Történelem | Jog | Életmód | Földrajz | Kultúra | Egészség | Gazdaság | Politika | Mesterségek | Tudományok |
|
|
|
|
|
Ama
összefüggés, melyben az erotikus – szerencsés esetben legalábbis
– legrosszabb elfajzásaitól megválik, szellemi magatartásunkban
adott. Amikor valakit beemelünk a tudatosság és a belátás körébe,
ahelyett hogy csak a fizikai és lelki megkívánás szintjén hagynánk
meg, akkor nemcsak a kívánás kielégülésének fogyatkozó vonzerejében
éljük meg, hanem inkább a megértés növekvő érdeklődésében:
vagyis a maga egyedüliségében és emberi ismételhetetlenségében. Ebből
következik mindannak teljes értelme, ami a szerelemben az egyik embert a
másikhoz hajlítja: úgy, mint a Másodikhoz, a másik ismételhetetlen
énhez, hogy a vele való kölcsönhatás során aztán öncélként, s ne
a szerelem eszközeként valósítsa meg önmagát. S ha csak most, e
ponton helyeződik is bele a szerelem először a maga szociális jelentéskörébe,
akkor is világos, hogy ez a vonatkozás nem számít a dolog külsődleges
oldalának: mert a megalkuvás mindezeknek külső konzekvenciáival,
valamint a szerelemnek az általánosság érdekkörével való elkerülhetetlen
összefonódása már a legkorábbi szinteken tartalmazza a szociális
„hátoldalt”. Belső életértelme azonban itt szabad: ez az elevenség
szellemi foka, melyhez viszonyítva még a változtatásra irányuló ösztön
is a belső mozgékonyság hiányának tűnik, mivel annak ilyen kívülről
érkező indíttatásokra van szüksége ahhoz, hogy friss erővel mozgásba
jöjjön, miközben ezek a mozgató erők sokszor inkább gátlódnak, sőt,
feltartóztatják őket. S ezáltal az állhatatosság és az állandóság
új, megváltozott háttérre tesz szert. A leg-élettel-telibbnek, az életet
leginkább feltárónak a fölényében állnak immáron rendelkezésre a
kifelé irányuló új szervezési lehetőségek – és az állhatatosan
kitartók világa újra realizálhatóvá válik, az élet valamennyi
keletkezési folyamata új, biztos talajra talál –, hasonló módon a
lelki bázishoz és ahhoz, ahogy szervezetünk megtalálja legtestibb
szerelmi végcélját: a gyermekben. Eme
három stádiummal azonban az erotikus lényegét még korántsem jártuk
körbe teljesen, majd csak akkor történik ez meg, ha ezeket kölcsönösen
egymásra vonatkoztatjuk. Ezen okokból következően az erotikus területén
különböző hierarchikus szinteket csak nehezen lehet elkülöníteni;
így aztán nemcsak az ennek alapján teoretikusan levezethető, tiszta,
fokozatok szerint tagolódó építmény jelenik meg, hanem egyúttal az
az eleven, oszthatatlan egység is, amely mindig önmagában, körkörösen
szerveződik. Ezt az egységet le- vagy túlbecsülhetjük, mégsem tudjuk
esetről esetre soha, hogy épp az adott esetben nem foglalja-e magában a
teljes tartalmat. Még akkor is, ha ez a tartalom maga még csak nem is
tudatosodhat: mint ahogy például a gyermek fiziológiailag a teljes
szerelmi értelemnek tesz eleget akkor is, amikor a szexuális történés
helyett az ősidők homályos tudattalansága elégíti ki a legkülönösebb
démoni indítékokat. Az eddigi fejtegetést itt ki kell egészíteni
azzal, hogy az erotikusban a fizikai momentum is – végső soron mindent
meghatározóan –, szintén már kezdetektől fogva más momentumoknak a
befolyása alá kerül, olyanokénak, melyek kivonják magukat az egzakt
meghatározhatóság alól. S a problémát csak akkor jellemeztük, ha a
lényeget teljeskörűen (totálisan) ragadtuk meg.
