Dánia a Változó Világban | Dán-magyar kapcsolatok | Történelem | Jog | Életmód | Földrajz | Kultúra | Egészség | Gazdaság | Politika |
|
Történelem | Jog | Életmód | Földrajz | Kultúra | Egészség | Gazdaság | Politika | Mesterségek | Tudományok |
|
|
|
|
|
A
történelem előtti időkből származó legrégibb lény, egy őshüllő 71
millió éves maradványait 1999 szeptemberében tárták fel Dániában. Az állat
teste 12 méter hosszú, fogai 4 centiméteresek voltak. A lelet érdekessége,
hogy a hüllő új, eddig ismeretlen fajta, amelyet eddig a világon még sehol
nem találtak. A
jégkorszakok folyamán -az utolsót kivéve- Dánia egész mai területét jég
borította. A köztes, interglaciális időszakokban minden valószínűség
szerint volt néhány állandóan lakott hely, ám erre kevés a konkrét bizonyíték.
Ezek egyike a Jylland-félsziget északkeleti részén, Randers városa mellett,
Hollerupnál 1912-ben talált lelet. Eszerint a legutolsó jégkorszakban,
mintegy 100 ezer évvel ezelőtt emberek tanyáztak a környéken: ezt egy
szarvas velőscsont vörösesbarnára égett maradványai látszanak igazolni,
amelyeket a régészek ősi lakoma nyomainak tulajdonítanak. Ennél sokkal többet
tudunk az időszámításunk kezdetét kb. 10 ezer évvel megelőző korai kőkorszakról.
Ebben az időszakban a jég észak felé húzódott, ezzel kedvezőbbé téve az
életkörülményeket. Az e korból származó nyílhegyek és vadászkés-maradványok
arra utalnak, hogy az itt lakók nomád vadászok voltak. A későbbi középső
kőkorszakban a tengerszint gyakori változásai miatt a parton csak elszórtan
voltak települések. Annál lakottabbnak bizonyult a szárazföld belsejében
megbúvó mélyedések, tavak környéke. 1900-ban a régészek egy ilyen település
feltárásakor egész kis történetnek bukkantak nyomára: a falu vadászai által
eltalált bölény kétszer is lerázta üldözőit, ám másodszorra, nyílhegyektől
súlyosan sebzetten a tóba veszett. A kutatóknak az állat teljes csontvázát
sikerült épségben megtalálniok. Időszámításunk előtt mintegy 2500 évvel,
az újkőkorszak folyamán a dán gazdaság későbbi alapja, a mezőgazdaság
is megjelent: háziállatok és kultúrnövények nyomait tárták fel. A földet
az „ard"-nak nevezett egyszerű ekével szántották. Jellemző a kövek
megmunkálásának csaknem művészi tökéletessége, eleganciája. A mintát a
délről importált bronz szerszámok képezték, ezek formáját utánozva
szinte tükörsimára csiszolt baltafejeket készítettek. Ugyancsak idegen
minta szolgált a temetkezési halmok, a dolmenek kialakításához. Maglemose
falu („mose" dánul mocsarat jelent) süppedékes vidékén amulettként
használt borostyán faragványokat is találtak. Az
időszámításunk előtt 1500-tól 500-ig terjedő bronzkorszakból maradtak
fenn a leggazdagabb leletek. A véletlen
folytán erről a korról többet tudni, mint számos, azt követő időszakról.
A leghíresebb bronzkori emlék a Trundholmban és Derbjergben talált, napszekérnek
elnevezett harci kocsi és számos, lur nevű, hosszú, kürt alakú hangszer.
(Ez utóbbit még a jóval későbbi vikingek is használták, a koppenhágai Városháza
mellett magasodó oszlopon a „lurfúvók" viking harcosokat ábrázoló
szobra áll.) Az ókori Róma történetírói
is megemlítik a „barbár észak" temetkezési szokásait, így azt, hogy
a halottakat szent mocsarakba temették. A koporsókat csersavval kezelték, ezért
azok nem engedték át a nedvességet. Így találtak meg a régészek számos,
teljesen ép koporsót, amelyekben a halott ruházata viszonylag épségben megőrződött.
