| |
Az
erotika és a művészet
Az
erotikus végső, tulajdonképpeni mozgató rugóit akkor ismerhetjük meg
a legjobban, ha összehasonlítjuk a fantázia más, erőteljes szülötteivel,
különösképp a művészi alkotó tevékenységgel. Itt minden bizonnyal
mély rokonság van – szinte kikívánkozik az a kifejezés, hogy vérrokonság,
mégpedig azáltal, hogy a művészi viszonyulásban is ősibb erők működnek
közre, melyek az individuálisan elnyert erők mellett szenvedélyes
felindultsággal érvényesülnek: mindkétszer titokzatos szintézisét
tartalmazva az egykorinak és a mostnak valamiféle alapélményként, s
mindkétszer ott van bennük a titokzatos kölcsönhatás mámora. Ezeken
a homályos határterületeken, azt a szerepet, amely a művészet esetében
is magának a csíraplazmának a funkcióját játszhatja, még csak kevéssé,
sőt, mondhatni szinte egyáltalán nem kutatták; az azonban, hogy a művészeti
törekvés és a nemi ösztön ily messzire mutató analógiákat kínál,
az, ahogy az esztétikai elragadtatottság oly észrevétlenül csúszhat
át az erotikusba, s az erotikus vágy épp ilyen önkéntelenül nyúl az
esztétikai, a díszítő elem után (az állatvilág lehetőség szerint
közvetlenül testalkotó elemként alkotta meg a maga díszítő ékét),
nos, ez annak jele lehet, hogy testvérként növekedtek fel ugyanazon a
gyökéren. úgy tűnik, hogy ez ugyanazt a felemelkedést jelenti a ki
nem bocsátott őséletből eljutva egészen a legszemélyesebb
mozzanatokig. A szétszórt, elkülönült erőknek ugyanaz a visszatérése
ez bizonyos mértékig – a földmeleg mélységekbe, hiszen ezen
alapszik voltaképp mindaz, ami alkotó jellegű, illetve az, ami által bármely
teremtmény képessé válik arra, hogy eleven egészként szülessen meg.
Ha mármost a szexuálist a legősibb ismételt felébredésének
nevezhetjük; amelynek testi emlékezetéből kiemelkedve a művész-alkotó
számára oly módon lesz valóságossá, hogy a művészben az örökség
szükségszerűen mintegy személyes emlékezéssé válik, s összekötődik
azzal, ami benne a legjelenvalóbb, a legsajátabb, akkor ez valamiféle
felrianás a múlt szendergéséből az óra lázadása által.
A művészeti folyamatban azonban ebben a lázadásban az összmegragadottság
fizikai felindultsága célként csak mint kísérő momentum jelenik meg,
amennyiben az eredmény maga a legindividuálisabb kapcsolás agyi
produktuma. A szexuálisnál viszont épp fordítva van, a fizikai
folyamatok a szellemi egzaltációt csak mint egy mellette levőt engedik
a folyamatba belejátszani – a fáradozás célja pedig „nem más műalkotás”,
mint egy gyermeknek a testi egzisztenciája. Ezen okból következően az
erotikus a maga mámorát a puszta képzelgésekben a művészinél jóval
messzebbre hatolóan fejezi ki: az oly sok „nem valóságosban”. A művészben
a maga különleges állapota alkalmasint szintén túllép a normaszerű
állapoton, miként valamely anomália, amely a jelennek a megerőszakolása,
hozzácövekelve az adotthoz, azáltal, hogy benne a múlt és a jövő szükségletei
felindulást keltő módon hatnak egymásra. Mindazonáltal ez a „belső
szerelmi viszonyulás”, amely ugyanakkor a legértékesebb is a művészi
alkotó tevékenységben, a maga végső magyarázatát, mint ahogy végső
beteljesülését is a szellemi talajon megtalálja: a műalkotásban gyűjti
össze és „intézi el” magát kisebb vagy nagyobb mértékben. Az
erotikus szerelmi – szellemi állapot viszont, mivel hiányzik belőle
ez az igazoló lezárás, mint a zavarodottság egyik különleges fajtája
– mindenesetre mint abnormalitás – a maradék élet ösztönei közé
betagolódva marad meg.
