Történelem | Jog | Életmód | Földrajz | Kultúra | Egészség | Gazdaság | Politika |
|
Történelem | Jog | Életmód | Földrajz | Kultúra | Egészség | Gazdaság | Politika | Mesterségek | Tudományok |
|
|
|
|
|
A
naptári jeles napok szokásai az esztendő minden szakaszában érvényesültek.
Nagy jelentőségük volt az őszi-téli időszak, kivált a karácsonyi, ill. a
tavaszi napforduló, a húsvéti ünnepkör idején. Mihály
(Mihala, szeptember 28.) az első határnap, a távoli legelőkről
hazamentek a gulyák, megkezdődött az őszi betakarítás és vetés, szőlővidéken
a szüret. A pásztorok számára hasonló nap volt Vendel (Vendelín, október
20.) és Dömötör (Demeter, október 26.) napja. Ekkor zajlott le a búcsúk
jó része is, amelyeket a nógrádi, Pest környéki evangélikus szlovákok is
megtartottak vendégség (hosina) néven. Századunkban
a legnagyobb tömegeket mozgató kegyeleti ünnep a Mindenszentek (Vichsvatich,
Vickňi svatí, november 1.) és a halottak napja (november 2.). A
katolikusok gyertyaégetését az első világháború táján az evangélikusok
egy része is átvette, s az egész országban szokásossá vált a sírok különleges
ápolása, virágkoszorúkkal való elhalmozása. E napon vagy ebben az időszakban
a legtávolabbi hozzátartozók is elzarándokolnak a sírokhoz, s a kegyelet
megadásán túl kialakuló szokásként rokoni találkozások, véleménycserék
is létrejönnek. Márton
(Martin, november 11.) napján várják a havat: Martin príďe na
bielom (bílém) koňi. (Márton fehér lovon jön.) Az abaúji, zempléni
szlovákok Erzsébetet (november 19.) tekintik hó-hozónak, a mátraiak Andrást
is, mintegy érzékeltetve a télkezdet hosszú időtartamát. A hagyományos Márton
napi lúdevésnek alig van nyoma. A
tél elő nevezetes időjárásjósló napja Katalin (Katarina, november 25.), a
karácsony időjárására következtet. Az egyik mondást, amelyben liba, vagy
a kacsa tartózkodási helye alapján jósolnak, csak az ország középső részén
lévő nagyrégió evangélikus szlovákjai ismerik: Na Katariňe ak je hus
na žaďe, tak na Kračún je na blae. (A liba ha Katalinkor a jégen áll,
karácsonykor sárban.) A szlovákok többsége a magyar változatok szlovák
vagy magyar nyelvű szövegét idézi: Katalin kopog karácsony locsog.
A szlovákok északi és a dunántúli nagyrégiójában rendszeresen
lemetszettek katalinágat, melynek kivirágzott alakja alapján jósoltak
férjhezmenetelt, vagy háziállat-szaporodást. (Ezt Borbála és Luca-napján
több helyen is megismételték). A közeledő ádventre utalva, amikor tilos
volt a nyilvános ének, zene tánc, ugyancsak a fenti nagyrégióban hangsúlyozzák
Katalin és András ebbeli szerepét: Katalina zakazuje Ondrej zavezuje.
(Katalin tiltja, András beköti). Magyar változata: András beköti a hegedűt. A
tél elő időszakában az egyik legfontosabb jeles nap András /Ondreja,
november 30./. Valamennyi szlovák helységben ez volt az őszi lakodalmak utolsó
napja. Az északi határ menti nagyrégióban, Abaújtól Bakonyig, igen sok
szerelmi varázslatot fűztek hozzá. Az alföldi szlovákok ezeket főként
Luca napján, vagy karácsonyeste hajtották végre. A jövendőbeli megtudakolása
érdekében a Zempléni hegyvidéken derelyét, a Bükkben gombócot, a dunántúli
hegyekben tésztát főztek a lányok, belebugyolálva az egy papírszeletre írt
férfinevet. A forró vízből elsőnek felbukkant tésztabeli keresztnév árulta
el a férj nevét. Ezen a vidéken mindenütt rázták az ereszt, vagy a kerítést
(a dél-alföldi lányok csak Tamáskor december 21-én). Ha jó búzaszem
esett a lány kötényébe gazdag, ha rossz, szegény lesz, ha bogár részeges
férjet kapott. A Zempléni hegyvidéken a fiatalok gabonaszemeket is dobáltak
az ablakokba, hogy nagyra nőjön a vetésük, s férjjósló szöveget is kiáltoztak.