Emberi testek legrégebbi maradványai a korai vaskorszakból származnak. Kivételes
módon teljesen épen maradt ránk a „tollundi fej", amely hajszálpontosan
olyan, mint 2000 évvel ezelőtt lehetett, finom vonásokkal és nemes vonalú
orral. Bár a latin hódítás e vidéket nem érintette, az akkor itt élő
kelták minden bizonnyal élénk kereskedelmet folytattak a rómaiakkal: Hoby
falu mellett még egy, valószínűleg római szenátor tulajdonában volt
boroskupát és más tárgyakat is találtak, Langelandon pedig olyan ezüst evőeszközöket,
amelyeket capuai ötvös készített. A
vaskorszak a viking kor kezdete, hiszen ekkor, az i.sz. 5. századtól
telepedtek le a mai Dánia területén azok a germán törzsek, amelyeket ezzel
a névvel illettek. A „viking" szó eredeti jelentésé vitatják. A
legnagyobb talán annak a valószínűsége, hogy a „vik", azaz „öböl"
szóból származik. A vikingek ugyanis először valóban az öblökben
telepedtek meg, mert „kétlaki" életformájuknak ez felelt meg a
legjobban. Amikor az időjárás nem engedte meg a tengeri portyákat, békés földművelő-állattenyésztő
nép voltak, ám mihelyt lehetett, az öblökben hajóra szálltak és
kíméletlen erőszakkal
támadtak távoli
partokat. A
viking korról
-főként annak első évszázadairól – jórészt csak legendák
maradta fenn. A dánok, illetve a norvégek és svédek között az 5-10. században
nem volt igazán markáns
különbség. Azt
sem sikerült
egyértelműen igazolni, hogy e skandináv népek szétválása azért történt,
mert a dániai viking törzsek dél felé, a norvégok nyugatra, a svédek pedig
keletre „kalandoztak el". Tény viszont, hogy az Anglia területét a
Londontól Chesterig húzódó vonaltól északra 886-ban elfoglaló harcosokat
az ott élők dánoknak hívták. Ezek a törzsek hajóztak át Normandiába,
ahová a Nagy Alfréd angol király által rájuk mért vereség nyomán
szorultak. Több ízben megostromolták Párizst is, mielőtt végleg
letelepedtek és „ellatinosodtak" volna. Az utolsó nagy viking hódítás
Nagy Knud (Canute) nevéhez fűződik, aki 995 és 1035 közötti uralkodása
során, 1016 körül rövid időre leigázta egész Angliát és a mai Dél-Norvégiát
is. Az
első nagy történetíró, Saxo Grammaticus, aki a mi Anonymusunkhoz hasonló
szerepet tölt be a dán nemzeti krónikaírásban, a 13. században lejegyzett
„Gesta Danorum", vagy „Dán Krónika" című művében érdekes
magyarázatát adja a „dán" név eredetének. Íme: „Humble fiai, Dan
és Angel, akiktől a dánok eredetüket veszik, népünk alapítói voltak,
hacsak nem igaz Dudo francia krónikásnak az az állítása, hogy a dánok a görögöktől
származnak, akiket danaidáknak is neveztek vala." (Saxo Grammaticus, Dán
Krónika I. könyv - dánul, Winkel Horn fordításában.) Saxo szerint az
angolok származnak Angeltől, míg a dánok Dan utódai. Ő tehát nem igazán
híve az egyébként is megmosolyogtatónak tűnő görög eredetnek, ha viszont
hihetünk legendájának, akkor a dánok és az angolok testvérnép. „Miután
bátorságukkal kitűntek vala, a nép egyhangúlag felruházta Dant és Angelt
a Økirályi×
hatalommal és méltósággal, ámde a 'király' elnevezéssel nem, mert azt atyáink
még nem használták .... Angel .... a róla elnevezett országrészben
uralkodott. Leszármazottai foglalták el Britanniát, saját őshazájuk nevét
adván eme gazdag földnek." (Saxo: ugyanott.) Könnyen lehetséges persze,
hogy ebben a formában ez a legenda sem igaz, s pusztán politikai célokat
szolgált, illetve a korábbi viking (dán) hódítást volt hivatva alátámasztani. E
hódításoknak ugyanis jelentős következményei voltak Dániára nézve.