Habár emiatt a művész sokkal kötetlenebbül fantáziálhat, mint az,
aki szerelmes, nem hozzászűkülve életviszonyai által a szeretett lény
körül praktikus módon feltoluló valósághoz, mégis valójában ő, a
művész-alkotó rendeli alá a fantáziáját az ilyen valóságnak: az
új valóságot ő a meglévőből teremti, a szerelmes ember viszont
tehetetlenül mintegy megajándékozza azt a maga képzeteivel. S ahelyett
hogy aztán megpihenhetne a megalkotott műben elért harmóniában, amiképp
például megteheti ezt a művész fantáziája, a szerelem költészete
beteljesítő vég nélkül húzódik végig az egész életen; eközben
keres, ajándékoz, külső művében pedig tragikus annyiban, amennyiben
tárgyának fizikai adottjától nem szabadulhat sem gondolatban, sem
pedig úgy, hogy korlátozhatná azt. A szerelem azáltal lesz a
legtestibb s egyszersmind a látszólag legspirituálisabb, a legszellemhívőbb,
ami bennünk magunkban kísért: teljes mértékben igazodik a testhez, de
teljes mértékben igazodik a testhez is mint szimbólumhoz, mint testi
jelzéséhez mindannak, amely az érzékek kapuján át kíván lelkünkbe
lopózni, mégpedig azért, hogy ráébressze azt legvakmerőbb álmaira:
és mindenütt – ebből következően – a birtokláshoz hozzákeveredik
az el nem érhető sejtelme is; mindenütt, összetartozó testvéri
kapcsolatban ott a beteljesedés és a lemondás, csak fokozati különbséggel.
Az pedig, hogy a szerelem alkotóvá tesz bennünket képességeinket
fokozva, a szerelmet a vágy ama tárgyává teszi – s nemcsak közöttünk
és az erotikusan megkívánt között, hanem minden nagyság körében
–, amelyhez közelebb jutni álmainkban törekszünk.
Miközben a művészeti alkotó tevékenység során a szellemiséget kísérő
fizikai felindulás mint jelentéktelen mellékes minden további nélkül
lecsendesedik, az erotikusban, a testi alkotó tevékenységben ez már
nincs ugyanígy. Itt a szellemi, a mellékesen feltoluló többlet mintegy
új módon megjelenő hangtónussá válik, amennyiben ez minden nem világosan
kimondható vágynak szól. Olyan ez, mintha már egyszerűen azáltal,
hogy szellemivé individualizálódott, jellegzetességévé vált volna
az, hogy önmagát nem engedi tovább mint valami segédeszközt vagy kísérő
momentumot letenni, hanem most már önmagából önmagát mindig
megszervezve kell előre mennie, s az számít feladatának, hogy a még láthatatlan,
nem jelenlévő világot lélegzetével felélessze.
Az
idealizáció
Itt
vethető fel az a kérdés, hogy mit is jelent voltaképp ez az egész
eszményítési törekvés, amely, úgy tűnik, oly nagyon mélyen éppen
az alkotó folyamatokhoz társul. S hogy valójában nem ez képezi-e
megvalósulási folyamataiban az egyik lényegi momentumot, amennyiben
azokat a külső és a belső, a legtávolabbi és a legközelebbi, a világtartalommal
bíró és a személyeset érintő, a legősibb alap és a csúcsszint
szintéziseinek lehet tekinteni.
