Történelem | Jog | Életmód | Földrajz | Kultúra | Egészség | Gazdaság | Politika | Mesterségek | Tudományok |
|
|
|
|
|
Románok
a mai Magyarország területén Letelepedés,
földrajzi elhelyezkedés, létszám
A
kérdés, hogy mióta élnek a mai Magyarország területén románok, a
szakemberek körében is mindmáig vitát gerjeszt. Ennek oka, hogy nem
tudtunk egyértelmű választ adni arra a kérdésre, a török hódoltság
előtt éltek-e románok ezen a területen vagy sem. Egyes román történészek
a római kor óta meglévő román kontinuitásról beszélnek a mai
Magyarország esetében is. A kérdést kutató hazai román szakemberek
egyetértenek azzal a hazánkban általánosan elfogadott nézettel, hogy
jelentősebb román népességről csak a törökök 17. század végi kiűzését
követő betelepítések óta beszélhetünk, de nem mulasztják el hozzátenni,
hogy a Bihar-hegységben, Belényes, sőt Nagyvárad környékén, vagy
Szabolcs-Szatmárban is találunk már a 13. században, főleg hűbéri
birtokokon románokat. Ezzel azt a nézetet sugallják, hogy a románság
jelenléte a mai Magyarországon régebbi keletű is lehet, mint ahogyan
az a köztudatban él. Természetesen egy pásztor népnél nem kizárt,
hogy kis létszámban és szétszórtan már korán letelepedett a mai
Magyarország területén is. Jelentősebb román jelenlétről azonban
csakis a 18. századtól beszélhetünk.
A végleges letelepedést idénymunkában való részvétel előzte
meg. Borovszky Samu feljegyzéseiből tudjuk, hogy ukránok és szlovákok
mellett románokat is „marasztottak”, akik „aratás idején anélkül
is le szoktak szállani hegyeikről, hogy az Alföld gazdag termését
betakarítani segítsenek”. Győrffy István is hasonló konklúzióra
jutott. 1915-ben írja, hogy a románok „kétszáz esztendő óta az Alföldre
járnak aratni, dolgozni, s ott szerzett gabonájukkal, keresetükkel pótolják,
amit saját földjük nem képes nyújtani”. Szabolcs és Szatmár megyékből
román pásztorok és cselédek szezonális munkában való alkalmazásáról
a 18. század elejéről (l. az 1715-ös és 1720-as összeírások), a
szervezett betelepítésekre pedig az 1730-as évektől vannak adatok. Adó-
és egyéb kedvezmények révén az áttelepült románok sokkal jobb
gazdasági körülmények közé kerültek, mint amilyenek között Erdélyben
vagy a Szilágyságban éltek. A század első felében (kb. 1734–1760)
között került jelentős számú románság Kállósemlyére, Nyírbátorba,
Érpatakra, Kislétára, Nyíradonyra, Nyíracsádra, Napkor és Ligetalja
számos más településére. Az 1760-as évek után népesült be zömében
görög katolikus románokkal Biri, Kiskálló, Újfehértó, Nyírlugos,
Rozsály, Méhtelek. E betelepítési hullámot a Nyírábrányba költöztetett
románok zárják 1790-ben. Azt követően – a kedvezmények megvonása
miatt – a betelepítési lehetőség erősen csökkent. A század végén,
a 19. század elején került románság Ura, Csegöld, Porcsalma községekbe.
Az 1773-as helységnévtár szerint Biri, Kiskálló és Nyíradony lakosságának
túlnyomó része román, és jelentős volt a románság lélekszáma Kállósemlyén,
Nyírbátorban, Nyírbélteken, Újfehértón, Nyírgyulajon. Anyanyelvüket
viszonylag rövid idő alatt elveszítették. Páll István írja Az
Észak-Tiszántúl románsága a 18–19. században című tanulmányában:
„Az 1880-as
népszámlálás szerint Szabolcsban csupán 1665 román lakott, ebből
egyedül a nagykállói járásban 1611. Szentgyörgyábrányban 380 fő,
a lakosság (18,5%-a) és Nyíradonyban 1158 fő (38,8%). Szatmár megyében
egyedül Csengerújfaluban élt jelentősebb, 305 román, a lakosság
49,5%-a.