A
szexuális történés S ezzel ér el a folyamat kimenetelének lehető legellentmondásosabb végpontjához; s az egész önfenntartási ösztön, amely a sejtmagocskát eredetileg oly nemzési találékonysággal ruházta fel, ezzel – bizonyos mértékig perverz módon – emancipálódhatott volna attól, ami eredetileg egyszerű nem lényeginek megmaradva a sejtperiférián pusztult el. De a nemiséggel kapcsolatban álló sejtek ezeket a nagy átalakulásokat az ősidőktől fogva egyszerűen ignorálták, s ugyanúgy, mint annak előtte, továbbra is uralták az élet egész területét, s nemcsak egy aprócska, egyre jobban összezsugorodó résztartományt abból. Amennyiben ugyanis bennük mindaz megtalálható együtt, amiből egy ilyen differenciáltságú individuum ismételten felépítheti magát; nemcsak hogy változatlanul továbbra is önmagukban hordják ugyanazt a totalitáskaraktert, hanem ezt temporális hatásaikban is beleformálják abba a testbe, amely otthont ad neki. Ezekből a befolyásoltságokból származhat az, ha két élőlény primitív összekapcsolódása, az egysejtűek totális összeolvadása oly csodálatra méltó hasonlatossággal feleltethető meg annak, amit a szellem – a maga csúcsokat érintő álmaiban – a legteljesebb szerelmi boldogságban önmaga számára elképzelni kíván. S ezért „érzi” bizonyára a szerelem maga körül a vágy és a halálfélelem könnyed lebegését; s ezeket egymástól egészen határozottan alig lehet megkülönböztetni – körüllengi őket valami, ami egyúttal olyan, mint valamely ősálom: s ebben a saját én, a szeretett ember s kettejük gyermeke eggyé lehetnek; s ez mindössze három megnevezés csak ezen halhatatlanság számára. Másrészt itt van az alapja annak a kontrasztnak, amely hol a legdurvább, hol a legkifinomultabb módon egyesíti a szerető lényeket egymással; ez humoros hatást kelthet már az állatoknál is, ha azok szexuális éhségüket képesek összekötni a legérzékenyebb hipnózissal. Az emberi világban a legnyersebb megnyilvánulás és az egészen kifinomult érzések közötti ingadozás már nem marad meg csupán a dolog humoros oldalánál. Ennek homályos megragadásához szükség van arra az az ösztönös szégyenkezésre is, amelyet a még egészen fiatal és érintetlen emberek érezhetnek a nemi egyesüléssel kapcsolatban: nem tudható be ez sem tapasztalatlanságuknak, sem a jószándékú morális prédikációknak, hanem annak a körülménynek, hogy szerelmi törekvésükben ők önnönmaguk teljességét vélték feltalálni – a testi aktushoz való átmenet viszont megzavarja őket; olyan ez, mintha titkon jelen lenne egy harmadik, egy idegen, valamely rész-személy a maga testi jelenlétével – olyan ez, mintha röviddel azelőtt még egymáséi lettek volna, együtt a vágy gyámoltalan nyelvében, s akkor szinte szorosabban, totálisabban, még közvetítetlenül közel egymáshoz. A szexuális maga eközben arra törekszik, hogy a kontrasztokat és ellenmondásokat lehetőleg feloldja önmagában, melyek – a funkciók munkamegosztása révén – a szexuálist megtévesztik. Nyughatatlanul társul minden olyan ösztönhöz, melyet egyáltalán birtokba vehet. A legközelebb van hozzá kezdetben talán a falási ösztön, amely egyike a korán kialakuló ösztönöknek, s amely mint ilyen – éppúgy, ahogy a szexuális – még mindennel vonatkozásban állt, a szexualitás azonban ezt már mint valami specializáltat hamarosan maga mögött hagyja. S ha manapság a szerető lények arról biztosítják egymást, hogy szerelmi éhségükben a legszívesebben felfalnák egymást, illetve ha a bősz nőstény pókok sajnálatra méltón kicsiny póklegényekkel ezt valóban meg is teszik, akkor ez félelmetes túlkapása nem a falásnak a szerelemre, hanem épp fordítva, a szerelemnek a falásra nézve: a nemi vágy mint totális megnyilvánulás az, ami a maga felindulásába magával ránt minden más ettől elkülönülő szervet is. S ez egészen könnyen sikerül is neki. De ha ezek a szervek mégis valamennyien, úgymond a szexuális szervek lakástulajdonosaként ugyanabból a gyerekszobából származnának is, akkor is végső soron közülük mindegyik nemi sejtecskét játszhatott volna abban az esetben, ha a dölyfösség ördöge be nem rántotta volna őt az oly messzire vivő differenciálódási folyamatba. Ezért visszhangzik aztán bennük oly erősen az emlék, mely által a szexuális képes lesz rájuk akaszkodni, miközben elfeledkeznek arról, hogy eközben mily fényes messze jutottak már; alárendeltjei lesznek a múlt időkre áhítozó gyanútlan vágynak, mely időkben létrejöttek az első teremtmények, megtörténtek az anyaölről való első leszakadások; s jobban függnek mindettől, mint ahogy ez a magasabb rendű állatok normális, kialakult szervei számára illő lenne. Egy