András általában a disznóölés kezdő napja is. Borbála
(Barbara, december 4.) napján a pilisi, vértesi, gerecsei szlovák nők
fehér leples álöltözetben (barborki) ajándékosztó és gyermekeket
megimádkoztató céllal járták a házakat. A piliscsévi és kesztölci
asszonyok ekkor kizárólag női mulatságot rendeztek a pincékben, ha férfi
jelent meg, meztelenre vetkőztették. Századunkban a szlovákoknál is országszerte
a karácsonyt megelőzően Miklós (Mikulá, december 6.) napján ajándékozzák
a gyerekeket (s a felnőtteket is). Egyetemlegesen ablakba tett cipőkbe, csizmákba
rakták az ajándékokat (a két háború között szinte csak házilag előállíthatókat,
almát, diót stb.). Az északi nagyrégióban spontán népi alakoskodó mikulások
jártak, s ajándékaikat is maguk szerezték be. A Mátrában és a Pilisben élő,
archaikusabb szokásváltozatokban az ijesztő alaknak öltözött mikulások
(halál, ördög) egyaránt elverték a lányokat és a gyerekeket. A Mátrában
az udvarló legény a lány kedvesét is elpáholta. Ahol nem jártak alakoskodók,
ott a szülők kértek meg valakit, hogy öltözzék fel Mikulásnak, s adja oda
az ajándékot. Luca
(Lucia, Lucka, december 13.) napján a barborkákhoz hasonlóan az északi
és a dunántúli szlovák helységekben alakoskodó, fehér leples
Luca-asszonyok és férfiak (Lucka, Lucák) keresték meg a házakat. A
pilisi, vértesi Lucák kis-regionális specifikumként legszebb ruhájukba öltöztek.
Némák voltak, s ők is ajándékozták a gyerekeket. Egyik jelképük a toll,
mellyel leseperték a sarkokat (nagy szégyen volt, ha porosak voltak), a másik
a meszelő, mellyel jelképesen meszeltek (néhány gerecsei községben ténylegesen
is), s elterjedt volt a kanállal büntető Luca is. Legtöbb
helyen a Lucát boszorkánynak tartják, a hegyvidéken olyan mitikus lényként,
amely a napján fonó asszonyokat súlyosan megbünteti, vagy annyi orsót ad
nekik, hogy halálosan kimerülnek a munkában, vagy beveri a fejüket. A fonás,
a szövés, varrás és a tojás adás tiltása általános hiedelem. Jónak
tartották azonban a mosást, s főként az alföldi szlovákoknál a rongytépést,
mert kitágítják a tyúkok fenekét, és sok tojást tojnak. Tiltották
a tyúkok hívását, nehogy a szomszédban tojjanak. Mákot szórtak a fejükre,
hogy sok tojásuk legyen. A jó kotlóért Lucakor (karácsonykor is) minden
gazdaasszonynak mozdulatlanul kellett ülnie a vacsoránál. A
nőnek tilos volt a házba lépni, vagy onnan kimenni, mert szerencsétlenséget
hoz. A férfiak jelentették a szerencsét, ezért elsősorban nekik kellett e
nap hajnalán megszurkálni a tyúkok fenekét (ocha, opa, drúža).