Az
1890-es népszámlálás még ennél is kevesebb román nemzetiségű
lakost talált Szabolcsban: 714 főt; 1900-ra ez a kis szám is tizedére
csökkent (73 fő), még a nagykállói járásban is csupán 45 románt
írtak össze. Szatmár megyében is hasonló a helyzet, egyetlen olyan községet
sem találunk a 19. század legvégén, ahol jelentősebb (50 főnél
nagyobb) román népesség élt volna”.
Az
asszimiláció okaként Páll István azt hangsúlyozza, hogy „Az Erdélyből származó román telepesek már régóta magyar közegben
élhettek, így a betelepülés idején már kétnyelvűek voltak. Liturgiájuk
nyelve egy ideig még a román maradt, majd 1806-ban, amikor Újfehértón
egyesült a két görög katolikus (a magyar és a román) parókia, ebben
is áttértek a magyar nyelvre.
Az
évenként az Alföldre lejáró juhászok, részes aratók is
megtanulhattak magyarul, hiszen az itteni magyar lakossággal való érintkezésüket
ez megkönnyítette. Betelepedésük után lényegében elszakadtak
nyelvterületüktől, s mivel nem kaptak állandó utánpótlást, mint a
szlovákok, sokkal könnyebben asszimilálódtak.”
(L. a miskolci Herman Ottó Múzeum
Néprajzi Kiadványai, Miskolc, 1984, 281–288.p.)
A
Bihar vármegye területén új szálláshelyre lelő románság valamivel
ellenállóbbnak bizonyult az identitását veszélyeztető magyar
nyelvi-kulturális hatásokkal szemben. Ezt elsősorban annak köszönheti,
hogy nemzeti vallásához, az ortodoxiához jobban ragaszkodott, egy része
pedig később unionált a katolikusokkal (Nagyléta, ma Létavértes, Bedő,
Pocsaj).
A
18. században Nagyléta, Pocsaj, Bedő, Mezőpeterd, Zsáka, Darvas,
Vekerd, Körösszegapáti, Körösszakál, Sarkadkeresztúr és Méhkerék
rendelkezett számottevő vagy tiszta román népességgel. E megye románságának
meghatározó vonása, hogy a három unionált község kivételével, megőrizte
ősi hitét. Ennek ellenére azoknak a településeknek a románsága
maradt fenn legtovább (közülük néhány községnek napjainkig), amely
– vallásától függetlenül – a helység többségét alkotta. Az
ortodox Vekerd, Darvas, Mezőpeterd vagy Zsáka előbb veszítette el
nyelvét, mint például a görög katolikus hitre áttért Bedő. A
megmaradás döntő kritériuma mégiscsak a nyelvhasználat lehetősége.
A szegény társadalmi réteghez tartozó románságnál erre, a család
mellett, az egyházi élet biztosította a feltételeket. Az iskola,
amelynek többnyire két, legfeljebb négy osztálya volt, nem játszott döntő
szerepet az identitás megőrzésében. (Természetesen az iskola az egyház
tulajdonát képezte.)
Zsáka
és környékén a 18. század első két évtizedében telepítették be
a románság zömét, jórészt Belényes vidékéről. A délebbre fekvő
Körösszegapáti, Körösszakál vagy Méhkerék románságát valamivel
később, a század '50–60-as éveiben telepítették mai lakhelyére.
1780 körül például Körösszegapátiban 52, Körösszakálban 62, Mezőpeterden
71, Zsákán 60, Vekerden 40 román házat tartottak nyilván. Számuk később
emelkedett. Méhkerék és Vekerd tiszta román község volt. A románok
számaránya Mezőpeterden 86%, Zsákán 28%, Darvason 40%, Sarkadkeresztúron
pedig 26%.
Az
eddig feltárt adatok arról tanúskodnak, hogy a mai Magyarország területén
a legrégebbi román népcsoportot a Békés vármegyei Gyulán találjuk.
Több forrásból is tudjuk, hogy a török megszállás idején a Fehér-Körös
part menti városban már élt román közösség. Elene Csobai szerint a
település románsága a törökök kiűzésének évében (1695) alapítja
román ortodox parókiáját, Eva Cozma Frătean ezt a fontos eseményt
1651-re datálja. Gyulán két városrészt neveznek el a románokról, két
templom épül, ami jelzi az itt élő románság számát, súlyát és
életképességét.
A
letelepítés sorában Kétegyháza következik, ahol az 1700-as évektől
találunk román lakosságot. Nem kizárt, hogy még a török okkupáció
idején, a 17. század végén telepítették a gyulai várhoz tartozó
birtokra a kétegyházi románságot az adófizető lakosság növelése céljából.
