| |
Anyaság
érdekes,
hogy a nőben, aki a szerelmi élet túlzó idealizálásaihoz a
legalkalmasabbnak mutatkozik, a szociálishoz való eme hajlam is a legerőteljesebben
előtűnik. Az anyai szeretetben, melyet hosszú időn keresztül dicsőítenek,
manapság viszont valamivel kevesebbre értékelnek amiatt, hogy
olyannyira kényszer és válogatás nélkül szeret, illetve hogy tárgyát
illetően mindenfajta előzetes fenntartást nélkülöz, van meg az összefüggése
mindkettőnek. Egyrészt az anyai szeretetet nem hagyja magát zavartatni
semmiféle valóság által, nem hagyja, hogy csorbuljanak gyengéd érzelmi
előfeltevései, olyképpen, mintha számára a kis teremtmény csak egy vágyalátét
lenne. Másrészt ez csak azért van így, mert az anyai szeretet a maga részéről
nem más, mint a hévnek s ugyanakkor a tovább vitt teremtés erejének
egyik fajtája; nem más, mint a csíra fölé emelt melegség, mely annak
lehetőségeit realizálja, azt úgy fogva fel, mint ígéretet – egy ígéretet,
hogy ő maga meg vele együtt adódik. Ezért olyan sűrű szövésű az
idealizáció, s ezért valóban rokon az alkotó tevékenységgel,
legeredendőbb és legmagasabb rendű értelmének megfelelően, s ezért
vannak tettek és imák még a legapróbb becéző nevekben is, melyekkel
az anya gyermekét napról napra beljebb szólítja az életbe.
Ezért van az, hogy a férfi számára is már valami más szólal meg az
ő túláradásából, s nem tetszik az csupán az ő szexuális túláradása
agyi tűzijátékának. S ahogy az anya gyermekében minden gondtalan
megdicsőüléssel tulajdonképpen csak a gyermek kis életének egyetlen,
csodálatos tényét ünnepli, éppúgy áll ama illúziók csillogó köpönyege
mögött, melyek a férfit a nő számára az egyetlenné varázsolják,
mindig egyúttal maga a kis emberpalánta is, aki lehetne akár minden éket
nélkülöző, és lehetne hibákkal teli, mezítlen és pőre, tetszés
szerint, mégis egy tőről metszett lenne saját életével. Minden eszményképpel,
melyeket ő, látszólag oly nagyigényűen és alázatosan a gyermek elé
állít, csak azt a hatalmas melegséget tárja fel, amelyben egyszer majd
megpihenve az egyén ősmagánya feloldódik, mintha újra az az ősanyaság
venné körül, amely már születése előtt is megvolt.
S
ezáltal néhány pillanatra mintha visszahelyezné őt a világ középpontjába,
mégpedig abban az egyedüliségében, mely mindenkinek a sajátja; amely
persze ennyiben már nem fogható fel egyedülinek; s mégis érzésként
minden teremtményben tovább él, úgy, hogy még a legjelentéktelenebbnek
is, helyesen felfogva, már pusztán az „egész szívből s minden erőből”
áradó szerelem egyaránt s kellőképpen kielégülést hozhatna. A
szerelem a magasabb rendű igazságosság egy fajtáját teremti meg az
ember számára a társadalmi és a tárgyilagosan mérhető mellett –
senkit meg nem rövidítve, mert ennek csak a szerelmes saját egében van
érvénye, s ez az égbolt másoknak nem jelentene többet, mint egy kis kékséget
a földgolyó felett.
Nemcsak hogy senkit meg nem rövidítve, hanem ezáltal épp az emberhez
utat képezve, amely út a merő, a mosolyt fakasztó, erotikus őrültképzelgésből
képes megteremteni egy másik, egy olyan mély valóságképet, amelynek
már van érvénye mindenki számára. Mindaddig, amíg ebben az illúziók
összessége nem jelenthet többet végső soron, mint kis, felszikrázó
szökőkutakat egy hatalmas, tiszta folyam felett, ahonnan az illúziók
felemelkednek, s ahová visszatérnek, s mindaddig így van ez, amíg az
asszonyi szerelemnek alásimul a határok és a fenntartás nélküli
emberszeretet. Az egyetlenhez való ragaszkodás, még ha az összmindenség
ilyen apró törésvonalakkal is telt meg, minden egyéb számára megközelíthetetlenné
vált, ebben az érzésben viszont közvetlenül kiszélesül, olyképpen,
mintha a szerető lény életének a hangján új módon minden hozzá szólna,
kezdve attól, ami a szív legközelebbi szomszédja, egészen a földek
legutolsó állatáig.
