Történelem | Jog | Életmód | Földrajz | Kultúra | Egészség | Gazdaság | Politika | Mesterségek | Tudományok |
|
|
|
|
|
A
szakoktatás 1945 után A
postatisztképzés nagyobb szervezeti változtatására csak 1949-ben került
sor. A háború utáni első postatiszti tanfolyamot még a régi elképzelések
és tanmenet szerint indították be 1946. március 11-én. A közlekedési,
ellátási és elszállásolási nehézségek miatt e tanfolyamon akkor
csak budapesti hallgatók vehettek részt. A felmerülő nehézségek
miatt újabb tanfolyam beindítására nem is került sor. Lényeges változás
1949-ben következett be, mivel a postai oktatás beolvadt a Közlekedési
Tanintézetbe, ahol külön-külön képezték a postaforgalmi és postaműszaki
ágazat szakembereit. Hamarosan, 1951-ben a tanintézetből kivált a középfokú
műszaki képzés, és a Gyáli úton – a hajdani tanonciskola helyén
– létrejött a Távközlési
Technikum. A
postatisztképző tanfolyam helyett, 1952-től kétszintes postai szakképzést
– postai és állami – indítottak be. A postai tanfolyami jellegű képzés
irányítását, a különböző típusú tanfolyamok összehangolását
az 1954-ben létrehozott Posta Oktatási Központ vette át. Feladata a
felsőfokú postaforgalmi és postaműszaki tanfolyamok megtartása. Itt képezték
ki a középfokú szervek oktatótisztjeit. A tanfolyamok egy része továbbra
is azt a célt szolgálta, hogy azok a postai alkalmazottak, akik felvételük
idején nem rendelkeztek megfelelő postai ismerettel és végzettséggel,
munkájuk ellátásához megszerezhessék a szükséges alap-, közép-,
illetve felsőfokú postai képesítést. A továbbképző tanfolyamok résztvevői
a szakterületükön történt változásokat szervezett keretek,
iskolarendszerű oktatás formájában ismerhették meg. Ez
a szakirányú továbbképzési rendszer az 1990-es évekre már nem
felelt meg a posta követelményeinek, és ezért fokozatosan kikerült az
oktatási tervből. Miután a Magyar Posta három önálló vállalattá
alakult, nemcsak a postatisztképzés szűnt meg, hanem a korábbi Posta
Oktatási Központ is. Helyette két önálló szakoktatási intézmény:
a Posta Oktatási Központ és a Távközlési Oktatási Központ létesült.
A kettéválást követően csak 1997-ben jelent meg a változó postához
alkalmazkodó új szakképzési forma. Az új tanfolyam a Magyar Posta Rt.
tevékenységét és működését a végrehajtás és a középirányítás
szintjén átlátni képes és irányítani tudó, a piaci elvárásoknak
megfelelő kereskedelmi szemlélettel bíró, ellenőrzési feladatokat
ellátni képes és az átfogó postai hálózat egészét értő
szakemberek képzését hivatott megvalósítani. A Posta Oktatási Központ
által szervezett nappali tagozatos tanfolyamra csak azok a hallgatók
nyernek felvételt, akik 22. életévüket már betöltötték, érettségi
vizsgával és középfokú postai szakképzettséggel rendelkeznek.
Emellett az alkalmazás szintjén ismerniük kell a számítógép kezelését.
Amíg a régi tiszti tanfolyamon felsőfokú forgalmi ismereteket
oktattak, az új tantárgyi struktúra feltételezi az üzletszabályzati
és technológiai rendelkezések teljes körű ismeretét. Ezekre az új
alapokra építve ez az új képzési forma a postavezetők képzését
valósítja meg. Az 1998/99-es oktatási évtől – továbbra is a Posta
Oktatási Központ irányításával – a postai küldetés-
tudatot elősegítő, és azt megalapozó szemináriumok, szakelőadási
sorozatok szolgálják a postai dolgozók ismereteinek bővítését. A
megváltozott oktatási rendszerben, a változó posta igényeihez
igazodva olyan célirányos, megfelelően rugalmas, gazdaságos és hatékony
képzési rendszert vezettek be, amely a különböző postai munkakörökben
dolgozók továbbképzését segíti elő. A folyamatosan erősödő
informatikai képzéssel a hallgatókat a Magyar Posta Részvénytársaság
jövőbeli feladataira igyekeznek felkészíteni. A tanfolyamok résztvevői
számára ez az új oktatási rendszer biztosítja mindazokat a jogi,
marketing, szolgáltatási, kereskedelmi, biztonsági és informatikai
ismereteket, amelyek a postán dolgozók számára ma szükségesek. A
jelenlegi tanfolyamokon, szemináriumi sorozatokon felkészítik és erősítik
a hallgatókban a posta iránt érzett felelősségtudatot. Azt az alapvetően
vevőközpontú szemléletet, amely szerint a vevők elégedettsége a
postás jövedelmének forrása, ezért megbízhatóan kell végeznie munkáját,
fejleszteni képességeit és rugalmasan követni a változásokat. A
Magyar Posta Rt. a kitűzött célokat együtt, minden munkatárs aktív
hozzájárulásával kívánja elérni. Annak érdekében, hogy Magyar
Posta Rt. munkatársai a küldetés elkötelezett hívei legyenek, a posta vezetősége lehetőséget
biztosít a dolgozók továbbképzésre, az új technológiák megismerésére.