ilyen – mondhatni emberi területen: a visszaesés szentimentális változási
folyamatában honol a teremtmények ama végtelen, általános felindulása,
amit a nemi folyamat vált ki. S ha ez maga a fejlődés folyamán egyre
jobban a „sarokba” szorítódik, külön folyamattá válik, akkor annál
inkább, ezzel azonos mértékben nő majd meg a többi dologra gyakorolt
összhatása; mivel ilyenkor végbemegy valami: két lény erotikus mámorban
való egyesülése, s ez mindamellett nem az egyetlen s nem is a voltaképpeni
egyesülés. Mindenekelőtt mi magunk vagyunk azok, akikben a test és a lélek
külön élete a közösen érzett vágyban még egyszer „egymásba
lobban”, ahelyett hogy oly érdektelenül, egymásról kölcsönösen
alig tudomást véve, mindegyikünk csak önmagáért élne, akár
valamely nagy család hozzátartozói, akik már csak az ünnepnapokon
tudják, hogy egy „húsból és vérből” valók. Minél
bonyolultabban szerveződő organizmusokhoz jutunk, annál jelentékenyebbek
az ezen élményeknek természetes módon megfelelő ünnepi- és örömrivalgással
együttjáró napok, melyek a csíraplazma hatására s annak felhasználásával,
mint ahogy történik ez például egy Amerikából hazaérkező nagybácsi
esetében, hirtelen mindent még egyszer fellármáznak létünk
legrejtettebb külön zugáig; s ezt aztán a fényűző eredet- és
nemzetségi ünnep rangjára emelik. Az
erotikus tévképzet A szexuális élményben azonban valami emberi kong üresen akkor, ha mindeközben lebecsülik az emberi bolondságot, s azt valami elhanyagolható jelentéktelenségnek tekintik (quantité négligeable). Minden idők s népek szeretőinek ítéletében bolond, kiáradó megnyilvánulásai teszik csak teljessé azt az anyagot, hogy az ember a maga lázas intellektusával mit teremtett a szexusból: és csak akkor, ha ezt mi magunk nem vizsgáljuk sem a romantikus aspektusából, sem valami félutas orvosi érdeklődéssel. Mert a szexuális élmény tartalmazza annak szellemi nyelvét, amit az emberi nem ősidők óta kifejezni igyekszik, testi világossággal mint annak egyedüli értelmét: vagyis azt, hogy az Egészet veszi, s az Egészet adja. A nemiség alapsejtjeinek revolúciója, amit ezek a lassan már egyedül is teljes mértékben részesedők csinálnak a megmaradó természettanban, ezen hátramaradottaknak, ezen szabadon születetteknek – éppúgy, mint ősnemességünknek – a lázadása jut szóhoz itt a szellemhez szólva a jól elrendezett testi államon belül. Ebben mint a legfelülállóban, mint a sokféleség többiek felett álló összefoglaló szervében, találhatja meg aztán a legpompásabb akarat a maga visszhangját – igen, e szellem puszta léte a maga legszükségszerűbb vágyait már megvalósítja valamiben akkor, ha azok, belőle kiindulva mint egységes hatalom visszasugároznak aztán mindenre, még akkor is, ha ez olykor csupán látszattűzijáték: illúzió. Ennek
alapján érthető, hogy miért nyúlt még Schopenhauer is oly mélyen a
maga metafizikai zsákjába, hogy eme szerelmi illúziót mint az „élethez
való akarat” legfortélyosabb egércsapdáinak egyikét törvényen kívül
helyezze, s ezzel együtt annak vakká tevő csalétkét is. S ebből formálisan
kihallani valamennyi becsapottnak a dühét. Mindenesetre, attól a
pillanattól kezdve, hogy a nemiséget a bonyolultabb szervezettségű
testen belül mint különálló részprocesszust sorolták be a többi
folyamat közé, a lángoló, sistergő összmegragadottság bizonyos mértékig
elmozdult az üresség felé. Csak mint luxus-dolog jelenhet meg a nemi tények
körében, úgymond mint csáberejű- és csábító művelet, amely a szükségszerűt
és a valóságost átöltözteti, s oly pazarló túláradással díszíti,
hogy azt aztán egyetlen valóság sem fizeti neki vissza. S mégis, nem
csupán valamiféle öncsalás áldozata lesz így, ahogy ezzel sokan önkéntelenül
is megvádolják: nem, hiszen most először kísérli meg csak azt, hogy
tisztán szellemi eszközökkel találjon rá a saját útjára, a szellem
útjára, valamint ekkor tesz először kísérletet arra, hogy a testi
szorongattatásokon túl ráakadjon az elveszett Paradicsomhoz vezető útra.
Ezért éljük ezt meg aztán annál bizonyosabban, minél valódibb bennünk
a szerelem, és ha ezen túlmenően ebbe egész agyunk ereje is
beavatkozik segítőkészen, akkor pedig még őrültebben. Lou Andreas-Salomé [PROPHIL, a fordítás Juhász Anikó munkája] |
|
|
Beszélgetések az Új Kertben :: Poesis :: Emberhit :: Változó Világ Mozgalom
Nyitó oldal :: Olvasószolgálat :: Pályázatok :: Impresszum
Az oldal tartalma a Változó Világ Internetportál Tartalomkezelési szabályzatának felel meg, és eszerint használható fel (GFDL-közeli feltételek). 1988-2010 |