S ott is, ahol nem ilyen kivételszámba menő folyamatokról van szó,
hanem hétköznapi egzisztenciánkról, tudatosságunk merő emberi ténye
hasonló alapon nyugszik: a világ és önmagunk, a külső és a belső
– melyek ezzel együtt adottak – szembenállásának hasonló egyesítő
kényszeréről. Ezen egyesítő tevékenység fesztávja mindazonáltal
megkülönbözteti az emberileg elérhetőt az állatilag elérhetőtől.
Mindaddig, amíg az élettudat növekvőben van, ugyanezt csinálja hasonló
módon ez a processzus: megfelelvén így a mélyebben fekvőnek,
megragadva a messzebb hatót s közeledve ezáltal az általunk a szó szűkebb
értelmében vett alkotói magatartáshoz. Mindaddig teszi ezt, amíg le
nem győzi eme meghatározó jelentőségű szembenállást, amíg termékeny,
tehermentes egységgé nem alakítja azt, úgy, mintha ily módon bizonyos
mértékig a világ keletkezését és az én születését tapasztalnánk
meg, élnénk át újra – és ez, másrészt, az általunk alkotottnak
megadja a maga saját életű magvát, ahelyett, hogy az csak származtatott
látszatléttel, felszíni lényeggel rendelkezne.
S most annak megfelelően, ahogy ez általában lejátszódik, figyeljük
meg az idealizáló tevékenységet a maga teljes folyamatában: a
szerelmes embert, éppúgy, mint a művészalkotót – akár a
gyermekben, akár a szellemi műben teremtőt – naiv, tárgyilag szinte
teljesen megfoghatatlan elragadtatottságáról lehet felismerni. Az említett
ellentét, s minél jelentősebb dologról van szó, annál inkább, láthatólag
csakis a kölcsönös felemelkedés következményeként talál magára a
közös szellemi talajon; csak egy ilyen emeltebb szinten tudja igényeit
egyensúlyba hozni idegennek tűnő mivoltával, valamint az indíték: a
magasabb szintre emelődött életérzés maga feltételez ilyesfajta
folyamatot akár a legközvetlenebbül is. Olyan ez, mintha ezáltal
egyfajta megszentelődésre kerülne sor, melyben mindkét fél szövetségre
lép, s így egyesülve, olybá tűnik, mintha valami „szent alapon”
állnának. Mintha az, amit „idealizálásnak” nevezünk, a teremtményeknek
úgynevezett elsődleges teremtő aktusa lenne, valami mindent megelőző
aktus azok önálló formát nyerő ismétlése, a teljes élet továbbvitele
előtt, s oly korán megmutatkozik már a testi egyesülési ösztönben,
valamint már az agyi tevékenység első nyomaival együtt – előzetesen
hatva. S ezt akarván, kikél ebből a létezés ujjongó mámora, mint
ahogy reggel a madarak örömittas hangja, amikor a Nap egy új teremtő
napnak készül fölébe emelkedni –, mert nincs másik három olyan
dolog a földön, melyeknek oly mélyen lenne közük egymáshoz, mint
ennek a háromnak: az alkotásnak, az imádatnak és az örömnek.
Ha az emberi eredet és az emberiség előidejének homályában tapogatózunk,
akkor mint legvégső felismerhető pontokra, a vallásos kinyilatkoztatásokra
bukkanunk. Az, ahogy a világban épphogy felébredő tudat hirtelen
szembetalálja magát a külvilággal, s aztán egyesül vele, valamilyen
formában mindig: az Isten. ő az, aki az egységet újra biztosítja, s a
kezdődő kultúra különböző törekvései csak ebből származhatnak
azután. A tudatossá válás azonban magában, szemben a töredékesen
felébresztett csak állati öneszméléssel, már oly mértékben magas
szintű megnövelése az életnek, hogy világossá válik számunkra,
hogy az összes, ezáltal feltáruló szükségből és gyámoltalanságból
az első emberi ősteremtés miért éppen valami istenszerűt emelt fel.
