Az Európai Unió intézményei | Az Európai Unió a Változó Világban | Történelem | Jog | Földrajz | Gazdaság | Politika |
|
Történelem | Jog | Életmód | Földrajz | Kultúra | Egészség | Gazdaság | Politika | Mesterségek | Tudományok |
|
|
|
|
|
Az Európai Unió tagállamai – népességük és gazdasági fejlettségük alapján – eltérő politikai súlyt képviselnek az egyes intézményekben.
A
fenti adatokból is megállapítható, hogy az Uniót alkotó nemzetek demográfiai
arányaikat tekintve igen eltérőek. Az intézményi reform egyik alapeleme,
hogy a népesség létszáma nagyobb szerephez jusson a jövőben, de a kis
nemzetek – pusztán kisebb lélekszámuk miatt – ne kerülhessenek hátrányosabb
helyzetbe. Ezt a célt szolgálja a súlyozott döntések bonyolult rendszere,
amelyeket a Nizzai Kormánykonferenciára dolgoztak ki, s amelyek megvalósítása
a 2004-ig terjedő időszakra vár. E döntéseknél nemcsak az adott tagállam
Tanácsban vagy Parlamentben elfoglalt helyei szerint számítanak a szavazatok,
hanem azt is figyelembe kell majd venni, hogy az adott szavazatok az Unió összlakosságának
mekkora hányadát képviselik. Az
Európai Unió bővítésével kapcsolatosan számos nézet s ezek eltéréseiből
számos vita alakult ki. A legfontosabb kérdés, hogy vajon a bővítésnek
kell-e előbb megtörténnie, és ezt kövesse-e az intézmények reformja, vagy
előbb alakuljanak át az intézmények és csak ezután kerülhessen sor új
tagok felvételére. Nyilvánvaló,
hogy mindkét megoldásnak vannak előnyei és hátrányai. Ha az új tagok részt
vehetnek a reformfolyamatban, beleszólhatnak a parlamenti, tanácsi helyek szétosztásába,
maguk is alkotó részesei lehetnek az új Európa kialakításának, akkor
nagyobb az esélye annak, hogy konszenzuson alapuló, működőképes rendszer jöjjön
létre. Ugyanakkor a csatlakozási kérelmet benyújtott államok belépésével
az intézményrendszer működtetése lehetetlenné válna. Nagy kérdés, hogy
milyen irányú legyen a továbbfejlődés. Ha ütőképes, hatékony
szervezetrendszer kiépítése mellett döntenek a tagállamok, akkor ez a
legitimáció szintjét csökkenti; ha centralizált szervezetet hoznak létre,
akkor a helyi és regionális érdekek sérülnek. Ha viszont áttekinthető,
ellenőrizhető, demokratikusan működő szervezetrendszer mellett döntenek, a
cselekvési lehetőségek válnak mind időben, mind térben korlátozottá; a
decentralizált szervezetrendszer szintén a hatékonyság ellen hat. A
századfordulón működő döntési mechanizmusok a hatásköri és illetékességi
problémák tömegét vetik fel. A szervek többsége túlterhelt, a bürokraták
száma egyre nő, a szervezet hatékonysága ezzel együtt csökken. Az Unió, a
tagállamok és a tagállamon belüli regionális-helyi igazgatási szervek közötti
munkamegosztás rendjét nem lehet a hatályos szerződések alapján egyértelműen
meghatározni. A Római Szerződés és kiegészítései, módosításai, az
ezekből fakadó bírósági ítéletek szövevényében kiigazodni szinte
lehetetlenség. A jövő 27 tagállamból álló Európai Uniója kormányozhatatlanná
válhat, az újonnan csatlakozó államok pedig nem lesznek képesek a csatlakozáskor
vállalt feltételek teljesítésére, ha nem teremtődnek meg az áttekinthető
szabályozás feltételei. Mindezek megalapozottan vethetik fel az integráció
lazításának, a folyamatok lassításának és a helyzet stabilizálásának
gondolatát. Egyes
politikai nézetek szerint az Unió továbbfejlődésének lehetséges variánsa
a tagállamok közös föderációs államszervezetének kiépítése és szövetségi
alkotmány elfogadása. Ebben az esetben a szervezeti-intézményi hatáskörök
alkotmányosan, legitim módon rendezhetők lennének, a különféle szintek közötti
munkamegosztás is szabályozhatóvá válna. A föderatív állam létrehozása
azonban a tagállamok részéről a szuverenitás feláldozását jelentené. Más
gondolkodók azt mondják, hogy a mostani, elmélyített szabadkereskedelmi övezet
fokán nincs már továbbfejlődési lehetősége az Uniónak. Ezen a ponton véget
ér a gazdasági integráció, politikai integrációra pedig nincs szükség.
Harmadik útként felvethető, hogy kiválasztott tagállamok képeznének
egyfajta belső magot az Unión belül, ahol akár a politikai egység is megvalósítható.
Az e körbe nem tartozó tagállamokkal lazább lenne az együttműködés. Végső
esetben az is elképzelhető, hogy az Európai Unió – mint politikai alapját
vesztett, korszerűtlen képződmény – ebben a formában nem tartható fenn.
Az Európai Unióhoz vezető út első lépései a két politikai tábor szembenállásából
fakadtak; lehet, hogy a szembenállás, a gazdasági ellenség megszűnésével
az Unió is elveszíti létjogosultságát. Arra
sem tud az Európai Unió századvégi modellje választ adni, hogy miként tud
majd a teljes európai térség gazdasági problémáival megküzdeni: a munkanélküliséggel,
a fejletlenebb régiók egyensúly-hiányaival, a felzárkóztatás tőkeigényével
– az ilyen problémák kezeléséből a fejlettebb részeken jelentkező társadalmi
feszültségekről nem is szólva. A 15 tagállamon belül sincs egyetértés a
jövőt illetően. Ismét felerősödtek a nemzetállami önállóságot pártoló,
vagy legalábbis a már elért integráció-fokot továbbmélyíteni nem kívánó
vélemények. A
Nizzai Kormánykonferenciától sokan azt várták, hogy e kérdésekre egyértelmű
válasz születik és megmutatkozik az európai összefogás ereje. Ez egyelőre
még várat magára. Hernádi Eleonóra [Változó Világ 51.] |
|
|
Beszélgetések az Új Kertben :: Poesis :: Emberhit :: Változó Világ Mozgalom
Nyitó oldal :: Olvasószolgálat :: Pályázatok :: Impresszum
Az oldal tartalma a Változó Világ Internetportál Tartalomkezelési szabályzatának felel meg, és eszerint használható fel (GFDL-közeli feltételek). 1988-2010 |