Történelem | Jog | Életmód | Földrajz | Kultúra | Egészség | Gazdaság | Politika | Mesterségek | Tudományok |
|
|
|
|
|
Értékmércék
és határok S így nem lehet megállni a legvégső, a legmagasabb előtt sem, vagyis azelőtt, ami abban megmutatkozhat, anélkül, hogy neki ne tulajdonítanánk a szent jogot: azt, hogy visszahajoljon újra és újra a legősibb kezdetekhez – s annál mélyebbre, minél magasabbra emelkedett előtte. Mintha ezáltal hasonlóvá válna az indiai fügefához, a Föld csodafájához, melynek ágazata a maga függő ágait léggyökerekké alakítja át, hogy azokban újra és újra a talajt érintse, amely képes templomra boltozni eleven templomokat, melyekben minden egyes ágnak ismét oszlopszerűen kell megtámogatnia a hozzá legközelebb eső, a felette álló ágazatot, miközben mindefölött a napsütésben bódult suhogással hajladozik az anyatörzs koronája s az egység gyökeréből származó törzs. Már az állatvilágra is igaz az, hogy alig veszünk észre valamit azon jelenségeiből, amelyek még lelki megnyilvánulásaikban is csak fizikai módon tárulnak fel, s mégis ebben a mély, alig megvilágított homályban ott működik életünk legalsóbb természettemploma, amely ugyanakkor hasonlítható a miénkhez. Nem véletlen az, hogy már az állatvilágban is találkozunk a nemi szerelem indulati jelenségeivel: a legbrutálisabbaktól a legnagyobb fokú gyengédséget elérő esztétikai megnyilvánulásokig. Mint ahogy nem véletlen az sem, hogy éppúgy, ahogy az embereknél, megtaláljuk az állatoknál is a legáldozatkészebb gondoskodást egymásról és az ivadékról. Sőt, még ha vannak is olyan papagáj- és majomfajok (s épp ezeknek kell a legkevésbé hasonlatosnak lenni az emberhez), amelyek monogám beállítódásukban már minket is felülmúlnak, mégis a méhek éppúgy, mint a hangyák – ránk nézve éppoly bántó módon, mint amilyen megszégyenítően – mintaképei kell hogy legyenek annak a szociális ösztönnek, mely mintaképeket soha, még a legmesszebbre jutva sem vagyunk képesek elérni. Hasonló a helyzet a fejlődésükben megálló fajokkal, akiket időnként a Paradicsom embereinek tekintenek, máskor viszont tévesen kultúraellenes mivoltukat kárhoztatják, akik azonban rituálékhoz kötött nyerseségük és szörnyűségük ellenére mégis, mindamellett felülmúlhatnak minket a természetes tisztaság némely vonatkozásában, a jóságban és a ragaszkodásban. S ha a szexuális élmény egyenesen s lényegileg épp arra van hatással, ami a primitív lényeket s bennünket hasonlóvá tesz egymáshoz, mégis az, ami az emberben leginkább szerethető, nos, az a növekvő intellektus befolyása alá kerülő állati anyag. S ez mindenütt két különböző módon működő irányban nyilvánul meg: vagy az adott ösztönélet szublimálásában vagy annak lerombolásában. Annak lerombolása itt azt akarja jelenteni, hogy tudattal megáldott lények a szexuálist nem megfelelő módon élik meg, nem úgy, hogy az agy a legvégső akaratlan befogadója az egyre összefogottabbá váló felindulásnak, hanem úgy, hogy az agy maga a rész-testi élvezeteknek mesterséges, sőt ezen élvezetekkel visszaélő előidézője. Az ösztönélet mind szabadabbá váló mozgékonyságát, végül a még állati módon szabályozott párzási idő szétfeszítését használja fel az agy arra, hogy az ösztönéletet még önkényesebben szabdalja, különítse el részeire, s így tegye azt úgymond ismét hasonlóvá a kevésbé élőhöz, az élettelenhez, ami részdarabként használódik el, ahelyett, hogy mind teljesebbnek érzett életegységgé alakulna, s ahelyett, hogy megerősödne benne s párosulna vele az együttérzés, a magasabb szintre emelt részesedés az összegészben. Az a rafinálttá váló értelem, amely úgy bánik az élettel, mint valami neki alárendelt holt anyaggal, jól illusztrálja az ösztönélet romjait és a nemi bűnt. A szexuális szublimálása során az