Az érzéseknek eme átértelmezése mind önkénymentesebben valósul meg
a szülői létezésben. Amennyiben a szülői mivoltban újra csak az a
tragédia nyilvánul meg, hogy a teremtmények, s minél bonyolultabb
szervezettségűek, annál biztosabban, csak részprocesszusokban képesek
tovább örökíteni önmagukat: mert ahogy a testi szerelmi aktus során
két ember összeolvadása csak pontszerű módon valósul meg, éppen így
van ez a gyermekkel is, amikor benne az öröklődik tovább, amit a
szerelmesek örökségként az ősszülőktől kaptak. A legnehezebb és
legértékesebb örökség, vagyis a személyesen kivívott, azonban kívül
marad a folyamaton, s ezzel együtt kívül marad az individualitás a
maga ismételhetetlen egységében, legelevenebb életében: csak felügyelő
szervezője annak, méghozzá jobb vagy rosszabb szervezője, ami a nemiség
útján öröklődött. S ismét csak útjára indul itt a nagy tanácstalan
túláradás, mely nem illesztődik be többé semmilyen egységbe,
amelynek hátulról vagy belülről feltörve, a maga saját módján és
a saját maga által kitalált módokon, úgymond, a hiány orvoslása érdekében,
meg kell próbálnia azt teljessé tenni, ami van.
Ezért van az, hogy az anyaság élethossziglan tartó cselekvés, nem ér
véget azzal, hogy a nőstényállat ellátja ivadékait, hanem kísérlet
arra, hogy a lélek éppen úgy átadódjon, ahogyan korábban a test. S
emiatt fejlődnek az állati ösztönök még magasabb szellemiségre, éppen
úgy, ahogyan ez a férfi és a nő közötti szexuális szerelem során történik:
akik eljutnak odáig, hogy nemcsak a maguk mámorát keresik s ünneplik a
másik ürügyén – a másikén, aki ugyanakkor önnön létdarabkájuk
egyike –, hanem belépnek a másikba, annak saját életébe, mint a valóban
„másik”-éba. Nem azért, hogy a gyermekben magában fizikailag tovább
éljenek, s nem is azért, hogy önképükre formálják őt
pszichikailag. így adja át magát végül az anya az általa megszült
életnek; s végül aztán így tesz szert arra a legkifinomultabb, végső
adakozó formára, amely az adakozás révén gazdagodni, nagyobbá lenni
és adományokban bővelkedni szeretne. Ez az adakozás a gyermeket mint
valami totalitást, mint valami önmagáért való érinthetetlen egységet
tiszteli, s olyanformán viszonyul hozzá, mint akivel nem lehet többé
eggyé válni, hiszen a gyermek éppen a kinyilvánított kettősségnek,
az egészen más alapra helyezkedő szövetségnek a következménye. Az
anyaság megkoronázására csak akkor kerül sor, ha végbemegy az anya
eme legsajátabb valójának mint valami magáért való idegennek a
tudatos kiszolgálása. Ily módon az anya a végső, fájdalmas szabad
akaratban, az abban megnyilvánuló legmagasabb rendű önelvesztésben szüli
csak egészen világra teremtményét, hagyván, hogy az leváljon ágairól;
s ekkor már szabad akár „megőszülnie” is.