Erre a célra legjobb volt a kemence piszkafája, mely a termékenyítő férfi
nemi szervének a jelképe. A férfiasságot fejezte ki a szurkálás közben
elismételt varázsszöveg is: Ja z vajcí ti z vajcí. (Én tojásból,
te tojásból). Hasonló cél érdekében jártak köszönteni a fiúk és a férfiak
(luckova). Verses jókívánságuk főként az ország középső nagyrégiójában
hangzott el (a legszínesebbek a délkelet-alföldieké), a következő évre jószággyarapodást,
gyerekáldást és cserépedény épen maradást, újabban pénzszerzést is
hirdetett. Egy rövid csanádalberti változat: Doňiesou
som vám ociežku, (Hoztam maguknak
acélocskát, ebi
sa vám hrnce, miske ňepukaži, táljaik, fazekai ne
törjenek, kravi
dobre ežiži. teheneik jól
elljenek. A
kežko máe pod posežov smei, Amennyi az ágyuk
alatt a szemét, težko
vaej ďiovki ďeti. annyi gyereket a
lányuknak). Mindenütt
élnek a lucaszék-készítés hiedelemtörténetei. Az evangélikusok a keresztúton,
a katolikusok éjféli misén figyelték a helység boszorkányait. Eljárásuknak
többféle változata volt (forgácségetés a kemencében, zsebben vitt székecske
stb.). A haláljóslás céljából sütötték a lucapogácsát, országszerte
készítettek lucanaptárt (változatai a hagyma- és diónaptár), s főként délen
lucabúzát is növesztettek, mely karácsonyra zöldült ki, s a gabona várható
nagyságára következtethettek általa. A
szerelmi jóslások nagy száma közül legtovább 12, vagy 13 cédulára írt férfinevek
alapján történő férjjóslás maradt fenn. Az almaevés eljárását az ország
középső nagyrégiójában találjuk. A nógrádi, Galga menti lányok zsebbe
varrták az almát, DélkeletAlföldön nem. Mindkét térségben a karácsonyestén
a kapuban ették meg, s az arra menő első férfi keresztnevét viselte a jövendőbelijük
is. Gyakran öntöttek ólmot is, melyet karácsonyestén vagy Szilveszterkor
gyakoroltak. Luca
napján a Gergely-féle naptárreform előtt leghosszabb volt az éjszaka, ekkor
volt a sötétség erőinek is a legnagyobb hatalma. Emiatt számtalan
hiedelemnek csomópontja ez a nap. A
karácsony (Kračún, Svátki, Vánoce, december 242526.) a szlovákoknál
is a békesség és a család ünnepe. A népszokások, a hiedelem-eljárások fő
időpontja a karácsonyeste (Pósni večer, edrí večer, Vilija). A
pásztorok legtovább ekkor az északi nagyrégióban jártak köszönteni. Egész
napos böjt volt, az evangélikusok általában az esthajnalcsillag feljövetelekor,
a katolikusok az éjféli mise után fogyasztották a bőséges karácsonyi
vacsorát, amely a következő esztendő jólétének mágikus befolyásolását
is jelentette. A vacsora előkészítésének sokféle helyi változata élt, a
kevert takarmányszemek, a széna, a szalma behozatalától kezdve a vaseszközök
(balta, lánc stb.) asztal alá tevésén át a terítésig (gyertya, ostya,
fokhagyma, egész kenyér stb.) bezárólag. Este mindenütt énekeltek, köszöntöttek
az ablakok alatt. A gyerekek kezdték, fiatalok folytatták, s a felnőttek
fejezték be. A hegyvidéki katolikusoknak egységesebb köszöntőjük volt, az
evangélikusoké rendkívül változatos. A kisfiúk egyik rövid köszöntője
(vin), melyet többnyire az első nap reggelén mondtak el (vinova,
ritmova). Így hangzik: Ja som maži iačik, (Én kisdiák vagyok, spievam, ako táčik. énekelek,
mint a Zasmejem
sa echeche, Nevetek, hogy hehehe, daje
e mi oreke. adjatok hát diót) A
betlehemjárást általában az advent idején, karácsonyeste kezdték, s újévkor,