A belső továbbképzéseken résztvevők többféle munkaterületen is
felhasználható ismereteket és tudást kapnak. Szakmailag felkészült
munkatársaitól a Magyar Posta Rt. elvárja, hogy figyelmesek és
udvariasak legyenek a vevőkkel, működjenek közre abban, hogy az új
technológiák bevezetése ne okozzon fennakadásokat a munkában és a
szolgáltatások igénybevételében. A
küldetés postájának célja,
hogy a posta megbízható és sokoldalú vállalkozás legyen a hírközlési,
pénzügyi, informatikai és logisztikai piacon. A magyar gazdaság fejlődésének
szolgálatában tehát el kell érnie a postának, hogy vevői bizalommal
számíthassanak szolgáltatásaira. A posta valamennyi munkatársának
fel kell készülnie ezeknek az összetett és minőségi igényeknek a
kielégítésére, amelynek megvalósításához feltétlenül szükséges
az, hogy a posta valamennyi munkatársa saját munkáját hatékonyan
szervezze meg. Ennek fontos eleme, hogy a posta és annak szolgáltatásai
az egész országban elérhetők legyenek és a Magyar Posta Rt. részt
vegyen a postai világhálózatban. Úttörőposta,
gyermekposta
Máig
üde színfoltja a posta szakoktatásának az 1948-ban létesített „MÁV
Széchenyi-hegyi Úttörővasút” mellett a csillebérci „Úttörő Köztársaság”.
A későbbi Csillebérci Úttörő Nagytábor hatalmas öreg fái alatt
egy évvel később épült meg és adták át a tábor lakóinak az ország
első gyermek-postahivatalát: az úttörő-postahivatalt, ahol az úttörőpostás
tanfolyamot végzett 9–14 éves általános iskolás, jól tanuló
gyermekek kezdetben nyaranta, később egész évben postai feladatokat láttak
el. 1961-ig a postaszolgálatot ellátó gyerekek, a vasutas gyerekektől
elkülönítve, külön csak postai képzésben részesültek, és részint
az úttörő-postahivatalban, részint az akkori kezelőhelyeken: Úttörő
Áruház, Ságvári-liget, Hűvösvölgy végezték gyakorlati munkájukat.
Az iskolai tanítási év alatt öt, a nyári táborozás idején naponta
10 gyermek látott el postai szolgálatot. A feladat pontosságra, önállóságra,
határozottságra, rendszeretetre és fegyelmezettségre szoktatta a
gyerekeket, akik így már gyermekkorukban megismerkedhettek a sok
figyelmet igénylő postai munkával. 1961-től megszűnt a külön úttörőpostás-
és úttörővasutas-képzés, a közös tanfolyamokon mindkét ágazat
szaktárgyait egyformán megtanulták, illetve még napjainkban is tanulják
a gyerekek. Annak ellenére, hogy az 1990-es évek elején a Budapesti
Postaigazgatóság bezárta a gyermekek által üzemeltetett csillebérci
postát, a vasutas tanfolyam hallgatói továbbra is tanulják a
postakezelési, távközlési és pénztárkezelési ismereteket. A
Csillebérci Úttörő-postahivatal mellett, a Budapest-vidéki
Postaigazgatóság szakmai irányításával, 1960-tól csaknem 30 éven
át a Fóti Gyermekvárosban is működött úttörő-postahivatal. Időszakos
nyári szünidei nyitva-tartással pedig Debrecenben, a nagyerdei
strandon, a zánkai és a tatai gyermektáborokban is működtek úttörő-postahivatalok,
melyek csak a felvételi térben lévő bútorok méreteiben különböztek
a kor más postahivatalaitól. A felnőtt hivatalvezető mellett gyermekek
látták el a szolgálatot. A Széchenyi-hegyi Úttörővasút postájánál
naponta váltották egymást az éppen szolgálatban lévő postás
gyerekek, a nyári időszakos gyermekpostákon pedig heti váltásban postáskodtak.
