Történelem | Jog | Életmód | Földrajz | Kultúra | Egészség | Gazdaság | Politika |
|
Történelem | Jog | Életmód | Földrajz | Kultúra | Egészség | Gazdaság | Politika | Mesterségek | Tudományok |
|
|
|
|
|
A
népszokások a magyarországi szlovákok körében is olyanok a hallgatólagos
szabályok, népi törvényszerűségek, viselkedési módok, amelyek meghatározzák
a közösségnek és tagjainak magatartását, bizonyos cselekedeteit, s
gondolkodását a társadalomban, a családban, a munkában, a hétköznapokon
és ünnepeken. Hagyományőrzésük változó képet mutat. Legfontosabb az
emberi élet fordulóinak és a kalendáriumi napoknak a népszokásai. A
születés. A gyerekáldást a hazai szlovákok mindenütt szükségesnek, természetesnek,
a közösségük, családjuk továbbélése, a, munkaerő biztosítása érdekében
sok gyermek volt kívánatos. A gyermektelen házaspárokat szerencsétlennek
tartották. Máig ismertek a gyermekszaporodást elősegítő és gátló eljárások.
A fogamzás megszakítására keserűsós ülőfürdőt vettek, liliomban áztatott
pálinkát ittak, magasabb helyről leugráltak. Hosszabban szoptattak, mert hitük
szerint addig nem kerültek áldott állapotba. A
születési szokások és eljárások archaikusságuk miatt viszonylag egységesek.
A születendő gyermek nemét számos jelből állapították meg: ha közösüléskor
az asszony tátva hagyta a száját lány, ha a férfi balról jött le róla,
fiú lett. A
terhes nő (samodruhá, archavá) külső alakja szerint ha hegyes volt
a hasa, fiút várhattak, ha duzzadt volt az ajka, s gömbölyű a hasa, lányt.
A hányás és émelygés is lányt jelzett. A
várandós anyára megkülönböztetett figyelmet fordítottak, kivált az első
félidejében. Minden kívánságát (baa, bai) teljesíteni
kellett, nehogy elvetéljen. Elnézték neki, ha gyümölcsöt vagy más ennivalót
lopott. A hasonlósági mágia magzatot védő tiltásai szerint nem volt szabad
megcsodálnia a rossz, csúnya dolgokat, nem eshetett rá eper vagy más gyümölcs,
nem érinthette kifröccsent zsír, kicsapó láng, mert jelt hagy a gyereken.
Tilos volt méredzkednie, fogat húzatnia, mert meghal a csecsemő. Nem
lophatott tököt, mert kopasz lesz, nem ihatott vödörből, mert nagy lesz a
szája stb. A
szülésig a terhes nők általában dolgoztak. Első gyerekként az apák fiút
vártak. A szülést a kórházi szülés elterjedéséig a bába vezette le, ha
a várandós anya hasa leülepedett, várhatta a hívást. A század első felében
az anyák otthon ágyban, vagy szalmazsákon szültek. A könnyű szülés érdekében
az anya haját, kontyát leengedték, az ajtót kinyitották. Nyíregyházán a
férj a gatyamadzagot is megengedte az istállóban. Nehéz szülés esetén Répáshután
két szék közé ültették, sőt szekéren rázatták. Tótkomlóson a férje
kalapját tették a hasára, itt a férje rázta meg. A kíváncsiskodóknak
szimbolikusan jelentették be a gyerek nemét: fiú: seno széna, lány:
slama szalma. A
szülőanyát (poselkiňa, posevňica, poloňica) és magzatát több
helyen lepedővel körülvett mennyezetes ágyban különítették el. A szülés
körülményei alapján jósolták meg a gyermek jövendőjét: ha az anya
jajgatott, egész életében szerencsétlen lett, ha áprilisban született,