Vagyon, rabszolga és idegen, ám a hazait gazdagító kultúra áramlott be az
országba. Az itthon maradottak nagy méretű erdőirtásba fogtak, s új
falvakat építettek. Fokozatosan kialakult a nagybirtokos réteg és ezzel a
feudális társadalom. A földesuraknak meghatározó szerepük volt a helyi közösségek
ügyeiben döntő gyűlés, a „ting" működésében. Az ilyen gyűléseken
az urak és a fontosabb tisztséget betöltő harcosok hadijelvényeikkel
felszerelkezve, klánjaik képviseletében vettek részt. A tanácskozók kör
alakban foglaltak helyet, érzékeltetve az egyenjogúságot, s minden megszólaló
közvetlenül a mellette ülőhöz intézte szavait. E pogány világ zavartalan
fejlődése azonban kisvártatva életveszélybe került. Ebben a vonatkozásban
- még a korszakot tekintve is - szinte „összecseng" a magyar történelemmel.
A szomszédos Német-Római Birodalom, az ott uralkodó katolikus egyház támogatásával
meg akarta hóditani a pogány vikingek földjét. Öreg Gorm, akinek csak a halála
időpontja (950) ismert, még ellenállt a kereszténységnek. Saxo így ír erről:
„...olyan ember vala, aki ellenséges vala a kereszténységhez, a keresztényeket
minden méltóság nélküli ...... embereknek tartván." Mi több, a bevándorló
keresztények által épített templomokat leromboltatta, „mintha azok
istentelenek volnának". A történetíró nem beszél arról, hogy közvetlen
összefüggés volna Gorm későbbi sorsa és a hitetlensége között, de a
sorok közül kiolvasható, hogy isteni büntetésnek tulajdonítja tragédiáját.
Az uralkodó annyira szerette legidősebb fiát, Knudot, hogy kijelentette:
azonnal megöli azt, aki a fiú halálhírét hozza neki. Mikor Knud elesett egy
csatában Dublin környékén, Gorm felesége, az egyébként angol származású
Thyra tudta meg először a hírt. Gorm ekkor már rászolgált melléknevére:
valóban nagyon öreg volt, ezért hagyta, hogy Thyra átöltöztesse, s csak később
vette észre, hogy olyan ruhát visel, amelyet a gyászolók hordanak. Ekkor döbbent
rá a tragédiára, anélkül, hogy bárki is jelentette volna neki. Nyomban
belehalt a bánatba, s Thyra sem sokkal élte túl. A
kereszténységet végül az ifjabbik fiú, Kékfogú Harald vette fel s ő építtette
Dánia egyik legszebb templomának, a roskildei dómnak az első változatát
is. Akkor ezt az észak-sjaellandi város volt a királyi székhely. Itt temették
el a királyt, aki egyébként építtetett templomot a Jylland-félszigeten,
Jellingben is. Valószínűleg ez volt az első keresztény templom Dániában.
Harald
utóda fia, Svend Tveskjaeg, magyarul „Villásszakállú Svend"
(986-1014) volt, aki eleinte vissza akarta téríteni a dánokat a pogány
hitre. Haraldot
ugyanis a nép, kegyetlenkedése miatt nem szerette, s fia ezért a kereszténységet
okolta. Svend Tveskjaeg királyt azonban számos csapás sújtotta. Julin városának
lakói például háromszor is foglyul ejtették, szabadon bocsátásáért
testsúlyának megfelelő aranyat és ezüstöt követelve. Ezért az uralkodó
azokat a földeket és erdőket kényszerült pénzzé tenni, amelyeket
eredetileg a fiai örököltek volna. Máskor a kereszténységgel szembeni
ellenállásáért az uralkodóval rokonszenvező dánok összeadták a váltságdíjat.
