Történelem | Jog | Életmód | Földrajz | Kultúra | Egészség | Gazdaság | Politika |
|
Történelem | Jog | Életmód | Földrajz | Kultúra | Egészség | Gazdaság | Politika | Mesterségek | Tudományok |
|
|
|
|
|
A
hiedelmek szoros szálakkal fűzték át a szlovák emberek életét,
cselekedeteit és gondolkodását. A családi szokásokkal összefüggő
hiedelmeket már említettük. Az ember valamennyi testrészéhez is kapcsolódott
hiedelem. A szem ugrálása kárt, a fül viszketése esőt, a tenyér viszketése
pénzkiadást vagy bevételt, az orré haragot jelentett. A kozmogóniai
hiedelmek a szlovákok világképét tükrözik a világegyetemmel és a földdel
összefüggésben. A régi napkultusz maradványa a nap verses-énekes köszöntése
(gyerekdalként maradt meg), a napkelte előtti és a naplemente utáni tiltások.
A holdhoz főként időjárásjóslatok fűződnek, a telihold a bőség, az újhold
a szerencsés kezdet jelképe, hozzáfűződnek a kiütések elleni ráolvasások
(začitovaňia) is. Hitték, hogy a földet a víz tartja, s a föld
alatt van egy másik világ, a holtak birodalma. Sok hiedelem él a természeti
jelenségekkel (mennydörgés, szél, villám, szivárvány stb.) kapcsolatban. A
ház részeihez is gazdag hiedelemanyag fűződik. Az új ház áldozata az első
beköltöző, ezért macskát, kutyát vetettek be az első éjszakára. A küszöb
mivel a külvilágot választja el a bentitől főként negatív mágia
színhelye. A falak sarkai, gerendái szintén jóslatok előidézői. A bútorzatból
a tükör leesése veszekedést, az óra hirtelen megállása rossz hírt
jelzett. A szerszámok, eszközök közül az udvarra vetett fejsze elhárította
a vihart, a rosta forgatásával megállapították a tolvaj kilétét, a feleséget
megcsaló férjet. A véletlenül talált patkó szerencsét hozott, ezért a háztájiban
nevelt disznók vályúja alá is dobták. A szentelt gyertya, barka szintén elűzi
a vihart. A
kenyér sikeredett, ha a kemencébe tevéskor az asszonyok felugrottak, füttyentettek,
cuppogtak. Kenyérszegéskor az aljára a késsel keresztet vetettek. A só a
fokhagymával együtt rontáselhárító, gondűző. A
vadnövények közül a hólyagfa magja (klokoč) a lány szoknyakorcába
varrva szerencsét hozott a szerelemben és a táncban. Általában szerencsehozó
magvacska. Északon szép búzakalászt, az Alföldön nagy kukoricacsövet vártak,
ha hosszú jégcsapok lógtak télen. A dinnye, a káposzta, a burgonya vetésekor
kövér asszonyok a fenekükkel ütötték a fészket, hogy olyan termésük
legyen. A
rovarok (légy, szúnyog, bögöly) feltűnő csípése esőt, a legtöbb madár
(pipiske, fogoly, varjú, veréb, páva, pacsirta, vadliba) magatartása esőt,
hideget, hosszú telet jósolt. Legkedvesebb madaruk, a fecske fészkének leverését
bűnnek tartották. A szobában túró vakond halált jelzett. A
háziállatok közül a tehén tejét védő eljárások a legjellemzőbbek.
Megrontása ellen első tavaszi kihajtáskor sózott fokhagymás kenyérrel
etették meg, vadrózsaággal paskolták meg. A megrontott, véres tejet vályúban
fejszével vagdalták, vagy kemencében sütötték, mire megjelent a rontó
ember. A baromfiak közül a tyúk áll a hiedelem-eljárások középpontjában;
a tojásültetésnek számos időpontú változata van egy helységen belül is,
hogy minél több csirkéjük legyen, ugyanígy változatosak a kakaskeltető,
vagy jércenapok is. Mindezek a hiedelmek mindenütt élnek, legfeljebb a
hegyvidéken több kapcsolódik vadállatokhoz (szarvas, őz), az alföldieknél
pedig többféle baromfihoz (pl. gyöngytyúkhoz). Hiedelemviláguknak
ma már csak a hiedelemmondákban élő lényei mitikus alakok. Két
csoportba oszthatók: a) ember- és természetfeletti ember, b) természetfeletti
lények. Központi helyet az emberfeletti erővel rendelkező, rontó boszorkányok
(bosorka, striga, bosorák, bosor) foglaltak el. Elevenségét érzékelteti,
hogy mind a hazai szlovákok, mind más népek (magyarok, németek) átvették a
többi hiedelemlény jellemző vonásait is. Boszorkány lehetett idős ember,
feltűnő külalakú, furcsa magatartású ember, mindegyik varázsló, igen
gyakran a szomszédasszony. Legszívesebben a szomszédos helységbeli és más
etnikumhoz tartozó boszorkányokra hivatkoznak. A boszorkány egyértelműen
negatív alak. Legfőbb vád ellene az emberek éjszakai megnyomása (dlávi).