Különleges volt a helyzet Fóton, ahol a hét egy meghatározott napján
mindig ugyanaz a gyermek volt szolgálatban, és csak évente egyszer,
amikor a végzős nyolcadikosok elkerültek, változtak a postán szolgálatot
teljesítők, és a régiek helyét néhány 5. osztályos, nehéz sorsú
gyermek vette át. Fóton különösen nagy jelentősége volt annak, hogy
önállóságra, felelősségtudatra szoktatták azokat a gyerekeket, akik
a mindennapok gondjaitól, a való élettől elszigetelten, zárt közösségben
éltek. A csillebérci és a fóti úttörőpostán közös volt az is,
hogy a gyerekek a tábor, illetve a gyermekváros területén a kézbesítést
is ellátták. Az
állami szintű középfokú postai oktatás Az
1954 szeptemberében induló oktatási évtől Budapesten – szakminisztériumi
szinten – megkezdődött az államilag is elismert középiskolai képzés
az akkor létesített Postaforgalmi Technikumban, a mai – már nem a
postához tartozó – postaforgalmi szakközépiskolákban. Az
új képzés zökkenőkkel indult. A technikumi felvételre vonatkozó
utasítás ugyanis csak 1954 tavaszán jelent meg, akkor, amikor a különböző
középiskolákba pályázó fiatalok továbbtanulási jelentkezéseiket már
rég leadták az általuk kiválasztott középiskolákba. Az első évfolyamra
tehát „átirányított” diákok kerültek, akik eredetileg nem a postát
választották élethivatásul. 1954 szeptemberében így 108 diákkal
kezdődött meg a tanítás a Cházár András u. 6. szám alatt, a volt
Nyugdíjas Otthon épületében. Az ünnepélyes megnyitóval egy új
szakmai oktatást indítottak az állami képzésben. Az első végzett
hallgatók, annak ellenére, hogy az oktatás kezdetén nem postások kívántak
lenni, megkedvelték a technikumot és a postát, kiváló, a postát értő
és szerető szakemberek lettek. 1959-ben a koedukált képzés beindításakor
már egyre kevesebb fiú jelentkezett a postaforgalmi technikumba. A
szakma elnőiesedett. A budapesti iskola eredményei már az 1960-as években
arra sarkallták a vidéki postaigazgatóságokat – Debrecenben,
Miskolcon, Sopronban, majd másutt is –, hogy területükön beindítsák
az állami középfokú postai képzést, postaforgalmi technikumokat
hozzanak létre. Az
1967/68-as tanévtől a technikumok nappali tagozatai folyamatosan, négy
év alatt szakközépiskolává alakultak át. A vidéki iskolák és azok
tantestülete megalakulásuktól kezdve a helyi tanácsok hatáskörébe,
illetve létszámába tartoztak. A hajdani technikum, majd a későbbi
szakközépiskola és az ezekhez a középfokú létesítményekhez tartozó
kollégiumok hosszú éveken keresztül a
Közlekedés- és Postaügyi Minisztérium főhatóságához, személyzete
pedig a posta létszámába tartozott. Közvetlen elvi irányítását és
a szakmai képzés felügyeletét a Posta Vezérigazgatóság Oktatási Ügyosztálya látta el. Az
1974/75-ös tanévtől a budapesti iskola a kollégiummal és a személyzettel
együtt tanácsi hatáskörbe került. A postaforgalmi technikum, illetve
a nevében megújult szakközépiskola szakmacsoportos képzést nyújtott
és nyújt. Hosszú
éveken át a középfokú postaforgalmi szakképzés egyik legnagyobb
problémája a diákok szakmai gyakorlati tapasztalatainak hiánya volt. A
postai munka gyakorlatigényes. A kezelési szabályokat, üzletszabályzati
előírásokat, postai díjakat meg lehet tanulni, de alkalmazásukat be
kell gyakorolni. Egészen más játékpénzzel gyakorolni az iskolában és
egészen más viselni a teljes felelősség terhét akkor, amikor milliók
fordulnak meg a kezében. Az 1990-es évek elejéig a diákok csak az
iskolai gyakorlóhivatalokban, osztálytársaik kiszolgálását eljátszva
és a nyári és téli kötelező gyakorlatokon ismerkedhettek meg jövendő
