Történelem | Jog | Életmód | Földrajz | Kultúra | Egészség | Gazdaság | Politika |
|
Történelem | Jog | Életmód | Földrajz | Kultúra | Egészség | Gazdaság | Politika | Mesterségek | Tudományok |
|
|
|
|
|
Mészáros
István 1956-ban, a szovjet invázió után hagyta el Magyarországot. A közelmúltban
vonult nyugdíjba a sussexi egyetem filozófiai tanszékéről. Hírnevét az
angol nyelvű világban Marx's Theory of Alienation című munkájával alapozta
meg (1970), amelyet számos nyelvre lefordítottak és amellyel elnyerte az
Isaac Deutscher Memorial Prize-t. Munkásságát különösen jól ismerik
Latin-Amerikában. The Power of Ideology című, legújabban publikált művét
széles körökben üdvözölték Nagy-Britanniában és más országokban egyaránt.
Mészáros gondolatvilágát tüzes, harcias marxizmus jellemzi, s egy olyan
szocialista elkötelezettség, amelyet a közelmúlt eseményei sem csorbítottak.
Eredeti gondolatait a szocializmusba való átmenet elméletéről és gyakorlatáról
folyamatosan fejleszti. Megjelenés előtt áll Beyond Capital: Towards a Theory
of Transition című könyve - a Merlin Press gondozásában jövő tavaszra várható.
[Megjelent. - Szerk.] Lukács RP:
Hogyan kezdett Ön érdeklődni a marxizmus iránt? Mészáros:
Meglepő módon úgy, hogy könyveket szedtem össze egy könyvesboltban.
Meglehetősen kis dolgokat, olyanokat, mint a Louis Bonaparte brumaire 18-ája,
a Kommunista Kiáltvány és így tovább. Olyan brosúrákat, amelyeket fillérekért
meg lehetett venni. Azután később megszereztem Engels Anti-Dühringjét, és
még később Marx nagyobb munkáit. Ugyanebben az időben kezdtem érdeklődni
Lukács iránt. A kezembe került egy könyve a magyar irodalomról, amit
ismertem. Ez a könyv annyira tetszett, hogy egy vagy két héttel később,
miután elolvastam, valamennyi értékemet eladtam, olyanokat, mint a zsebkésem
és a töltőtollam, hogy megvásároljam az ő nagyon drága műveit. Ekkor 15
vagy 16 éves lehettem. Miután elolvastam az ő könyveit, úgy döntöttem,
hogy vele akarok dolgozni a budapesti egyetemen. RP:
Milyen volt az, amikor Ön találkozott vele? Érdekes volt-e Lukács emberként
és kollégaként? Mészáros:
Nagyon érdekes. Én 1949 szeptemberében kezdtem el az egyetemet és a Lukács
elleni támadások 1949 júliusában kezdődtek. Ezek nagyon kegyetlen támadások
voltak. Engem csaknem kizártak az egyetemről, mert rendszeresen látogattam a
szemináriumait. Valóban nagyon vadak voltak ezek a támadások, annyira, hogy
az intézetéből csaknem mindenki megszökött, s csak egy nagyon kicsi szemináriuma
maradt. Ez két éven át folytatódott, de 1951-ben nagyon veszélyesekké váltak
a dolgok még az ő számára is. Ekkor indított ugyanis támadást ellene
Fadjejev, aki neki nagyon régi ellenfele volt a Szovjetunióban, s ezen a
ponton Lukács attól tartott, hogy letartóztathatják. RP:
Megkérdezhetem, hogy milyen személyes benyomást tett Önre Lukács? Milyen
volt emberként találkozni vele? Mészáros:
Ebben az időszakban nagyon jól megismertem őt, nagyon közelről, s nemcsak
azt szerettem benne, ahogyan intellektuálisan megközelítette a problémákat,
hanem a humorérzékét is. Csodálatos érzéke volt az iróniához, amit egy történettel
tudok illusztrálni. Egyszer elmondta nekem, hogy gyomorpanaszokkal kórházban
volt általános kivizsgáláson. A professzor, aki ezeket az orvosi vizsgálatokat
vezette, amikor látta a röntgenfölvételeket, nagyon izgatott lett, és így
szólt: "Ez csodálatos, egy rendkívül ritka állapot, föltétlenül meg
kell mutatnom a hallgatóimnak az egyetemen. " Lukács pedig megjegyezte:
"Végre tananyaggá válok. " Ebben az időszakban ugyanis, 1949 és
az 50-es évek dereka között a könyveit indexre tették, kivonták a nyilvános
könyvtárakból, és így az emberek még hozzájuk sem férhettek. Ez azt
mutatja, hogy mindig volt egy kedves története, ha illusztrálni akart
valamit. Mint arra a kérdésre, hogy milyen szerepet kell betöltenie az írónak,
az intellektuelnak általában. Úgy kell-e kötődnie a párthoz, mint ahogy a
politikusok és a párt ideológusai állítják? Lukács álláspontja az volt,
hogy nem, nem kell. A különbség az, ami a reguláris hadsereg katonája és a
partizán, a gerillaharcos között van. A partizán szerepe az, hogy öntörvényűen
cselekedjék. A cél általánosságban ugyanaz: megnyerni a háborút. Az
viszont egészen radikálisan különböző lehet, hogy miként cselekszenek.