A letelepedés legvalószínűbb dátuma azonban 1702, az ortodox egyházközség
megalakításának éve pedig 1716 vagy 1718, ekkor már egy bizonyos Popa
Gheorghie parókus áll a közösség élén. A község gyors fejlődésnek
indult, olyannyira, hogy néhány évtized alatt két román iskola is
alakult, 1896-ban pedig az ortodoxok leányiskolát is képesek indítani,
ami a polgárosodás velejárója. Kétegyháza mindig vegyes lakosságú
(román–magyar) közösség volt, de a többséget mindig a románok képezték.
Elena Csobai említett tanulmányában az alábbi táblázatot közli a
település lakosságának összetételéről.
A korábbi Békés vármegyében Békés városában, Békéscsabán,
Csorváson találunk még román anyanyelvű lakosságot. Elek és
Pusztaottlaka Arad vármegyéhez tartozott. A románság betelepítése
Eleken 1744-től, Pusztaottlakán a múlt század végétől (kb. 1880-tól)
történt. Az előbbi csak 1934-ben tud önálló egyházközséget létesíteni,
az utóbbinak Russzu István földbirtokos 1898-ban iskolát, 1907-ben kápolnát,
1913-ban ortodox templomot épít a földjén dolgozó románoknak.
Csanád
vármegyében két településen találunk jelentősebb román népességet,
Battonyán és Magyarcsanádon. E két településre is jellemző az az általános
sajátosság, hogy az 1910-es évekig nő a románság lélekszáma, azt követően
pedig, különösen az 1900-as évek után, gyorsan csökken, ami mindenképpen
összefügg a magyar állam nemzetiségi politikájával. 1880 és 1941 között
majdnem felére csökken a battonyai románság létszáma, kétszeres a
fogyás 1949 és 1980 között is, amikor már csak 354 főt számlálnak.
Az utóbbi években a románság pozíciói tovább gyöngültek (hasonló
volt egyébként a battonyai szerbek létszámcsökkenése is). Érdemes
megemlíteni továbbá azt a körülményt, hogy a vallási hovatartozás
a 19. század közepéig erősebb volt, mint a nemzetiségi tudat. A szerb
egyházi dominancia, az anyagi lehetőségek, de az azonos valláshoz való
tartozás tudata is közrejátszott abban, hogy évtizedeken keresztül a
románok, a szerbek, a görögök (többségükben macedo-románok) közös
egyházközséget alkottak. Így volt ez a battonyai románok és szerbek
esetében is. A 18. század elejétől 1864-ig, a hazai szerb és román
ortodox egyház szétválásáig, közös vallási közösségbe (egyházközségbe)
tömörültek. Az első román templom 1872-ben épül fel, s ezzel kezdődik
a battonyai románok külön egyházi és egyben szellemi élete
(anyanyelvű oktatásuk 1874-től van).
Magyarcsanádot
először a szerbek, majd a románok népesítették be, azt követően
Lovász Mihály helytartó magyarokat telepít az 1810-ig Kis-Csanádnak
nevezett településre. 1762-ben a magyarság megalapítja Apátfalvát,
így a kis-csanádi románok és szerbek 1767-ben és 1808-ban is közös
templomot építenek maguknak. A békés együttélésnek, melynek eredményeképpen
megtanulják egymás nyelvét, vegyes házasságok köttetnek, közös
iskolát működtetnek, a katolicizmus terjeszkedése vetett véget. A románok
egy része csatlakozott az 1776-ban alakult makói görög katolikus közösséghez
(e parókián végezte pásztori tevékenységének egy részét a később
országszerte ismert hazai román görög katolikus püspök, Vasile Erdélyi).
A román–szerb közös parókia 1882-ben szünt meg, azt követően,
hogy az erdélyi közös szerb–román egyházi vezetés is szétvált. A
tényleges szétválásra azt követően került sor, hogy a románok
1878-ban teljesítették a szerbek kártalanítási igényét, akik azután
a román templom tőszomszédságában felépítették saját templomukat.