intellektusban ellenkező folyamat játszódik le: ez esetben az intellektus mintegy túlhajtja a folytonosan megélt magasabb szintre emelését, amennyiben rákényszeríti arra saját szellemi mércéit; ezek azonban sehol sem illenek hozzá, s végül eltérül az illuzionisztikusba. A praktikus életvitel kialakítása során ez viszont jelentős mértékben mint könnyűvérűség jelenik meg. A valóságban ugyanis a szexuális ösztön alá van vetve a megkívánás és a kielégülés, valamint a jóllakottság, az ismétlés által csökkenő vonzerő, az ebből eredő változtatási vágy ama törvényeinek, amelyek az animális egész területét uralják. S senki ne hozza fel azt az ellenvetést, hogy az individualizálódás és az ösztönök kifinomulása ezt majd megváltoztatja: ezek ugyanis csak ennek lefolyását individualizálják s teszik kifinomultabbá. S ha sok idővel ezelőtt egy házasember utazásai során asszonya helyettesítésére talált egy másikat már pusztán azáltal, hogy a helyettesasszony a maga barnaságában vagy szőkeségében, vékony vagy teltebb mivoltában hasonlított az eredetihez, ott ma mi különbséget teszünk szinte hajszálnyi különbségekig elmenve: de ezért mi sokkal állhatatosabbak vagyunk valaki iránt, aki az utazások alkalmával nincs jelen, miközben magányosak vagyunk és keresünk. épp a differenciálás az, amely a legkülönbözőbb időkben és emberekben fokozza a másra irányuló szükségletet, s ezáltal ugyanakkor a variabilitási kényszert növeli és csökkenti is. éppen ezért nyugodt lélekkel meg kell adni az erotikának azt, ami az erotikát széppé és veszélyessé teszi! Gyorsan lefutó, beteljesülő vágyéletének idővel természeti szükségszerűséggel nem lesz dolga ott, ahol ez a vágyélet az intellektus és a lélek által (s mily gazdagon, erőteljesen s mégis kifinomultan) az egész ember ünnepévé alakul át; s az erotikus irányultság természeti szükségszerűséggel minden alkalommal eljut odáig, hogy ebből az ünnepből bárcsak soha ne lenne ébredés. S ez az, ami a könnyűvérűséget magasabb szintre emeli, igen, adott esetben társíthatja bármely nagysághoz. Azon
állapotokban, amelyek a középszerűségnek messze fölébe emelkednek,
az időtudat, vagyis a lehetséges egymásutániság elképzelése, eltűnik,
mégpedig a mindent egységesen és hatalmas erővel koncentráló erő következtében;
s épp az ilyen, hevességükben a leggyorsabban felemésztődő, ebből következően
mulandó állapotok azok, amelyeket mégis mintha valami mély örökkévalóság
övezne – s csak ez a róluk leválaszthatatlan, szinte misztikus, a többivel
együtt felszínre kerülő hangsúly teszi ezen állapotok boldogságát
üdvözítővé, fájdalmukat pedig tragikussá. Az a két ember, aki a
legteljesebb komolysággal viszonyul ehhez a mulandó örökkévalósághoz,
s nem akar más hűséget, csak az egymás melletti lelki együttlétet,
áhítatra méltó őrültségben él: s ez emberileg gyakran szebb, mint
amilyennek némely hosszú ideig tartó, valódi hűség tetszik, amely,
olykor talán tudattalanul is az elvesztés félelméből vagy valamely életfélelemből,
a pénzsóvárságból vagy a gyengeségből származik: ők viszont a
legizzóbb színek felvonultatásával is csak a félig kész szerelem vázlatáig
jutnak el, de ebben mégis több, valóban a mélységet érintő lehetőség
és beteljesülés nyilvánulhat meg, mint némely a befejezésig eljutó,
teljesen megfestett életképben. Sőt, ezekben az esetekben egyenesen az
történik, hogy a szerelmi könnyelműség köré a vakmerő hit vonzásában
összegyűlik az összes nagy formátumú dolog is, a gyengédségnek és
az őszinteségnek az a szelleme, amely mindennél jobban fél egyvalamitől:
attól, hogy legősibbnek az etikáját sérti meg, mert minden, ami ezen