A Galga mentén a morához hasonlatosan a mellüket is megszívja (a
hazajáró lelkeket is a megnyomók közé sorolják). A boszorkány kicseréli
a gyerekeket is. Rontó tevékenysége leginkább a háziállatokra irányul, s
tejelvételben csúcsosodik. Éjszaka maga szívja ki a tehenek tejét. Pest környékén,
Zemplénben hiszik, hogy a boszorkányok túrót okádnak. Meghatározott jeles
napokon éjszaka összeszedi a harmatot, ezáltal elveszi a tejhasznot is.
Leggyakoribb alakváltozataiban (macska, béka) ront. Ha ló alakban fogják el,
megpatkolják. Arról is felismerhető, hogy a templom ajtajában félrefordítja
a fejét, mert szavai miatt nem fér be. A tudását haldokláskor adhatja át,
de örökölheti a lánya is, illetve mint Abaújban boszorkányok összejövetelein
szerezheti meg. Forgószélben, piszkafán, tilolón, seprűn repül. Az
északkeleti szlovákok norája, a bükki, a mátrai szlovákok zmorája,
a pilisiek morája rosszindulatú élő ember, visszatérő halott. A férfiak
mellét szívja ki (a csecsemőkét is), s meg is nyomja őket. Az alföldi
szlovákok tudományos emberei általában szintén tejelvevők, tudós
kocsisként mint a zempléni hegyvidéken, a Pilisben kocsimegállítók
is. A hegyvidéki szlovákoknál a gyógyító pásztorok köréből kerülnek
ki. A
délkelet-alföldi, a pilisi szlovákok sajátos mitikus alakja a jövendőmondó,
emberfeletti erejű foggal született gyerek. A magyarokkal szomszédos
szlovákok tátosként is említik, bár a szlovákoknál a táltos a
pompás lovak elnevezése. A
garabonciás (černokňaňík) feketeruhás alakja mindenütt feltűnik,
tejet kér, vihart támasztva büntet. A Bükkben, a Mátrában a sárkánnyal (arkan)
is összekapcsolják. A bükki szlovákok hiedelemalakja a vodna baba
(vízi bába), ill. más néven bohinka, buhinka, a vizes helyeken kísértő,
gyerekeket kicserélő, rosszindulatú nő, vagy csúf női alakot felvevő
szellemlény. Ugyanitt csak szólásként élnek törpék (hopaa), mint
az alföldi szlovákok piimuik-ja. A
vrkolak, vlkolak farkassá váló férfi, aki embereket tép szét, a
Galga mentén tányérnyi szemű fekete farkas, amely szintén beteggé nyomja
az illetőket. A
természetfeletti lények legismertebb alakja a kísértet (mátoha).
Ezek láthatatlanul vagy fehér lepelben, fejnélküli borjú, ember és kutya
alakjában kísértenek. Hegyvidéken alakja összefolyik a hazajáró lelkével.
Női kísértő lény a Pilisben a bílá ena (fehér asszony), a DélkeletAlföldön
kiasoňa. A
lidérccsirke (zmok, bóik, raráik) a dél-alföldi és a dunántúli
szlovákoknál inkább pénzt hozó, nem egyszer tüzes lánc, farok alakjában
megjelelő lány, amelyet fekete-tyúktojásból három hétig hónalj alatt költenek
ki. A hegyvidéken, a Galga mentén az ördögi vonásai erősebbek. A dunántúli
szlovákoknál (Oroszlány, Bakonycsernye, Jásd) keményen megnyomta a férfiakat
is. A lidércfény az alföldi szlovákoknál éjjel büntető, rossz irányba
elvezető szélesre elterülő lény (svetlo). A Pilisben svetlonos,
a Galga mentén lámpás (lampá) az elvezető, Nyíregyházán, a
Zempléni hegyvidéken pedig a lámpásos ember, tüzes mérnök (inižiar,
inižier, dindimer) bűnei miatt kísért és szintén elvezet. A Bükkben,
Pilisben él a házi kígyó (hini had) hiedelemlény is. Az (čert)
mindenütt természetfeletti lény, északon betölti a vízi ember képzetét
is. A DélkeletAlföldön önálló hiedelemlény a vízi ember (topeňec,
topežec), amely kútban, tóban lehúzza a gyerekeket. Ezen a tájon és Nyíregyházán
ismert a víziborjú /vodno eža/ is, mely a lány hasában nagyra nő,
s átrágva magát, a halálát okozza, valamint a gyerekijesztő bobo.
Gyivicsán Anna és Krupa András [Változó Világ 16.] |
|
|
Beszélgetések az Új Kertben :: Poesis :: Emberhit :: Változó Világ Mozgalom
Nyitó oldal :: Olvasószolgálat :: Pályázatok :: Impresszum
Az oldal tartalma a Változó Világ Internetportál Tartalomkezelési szabályzatának felel meg, és eszerint használható fel (GFDL-közeli feltételek). 1988-2010 |