S csupán ez az ősz változik át számtalan tavasz kezdetébe az ebben
csak most először egészen anyaivá lett számára: egyesítve abban az
életet annak melegével, amelyben nemcsak szeretet volt, hanem amely belőle
magából született, a szívtájékról vált le a maga beteljesülésében,
s azt éppen ezért folyton-folyvást mint valami újat, mint világot
tapasztalja meg. Minden emberi viszonyulás közül ezért csak egyedül
az anyaság az, amelynek megadatott, hogy az ősforrástól a legmagasabb
csúcsokig vezető vonatkozást a maga legteljesebb valóságában bontsa
ki: mégpedig a hús és a vér kezdetétől az idegen szellemi „önmagaságig”,
amely azonban számára ismét világkezdetté válik. Mert ahogy
semmilyen más emberi vonatkozás nem rendelkezhet eme legősibb kiindulóponttal,
éppúgy igaz az is, hogy nem is teljesülhet be ebben az értelemben: s
ha az erőszakos, túl korai halál nem vet neki véget, akkor bizonyos értelemben,
mondhatni, mindig úton van, végtelen, céltalan, a „hűség” emberi
fogalma ebben gyűlik össze. Eredete nem a totális egységben van, nem
is torkollik a mindig megújuló kettősség lehetőségébe – a lezárás,
az elhalás ama teljességébe, amely mintha csak más megnevezése lenne
az újrakezdésnek, az élet feltárulásának, a halhatatlanságnak.
A
nő
Nem
egyedül az anyaság az a vonatkozás, amelyben feltárul az, hogy a nő
fiziológiájában miként jut el az, ami eredetileg csíraformában
adott, a magasabb szintű fejlődéshez, valamint a puszta erotikuson túllépve
az általános emberihez. A második típus, amelyben a szerelem szimbóluma
látszólag, az erotikán felülemelkedő jelleggel nyer ünnepi fényt, a
Madonna képében rögzül. S habár a szűznek az Isten által való, ősidőkre
visszanyúló birtokbavétele később az egyházi hierarchia hatalmi
szentségei közé kerülhetett, nincs kétség afelől, hogy eredete azon
igényben gyökerezik, hogy a szexuálist a vallásilag szankcionáltnak
rendeljék alá – s ott, ahol becsatlakoztak az orgiasztikus kultuszok,
a szexuálist a megszentelés által emeljék az egyes ember szükséglete
fölé. Mindenesetre ez az őseredeti Madonna-felfogás, úgy tűnik, némely
vonásban hasonlít napjaink szolgálólányképéhez: ilyen a választás
nélküli odaadás követelménye, amelyben nincs semmi kéj, ilyen az
erotikán kívüli alapcéloknak való önmegadás. A szolgálólány- és
a Madonna típusa úgy hasonlítanak egymáshoz, mint amiképp az
eltorzult forma és az őskép – érintkezési pontjuk az extremitásban
van; az azonban, ami mindkettőt lehetővé teszi, egészen pontosan éppen
az, amitől a nő kihordásra alkalmas asszonyállat lesz: a teste mint a
gyermekáldás hordszéke, mint Isten temploma, mint a nemiség játszótere
és bérelt szálláshelye – testet öltött kifejezéssé válik, jelképpé,
olyan passzivitássá, amely egyformán képessé teszi a nőt arra. hogy
a szexuálist akár degradálja, akár felmagasztosítsa.
Ahogy
azonban az anyaságban a nő legnagyobb fokú passzivitása átfordul a
legmagasabb fokú alkotóerőbe, éppúgy nem jogosulatlan az, hogy a
Madonna-fogalom mint az aktívan jelentésteli nyerjen átszellemítést.
Mert ez a fogalom nemcsak negativitást jelent, nemcsak a kéjsóvárságtól
mentes nőt, hanem egyúttal azt is, ami minden eszközzel, még az
erotikuson kívül esővel is a befogadó célnak szentelődik. Minél mélyebben
gyökerezik egy nő a szerelemben, minél inkább személyiséggé válik
ebben, annál inkább alakul át a pusztán szexuális élvezet passzív
mellőzése cselekvéssé, eleven beteljesüléssé és hatássá. érzékiség
és szeplőtelenség, kivirágzás és megszentelődés találkozik itt össze
egymással: az asszony ama legmagasabb rendű órájában a férfi csak Mária
ácsmestere Isten mellett. Mondhatni: mindaddig, amíg a férfi szerelme
ennyire szembenálló, aktív és részleges és saját tehermentesítésének
igényéhez kötött, addig a férfi saját valóján belül sokkal gyámoltalanabb,
mint a nő, aki viszont totálisan és passzívan szeret, testben és lélekben
a térkitöltésre törekszik, s egész élettartalmat virágoztat fel és
hoz izzásba ahhoz, hogy férfit ebbe belevonja. Jellegzetes az, hogy a férfiasban
nincs semmi, ami a szolgálólánynak megfeleltethető, hiányzik a tisztán
passzív szexuális megbecstelenítés, mint ahogy nincs nevesített
vonatkozása a Madonna-típusnak sem: a pozitívan megszenteltnek. A férfi
„szent” mindig csak nemileg negatív értelemben lehet szent, vagyis
az aszkézis értelmében.