Lukács jó ember volt, aki félelmetes erkölcsi integritással rendelkezett,
és jó barát. RP:
Milyen volt '56 általában, az egyetemen, a Petőfi Körben, s ez az egész
erjedés? Mészáros:
Elképzelhetik, hogy nagyon drámai volt, mert egy olyan periódusból nőtt ki,
amikor, '55-ben, Rákosi és társasága valóban egészen kegyetlenül megpróbált
elnyomni mindenféle oppozíciót, ami csak jelentkezett. A Magyar Írók Szövetsége
nagyon befolyásos testület volt, a viták és a Rákosi és klikkje elleni
mozgolódás első vonalában állt. Ekként ez megelőzte azt, ami Oroszországban
a XX. kongresszuson történt; s mint tudjuk, '56 októbere az, amikor Rákosit
végre eltüntették. Ezt úgy értem, hogy ő vonakodott attól, hogy távozzék,
s az oroszoknak úgy kellett kivonszolniuk az országból. De azután a helyére
ültették Gerő Ernőt, aki maga is nagyon nagy sztalinista volt. Azután természetesen
kibontakoztak az események: '56. október 23-án volt a fölkelés és november
4-én a második orosz intervenció. Ez véget vetett a nagy várakozások és
remények korának a Petőfi Körben. - A Petőfi Kör lépésről-lépésre nőtt.
Amikor Rákosi engedélyezte, azt a cinikus megjegyzést tette, hogy
"hagyjuk őket beszélgetni és azután majd fejbe verjük őket". A
dolog nem egészen így alakult, mert ez a "beszélgetés" hatalmas népi
visszhangot keltett, s némelyik találkozón, különösen a vége felé,
5-6000 ember vett részt. RP:
Vonakodott-e Lukács a Nagy Imre kormányában való szerepvállalástól, vagy
örült ennek a lehetőségnek? Mészáros:
Úgy vállalt szerepet a Nagy Imre-kormányban, hogy tisztázta: ez csak egy
szigorúan korlátozott időszakra szól, amíg a dolgok kialakulnak, s azután
visszatér a munkájához. Nemcsak arra vágyott rendkívüli módon, hogy
befejezze az Esztétikáját, hanem arra is, hogy megírja az Etikát, ami a végén
A társadalmi lét ontológiájának bizonyult. Mindig arról álmodott, hogy ír
egy etikai művet - amit a végén nem tudott megírni. RP:
Miért vonult Ön száműzetésbe? Ez Lukács tanácsával összhangban történt? Mészáros:
Nem Lukács tanácsára, de nem is annak ellenére. Amikor én így határoztam,
Lukács letartóztatásban volt. Valójában egy kicsit korábban döntöttem, a
második orosz intervenció bekövetkezésekor, mert meggyőződésemmé vált,
hogy Magyarországon nincs remény a szocialista átalakulásra. Elfojtották
azt, ami valójában nagyon is távol állt attól, hogy ellenforradalom legyen.
Ez egy olyan fölfordulás volt, ami valami újnak a kezdetét ígérte, s az egész
országban mindenütt megalakított munkástanácsok körében soha, sehol nem
merült föl a tőkés rend felé való visszafordulás lehetősége. RP:
Ön sokat írt Lukácsról. Hogyan összegezné az ő történelmi jelentőségét?
Mi az ő fontossága a marxizmus számára? Mészáros:
Nagyon nagyra tartom ezt. Ő századunk egyik kimagasló filozófiai alakja, s
nagyon sikeres és fontos filozófus volt már azelőtt is, hogy elfogadta a
marxizmust. Számos olyan művet írt, amelyet marxista nem hagyhat figyelmen kívül,
és jelentősége még túl is megy ezen, mert -- és ez valószínűleg az ő
legfontosabb gondolkodói teljesítménye - elméletbe foglalta az orosz
forradalomnak és következményeinek a történelmi tapasztalatát. Nem állítanám
azt, hogy a Történelem és osztálytudat a legjobb műve, de ez nem jelenti
azt, hogy a saját helyén ez nem egy roppant fontos és reprezentatív könyv,
amelyik erről a történelmi tapasztalatról reprezentatív módon elméletet
alkotott. RP:
Az Ön véleménye szerint volt Simmelnek befolyása a "Történelem és
osztálytudat"-ra? Mészáros:
Egy kevés befolyása Simmelnek, több Webernek, s természetesen mindenki másnál
több Hegelnek. Azok között a körülmények között ez tette őt képessé rá,
hogy történelmi nézőpontot alakítson ki arról, ami tovább folyt, és arról,
hogy egyfajta értelemben miként emelhetjük föl magunkat a hajunknál fogva.
Egy olyan forradalomról, amelyiknek az volt a célja, hogy szocialista
forradalom legyen, olyan körülmények között, amikor az erőviszonyok a másik
oldal számára voltak rendkívül kedvezők. RP:
Ha nem ez, akkor melyik a legjobb műve? Mészáros:
Van néhány. Például A fiatal Hegel kiemelkedő munka. Emlékszem, amikor St.
Andrewsban voltam kinevezve, T. M. Knox, aki akkor az ottani egyetem alkancellárja
volt, s jó hegeliánus lévén a marxizmus természetesen a legfelszínesebben
sem fertőzte meg, azt mondta nekem, hogy többet tanult Lukács A fiatal Hegeljéből,
mint az összes többi Hegelről szóló könyvből együttvéve. Ez egy nagy
Hegel-tudóstól származó tisztelgés volt.
Chris Arthur, ford. Keresztes György [Radical Philosophy, 1992./62.] |
|
|
Beszélgetések az Új Kertben :: Poesis :: Emberhit :: Változó Világ Mozgalom
Nyitó oldal :: Olvasószolgálat :: Pályázatok :: Impresszum
Az oldal tartalma a Változó Világ Internetportál Tartalomkezelési szabályzatának felel meg, és eszerint használható fel (GFDL-közeli feltételek). 1988-2010 |