Mert ez nem kevesebbet jelent, mint azt, hogy az életküzdelemben a döntő
fegyver többé már nem csupán az erővel oly sokoldalúan és fölényesen
felruházott állatok tisztán anyagi ereje, hanem a fantáziatevékenység
is. S nemcsak úgy, mint a ténylegesen adott ellenséges idegen
lefegyverző leértékelése, hanem inkább úgy, mint a megfoghatatlanba
átnyúló erős varázserejű hatások felértékelése – de csak
annyira, amennyire ezáltal egyúttal az emberi erő is elmélyültebben
érzi magát tudatosodni: amennyiben magát olyannak érzi, mint aki nem
teljesen azonos a látható puszta anyagiságával. S ezért a küzdelem
minden ellenségességre való törekvésben nemcsak a pillanatnyi zsákmányszerzést
jelenti, hanem ugyanakkor a körüllévőkkel való egység megragadását
is, ebben leli fel az állat minden további nélkül a maga eredetét –
olyan törekvés ez, amely arra irányul, hogy az istenszerűben, a varázslatosan
magasra emeltben tapasztalja meg az egységet. Igen, még az elfolyó vérben,
a megfogyatkozó húsban is – az erőket kicserélve – ilyesfajta szövetséget
köt az ember, valami vallásos eljegyzésféle ez. Amennyiben tényeket
mint meglevőket előfeltételez, s épp ezáltal ezeket mint saját jövőjét
tételezi; így ünnepel, első ízben éhezve és szomjazva valamely új
módra, megelőlegezve szellemi megváltásának úrvacsoráját.
S mivel az a belső kényszer, hogy a dolgokat felmagasítsuk, idealizáljuk,
már primitív értelemben is az „alkotó módon való viselkedést”
jelenti, ezért találjuk meg mindenütt ismételten az emberi tevékenységek
csúcspontjain, miközben ezek végül az emberi élmény legkifinomultabb
magaslataira futnak ki. Ez okból következően legmagasabb rendű
produktivitásunknak megvan az a sajátos jellege, hogy az sokkal többnek
érződik, mint valamely megtermékenyülés; öntevékenységünk legvégső
csúcspontja ez, és legszélsőségesebb teljesítményeinkben mindig van
valami a felettünk való értékek iránti odaadásból. S akkor, amikor
olyan mértékben vagyunk urai az életnek, amilyen mértékben egyébként
soha, nos, akkor kerülünk a legközelebb a szentség hangulatához és
az áhítathoz: mert ezek nem annyira egy különleges élmény módozatai,
hanem inkább ezen élmény önmagában vett intenzitásának végső
hangsúlyai. úgy, mintha – az egyre termékenyebbé váló tehermentesítés
útján – a mind gyümölcsözőbb létben saját valónk megtisztulna,
amennyiben nem érzi azt, hogy csúcspontjain titokzatosan megosztódik újra
alapjának eredeti kettősségébe, abba, ami mindazonáltal szavatolja az
egységét. úgy, mintha az őskezdetek istenségének jelképeiből lenne
valami; mintha különböző váltakozó álöltözetekben és kifinomult
formákban keresztülmenne még mindenen, útitársa lenne minden időknek
és minden korok embereinek: mintha az alkotóerő maga csak másik oldala
lenne az imádatnak – olyképpen, mint minden történések legvégső képe:
egyesítő megtermékenyülés és fogantatás.
Az
erotika és a vallás
Az,
hogy a vallás azon dolgok egyike, amit a legkülönbözőbb módokon
definiáltak, melynek lényegét kezdetektől fogva a legkülönbözőbb módon
magyarázzák, minden bizonnyal ezen alapszik, vagyis azon, hogy
alapindulataiban még legintimebb életszenvedélyeinkkel azonos –,
olyan belső tényekkel, melyek által magunk is állunk vagy bukunk:
melyek éppen ezért nem látszanak önmagukkal kapcsolatban szabadon érvényesülni
hagyni azt a distanciát, amelynek révén a teoretikus megállapítások
egyébként egyáltalán lehetővé válnak.
