege földre nem terítette. Zsidók
és rómaiak állítása szerint a templom kapui maguktól föltárultak,
és egy emberfölötti szózat: „Távozzunk innen”, hangzott onnét.
Az Antonia erőd az ostromlók kezébe került. A szomszédos templom bástyáihoz
is hozzáfértek már az ostromgépek. A zsidók tovább is kétségbeesett
elszántsággal küzdöttek. A rómaiaknak többször vissza kellett
vonulniuk. Végül azonban a helyzet tarthatatlanná vált. János és
Simon a végveszélyben egyesülve, a Sion-hegyén elterülő felsővárosba
vonultak vissza. A rómaiak a tehetetlen tömegen keresztülgázolva,
behatoltak a templomba. Titus meg akarta menteni a Szentélyek Szentéjét,
de a féktelen katonák meggyújtották a belső ajtókat, s isz.u.70
augusztus 10-én csakhamar az egész épület lángban állt. A felsőváros
falai mögött reménytelenül vesztegeltek az életben maradt csapatok;
de azért Titus békeajánlatait elutasították. Végre az ő türelme is
elfogyott, s a város elpusztítására szánta el magát. Váratlan
szeptember 8-i támadásával sok ember életét oltotta ki a Sion-hegyén,
még többet pusztított el az éhség; a többi nép fogságba, majd
rabszolgavásárra került. János és Simon földalatti folyosókon
akartak elmenekülni, de kísérletük nem sikerült. Amíg János börtönben
tengette ezután életét, Simont a diadalmenet végett Rómába hurcolták.
Az utolsó ellenállási pont Masszada hegyi erődje volt. A hegyi erődöt
1000 zsidó védte a rómaiakkal szemben. Amikor már minden összeomlott
a megadás helyett a kollektív öngyilkosságot választották. Masszada
védelme lett a zsidó hazafiság egyik szimbóluma. Barkó József (Szécsény-Benczúrfalva) [A tudás 365 napja pályázat] |
|
|
Beszélgetések az Új Kertben :: Poesis :: Emberhit :: Változó Világ Mozgalom
Nyitó oldal :: Olvasószolgálat :: Pályázatok :: Impresszum
Az oldal tartalma a Változó Világ Internetportál Tartalomkezelési szabályzatának felel meg, és eszerint használható fel (GFDL-közeli feltételek). 1988-2010 |