az etikán kívül kerül, már alatta van annak. Életszövetség De nem érthetetlen az sem, hogy az emberek a szerelmi mámorban, s az abban felbukkanó szenzitivitás valamennyi fajtájában, a külvilággal való kontaktust olykor csalódásként is megélhetik: s nemcsak azért, mert szerelmi álmaik a valóságban félresikerültek, hanem csalódásként élhetik meg azt is, ami a legjobban sikerült – azt, hogy egyesülniük kellett a magában való durva anyaggal. Az ugyanis, ami így lép be az életbe, egyúttal meghalása annak, ami annak előtte volt – s ez a halál annál inkább érezhető, minél inkább szellemileg volt adva ez az egység korábban – még akkor is, ha ez oly részletekben és kevert formákban mutatkozik meg, melyekben az elsőként megformálódó alak éppoly biztosan széttörik, mint ahogy az anya testében a csíra az élettel szövetségre lépő támadás során, amely a csírát járatokra és részekre bontja. S be kell vallani azt is, hogy a szerelmi mámor és az életszövetség nem marad meg egymáshoz hasonlatosnak; s az a gunyoros megállapítás, amely azt állítja, hogy az egyik nagyjából ott kezdődik, ahol a másik véget ért, nem teljesen alaptalan – s itt nem arról van szó, hogy valami félresikerült, hanem ez már eleve benne foglaltatik a szerelem megélésének két, egymástól alapvetően különböző módjában. Mert az erotikus szenvedély valójában csak abban az értelemben teljesül be az életszövetségben, amiképp a folyó „teljesül be” a tengerben; s e szenvedély úgy érzi, hogy érzésetikája – amelynek alapján valamely társas együttlét számára megnemesült vagy részeire hullott – ezáltal felszámolódott, hiszen azt mintegy már magukba olvasztották a széles körű, erotikán kívüli összefüggések. Olyan életszövetség kötődik ebben, amelyben egyúttal eltűnik a korábbi szenvedély, s amely törekvésében arra irányul, hogy benne valamely a szövetséghez később társuló nyerjen tartós létet: s amely elég értékesnek tudja magát ahhoz, hogy ilyen áldozatokba is belemenjen; e szövetségnek ugyanolyan biztonságra, óvásra van szüksége, ugyanolyan áldozatkészségre, mint a testileg nemzett „gyümölcsnek”. Alapjában véve nem más ez s nem is több, mint amit valaki minden további nélkül elvár mindazoktól, akik valamely szolgálatnak, dolognak bármely veszélyre való tekintettel elkötelezték magukat, s a férfinak többnyire az okozna leginkább szégyent, ha ott válna szökevénnyé, ahol a nőt is veszélybe sodorta volna. A hűségnek ezt a férfifogalmát hozzá kell illeszteni ahhoz, ami az érzelmesebb vagy női-ösztönszerű hajtóerő-összefüggésen nyugszik: a tisztán személyes szeretetet, amely néha elég a kitartáshoz, de végső soron minden a temperamentumon alapszik, ezen kell felülemelkedni. Csak a szubjektívon kívülre hajló lét (ahogy az „erkölcsösnek érzett”-ként van), igen, ha úgy akarjuk, az aszketikusság momentumának beemelése az, ami a szerelmi mámort megkülönbözteti az életszövetségtől, s ami elvileg különíti el őket egymástól. Mintha valami a múlt időket idéző külsődlegesség lenne, ha eközben a polgári vagy egyházi szankciók felé fordulnak, másrészt valami modern puhaság, ha ezt a belső szankciót és kötöttséget lehetőleg meghagyják a homályba áttolva; keresztet vetni az „aszkézis” szóra, mintha valami szubjektív feletti cél egyáltalán elérhető lenne a mellette mint eszközként való elvi hitvallás nélkül. S
ott is, ahol az erotikus szerelem volt az, ami az életszövetséget a
legmeghatározóbb módon megalapozta, ott is csak ebben az életszövetségben
tanul meg a szerelem első ízben úgy viszonyulni, ahogy az időszakos
jellegének magasabb értelemben voltaképp megfelel: teret adva. Mert a
szellem, melyet a szerelem – a tisztán szexuális ösztönkésztetésből
kiemelve – a lélek ünnepévé és fényévé változtatott, és ott
is, ahol ez betagolódik a hétköznapokba, még a szerelemtől leginkább
elforduló ténykedésében is a szerelem egyedül lehetséges beteljesítője.