A szerelem területén megmutatkozó nagyobb koncentrációs erő, eme
egyesítő, az egyetlenre irányuló összvonatkozásnak a révén, ami a
férfi esetében inkább más területeken érvényesül, a nő egy területen,
mégpedig a leghatalmasabb életértékkel bíróban bizonyára gyakran fölébe
kerül a férfinak. Mindazonáltal mégis szükséges az, hogy eme tényt
helyesen értékeljük, s az alacsonyabb differenciáltság természetes
produktumának tekintsük. így például láthatjuk, hogy dicsérő
jelleggel túlértékelik azt a körülményt, hogy mily gyakran fut bele
a szerencsétlenségbe valamely női lény épp azon okból adódóan,
hogy a futólagos, érzéki pillanatnyi mámort a lelki hűség követi.
De nem lehet eltekinteni attól sem, hogy etikailag a nő a könnyűvérű
férfinak előtte áll annyiban, hogy a későbbi káros következményeket
előre látva – önmagának is rémületet okozva – felfigyel arra,
hogy könnyűvérűsége mint fonódhat össze mindenféle mély szenvedéllyel.
A testi-szellemi ösztöntárházról való eme súlyosabb leoldódási
formát nevezhetjük rokonszenvesnek, de jogtalanul járunk el akkor, ha a
férfit viszont kárhoztatjuk mindezért, már csak azon okból is, mert
egy nőben oly sok minden csábul el, amire ő egyáltalán nem is
gondolt.
Az, hogy nők mindenáron és minden eszközzel szeretnének tovább
differenciálódni s ugyanakkor mindamellett a szerető lény non plus
ultrájának megmaradni, sőt növekedni –Madonnaként vagy anyai nagyságukban
– nos, ez esetükben nem egészen konzekvens. Elgondolható lenne persze
az, hogy a tiszta megismerés valahogy másképp viszonyulna a saját
testiséghez, mint korábban. Elgondolható egy olyan újszerű, finom szégyenérzet,
amely a testi odaadáshoz már nem olyan prűd módon viszonyul, ahogy ezt
a tradicionális nevelés szinte második természetünkké tette, hanem
épp ellenkezőleg, sőt, egyenesen ezen új viszonyulás által neveli ki
az önfegyelmet; a fiziológiai élvezeteknek ugyanis kaput kellene
nyitniuk a lelki folyamatoknak: kaput nyitni azon legbelsőbb önmagunkhoz,
amely nem akarja feltárni magát, kaput az ember és ember közötti legértékesebb
adományokhoz, melyek, ha egyszer elpazaroltuk őket, teljes egészében
soha nem szerezhetők vissza újra, mert ezek az adományok mi magunk
vagyunk.
S ha a női erotikus szenvedélyben – akár az akarat ellenére is – a
fizikaiba oly sok pszichikai rántódik bele, akkor, hasonló okokra
visszavezethetően a szellemi megbetegedéseknél az ellenkező színjáték
észlelhető. Forel A szexuális kérdés című művében ezt a tényt úgy
magyarázza, hogy a szexualitás a férfiaknál az alacsonyabb agyi központokat
érinti, a nőben viszont, úgy tűnik, a nagyagyban lokalizálódik, „a
szellemi zavarodottságok székhelyén”. „Ha az ember, női kísérettel,
végigmegy az elmegyógyintézet férfi részlegén, akkor csodálkozhat
azon, hogy a szellemileg sérült férfiaknak mindegyike mily közönyös
és szexuálisan mily indifferens marad” – mondja a szerző, miközben
a nőkről a következőket állapítja meg: „Még a legerkölcsösebb
és szexuálisan hűvös asszonyoknál is megfigyelhető az, hogy szellemi
megbetegedés esetén a legvadabb erotizmus áldozatául esnek, s időlegesen
prostituáltnak mutatkoznak.” így válik maga az utolsó szó, a
szellemi zavarodottság szava, sőt maga a nőben lakozó tragikusan
akaratlan szolgálólányszerűség azon mindent átfogó Egy iránti
megerősítéssé, amely a nő számára: a szerelem.