Ezért az erotikus is először is közvetlenül is része a vallásosnak,
mint ahogy a vallásos az erotikusnak, önmagában már azon életgazdagító
hatásának alapján, ahogy termékeny felindultsággal tudatosodik a belső
és a külső – melynek során ez az egyesítő erő, az életnek és az
akaratnak eme magasba csapó vidámsága korlátozottabb testi és
szellemi gyönyörré specializálódott. A közöttük levő összefüggés
ezek szerint azonos minden más emberi tevékenységnél tapasztalhatóval,
melyekben a vallásos átszíneződik – csak azok bázisán vagy csúcsain
azonban – mint eredendő alapszín ismerhető fel. Különösen szorosan
kapcsolódni látszik a szexuális a vallásos jelenségekhez; de olyan mértékben,
hogy a folyamatában megnyilvánuló alkotó mozzanat már oly korán –
a testi teremtésben – érvényre jut, s így a tisztán testi mámornak
már az általános gazdagodás jellegét adja: olyan ez, mint valami előre
garantált szellemiség. S ily módon, a szexuális szenvedélyhez az agyi
ingert kellett kölcsönöznie a szellemnek, másrészt viszont a vallásos
bensőségességben, mint minden erős pszichikai ténykedésben, közreműködik
a test tonikus ingere is: e kettő között szélesül az egész emberi
fejlődés, mégsem hasad ketté semmi – sokfélesége egységről egységre,
a kezdetnél és a végnél átfogja egymást. Mert vallásos bensőségesség
sem létezne annak sejtelme nélkül, hogy az a legmagasabb, amiről álmodunk,
a földi talajon is kicsírázhat. Ezért van az, hogy az előidők vallási
kultusza a szexuális élethez még jóval hosszasabban és mélyebben kötődik,
mint más életmegnyilvánulásokhoz, s még az úgynevezett spirituális
vallásokban is (az „alapító vallásokban” is) valahol mindig
megmarad valami ebből az összefüggésből.
Mindazonáltal a vallási és erotikus bensőségesség ezenkívül még
egy különleges vonatkozásban mutat párhuzamot, s ennek alapján
mindkettő lényege igen mélyen válik érthetővé: éspedig gondolati
kiáramlásai alapján.
Amiképp a magasztos és a nevetséges között alig egy lépés a távolság,
éppúgy a nagy vallások gondolati teljesítményei előtt tanúsított,
nekik kijáró respektussal és csodálattal látjuk azt, hogy a valóság
kijózanító szemléletével szemben, a vallásosan afficiáltban a
gondolati világ egy irányba mozogva végzetes hasonlóságot mutat a
szerelmes ember fantáziájának túlzó képzeteivel: akár alkotói módszerét,
akár vágyképét tekintjük. Ugyanakkor persze a tárgyhoz mért
hatalmas különbséggel, már ami az ezzel kapcsolatos értékhangsúlyt
illeti: mert még a legforróbb szerelem sem kívánja és várja el
mindenkitől azt, hogy a kívülálló pillantása éppen úgy lásson,
mint a szerelem világosan-látóan-vak szeme, a vallásos hit azonban saját
istenképének mindent uraló igazságát hangsúlyozza minden hívő számára.
S nemcsak a szűkkeblű türelmetlenség miatt, ahogy ezt gyakran halljuk,
hanem lényének legbensőbb szükségszerűsége és egyedüli értelme
okán. S ez a helyzet a második különbség ellenére is: vagyis dacára
annak, hogy a vallásos hit a maga képének körvonalait oly sok korlátot
nem ismerő szubjektivitásra építve vázolja fel. S ott, ahol a
szerelmi ösztön illúzióinak képzetével még mindig kötődik a valóság
valamely tárgyához, s ott ahol a művészi alkotás során még a
legszabadabban kitalált képződmény is mértéket kell hogy adjon
megvalósulásának, a hívő a maga képzeteit úgy vetíti ki, hogy azt
sem eredetét, sem célját tekintve nem kell a valóságnak pozitív módon
visszaigazolni, lélekereje akadálytalanul áramlik ki – s ezáltal hat
az életnek oly nagy mértékben fölébe nőve minden egeknek irányába.