szeszélyes (duriplach) lesz, mint az áprilisi idő, s ha az újév napján,
szerencse várta. Általános hiedelem, hogy a burokban született (klobúčiku)
gyerek szerencsés sorsú. A levágott köldökzsinórt csokorba kötve tették
el, hétéves korában odaadták, hogy kibontsa. Ha gyorsan, ügyesen tette,
gyors észjárású, ha lassú, piszmogó ember lett. Az első fürdetéskor a fürdővízbe
kenyeret, sót morzsoltak, pénzt vetettek, hogy soha ne hiányozzék. Később
gyűrűt dobtak a vízbe. A katolikusok szentelt vizet is csepegtettek. Korábban
ködmönbe csavarták, hogy göndör hajú legyen, megcsókolták a száját,
hogy beszélni tudjon. Régi ingbe öltöztették először, hogy becsülje a régit,
a kopottat. A fiú ingecskéjét egyszerre varrták meg, hogy az első lány
hozzámenjen. A rontás ellen farkasfogat (vlčí zub), piros fonalat, üveggyöngyös
karkötőt (pátrike) kötöttek a bal kezére. A fiú kezébe ostort, a
lányéba fakanalat tettek, hogy megszokják későbbi feladatukat. A keresztelőig
nem oltották el a lámpát, a mécsest, nehogy a boszorkány, az ördög, a
vizibába, a rossz szellem kicserélje. A váltott gyereket (podvŕa)
sütőlapáton a forró kemencébe lökték, erre boszorkány visszaadta az
ellopott csecsemőt. Legveszedelmesebbnek tartották a szemmel verést (z očma
pobi). Ellene tisztesfű levével, szenes vízzel, vizelettel való lemosással,
füstöléssel, illetve ráolvasó szöveggel védekeztek. S a látogatónak meg
kellett köpködnie a babát. A
keresztelőt (krst) minél előbb bonyolították le. Az elinduláskor általános
szokásként a keresztanya e szavakkal emelte fel a kicsit: Taňesieme pohanča
doňesieme kresanča. (Pogányt viszünk, keresztényt hozunk.
Pitvaros). Békéscsabán pénzzel szórták meg a pólyáját, hogy meg legyen
áldva gazdagsággal. A keresztanyák régen a templomtorony aljában nagyokat
ittak a pálinkából. Hazatérve az említett szólást múlt időbe téve idézték:
Taňiesži zme pohanča doňiesži zme kresanča/. (Pogányt vittünk,
keresztényt hoztunk.) A keresztanya letéve a gyereket a földre hozzátette még:
A teraz nak si ho vezňe, kto ho najžepie miluje. (S most az vegye
fel, aki a legjobban szereti.) Többnyire az apja vette fel. Ez szintén általános
szokáselem a szlovákok körében. A katolikusok Szűz Máriának is bemutatták. A
keresztelő lakomát (krsina, kreňia) mindenütt megtartották. Békéscsabán
a vendégek részére csörögét (herovke) vittek a keresztanyák. Élt
a gonosz szellemet elhárító zajcsapás is. Répáshután a tejszűrőt vágták
a kocsihoz. Rendszeresen gyűjtöttek pénzt a bába számára, az alföldi
szlovákok a baba ingecskéjére is, mert meztelenül jött a világra. A gyerekágyas
anyának a rokonok meghatározott rend szerint hoztak ebédet, Vértesszöllősön,
Tardoson pomodá-t. Az anya a hatodik héten avatásra (vádzka,
északon: vivotka) ment, ezután kimehetett az utcára, addig tisztátlannak
tekintették. A kisgyerek haját egy éves korig tilos volt levágni, mert
elveszíti az eszét, nem vághatták le a körmét (az anya lerágta neki),
mert minden az ujjához tapad. Nem nézhetett tükörbe, mert nem tud megtanulni
beszélni. Lakodalom.