Buda
és Pest románságának vallási múltja sok vonatkozásban hasonlít a
battonyaiak és a magyarcsanádiak gyakorlatához. Az ortodoxia szerb, görög,
román (és macedo-román) követői a 18. században még természetesnek
tartották a közös egyházközségeket és templomokat. Az önállósodásért
folyó harc a 19. század közepén, a nemzeti tudat erősödésével párhuzamosan
bontakozik ki, amely 1848-ban a pesti románság egyik fő követelésévé
válik. Számos oka volt azonban annak, hogy végül is a vallási önállósodáshoz
szükséges feltételeket a jelentős számú pesti románság csak
1900-ra tudta megteremteni; saját kápolnájukat a Gozsdu-házban alakították
ki.
Mint
láttuk, a lakhely változtatása több hullámban történt, lényegében
a 17. század végétől, 18. század elejétől az 1880-as évekig tartó
korszakban. (Az ezt követő betelepítések nem számottevőek.)
A
szakemberek kétféle népmozgást különböztetnek meg: spontán migrációt és szervezett betelepítést. Az előbbi
(amelyet a betelepülés idején „szökésnek” is neveztek, mivel ezt
a fajta betelepülést a hatóságok ellenezték) nyomon követése
bonyolultabb feladat, az utóbbi jobban dokumentálható. A magyar és német
földbirtokosok által végzett betelepítések nyomán többnyire vegyes
lakosságú helységek jöttek létre. Kisebb számban azonban alakultak
tiszta román lakosságú települések is (Bedő, Vekerd, Méhkerék, Kétegyháza,
Puszta-Ottlaka). A vegyes lakosságú községek jelentős részében a
kisebbséget alkotó románság a 20. század elejére-közepére
elmagyarosodott. Ilyen helységek voltak például a Nyírségben, vagy a
hajdani Bihar megyei Darvas, Mezőpeterd, Zsáka, Vekerd, Sarkadkeresztúr,
a Békés megyei Békés város, Csorvás, Lőkösháza. A megye délkeleti
települései és azok tanyavilágában századunk '50–60-as éveiben, bár
kis létszámban és elszórtan, de még éltek románok. Csongrád megyében
a 20. század elejére lényegében elmagyarosodott Hódmezővásárhely,
Makó és Szentes román népessége. A legnagyobb önfenntartó képességgel
a magyarcsanádi románság rendelkezett, hiszen hosszú időn át a település
lakosságának többségét alkotta. Az asszimiláció azonban itt is
felerősödött, a románság egy része elmagyarosodott, Szegedre és más
környékbeli magyar településre költözött, ami ugyancsak az identitás
elvesztésével járt.
Amikor
Magyarország román nemzetiségű lakosságára hivatkozunk, azért nem
beszélünk részletesebben a 17–18. században letelepedett és különösen
Budapesten és Miskolcon erős központtal rendelkező, a hazai románság
múlt századi polgárosodásában, kulturális életének fejlesztésében
kiemelkedő szerepet játszó arománokról, illetve macedo-románokról,
mert nagyrészük az I. világháború végéig elmagyarosodott. Azt
azonban fontos hangsúlyozni, hogy különösen a 19. században jelentős
szerepet játszottak a hazai kereskedelem, ipar és kultúra fejlesztésében,
illetve támogatásában. Különösen sokat tettek a közös haza gyarapításáért
a Grabovschi, a Rózsa, a Saguna, a Mocsonyi, a Gozsdu, a Sina, a Dumba, a
Darvari és a Murnu családok.
Ez
az oka annak is, hogy az 1848–1920 közötti magyarországi románság létszámára
és vármegyénkénti megoszlására nem tértünk ki. Ismeretes azonban,
hogy számos, főleg az erdélyi vármegyékben a románság, az 1900. évi
népszámlálás szerint, a lakosság többségét alkotta Fogaras
(78,8%), Szolnok–Doboka (76,3%), Krassó–Szörény (74,2%), Torda–Aranyos
(72,6%), Beszterce–Naszód (69,2%), Kolozs (68,6%), Kisküküllő
(50,8%) vármegyében. Érdekességképpen említjük meg, hogy Békés (vár)megyében
a románok száma semmit sem változott a század eleji adatokhoz képest.