A nő szexuális karakterének leglényegibb meghatározottsága a fejlődést
még a legegészségesebb nő esetében is mintegy cikcakkban futja be –
mégpedig egyfajta a nemi- és az individuális élet közötti ingadozó
mozgással; legyen bár úgy, hogy a nők és az anyák individuális igényeiket
megcsonkítottnak érzik, avagy úgy, hogy a nőiség és az anyaság kárára
fejlesztik ki azokat. Azon sok recept ellenére, melyeket e vonatkozásban
ajánlani szoktak, olybá véve, mintha ez valami megszüntethető zavar
lenne csupán, erre a konfliktusra nincs általános érvényű megoldás,
s nem is lehet. De ahelyett, hogy jajgatva panaszolnánk egy olyan tragédiát,
amely ily módon a női teremtményekben maradandóan adva van, jobb
lenne, ha inkább azon végtelennek örülnénk, amelybe a nő oly módon
kerül bele, hogy fejlődését nem képes egyenes úton bejárni, s
helyzetének ellentmondásosságai csak esetenként, a legszemélyesebb
tettben rendezhetők el. Mert van valami, amely még a legkisszerűbb
asszonysorsot is nagy jelentőséggel ruházhatja fel, mégpedig az, hogy
ez a sors minden alkalommal újra és újra őseredeti módon kell hogy
megküzdjön a belső élettel, le kell hogy győzze azt a legsajátabb
kezdeményezésekben, s ez nem csekélyebb jelentőségű annál, mint
amit a férfi a maga harcai során „odakünn” a léttel vívott meg az
ősidőktől kezdve. S ha a férfit, még most is joggal ítéljük meg külső
teljesítményei alapján, úgy a nő számára minden abban az Egyben összpontosul,
hogy a létrejtélyt a nő önmagában oldotta meg, s ez az alapja annak,
hogy a legmagasabb értelemben is miért a bájosság lesz a nőtől elvárt
érték, miért éppen ebben testesül meg testi és természeti minősítése.
Az, hogy az „etikus” és a „szép” kifinomult módon ugyanazt
jelentheti, mint a „megszentelt” és a „szexuális”, nos, ebben
egyszer s mindenkorra egyaránt kifejeződik a női nemnek mind a kiváltsága,
mind pedig a behatároltsága.
Az ilyen
egyoldalú-mindenoldalúan viselt nemiség hangsúlyozása, sőt,
túlhangsúlyozása számára szinte kárpótlásként kellene hogy hasson
az, hogy a nőben a szexualitás fiziológiai értelemben korábban hagy
alább, mint a férfiaknál: már ha a tulajdonképpeni aggkorba való
lépés előtt ez mindannak felvirágzását biztosítja, ami a
szerelemmel teljes élet pompás növekedését naggyá növesztette. Mert
– s megint csak másképp, mint a férfinál, nemcsak a negativitás az,
ami itt jellemző, s nemcsak a hiány ellentétben az új teremtéssel,
hanem az összegyűjtött, befogadott dolgok értéke válik ez esetben
láthatóvá; mintha teljességében első ízben ebben igazolódna,
hasonlatosan ahhoz, ahogy a hörcsög építménye igazolódik a tél
beállta előtt. S éppen a nőiség ezen tiszta embersége, nemtelensége
az, ami fölött ott lebeg a szerelem egyik legkifinomultabb utóhatása,
valami, amiben a lét tartalmának ünnepi egésszé kell kikerekednie,
ahhoz hasonlóan, ahogy az csak a gyermeknek vagy az aggkorba jutónak a
pillantása előtt tárulhatna fel akkor, ha azt nem zavarná meg az
éretlenség vagy a halál. S ahogy az anyaságban valamely emberi
vonatkozás teljessé válik, a maga egészében kiélhetővé lesz, mint
amiképp az örökké megújuló újrakezdésben, éppen úgy figyelhető
ez meg a nő esetében is: az élet vonatkozásában, mégpedig a
férfiember számára megismételhetetlen módon. S annál inkább így
van ez, minél nagyobb egy nő mint nő, minél nagyobb dimenziókban
válik ez lehetségessé számára – minél szélesebb lehetőségeket,
minél erősebb erőket fogott át ő mindebben, s minél inkább képes
volt ezt a maga összlényébe organikusan betagolni, még ha oly
távolinak is voltak ezek számára mint nő számára, s bármilyen
szembenálló erőknek is tűntek. Hiszen soha és sehol nem az egyedi
vonásokban vagy külön irányulásokban, még akkor sem, ha ezeket
tartalmuk alapján még oly hangosan, mint amilyen specifikusan „nőinek”
is kiáltják ki, különbözik valamely nő a férfitól: hanem csupán
valamennyi irányultságának ezen egymásra vonatkoztatottságában,
életfoglalattá való összegyúrásában.