vízkeresztkor fejezték be. Nemcsak a katolikus, az evangélikus helységekben
is gyakori volt. Az évkezdettel járó hiedelem eljárások (ruha leszedése, kölcsönkért
holmik visszaadása stb.) megismétlődnek a mostani újév előestéjén is. Megmaradt
mint szokás a karácsonyi vacsorakor az ősök számára szóló falat
félretevése, a család összetartozásának jelképe, az alma feldarabolása,
valamint a karácsonyi morzsának gyógyítás céljából történő eltevése
is. Éjfélkor várták az ég megnyílását, a víznek borrá válását és a
háziállatoknak emberi hangon való megszólalását. A
karácsonyfa a 19. század végén jelent meg, valójában mint a Mikulás-ajándékozás
az első világháború után vált általánossá. A karácsony első napján
mindenki otthon maradt, kivéve a templomba menetelt. A nagy ünnepre való
tekintettel nem főztek, az istállóban nem almoztak, Mátrában még a tehenek
száját is bekötötték, nehogy bőgésükkel megzavarják a kis Jézust. Az
István és János napi (efana, december 26. Jána, december
27.) névnapozás kedvelt voltát tükrözik a délkelet-alföldi szlovákok szép
köszöntő versei. A gyerekek aprószentek napi (Mláďatká, december
28.) tormáért való küldése és megverése elsősorban a hegyvidéki szlovákoknál
volt szokásban. Szilveszterkor (Silvestra, december 31.) az óév utolsó
napja és búcsúztatója. A szolgálat leteltével a béresek nagy zajjal
vonultak be a tanyákról a városba, a faluba, ahol a gazdaasszony friss rétessel
vendégelte meg őket. A rétes a disznóságokon túl (tyúkhúst tilos volt
enni, elkaparja szerencsét), a vacsora fő étele volt. Az evangélikusok a
templom tornácán énekléssel vettek búcsút az óesztendőtől, a messzi
tanyákon megvárták az éjféli harangszót, amely elverte az óévtől az újat
(oddŕva starí rok). Újév
(Noví rok, január 1.) napján egész sor évkezdeti tiltás, előírás
élt (korán keltek, nem utaztak, nem adtak ki pénzt stb.). A férfiak köszöntése
szerencsét hozott az évre. A szlovák nyelvterületen kedvelték a
gyerekszaporulat jókívánságát tréfásan tolmácsoló köszöntőt: Vinujem
vám noví rok, (Köszöntöm az új vipadou
vám s peci bok. kiesett a kemence oldala. a
zo afža ucho, a kádhordónak a füle, a
z gazdinej brucho. s gazdaasszonynak a hasa.) A
tél felén (pou zima), Pál (Pavla, január 25.) napján a régebbi
hagyomány szerint bújt vissza a medve a barlangjába, ott is maradt negyven
napig, ha sütött a nap. Ezt a gyertyaszentelőhöz (Hromňice, febr.2.)
is kötik. A télutó jeles napjainak zöme a tavasz időjárását jósolja
(Vince, január 22. Mátyás Mateja, február 24. Zsuzsanna
Zuzana, február 19. Gergely Gregor, március 12.). A farsang (Faangi)
időszaka a népi gyakorlatban a három farsangvégi nap. Észak-Magyarországon,
kivált a Pilisben három napig egyfolytában tartott a tánc. Húshagyókedden,
ill. hamvazószerdán zajlott le a legények álarcos, zenés, adománygyűjtő
menete. Az alföldi szlovákoknál rendszerint a nők férfi, a férfiak női
ruhákba öltözve kószáltak, s dörömböltek a kapukon. A hegyvidéki hutás
falvakban legtovább a Mátrában sajátos szokás volt az
asszonyfarsang. A nők játékosan megborotválták a férfiakat, az ezért
kapott adományból mulatságot csaptak. Ezen szintén nem vehettek részt a férfiak. A
nógrádi, Galga menti falvakban a 20. század közepéig még élt az egykori
iskolába toborozó szokás, a tanulók énekes Balázs (Blaej.