1900-ban Békés vármegyében a 278 731 lakos közül 6069 (2,1%) volt
román. Ez a szám lényegében megegyezik az 1990. évi népszámlálás
adatával. Bihar (vár)megyében azonban már jelentős az asszimiláció,
az 577 312 lakos közül ugyanabban az évben (1900) még 239 449 (41,4%)
a románok száma (ami a jelenlegi állapothoz képest nagy csökkenést
mutat), Csanád (vár)megyében pedig a 140 007 lakos közül 13 982
(9,9%) román nemzetiségű (természetesen nem ugyanazokról a megyehatárokról
van szó.) A
magyar államban élő románság számának alakulása 1880-tól 1990-ig
*
Az észak-erdélyi adatok nélkül
A
hazai románság hivatalos és becsült létszáma között mindig is volt
különbség, de nagyobb mérvű eltérés az I. világháború után
jelentkezett, s ekkor kapott politikai színezetet mind a hazai, mind a
romániai románok körében azáltal, hogy a statisztikai adatoknál jóval
nagyobbra becsülték a trianoni döntés után Magyarországon maradt románság
létszámát. Éles reagálásokkal is találkozunk. Ioan
Georgescu 1927-ben írott Românii din
Ungaria című könyvében 250 000 itt maradt románról beszél.
Elismeri ugyan, hogy jelentős részük nem beszéli már a nyelvet, de
román nemzeti tudatuk igen erős, amely a görög katolikus (unitus)
és az ortodox valláshoz való ragaszkodásban nyilvánul meg. A román
nyelvet megőrzők számát 50 000-re becsüli. Vasile
Stoica, a Graiul Românesc című
folyóiratban (1928. év 10. sz.) 50 ezer románról tesz említést. Ez a
becslés egybeesik a magyar szociáldemokrata Knaller
Viktor (1925. évi) parlamenti felszólalásával, aki ugyancsak ennyi
románt említ. A románság körében mind a mai napig él az a meggyőződés,
hogy a hivatalos statisztikák távolról sem tükrözik a valóságot.
Ennek ellenére a jelentősebb számú hazai kisebbségek közül a románság
esetében mutatkozik a legkisebb különbség a hivatalos és a becsült
adatok között. Tárgyilagosabb romániai kutatók is elismerték, hogy a
hazai románság tényleges létszáma az 1920 óta végzett népszámlálási
adatoknak kb. 2–2,5-szerese. Amikor tehát a magyarországi románság létszámát
a legutóbbi statisztikailag kimutatott 10 740 főhöz viszonyítva kb.
20–25 ezerre becsülik, igen közel állnak ahhoz a valós adathoz,
amelyet indirekt módszerrel végzett felmérések is valószínűsítenek.
A 20-25 ezerre becsült adat a származást, a kb. 10 000 fő az aktív
román tudattal rendelkező magyar állampolgár viszonylag reális számát
jelöli. A Trianon utáni Magyarországnak román nemzetiségű állampolgáraira
vonatkozó hivatalos adatai ismertek. Ezek 1970-ig kisebb-nagyobb ingadozással
lassúbb, 1970 után gyorsabb népességcsökkenést mutatnak. Viszonylag
nagy a különbség az 1920-ban regisztrált 23 695 és az 1930-ban összeírt
16 221 román nemzetiségi lakos száma között. Egyedül az 1960-as év
mutat ezer fős emelkedést az előző, 1949. évi népszámláláshoz képest.
A
románság földrajzi elhelyezkedése az identitás megőrzése szempontjából
viszonylag kedvező. Romániával szomszédos megyékben él a románság
döntő többsége, ami némileg megkönnyítette a román nyelvvel és
kultúrával való kapcsolattartást. Igaz, hogy egyetlen megyéje sincs
az országnak, ahol nem találunk kisebb-nagyobb román populációt, de a
legtöbben Békés megyében, Budapesten és környékén, valamint Hajdú-Bihar
megyében élnek. Talán meglepő, hogy az 1990. évi népszámlálás
alkalmával Budapesten és környékén közel kétezer románt írtak össze.
Ez egyrészt a főváros nagy vonzerejével magyarázható, másrészt
Budapest mindig is jelentős központja volt a román szellemi életnek.