Ezen alapszik ugyanis azon viták reménytelensége és végnélkülisége,
melyekben, s igencsak az egyenjogúság elve alapján, hamarosan
érvényre jut majd a férfi és a női szembenállásának egész éle,
mint ahogy majd nemsokára haladásként fogják ünnepelni ezen ellentét
megszüntetését is. Ennek során a nőnek fokozatosan megadatik szinte
minden olyan tulajdonság, ami csak létezik, így aztán a nő
nagyjából hasonló jogokkal lép fel folyton, mint a férfi: így lesz
könnyelmű és komoly, őrült és józan, nyugtalan és harmonikus, derűs
és elmélyült, okos és ostoba, gyengéd és durva, a Föld szelleme
avagy angyal. Mert valójában, a nőfogalom alá a legapróbb
részegységeket tekintve, minden további nélkül a
legösszeegyeztethetetlenebb tulajdonságok tartoznak – a nő mindig
maga a megtestesült ellentmondás: amennyiben, alkotótevékenysége
alapján, az eleven mindig benne, az elevennek a művében van.
A
férfi és a női
A
férfiban valami rendes, szabályszerű dolog időnként megbotránkozik
eme női természet egészén, valamint a szerelem ama módján is, amely
– váltakozva – őt hol megzavarja, hol imponál neki, hol pedig
megvetendőnek tűnik számára: még ha a szerelemben olyannyira is kívánatos
mindkét fél egyetértése, akkor is meg kell érteni azt, hogy a férfi,
akit saját teljesítményelvárásaival van tele, a nő retardáló fölényével
bizonyos mértékig türelmetlen mozdulatokkal állhat szemben. A nők imádására
elég példa volt bizonyára egész történeti időszakokban, mint ahogy
a jelenben is, mégis mindazonáltal elviselhetőbb lenne, ha a Kätchen-előkép
lenne jellemző a legextrémebb nőiségre, valamint ha Toggenburger lenne
a férfi mintakép. Mert kétségtelenül korunknak igencsak jellemző túlzása
fejeződik ki abban, hogy csakis a szerelmi eszménykép kidolgozásában,
annak mindent magába tagoló tökéletességében akarják meglátni épp
a legfontosabbat, az emberiség harmóniáját, az „Egyedülit, ami szükséges”.