S ugyanakkor oltalmazó ura is egyben: amennyiben ragaszkodik a szeretett
lényhez, s nemcsak úgy, mint a felmagasztosított egyetlenhez; ez
ugyanakkor kapcsolódik más élettartalmak mellett való megmaradáshoz
is. S ebben a szerelmi megbetegedésből való kilábalás átalakul, már
az elevent érinti oly módon, hogy abban ketten együtt alkotnak, a csírázó
élet elmúlása ellenében. De ha a szerelmi mámor már az ebből
kisarjadzó életszövetség megkötése előtt is teljes mértékben virágba
borult fa lett volna, mely sokáig virágzik, mielőtt elhervadna, akkor
is új módon süllyedne bele ebbe a talajba, hogy egészen új növekedésnek
induljon. S az, ami virágzását meghatározta, az új érzés, kiemelődne,
s belehelyeződne abba, ami általában a hervadását okozza, a megszokásba:
mert a teljes, a mindenben egyformán részes társas lét elevensége számára
az érzések érkeztében és elmúltában az izgató, a felkavaró többé
nem lenne meghatározó. S ha a fiziológiai funkciók eme fel-le irányuló
mozgásában s az általuk feltételezett szenvedélyekben közvetlenül
életértékük egyike fejeződik ki – úgy tűnik, mintha a létezésünk
ebből kihajolva ezt kiáltaná oda nekünk: „Ne állj meg itt, mint
valami végcélnál: Túl kell ezen jutnod!” – így követeli a
szellem, még akkor is, ha már célnál van, a mulandó levetkőzését s
ezáltal a fennmaradást. S ott, ahol az erotikus olyan sűrített formában
adja magát, mintha ebbe a pillanatnyi örökkévalóságba akarná átmenteni
magát, hogy ily módon a mulandóságot, amelyhez hozzá van láncolva, mégis
legyőzze – ott a szellem ismét az időbeliben szélesül ki, a dolgok
egymásutániságában, ezekben a szellem tetté változik. Amíg ugyanis
az erőszakosan összefogott beteljesülésben a szenvedély – még ha
szellemi allűrökkel is társul – csak a fizikainak jár nyomában,
melynek egyedi jelenségei egyszer s mindenkorra a maguk legnyersebb igazságában
kerülnek szemünk elé, addig a szellemi folyamatok épp fordított módon
igazolódnak: folyamatos megújulásként a tettre, aminek célja – úgy
tűnik – a végtelen idő és a kimeríthetetlen anyag. A szellemi mint
a legelevenebb növekedés a maga egész mivoltát nem tudja másképp
megmutatni, mint indirekten, szemléletesen, iniciatívaként s mint termékeny
széttagolódás az adott részletekbe. Zárszó Azt
a szerelmi- és életvakmerőséget, amely az ilyen csúcsokra vetett
pillantáson keresztül emel minket új álmok közelébe, s amely lépteinknek
szárnyakat ad, nem lehet a specializáltba kényszerítve vagy a
szavakban még mélyebbre hatolva tovább követni; a dolgoknak egy
bizonyos elnagyoltságán és nappali erősségű (banális erejű) megvilágításán
túl, ezek számunkra ugyanis csak sematikus általánosságokban válnak
érthetővé, anélkül hogy tagolódnának és elkülönülnének a
definiáltba, ahogy például az angyalok menetében csak fényes oszcillációkat
és arcokat vélnénk megkülönböztetni, de a nevét nem tudnánk egyik
angyalnak sem. S ténylegesen, s még akkor is, ha ez a leginkább erőt
igénylő belső munka két ember közös élményévé lesz – mint
valami vallás –, kétfelé ágazik: ott a próbálkozás, hogy magát
és a másikat azzal a legmagasabbal hozza összefüggésbe, amit az ember
a maga pillantásával még éppen elérhet, s tegye ezt azért, hogy aztán
a hétköznapok élményévé változtassa. Ezzel azonban műalkotássá
lett teljes egészében, s csak mint ilyen közelíthető meg: s így van
ő még sokkal mélyebb titkosságban, így húzódik el az illetéktelen
szemek elől még biztosabban, akár a szerelem legrejtettebb talányai
maguk. Mert amíg a szerelem vagy szándékosan rejtekezik, vagyis valami
idegen mögé kell bújnia, vagy túláradó érzelmi telítettségének
megfelelően hangosan, azaz patetikusan kell hogy megnyilvánuljon, e
ponton már egyetlen érzés sem kötetlen, hanem a legsajátabb cselekvésekben
és gondolatokban nyilvánul meg. De már egyáltalán nem olyan módon,
mint valami úton levő érzés, hanem úgy, hogy önmagában minden
dolognak oltalmat nyújt – igen, mindenben ott van, jelenlévő a
legjelentéktelenebben is, mint ahogy az égő csipkebokron keresztül is
még a teljes istenség szólal meg.
Lou Andreas-Salomé [PROPHIL, a fordítás Juhász Anikó munkája] |
|
|
Beszélgetések az Új Kertben :: Poesis :: Emberhit :: Változó Világ Mozgalom
Nyitó oldal :: Olvasószolgálat :: Pályázatok :: Impresszum
Az oldal tartalma a Változó Világ Internetportál Tartalomkezelési szabályzatának felel meg, és eszerint használható fel (GFDL-közeli feltételek). 1988-2010 |