munkájukkal. Azokat a postahivatalokat, amelyek a kötelező
gyakorlatokra diákokat fogadtak, nem úgy alakították ki, hogy egy
munkahelyen egyszerre a diák és az oktató is jelen lehessen. A tanuló
legtöbbször csak a megfigyelő lehetett, a tényleges gyakorlatra általában
nem kerülhetett sor. Az oktatásra alkalmatlan hivatalok, szűk
munkahelyek nem segítették a diákokat a postai munka elsajátításában. Jelentős
előrelépés volt a nagyobb postahivatalokban létrehozott oktatóhivatali
hálózat kialakítása, ahol egy-egy munkahelyen diákok dolgoztak. A legújabb
gyakorlati képzési formát, a tanpostát a Budapesti Postaigazgatóság
az Irányi utcai Postaforgalmi Szakközépiskola diákjaival és oktatótanáraival
kísérletezte ki. Budapesten, Postatanoda
néven megnyílt az első olyan postahivatal, hol minden postai feladatot
diákok látnak el. Az itt szerzett kedvező tapasztalatok alapján
mindazokon a településeken, ahol postaforgalmi szakközépiskolai osztályok
vannak, a Postaigazgatóságok felépítették a területükhöz tartozó Tanpostákat,
azokat a postai épületeket, ahol a munkahelyek kezelését maguk a tanulók
látják el. Itt a szakoktatók csak irányítják és ellenőrzik a diákok
tevékenységét. A tanulók a megfelelő gyakorlati tapasztalat megszerzése
után a munkába állásukkor már önállóan tudnak dolgozni a posta különböző
munkahelyein. A postaforgalmi szakközépiskolákban végzett hallgatók néhány
év munkahelyen eltöltött gyakorlati időt követően postavezetők,
mozgóposta-vezetők, hírlapszolgálati szervezők, pénztár- és
bankszolgálati ügyintézők, pénztárosok, főpénztárosok, bankosok,
illetve a postaforgalmi szolgálat különböző területének dolgozói
lehetnek. A
győri Széchenyi István Közlekedési és Távközlési Műszaki Főiskola Az
1960-as évek elején valamennyi szaktárca létrehozta a maga államilag
elismert felsőfokú szakemberképzési rendszerét. A Magyar Postán az
1962-es tanévben a Gyáli úton, a Puskás Tivadar Távközlési
Technikum épületében vette kezdetét ez az új képzési forma. Annak
ellenére, hogy a posta saját szakembereinek képzésére saját
szakoktatókkal indította meg felsőfokú iskoláját, a bekerülés feltételei
között nem szerepelt a korábbi postai végzettség. A Felsőfokú Távközlési
Technikumnak minden középiskolai érettségi bizonyítvánnyal rendelkező
és a felvételi vizsgán megfelelt személy hallgatója lehetett. Ez a
felsőfokú postaműszaki képzettséget adó technikum az évek során, a
postaforgalmi szakterülettel kibővülve átalakult és főiskolai rangot
kapott. 1973–74-ben a főiskola Győrbe került, felvette a Közlekedési
és Távközlési Műszaki Főiskola nevet. A vezetékes és vezeték nélküli
távközlés-technikai szakok mellett létrehozták a postaüzemi szakot
is. Ezáltal a postaforgalom területén dolgozó szakembereknek is lehetősége
nyílt a felsőfokú képzettség megszerzésére. A
mai győri Széchenyi István Főiskola és a Magyar Posta Rt. közös
postaüzemi tanszékének jelenlegi három fakultásán – a közgazdaságin,
a műszaki informatikain és a közlekedésin – tanulhatnak a posta jövendő
szakemberei. A különböző oktatási reformokat túlélve folyamatosan,
évről évre innen kerülnek ki azok felsőfokú postai végzettségel
rendelkezők, akik – feltehetően – a jövőben szervezni és irányítani
fogják a postát. Rákóczi Margit [Változó Világ 43.] |
|
|
Beszélgetések az Új Kertben :: Poesis :: Emberhit :: Változó Világ Mozgalom
Nyitó oldal :: Olvasószolgálat :: Pályázatok :: Impresszum
Az oldal tartalma a Változó Világ Internetportál Tartalomkezelési szabályzatának felel meg, és eszerint használható fel (GFDL-közeli feltételek). 1988-2010 |