A hazai szlovákoknál a lakodalom a legtöbb változattal rendelkező szokás,
szinte minden helységben más és más a lebonyolítása. Az esküvő (sobá),
a lakodalom (svadba, svadzba) a házasság szentesítése. Az itteni
szlovákok szerint mind az egyén, mind a közösség szempontjából kiemelkedő
aktus, mert általa biztosítják az utódokat, a házastársak egymás iránti
segítségét, és szüntetik meg a férfi és a nő magányosságát. A
fiatalok ismerkedésének lehetőségei a társas munkák (kender-dörzsölés,
fonó, tollfosztó, kukoricafosztás), a vasárnap délutáni táncok, a jeles
napok báljai, a közös munkák (cséplőgépes banda, summás munkák), a vásárok
és a búcsúk. Az
iskolai évek, az ismétlő oktatás szintén e körbe tartozott, valamint a misék,
az istentiszteletek is, mert a legények a templom kórusából kiválaszthatták
a lányokat. Az udvarlásnak megvolt a maga rendje. DélkeletAlföldön szerdán
és szombaton volt a napja. A lányt a fonóról a legény előbb csak az utcája
sarkáig, majd később a házuk kapujáig kísérhette, csak ha komolyabb szándéka
volt, mehetett be a szobába. A párválasztást főként a módosabb családoknál
háztűznézéssel (opačka, nahováraňia) is befolyásolták. A
házasságnak első, a népi jog által a közösség előtti szentesített
szertartása az eljegyzés volt. Ezt megelőzte a leánykérés, melynek az első
világháborúig háromfázisú, archaikus változata volt. Először a legény
anyja, apja, valamelyik rokona általában szombaton megkérte a lányt (pitačke,
Dunántúlon: nahovára). A kérő személynek általánosan elterjedt
példálódzó kérő mondata az volt, hogy keres magának (a fiának) üszőt,
s nem tudja, ebben a házban van-e eladó. Volt olyan hely, főként újabban,
ahol a lány azonnal vissza is üzent, de rendszerint egy hétre rá, második
mozzanatként üzenték meg az igenlő választ (pripovieda). S
ugyancsak egy hét múlva ment az anya a lány kezéért (pre ruku),
amikor mintegy előlegként meghatározott pénzösszeget adott a jövendő menyének Ezután
következett az eljegyzés, a kézfogó (DélkeletAlföld: zdávanke, zdávke,
Nyíregyházán:rukovini, északkeleten: pitanki), amelyen a
lakodalom befejezéséig a közösség tanújaként és szertartásmestereként,
a valamennyi nyilvános lakodalmi elemet irányító násznagy (starejí,
starosta) beszédben szintén megkérte a lány kezét. E napon mentek el az
egyházi beíratásra és vizsgára (Békéscsabán ezért nevezték így: a
papokhoz: gu kňazon), és 1895 óta a községházára is. Az eljegyzési
lakomán a karikagyűrű adása, illetve kettős cseréje is megtörtént, amely
a 20. században vált szokássá. Korábban a lány jegykendőt (ručňíček,
ručňík) adott zálogként. Északkelet-Magyarországon, a Mátrában a lánykérés
és az eljegyzés (rukovini) egyszerre történt. A jegyespár részt
vett a háromszori templomi hirdetésen. Utána legtöbbször gyorsan következett
a hívogatás. A lakodalmat korábban kedden vagy/és csütörtökön tartották.
A keddire a megelőző pénteken, a csütörtökire vasárnap hívogattak:
leggyakrabban egy héttel előtte. A múlt században maga a násznagy volt a hívogató.
Békéscsabán csak akkor mentek el a lakodalomra, ha háromszor hívták meg őket.
A hívogatás dolga az első vőfélyé (zváč, peri druba, vežkí druba),
aki rendszerint a másik vőféllyel (druba) együtt járta a család
által megjelölt rokonokat, ismerősöket. Mellüket szalagok, vagy díszzsebkendők,
kalapjukat rozmaring, vagy szalagok díszítették. Jelképük a színes
szalagokkal átkötött rézfokos vagy bot, Maglódon és környékén, a pilisi
községekben a kulacs is. A városokban, a nagyközségekben a módos gazdák már
a múlt század végén nyomtatott meghívót készítettek. Századunkban
eleinte a hívogatók vitték a nyomtatott meghívót is (szegényebbek kézzel
írták, vagy írógépen készítették). Az alföldi szlovákoknál az
194648-as lakosságcsere nyomán szűnt meg véglegesen a szóbeli hívogatás.