Febr.3.) és Gergely (Gregor, március 12.) napi gyűjtögető szokása. A
tavaszi szokások közül a legszínesebbek a tél, a halál kivitelének és a
tavasz, a nyár behozatalának énekes-táncos lányos menetei. A korábbi
adatokhoz képest megállapítható, hogy majdnem minden hazai szlovák csoportnál
létezett valamilyen formája. Leginkább a feketevasárnapon (Čierna ňeďeža,
Smrtná ňeďeža) hordták ki a telet, a halált jelképező felöltöztetet
bábút, melynek Zemplénben, Abaújban marmoréna, marej, dad, a Mátra
aljában muriena, a nógrádi, Pest környéki szlovákoknál kisež,
a PilisVértesGerecse hegyei között moréna, kiselica a
neve. A lányok a menyecskének öltöztetett szalmabábut kivitték a fali végére,
ruháit levéve elégették, széttépték, vagy a patakba dobták. A mátraalji
szlovákoknál csak gyűjtögető, énekes szokás, az egyik lány a muriena,
s vallásos éneket adtak elő. A jásdiak feketevasárnapon bábuval járva a
falut tavaszköszöntő éneket adtak elő. A délkelet-alföldi szlovákok táncos-énekes
menyecskejárása csupán tojásgyűjtő szokás. A virágvasárnapi (Kvetná
ňeďeža) többségében tavaszköszöntő, tojásgyűjtő táncos-énekes
formájú (helyenként a télkihordás is szerepel), ez a feketevasárnapi télkihordó
falvakban aznap lejátszódik. Pilisben a lányok zöldágat visznek, s énekükben
az új nyarat (nové leto) köszöntik, miközben ők is ajándékot
kapnak. A
hazai szlovákoknál igen kedvelt volt az április elsejei (Prví apríl)
tréfás becsapás. A húsvétot megelőző nagyhéten (Vežkí tíden, tíďen)
a katolikusoknál számos népi vallásos elem megvalósulásának ideje. Általában
a tavaszi nagytakarítást végezték ekkor. Nagypéntek (Velkí pátek,
piatok) a böjtön túl a megtisztulás napja is. A hegyvidéken a patakról
hozták mosdás céljából a vizet (vagy ott is mosdottak), az alföldi szlovákok
hajnalban mindenkit a kút friss vizében mosdattak meg, valamennyi háziállatukat
leöntötték, megfröcskölték, hogy egészségesek legyenek. A húsvéthétfői
locsolás most is él. A Duna vonaláig egykor korbácsoltak (iba),
attól keletre csak locsoltak (obžieva). A nők sokkal drasztikusabban
a húsvét keddjén adták vissza a locsolást. A
tavaszi időszak hiedelem-csomópontja György (Ďúra, április 24.) napja. A búzában
elbúvó varjú, madár jó termést jósolt, György előtt brekegő békák
elhallgattak hideg következett be. György hetében vetették a kukoricát.
Az északi nagyrégiókban a Dunántúltól a Zempléni hegyvidékig századunk
közepéig még zöldággal díszítették a házakat és a szobákat pünkösdkor
(Turíce, Ducha, Rusadla). A májusfát (máj, májfa) május
elsején vagy pünkösd idején állították. A hegyvidéken a legények közös
tevékenységként nemcsak a lányok háza, hanem a kocsma, a községháza elé
is állítottak fát. Az alföldi legények magányosan orgona-, vagy virágzó
gyümölcsfaágat tűztek a háztetőre. Közismert
a Medárd (Mldarda, június 8./ napi esőjóslás. Szent Iván (Jána,
június24.) napi tűzgyújtás és ugrás csak töredékesen maradt fenn. Péter-Pál
(Petra-Pavla, június 29.) napján szakadt meg a búza gyökere, kezdődött
az aratás. Jakab és Anna (Jakuba a Anna, július 2526.) napján nagy
viharokat vártak. A hét napjai közül a péntek (piatok, pátek)
szerencsétlen nap.
Gyivicsán Anna és Krupa András [Változó Világ 16.] |
|
|
Beszélgetések az Új Kertben :: Poesis :: Emberhit :: Változó Világ Mozgalom
Nyitó oldal :: Olvasószolgálat :: Pályázatok :: Impresszum
Az oldal tartalma a Változó Világ Internetportál Tartalomkezelési szabályzatának felel meg, és eszerint használható fel (GFDL-közeli feltételek). 1988-2010 |