Ennek következtében ezen érzés beteljesülésénél, épp ott, ahol a
legkevésbé odaillőnek érezzük, lép előtérbe oly erősen a hittámaszok
teoretikus oldala, messzemenőn láthatóan és egész szükségszerűen.
A különböző feltevések – korrigálhatatlanul, mint akármi más,
mert nem hozhatók vonatkozásba bármi mással – önmagukat végül is
egy olyan merev világgá építik ki szükségszerűen, amely kívül van
minden más dolgon.
Mindazonáltal mégis van egy látszólagos ellentmondás ebben: a vallásosnak,
ahhoz, hogy önmagát szuverénnek nyilvánítsa, izolálnia kell saját
gondolati világát mindentől; s mégis a vallásosnak eme szuverenitása
maga csak reflexszerűen fejezi ki a vallásosság sokoldalúságának és
eredendő mivoltának mindenkihez szóló praktikus jelentését, mely
szerint semmi sincs nélküle, ő maga közreműködik mindenben, a mélyben
megalapozva mindent, s a végpont csúcsain megkoronázva. A látszólagos
ellentmondás abból a tényből következik csupán, hogy az életet
mennyire nem lehet befogni az élet teoretizálásának hámjába; a legmélyebben
és a leglátványosabban épp abban a képben mutatkozik ez meg, amelynek
az élet maga legteljesebb elevenségében ült modellt. A hitnek megvan
erre a maga mély értelmű formulája: az Istent csak a maga közvetlen
átélésében lehet felismerni; s ez ama igazságfok, ahogy Isten a hívőnek
– mindent meghaladóan – megnyilatkozna, s amely megnyilatkozás
Istent nem kevésbé „igazzá” képes tenni számára. Ha alapjában
minden, amit a gondolati körüljárás megállásra bír, már ezáltal
besorolódik az élettelenek közé (a legteljesebb mértékben a tudományosan
kimetszhető objektum), éppígy fog egyúttal a forrásokhoz közeli élet
a legmegfoghatatlanabbul átzúdulni a legszűkebb gondolati hurkokon. Az,
ami mindig új, maga mögött kell hogy hagyjon folyton-folyvást minden
megállapodottat, miközben különválik attól: s nemcsak amiatt, mert
az neki csak részben felel meg már, hanem azért is, mert az már eleve
leváló burok volt, felesleges salak, egyfajta kövület már a keletkezés
során.
Éppen
ezért a képzetek őrültségjellege, a vallásosban éppúgy, mint az
erotikusban, önmagában nem felszámolandó hiba, hanem sokkal inkább a
valódi életjelleg bizonysága. Amíg azonban a szerelmes ember
fizikailag feltételezett túláradása a teljes szellemi átélés számára
a maga képeit bizonyos mértékig megelőlegezi: bizarr, megható,
felkavaró, felemelő, valami ködösen áramló tükörkép, addig a jámbor,
külsődleges szellemi élet a maga formáló akaratát kifejezve vissza
kell hogy nyúljon a kevésbé szellemibe, s ezáltal viszont az örök-elmúlót
ragadja meg folytonosan. Valóban, egy óriás gránitvilág ez, melyet a
belső lökőerők hatalmas elevensége pörget ki a holtan megállapodottba!
S éppen ezért oly tartós menedék azok számára, akik a lét
viszontagságai közepette fedelet és oltalmat keresnek. Mert ez a kettős
jelleg persze sajátossága marad minden vallásnak: az, hogy a vallás másnak
mutatkozik az azt élményként megélőnek a hevületében, mint az azt
igaznak tartani kényszerülőnek a szükségszerűségében, az egyik számára
szárny, a másiknak pedig mankó.