Valami női, a férfi ideálképek számára valami nőiesen elpuhult túlzás
az, amely átsiklik azon, hogy erőink csak váltakozó áron fejlődhetnek
ki, hogy a legmagasabb szinten lehetséges teljesítmények már magukba
foglalják a lemondást minden lehetséges testi és szellemi harmóniáról,
amiképp az előre haladó öngyarapítás is sokféle öncsonkításon
megy át. S csak nyugalmi szünetek vannak, a férfiasan eleven mozgalmasság
pihenő órái, melyekben a nő – ünnepelve és szeretve – szépséggé
fogja össze önmagát. S ha ezt nőknek tenni inkább való, mint a férfiaknak,
mégis meglehetősen közel hozza ez azt a gondolatot, hogy vajon nem épp
a férfi az, saját képessége szerint persze mindegyik, aki erre a legerősebben
hajlik – aki minden egyes nőben a maga természetét terjeszti ki, az
ösztöneit éppen úgy, mint a szellemét. Erotikus és egoisztikus
szenvedélyei ezáltal másképp szocializálódnak, az általános emberi
tevékenységek más oldalai alapján jelölődnek ki a határok; a nemiség
áttörése, a csíraplazmának ezen a személyiség egészére gyakorolt
titokzatos befolyása ennélfogva akut anomáliaként gyakrabban jön elő
a tevékenyebb, rátermett és jelentős férfiaknál, úgy, mint fejükbe
szálló mámor, mint ahogy az új normativitás is, amely a nőben a
testet és a lelket a mindent átfogó élet ritmusában tanítja meg együttesen
lebegni, miközben a nő egyéni fejlődését ezáltal folytonosan megkérdőjelezi.
S a férfi a nőt mindennél jobban és erősebben azért szereti, mert a
nő abból nyert alakot, amiből ő maga és gyermekei is – épp azt
szereti a nőben, hogy részleteiben kidolgozatlan marad, igen, a nő testét
megformálatlanul szereti, puhán, a hangját pedig a maga gyerekes csengésében:
ez az emberről emberre átszálló örökség – ez az emberek öröksége,
mint ahogy minden létezőben ott van az örök anyai és az örök
gyermeki.
A nemek közötti differenciának jelenleg olyan mély alapjai vannak,
hogy azt semmiféle fejlődés nem számolhatja fel; a differencia, úgy tűnik,
mindenütt az ősalapot érinti. Mindazonáltal épp ebből adódik önmagán
keresztül való kiegészülése is: mert minél mélyebbről vezetődik
le, annál biztosabb az, hogy a női és a férfi körvonalain belül ezek
az utak valamely ponton összetalálkoznak – az élet, az önmagát
kibontó totalitás egyszerre, duplán kell hogy teremtődjön, hiszen
mindannyian apától és anyától is származunk. Minél mélyebb rétegeket
érintünk önmagunkban, annál inkább feltárul az, hogy miként fonódik
össze az egységben a kettősség, valamint mutatkozik meg az egységben
rejlő kettősség; s leginkább a szellemi alkotótevékenység különböző
válfajaiban: mintha generációk ősmélyéből kellene felhozni azt, ami
ilyen kettősséggé termékenyülhet, mégpedig avégett, hogy a legsajátabb
elevent – kiemelve azt önmagából – útjára engedje. Egyetértésben
ezzel gyakran hívják fel a figyelmet a művészek vagy egyáltalán a
zsenialitás ellenkező nemi irányultságú vonásaira, mint valami,
mondhatni, állandósult megtermékenyítő állapotra.
Ahol ezzel szemben szerető módjára viselkedünk, vagyis ahol alkotó
izgalmi állapotunknak szüksége van a testi külső műre, a kívülről
származó kiegészítő félre, ott éppen ebből adódóan a nemek közötti
ellentét nemcsak hogy nem enyhül, hanem épp a legteljesebb élességében
mutatkozik meg. Mindaz, ami bennünk az erotikus szenvedély hatására összegyűlik,
összekötődik, egymással eljegyzést köt, úgy tűnik, csak a
legegyoldalúbb cél érdekében találkozik egymással; igen, az egyedi
személy formálisan úgy jelenik meg, mint nemének reprezentánsa: és
csak mint kiegészítés, mint a „másik” világ emelkedik fel
szeretett Eggyé és Mindenné. S valójában ezen állapotok és
folyamatok meghatározó karaktere is csupán ezt engedi közelebbről
megmutatni, megállapítani egy ilyen bizonyoson túlzó beállítódáson
belül, amennyiben a „férfias” és a „nőies” egész fogalmi
tartalma minden alkalommal megrövidítetlenül gyülemlik fel az egyedi
konkrét férfiban, valamint az egyedi konkrét nőben.