Az északi sávban a menyasszony és a vőlegény személyesen viszi el (ez másutt
is előfordul, a közeli rokonokat tisztelik meg). Időközben
megvették a vőlegény és a menyasszony ajándékait. Korábban csizmát (később
cipőt), blúzt, fejkendőt, kontyoláshoz főkötőt és kontytűt kapott a
menyasszony. A vőlegénynek rendszerint inget vettek. A lakodalom előtt külön
összejövetelen készítették az alföldi szlovákoknál a csigatésztát, másutt
a helyileg szokásos lakodalmi tésztát. A
meghívottak hozzájárultak a lakodalmi étkezéshez. Rokonsági foktól és a
megjelentek számától is függött, hogy egy vagy több tyúkot, ill. kalácsot
vittek-e a lakodalom előtti napon. A hozzávaló sütemények közül régebben
sütöttek rétest, mostanában országosan tortákat. Ekkor
nyújtották át az ajándékokat is, amelyek századunk közepéig jelképesek
voltak (kisebb használati tárgyak, edények, vánkos párnahuzat stb.) A
Pilisben a vacsorakor, a Mátrában a menyasszonytáncnál adták át őket. A
drága ajándékozás az 195060-as évektől vált általánossá. A hozott
baromfiakat azonnal levágták és lekopasztották. A férfiak állították fel
a sátrat, ölték a tinókat, a hízókat, a birkákat. Régebben a nagyszobában
ledöntötték a kemencét, padkája volt a zenészek helye. Ha nem volt sátor,
a kocsmák termeiben zajlott le a lakodalom, napjainkban művelődési házak,
üzemek étkezdéi a színhelyei. Észak-Magyarországon nem vittek süteményt,
hanem alapanyagot (lisztet, zsírt, cukrot stb.), s a lakodalmas háznál sütötték.
Amióta gyárakban, üzemekben dolgoznak, hétköznap nincsenek segítők, s ez
ma nagy terhet ró a menyasszonyokra és szüleire. Az alföldi szlovákok
mindig fogadtak szakácsnékat, főzőasszonyokat (kuchárke), akik főzték,
sütötték az ízletes ételeket. A
menyasszony kelengyéjét (duchni ňiesži) rendszerint a lakodalom előtti
napon szállították. Énekszóval vitték végig a településen. A szállítás
alkalmat adott a tréfálkozásra, hiedelem-eljárásokra. Sokszor kiszedték a
kerékszöget, s felborultak a kocsik, a gonosz üldözése céljából edényeket
vertek hozzájuk. A vőlegény házában az ágy alá pajkos férfiak bújtak, s
ledöntötték a nyoszolyóasszonyok által felvetett ágyat. Mostanában
a menyasszony és a vőlegény lány-, ill. legénybúcsút tart. A
lakodalmak a 19. század első felében még egyhetesek, a század végére háromnaposak
lettek, s századunkban váltak egynapossá. Az előkészületeket s a takarítást
figyelembe véve most is több napig tartanak. A
többnapos lakodalmakon az esküvő reggel volt (a Békéscsaba környéki szlovák
katolikusoknál a 20. század közepéig így is maradt. Az
esküvőt megelőzően az alföldi szlovákoknál a nyoszolyólányok (druice,
pierňice) énekszóval vitték el a vőlegénynek és a vőfélyeknek a virágot,
amelyért játékosan fizetséget kértek. Pilisszentkereszten, Sóskúton a
koszorúslányok minden vendégnek rozmaringot adtak. Az esküvő előtt a
menyasszony felöltöztetése, különösen a nógrádi szlovákoknál, több órát
vett igénybe. Az
esküvő után a menyasszony és a vőlegény saját násznépével visszatért
a házába. Ezután jött a vőlegény saját násznagyával az élen és
rokonai kíséretében a menyasszonyért. Ehhez szintén számos játékos elem
társult. Az utat lánccal, kötéllel zárták el, a vőlegénynek ki kellett váltania
magát és kísérőit. A menyasszony kapuját zárva találták, csak akkor
kaptak bebocsátást, ha megfejtették a feltett találós kérdéseket (Oroszlányban
még századunk közepén is élt ez a játék). A szobában álöltözetű
menyasszonyok közül kellett a vőlegénynek kiválasztania az igazit. A
menyasszony általában az ünnepi ebéd után hagyta el otthonát. A
vőlegény és a menyasszony esküvő előtti búcsúztatásakor, a menyasszony
kikísérésekor, a vőlegény házánál történő bemutatásakor hosszú,
bibliai példázatokkal fűszerezett násznagyi beszédek hangzottak el a két
fiatal nevében (előfordult, hogy ők búcsúzkodtak, de ez inkább a násznagy
dolga volt). A délkelet-alföldi szlovákoknál a század közepéig veretes
cseh biblikus nyelven (bibličina) hangzottak el beszédek. Újabban
általánosabb, hogy a két lakodalmas háztól külön mennek, s a két násznép
a templomnál találkozik, majd attól függően, hogy külön, vagy együtt
lakodalmaznak, vonulnak a lakodalom színhelyére. Az
esküvőre menet a menyasszony nem tekingethetett semerre sem, nem indulhatott
el ballábbal, nem láthatott nyitott sírt, nem találkozhattak üres szekérrel,
visszafelé nem jöhettek ugyanazon az úton, mert szerencsétlen lesz az élete.