A legutolsó alkalommal ebben a nők játszották a főszerepet, saját ékszereiket
adva, mert az államkincstár már kiürült. A király hálából törvényt
hozott, amely engedélyezte, hogy a nők is örökölhessenek, ami addig nem
volt lehetséges. Hogy azután a svédek fenyegető támadása, hódításainak
sikere, vagy az említett sorscsapások térítették-e jobb belátásra
Tveskjaeget, nem tudni. Tény, hogy keresztényként, istenfélőként halt meg.
„Az élet igazságtalansága által gyötörten Svend hátralévő életét
Isten fáradhatatlan szolgájaként élte le, ez megkönyebbülést hozott számára
és teljes boldogságban halt meg" - írja Saxo, művének Tizedik Könyvében. Nagy Knudról (? 995-1035) Svend Tveskjaeg utódáról meg kell még említeni, hogy gyakorlatilag őt tekintették egész Anglia királyának. Birodalma csak halála után bomlott fel teljesen. Lényeges különbség tehát - a magyar történelemmel szemben, hogy a viking hódítások a kereszténység felvétele után is még egy ideig folytatódtak. A 11. században az uralkodók egyre több, főleg német és angol hittérítőt, szerzetest hoztak az országba. Nagy Knud unokaöccse, Svend Estridssön (1047-1076) alakította ki a keresztény püspökségeket, az egyházmegyéket: Schleswig, Ribe, Aarhus, Viborg Börglum, Odense Roskilde és Lund. A felsorolásból kitűnik, hogy Dánia ekkor még magában foglalta a mai Németország és Svédország egy részét is, továbbá, hogy Koppenhága - mai elnevezéssel és jelentőséggel - még nem létezett. Az egyházmegyék létrehozása fontos jele volt a -mai kifejezéssel élve- politikai stabilizációnak, mert Nagy Knud halálát Jó Magnus rövid uralkodása és belső hatalmi harcok követték. Svend Estridssönnek még meg kellett küzdenie Harald angol király (a korabeli dán köznyelvben „Gonosz Harald") támadásával, s csak ezt követően foghatott hozzá az országépítéshez. „Svend", írja Saxo „igen nagy súlyt helyezett a lelkeket ápoló személyekre ... elszakíthatatlan köteléket létesítvén a királyi ház és az egyház között." Megteremtette tehát a kor tipikus európai országát, az egyházi államot. Különösen jó barátság fűzte Dánia legmagasabb egyházi méltóságához, Vilhelm püspökhöz, akivel valóságos „lelki közösséget" alkottak. A király halálát újabb trónviszályok követték, melyek során öt fia ült egymás után a trónon 1076 és 1134 között. Egyiküket, IV. Knudot a főurak ölték meg, s az egyház szentté avatta. A kereszténység a korabeli Nyugat-Európa kultúráját honosította meg Dániában, ráadásul fokozatosan átalakította a társadalom szerkezetét. A nemzetségek, a klánok sorra felbomlottak, helyükbe a feudális államszervezet és közigazgatás lépett. Megváltozott a királyság intézménye is. Az ősi vikingek, a királyi címet sem használták. Ennek oka az volt, hogy az uralkodó amolyan első volt az egyenlők közt. A hódítások nyomán megnövekedett - a szigorú katonai fegyelemhez is szükséges - tekintélyuralmat az egyház teljes súlyával alátámasztotta, megszilárdítva ezzel az államot. A helyi hatalmasságok és a királyok közötti harcokból az utóbbiak kerültek ki győztesen. Az uralkodók a 12. században már a megerősödött, a nyugodt, békés fejlődésben érdekelt kisvárosok népességétől is támogatást kaptak a központi hatalom ellen lázadókkal szemben. Szűcs R. Gábor [Dánia - Változó Világ 34.] |
|
|
Beszélgetések az Új Kertben :: Poesis :: Emberhit :: Változó Világ Mozgalom
Nyitó oldal :: Olvasószolgálat :: Pályázatok :: Impresszum
Az oldal tartalma a Változó Világ Internetportál Tartalomkezelési szabályzatának felel meg, és eszerint használható fel (GFDL-közeli feltételek). 1988-2010 |