Folyamatainak zajlása során, ha a gondolkodásmomentumtól tartózkodna,
a vallás és a szerelem épp oly keveset tehetne, mint akkor, ha területén
nélkülözné az emberi élményeket: mert semmi sem történik, ami ne
lenne egyszerre belső esemény és külső szimbólum is. De ezen szimbólumok
formáinak épp annyira kell pontosan megmondaniuk valamit, amily kevéssé
követelő jelleggel lépnek fel: többnyire leginkább ott, ahol nem igénylik
azt, hogy a legspontánabb eksztázisokat vagy a legérinthetetlenebb általánosságokat
testesítsék meg, hanem épp ellenkezőleg: egymás között a lehető
legsokrétűbb, igazolható összefüggésviszonyokba lépnek, egymást úgy
támogatva és feltételezve, hogy szinte észrevehető belső részvételünk
nélkül folytonosan képesek egymást igazolni, illetve ahogy ezt nevezni
szokás, a külső valóságot jelenítik meg.
De itt van egy, mind a vallásos, mind pedig az erotikus élmény számára
levonható tanulság: mégpedig az, hogy ennek az útnak magába az életbe
kell visszakanyarodnia. Vagyis az, hogy az eleven létező számára a másik
út, a gondolati hitelesítésekben és igazolásokban feltáruló, rövid
köztes táv után befalazott részhez ér, reménytelenül beszorítódik,
mert az életet csak az élet képes teljes mértékben visszatükrözni.
Ez a vallásos magatartás számára korlátlan belépést jelent
mindenbe, ami van – mert ugyan mi létezhetne olyan, ami neki ne szolgálhatna
trónusként és lábzsámolynak, mint amiképp a világmindenség szolgál
ily módon Istennek.
Az
erotikus és a szociális
Az
erotikus köztes helyet foglal el az egoisztikus és az altruisztikus két
nagy érzelemcsoportja között – kevésbé félreérthetően: egyrészt
benne van személyes akaratunk korlátozása, szűkebbre vonása kezdve a
közönytől egészen az idegenség, az ellenségesség érzéséig, avagy
annak kitágítása; s mindaddig, amíg az a másikat, a vele szembenállót
saját részeként nem ragadja meg. Mindkét csoportra jellemző az, hogy
az idők folyamán folyamatosan alakítják egymáshoz való viszonyukat
és emberi értékelésüket is, ekképpen a közöttük levő egyenetlenséget
kiegyensúlyozzák; ettől függ valamely korszak jellege. Az egyik
csoportnak mindig szüksége van a másikra – kiegészítésképp.
Mindegyik csoportnak megvan e kettősségben a saját részesedése. A
messzemenő egyoldalúság itt roppant veszélyes lehet, mert az embernek
ahhoz, hogy magát odaadhassa, előbb képesnek kell lennie önmagát
birtokolnia, ahhoz pedig, hogy birtokoljon, a dolgoktól és az emberektől
csak azt lehet elvenni, aminek elvétele nem minősül kényszerű elvételnek,
s amit csak attól lehet megkapni, aki azt szabad lélekkel adja. Két
ellentét van itt; a felszínen egyesíthetetlenül, viszályban, gyökerükben
viszont a legmélyebb kölcsönható összetartozásban; és a tékozlónak,
aki azt mondja: „minden akarok lenni”, éppen úgy, mint a fösvényen
mohónak, aki így kiált: „én akarok birtokolni mindent”, az értelme
a legmagasabb átfogó kívánság formájában – voltaképp ugyanaz.