Az esküvőn (vagy aznap más időben) a menyasszonynak rá kellett lépnie vőlegénye
lábára, hogy ő legyen az úr a háznál. Pénzt is szórt a templom előtt,
hogy gazdag élete legyen. A lakodalmi menetből kaláccsal (újabban borral) kínálták
a bámészkodókat. Egész idő alatt kurjongattak (ujúkaži) a régi
zajcsapás hagyományaként, emiatt kísérte a násznépet a zenekar is. Ma
mindez a határtalan vidámság kifejezése. AbaújZemplénben megmaradt a
lakodalmi zászló is. A
szlovák lakodalmakon külön jelentősége volt a menyasszony fogadásának a vőlegény
házánál. Hiedelem okból seperték előtte az utcát, meszelték a házfalat.
A kapuban kosár vagy szakajtó alma, dió, vagy vízzel teli vödör várta.
Ezeket fel kellett borítania, hogy könnyű szülése legyen. Ügyesen kellett
felemelnie az elébe tett seprűt, hogy bizonyítsa serénységét. Anyósa mézzel,
cukorral fogadta, hogy édes legyen az életük. Általános szöveggel megkérdezte:
Čo si nám doňiesla ďiovka moja? (Mit hoztál leányom?) Zdravia,
asia, hojnvo boskvo poehnaňia! (Egészséget, szerencsét, bőséges
isteni áldást!) felelte a menyasszony (békéscsabai, tótkomlósi szöveg).
Volt, ahol beköszöntő verset is mondott. Bevezetvén a fiatal párt, a
menyasszony ölébe fiút ültettek, hogy fia szülessék. Néhány helyen (pl.
Nagybánhegyesen) rituálisan megkínálták sült tyúkkal, amely a szláv
lakodalmak szokásmaradványa. Pilisszántón a menyasszony hazaérve a feje fölött
dobta el a kerekkalácsot (mrváň), minél több darabra szakadt szét
annál nagyobb lett a szerencséje. Eközben
a sátorban, a teremben szólt a zene. A főhely mindig a fiatal párt illette,
mellette ült a násznagy és közvetlen rokonai. A szülők rendszerint a
felszolgálásra ügyeltek. A
reggeli mindenütt bőséges volt. Békéscsabán és környékén
elmaradhatatlan a birkapaprikás (baraňí papriká). A lakodalmi ebéd
és vacsora fogásai tájanként változtak. A leggazdagabbak talán az alföldi
lakodalmak voltak, itt 567 ételféle sohasem hiányozhatott. Példaként
a békéscsabaiakét idézzük: ebédre csigatésztás marhahúslevest tálaltak.