Az itt élő románság a határ menti nagyobb tömbökből vált ki a
'60-as, '70-es években lezajlott nagyobb arányú társadalmi mobilitás
következtében. A románság másik része a Hajdú-Bihar megyei községekből
Debrecenbe, a Békés megyei falvakból, (főleg Méhkerékről és Kétegyházáról)
Gyulára, kisebb mértékben Békéscsabára költözött. Ezzel magyarázható,
hogy a gyulai román lakosság létszámát 2500–3000-re, a békéscsabait
kb. 600-ra becsülik. Az 1990. évi népszámlálás Baranya megyei 440 fős
létszámban minden bizonnyal a cigányok egy része is szerepel. Nincs
megbízható adatunk a Romániából az utóbbi 10–12 évben nyugatra
igyekvő, de Magyarországon maradt románok létszámáról. A
nemzeti kisebbséghez tartozó egyének esetében eléggé szoros
kapcsolat áll fenn a nemzeti identitás és a vallási hovatartozás között,
olyannyira, hogy a nemzeti öntudatra ébredés előtti korszakban ez volt
a többségtől való megkülönböztetés legfontosabb ismérve. Miután
a hazai románok a románság legnyugatibb közösségét képezik, és
sohasem éltek a román állam keretei között, egy részük nem is vett
részt a nemzetté válás folyamatában (és ezért nem is tudatosodott
bennük igazán román mivoltuk), a többségi magyarságtól elsősorban
vallásukban, hagyományaikban különültek el. Az ősi rítus, az
ortodoxia és az ehhez kötődő kulturális hagyomány volt a magyarságtól
legpregnánsabban elkülönítő jegy. Ennek a gyönge nemzetiségi
identitástudattal és érdekérvényesítő képességgel rendelkező románságnak
egy része (a Nyírségben és Hajdú-Bihar megye északi területén)
fokozatosan áttért a görög katolikus vallásra, és azzal együtt –
az 1920-30-as évekig – a magyar nyelvhasználatra. Az itteni románságnak
egy része mind a mai napig megőrzött bizonyos identitásjegyeket (pl. a
családi körben történő nyelvhasználatot), de aktív nemzeti tudat hiányában
kisebbségként történő számbavétele – az eddigi módszerekkel –
nagy nehézségekbe ütközött. Ennél a hazai román népcsoportnál válik
egyértelművé, hogy az „anyanyelv” vagy a „nemzetiség”
fogalmakkal még megközelítően pontos adatokhoz sem lehet jutni. A
„beszélt nyelv” kategóriájában viszonylag reálisan jelenik meg a
helyi románság létszáma (l. az 1980. és 1990. évi népszámlálási
adatokat Bedő, Létavértes, Pocsaj esetében). Ugyancsak itt alkalmazható
a legsikeresebben az ún. „társadalmi minősítés”módszere is.
Számos
tudományos kutatás igazolja, hogy – jelentős veszteségek ellenére
is – a nemzeti azonosság tekintetében a hazai románság viszonylag jól
áll. Ez földrajzi elhelyezkedésével (román határ közelsége, zárt
falusi közösségek) és az egyház erős konzerváló képességével
magyarázható. Radó Péter: A
nemzeti kisebbségek nyilvános nyelvhasználata Magyarországon c.
tanulmányában helyesen állapítja meg, hogy az egyházi szertartásokon
a román nyelv őrizte meg legjobban pozícióit. „A románok lakta
falvak több mint a felében (az általuk nagyobb arányban lakott települések
szinte mindegyikében) – írja a kutató – az istentiszteleteken az éneklésen
kívül, a liturgia egyes részeinél is, vagy éppen végig folyamatosan
használják a román nyelvet.” Ez nagyrészt annak tulajdonítható,
hogy az 1960–70-es évekig a románság zöme lényegében falusi körülmények
között élő, mezőgazdasággal foglalkozó emberek közősségét
alkotta. A lakosság összetételének egyensúlya 1918-ban borult fel oly
mértékben, hogy szinte lehetetlenné vált a korábbi politikai, kulturális
élet folytatása. A román csapatok visszavonulásával együtt az összes
tanító és pap Romániába települt, csak a méhkeréki esperes,
Nicolae Roxin maradt 3 pappal együtt a 18 megüresedett ortodox parókián.
A hazai ortodox egyháznak még 1928-ban is csak 5 papja volt. A 16 görög
katolikus parókiának pedig összesen 3 lelkipásztora maradt. A románság
között tehát a közösségi élet szervezésére alkalmas értelmiség
nem volt. (E vonatkozásban csak a II. világháború után történt lényegesebb
változás.) A parasztság mellett volt még egy szűk, kereskedőkből és
iparosokból álló kispolgári réteg. Petrusán György [Változó Világ 29.] |
|
|
Beszélgetések az Új Kertben :: Poesis :: Emberhit :: Változó Világ Mozgalom
Nyitó oldal :: Olvasószolgálat :: Pályázatok :: Impresszum
Az oldal tartalma a Változó Világ Internetportál Tartalomkezelési szabályzatának felel meg, és eszerint használható fel (GFDL-közeli feltételek). 1988-2010 |