Erről a közös ősgyökérről látszik leválni az erotikus érzelmek
csoportja mint valami köztes forma, mint valamilyen – talán az egyes
állat és a testvériség között meglevő – ősforma: mindkét összetevő,
ellentéteikkel nem törődve, egymásba kapaszkodik, ami által kölcsönösen
növelik egymást egészen a forrongó ösztönerőig. Az egész természetben
épp a különböző protoplazmatestecskék azok, melyek egymást megtermékenyítőleg
keresik, magukból a nemi eltéréseket fokozatosan kifejlesztik, s lehetővé
teszik a mind sokoldalúbbá váló specializálódást. S így mind az
emberek, mind az állatok vonatkozásában jogosult marad az a közhely,
mely szerint a nemek szerelme a nemek harca, s semmi nem csap át oly könnyen
egymásba, mint a szeretet és a gyűlölet. Mert habár az önkeresés a
szexualitásban kiszélesül, egyúttal azonnal megerősödnek benne a
leghevesebb egoista vágyak, s a szexualitás önkereső támadásban
folytatódik, de csak azért, hogy mindazt, amit mindeközben elnyer, a trónra,
igen, messze maga fölé helyezze: s mindenütt, fizikai feltételezettsége
által akadályoztatva abban, hogy lelki szándékait egyértelmű világossággal
kidolgozza. S mégis mélyebben, mint minden más, velük értelmezően
viszonyul ahhoz a mindent átfogó egységhez, amely mi magunk vagyunk.
Ezért ezen kötöttségeik alapján nem lehet arra a következtetésre
jutni, hogy az ember szellemi egoizmusa vagy akár a mindenkit mindenkivel
összekötő szellemi testvériség itt önmagában döntő súlyra jutna;
alapjában véve nem sokkal több ez, mint ilyesfajta világos fejlődési
stádiumoknak az előfoka. épp ellenkezőleg, a maga területén belül
bejárja az összes stádiumot a legprimitívebbtől a legösszetettebbig,
a testileg korlátozottól a szellemileg felszabadultig, mégpedig azok
saját talaján. Ahol az élet történései másképpen kifejlődő
viszonyulásokat erőltetnek a szexualitásra, legyenek azok bár barátiak
vagy könyörületesek, ott az nem nemesül tovább, hanem gyakran épp ezáltal
veszélyezteti a lényéhez sokkal mélyebbről odaáramló ösztönerőket.
Tele az egoisztikus, éppúgy mint az altruisztikus alkotóelemekkel, a
szexualitás önállóan fordul mindkét irányba. S ahogy a megelőző,
az áramló egyoldalúságában az öröm mámora a valamennyi erővel való
egyesülése oldaláról mutatkozott meg, melyek – egyelőre még csak
számára – teljes, illúziómentes igazságot képeztek, vagyis saját
egoizmusának igazságát, éppúgy értékelhetjük altruisztikus-pozitív
módon is; lehet a másikat, a partnert, amíg az túláradásának, hálára
méltó illúzióinak indítéka, igazsággá és számára való életeseménnyé
magasztosodni látni. Mindazonáltal megjelenik a „kettő egoizmusa”
is; s az egoizmus gyanúja erős, ez első ízben csak a gyerekhez való
viszonyulásban számolódik fel, vagyis csak ott, ahol megbékülve és
egymást kiegészítve egymásra talál a nemi szerelem és a szociális
vonatkozás. De a nemi szerelem számára, amely a maga „szociális” művét
testi értelemben hozza létre, meghatározó, hogy fizikai ténykedésében
már ott van mindaz, amit szellemileg is tovább fejleszt. Habár joggal
mondható, hogy minden szerelem két embert teremt; a testi egyesülés révén
megszületett mellett még egy költött lényt is: s mégis a testi úton
teremtett az, aki általában először kivezet a puszta szerelmi kábultságból.
Már amennyire ez a természeti élet által primitív módon és magától
értetődően adódik, amikor a hév az ivadékban szocializálódik, a
szerelem: a gyermekben.
Lou
Andreas-Salomé [PROPHIL,
a fordítás
Juhász Anikó munkája] | | |