Utána következett gombóc alakjában a főtt hús paradicsommártással, majd
csirke-, sertéspaprikás, rántott hús, sült kacsa-, libacombok, rántott és
párizsi szeletek savanyított görögdinnyével. Végül rétes, csöröge, túrós
lepény. Záró étel volt a rizskása, újabban a torta. A vacsora majdnem
ugyanaz, csak némely fogást a töltött káposzta, a fasírt, esetleg a
birkapaprikás váltott fel. A pilisi hegyekben, a Bükkben korábban együtt
volt a két násznép, csak délutánra hívták őket, s csak egyszer volt
lakodalmi étkezés is. Napjainkban mindkét háznál külön is tartják. Minden
egyes étel, ital felszolgálásakor a magyar lakodalmakhoz hasonlatosan
tréfás, sokszor sikamlós rigmusokkal harangozták be a fogást. A
menyasszonynak korábban szemérmesen kellett viselkednie, alig ehetett. A
fiatal párt egy tányérból etetik, s erotikus célzattal a levesükbe két
burgonyát és egy hosszú sárgarépát tesznek. A vacsora végeztével mindenütt
adakoztak a bekötött, állítólag leforrázott kezű szakácsnénak. A
menyasszonyos háznál is gyűjtöttek pénzt a vacsoránál, amelyet kísérettel
elvittek neki ratožes néven. Szlovák elnevezése az egykori örömfára
utal, amely régen almával, aranyozott diókkal, szalagokkal feldíszített faág
volt. Több
napos lakodalom esetén az ifjú pár lefektetése is sajátos szertartással történt.
Tréfásan meglazították az ágyukat, s ha nagy robajjal összedőlt, kacagtak
rajtuk. Az elhálást és a szüzességet igazoló véres lepedő bemutatása jóval
korábban elhalt. Maradványa Répáshután fedezhető fel, ott hajnalban a
menyasszonynak az ellopott piros babos kendőjét a násznéptől meg kell váltania. Régen
ezután történt a kontyolás (zavíjaňia, čepinki), most éjfélkor
zajlik le. A korábbi szokás maradványa, hogy a vőfély és a vőlegény vetélkedik,
ki veszi le előbb a menyasszony koszorúját. Sok helyen ma is a vőfély
bontja ki a menyasszony haját. Pilisben a vőfély a botjára akasztva emelte
magasba a pártát. A
menyasszony, ill. az új asszony tánca frissebb jelenség, nincs rá nevük,
magyarul idézik. Vanyarcon régen a kontyolás előtti gyertyás tánc előzte
meg. Tótkomlóson 19. század végén már táncolták, de valójában 20. századi
szokáselem. A felkontyolt menyecskét a vőfély tréfás versezettel mutatja
be. A násznagy szitát vagy rostát rázva ajánlja eladásra. Rendszerint szép
összeget szokott összetáncolni, ez az ifjú pár első kereste. A tánc végén
a vőlegénynek ügyelnie kellett, nehogy elrabolják új asszonyát. A
többnapos lakodalom szüneteiben, az egynaposon éjfél után zajlottak
le a lakodalmi játékok (csikófelvezetés, kecskejáték, rabló kivégzése,
kaszásjáték, tűkeresés, vánkostánc stb.) Az erotikus tartalmú, obszcén
szövegű halottas játékot Tótkomlóson még a 20. század közepén is játszották.
Zemplénben dedó-val jártak, a Dunántúlon kakast ütöttek (sínali
kohúta). Másnap
délelőtt takarítanak, széthordják a kölcsönkért edényeket. Ilyenkor az
elaludt vendégeket játékból kötélen vezetik elő. A
halál, a temetés. A halállal összefüggő szokások, hiedelmek a régmúltba nyúlnak
vissza, ezért meglehetően egységesek. Az élet utolsó állomására az
emberek rendszerint felkészültek, elrakták azokat a ruhákat, amelyekben
akaratuk szerint eltemetik őket, s igyekeztek rendbe tenni minden dolgukat. A
hazai szlovákok is hisznek a Közép-Európában közismert előjelekben: ha
megszólalt a kuvik, ha leesik a kép, ha szokatlanul reccsen az ágy, ha váratlanul
kinyílik az ajtó, ha nyugtalanul vonít a kutya, nyávog a macska, mind a halál
eljövetelének a híradása volt. A
haldokló körül összegyűlt a család, imádkoztak mellette. A sokáig és
nehezen haldoklót a mestergerenda alá fektették, a katolikusok feszületet
vagy olvasót adtak a kezébe. A halál beálltát jelentették a rokonságnak,