Annyiban kell a dolog egyik oldalának eddig figyelmen kívül hagyott
oldalát utólag hangsúlyozni, amennyiben a gondolatiság túlságosan
lapos felszínességéből a többoldalúan megvilágítottba, a teljesebb
módon megvalósítottba helyezi azt: vagyis azt az állapotot, amely a
szerelem élményét az egyedi személy vonatkozásában is a maga kettős
hatásában bonthatja ki.
S ha minden szerelem azon a képességen alapszik, hogy a másfajtát az
együttérzés képességével saját élménnyé vagyunk képesek tenni,
legerősebb megnyilvánulásairól ez kifejezetten elmondható: a két
szerelmes élményvilága ekképpen tehát azonos, s ekkor a szerelemnek már
pusztán ezáltal kétszeresen emberi arculata van: úgy fogja át a maga
érzelmi kifejeződésében a másik nemet, mint ahogy ez nagyjából a
befogadás testiségében történik. S ez képessé teszi arra, függetlenül
attól, hogy a nemi karakter mennyire élesen rajzolódik ki, hogy olyan
vonásokra tegyen szert, amelyekben ő a saját nemével ellentétes nemi
jelleget is visszatükrözi.1
Ha a testi folyamatokban csíraplazma lett az az okalap, ami felerősíti
mindazt, ami a leglátensebb módon marad meg bennünk, s ekképpen
mindenre visszahat, éppúgy elmondható, hogy a szellemileg legmélyebbre
hatoló szerelem hasonló ösztöke ahhoz, hogy életalkotó módon
felszabadítsa bennünk azt, ami saját fejlődésünk során nem volt előre
betervezve. A szenvedély mámora, melyet a fizikai izgalmi állapot mint
alap szabadított fel, úgy tűnik, hogy ebben legteljesebb mértékben
felhasználódik arra, hogy új lelki tényállásokat hozzon létre pozitív
alkotó módon. S semmi által nem igazolódik ez az eredetileg őrült módon
alkotó olyannyira, mint épp az élet által – ha e ponton nem kellett
megállásra kényszerülnie, egyesít ő két embert, magukban, majd a
gyerekben, s mindegyikükben ismételten előtör az a kettősség, amely
alkotó módon horgonyzódik bele minden létrejövésbe, s amely létrejövés
aztán túl is nő ezen. S első alkalommal kísérli meg önállóan
szellemi ellenteljesítményét, mégpedig azért, ami túlnőtt rajta, a
gyerekért. Mert ha a fizikai szerelmi eksztázis a maga mindent egyesítő
erejével már önmagában örömérzetet hordoz, akkor viszont ez az utóbbi,
ritka szerelmi élmény bensőleg csak mint boldogság és beteljesülés
mutatkozik meg. Helyes az az ösztön, amely felébreszti bennünk azt a
sejtelmet, hogy a szerelem legkezdetlegesebb értelmében éppúgy, mint a
legkiteljesedettebben, minden további nélkül életformáló és boldogságot
hozó módon hat. S hogy ott, ahol külső története ehelyett kínná és
halállá változik, nem a szerelem saját ereje van, ami azt legyőzhetetlenné
teszi, hanem épp ellenkezőleg, valami befejezetlen, ami az érzelmileg
hatóban, a szenvedőben, a félig megformált összetartozásban rejlik.
Mert éppen itt, ahol a szerelmesek még egyszer – szinte mint a
kezdetek kezdetén – teljes mértékben belső folyamataikban hordják
ki a sorsot, jelennek meg úgy, mint egészen szorosan együvé tartozók:
egy olyan összetartozásban, ami nem korlátozódik többé két fél lény
legszorosabb kiegészülésére – s még kevésbé törekszik arra, hogy
a szerelmet kiegészítő idegen elemekkel megtoldva enyhítse ezeket az
ellentéteket. Hiszen ez az ösztön azon paradoxonok egyikében, ahogy
azt csak minden dolgok alkotó működése ötölheti ki, éppen ezáltal
egyesít egymásban – valami személyfeletti egységgé feloldva – két
embert, a férfit és a nőt, mindegyiküket kiemelvén az önmagukban lévő
mély függetlenségből az egész-örök Magaságba.
Lou
Andreas-Salomé [PROPHIL,
a fordítás
Juhász Anikó munkája] | | |