a papnak, a koporsókészítőnek. S a közösség számára megszólaltatták a
harangot. Mindig megmosdatták. A férfiakat megborotválták. Felöltöztetését
még meg nem merevedett állapotban végezték. Szemére pénzt vagy kavicsot
helyeztek, nehogy valakit maga után hívjon. Az állát felkötötték, vagy
bibliát, Tranosciust tettek alá. A násznagy funerátor felírta a búcsúbeszédhez
szükséges adatokat, versezeteket már nem mondtak. Általában a tisztaszobában
ravatalozták fel. A koporsóba forgácsot tettek, a toll szerencsétlenséget
jelentett. A szemfedőt a koporsó lezárása előtt keresztben átvágták,
hogy a halott így érkezzék a túlvilágra. A koporsóba belerakták az
elhunyt által kedvelt holmikat (szemüveget, pipát stb.), archaikus emlékként
kiscipót, pénzt, pálinkát is adtak, hogy legyen mit ennie, s hogy megválthassa
magát. A lányokat, legényeket menyasszonyként, vőlegényként öltöztették
fel, Dunántúlon a lány fejére rozmaring koszorút raktak, a vőlegény
koszorúját egy lány vitte a koporsó után. A
halál pillanatában megállították az órát, a tükröt a fal felé fordították,
újabban a rádióval, a televízióval együtt letakarják. Amíg otthon volt
kiterítve a halott, mellette virrasztottak. E szertartást a délkelet-alföldi
szlovákoknál a starejí vezette. Az éneklés szünetében a halott
tiszteletére Tótkomlóson birka-, marha-, sertéspaprikást, Békéscsabán
kolbászt, pogácsát adtak. Filkeházán itallal is kínálták a résztvevőket.
A család nőtagjai a ravatal mellett ültek, hangosan siratták (vinakladaži).
Siratóasszonyokat századunkban ritkán alkalmaztak. A katolikusok a ravatal két
oldalán gyertyákat égetnek. Nagybánhegyesen hiedelem-okból két
napik ásták a sírt. A
temetést az előírt időkereten belül végezték. Senkit nem hívtak, a közösségnek
erkölcsi kötelessége, hogy elbúcsúzzék az elhunyttól. A temetés az evangélikus,
vagy katolikus szertartás szerint bonyolódott le. Az ablak kinyitásának
sokszor ugyanabban a helységben kétféle módja volt: mindjárt a halál
beállta után, vagy a koporsó kivitele után, hogy a lelke (dua) elszállhasson.
A koporsót mindig lábbal előre vitték ki, a század első feléig a férfiak
vivőfán, azóta gyászkocsin szállítják a temetőbe. A fiatalokat zenekísérettel
temették, s a koporsót két oldalt lányok, legények kísérték. Sóskúton
a fekete zászlót a koporsó előtt egy fiatal vitte. A
hozzátartozók a sírba leeresztett koporsóra koszorúkat, virágokat és göröngyöket
dobnak, hogy nyugodt legyen a pihenése. Körbe járják a sírt is, mintegy mágikus
kört képezve, hogy ne térhessen vissza. Békéscsabán a két háború között
háromszor is megtették. A rokonok a temetés után halotti toron (kar)
vesznek részt, amelyet újfent a starejí irányít. Régen terítettek
a halottnak, s ételt vittek a sírra is. A
halottmosó-vizet elérhetetlen helyre öntötték, az ágyszalmát s a ruhákat,
amelyben meghalt, elégették, vagy kimosva a szegényeknek ajándékozták. Néhány
helyen a táblák, a keresztek színe is jelzi a halott korát. Tótkomlóson a
gyerekét és a fiatalokét világos színűre festették. Általános
hiedelem, hogy a halott lelke mindaddig őrt áll a temető kapujában, amíg
meg nem hal valaki. Hiszik, hogy az első vagy a második éjszakán, sokszor
hosszabban is, hazajár a lélek, nagy zajt okozva. A riadt hozzátartozók sietősen
viszik sírjára azt a holmiját, amely miatt véleményük szerint visszatér.
A halott anya is hazajár éjjel, s megszoptatja kicsinyét.
Gyivicsán Anna és Krupa András [Változó Világ 16.] |
|
|
Beszélgetések az Új Kertben :: Poesis :: Emberhit :: Változó Világ Mozgalom
Nyitó oldal :: Olvasószolgálat :: Pályázatok :: Impresszum
Az oldal tartalma a Változó Világ Internetportál Tartalomkezelési szabályzatának felel meg, és eszerint használható fel (GFDL-közeli feltételek). 1988-2010 |