Történelem | Jog | Életmód | Földrajz | Kultúra | Egészség | Gazdaság | Politika |
|
Történelem | Jog | Életmód | Földrajz | Kultúra | Egészség | Gazdaság | Politika | Mesterségek | Tudományok |
|
|
|
|
|
RP:
Vannak, akik a jelennel való megbékélésre helyezett hegeli nyomaték miatt
úgy érvelnek, hogy a Hegel iránti csodálat kifejezése Lukács részéről
szellemi szinten a sztalinizmussal való megbékélését jelzi. Mészáros:
Úgy vélem, hogy ez a mű elhelyezésének nagyon leegyszerűsítő módja
lenne, mert Lukács, mint egész életútja és fejlődése dokumentálja, soha
nem békélt meg a sztalinizmussal. Ha úgy tetszik, túlélte a sztalinizmust,
de az egészen mást jelent. Pontosan ez a könyv, A fiatal Hegel mutatja,
mennyire nonszensz arról beszélni, hogy ő maga egyszerűen megbékélt a
sztalinizmussal, mert ezt a könyvet kifejezetten a Hegel-értelmezés sztalini
irányvonala ellen írta. A sztalini irányvonal Hegelről az volt, hogy ez egy
arisztokratikus reakció a francia forradalommal szemben. Lukács viszont azt
bizonyította, hogy ez a francia forradalom lelkesült elfogadása. Tény, hogy
a könyv publikálásáról a Szovjetunióban még álmodni sem lehetett akkor,
amikor Hegelen is Sztalin irányvonala uralkodott. RP:
Ezek szerint Magyarországon publikálták először? Mészáros:
Ausztria volt az, ahol publikálták, Bécsben, '47-ben, és sokkal később Németországban
és Magyarországon is. Tudják, ő mondta el nekem azt a történetet, hogy
1941-ben, a háború kitörésekor egy nagy bérházban lakott. A bérház házfelügyelője
egyszer megállította őt, mert a Szovjet Párt Központi Bizottsága határozatot
fogadott el Hegel ellen, s amikor elfogadtak egy határozatot, akkor azt minden
pártsejtnek meg kellett vitatnia. A házfelügyelő pártsejtje is megvitatta
annak rendje és módja szerint. Ez után a vita után történt, hogy a házfelügyelő,
aki tudta, hogy Lukács egy professzor, megállította őt az ajtóban, és azt
mondta neki: "Ezt a nyomorult Hegelt azonnal agyon kellene lőni. "
Lukács egészen angyali módon válaszolt: "Az egy kicsit nehéz lenne,
mert 110 éve halott. " Az a tény, hogy a Szovjet Párt Központi Bizottságának
a háború kitörésekor nem akadt sürgősebb dolga, mint határozatot hozni
Hegel ellen, megcáfolja Lukács "alkalmazkodását" a sztalinizmushoz.
Ami valóban problematikus ebben a korszakban az ő látásmódjában, az az,
hogy alapvetően elfogadta a szocializmus egy országban való megteremtésének
vízióját. Ezt élete végéig fönntartotta, s mivel ez volt Sztalin
politikai irányvonala is, ez természetesen közös volt bennük. RP:
Ön mostanában írt egy bíráló tanulmányt Lukácsról, értékelméletének
elégtelenségeiről ("Critique" 23, 1991). Éppen most olvastam Lukácsnak
"A demokratizálódás jelene és jövője" című tanulmányát,
amelyet 1968-ban írt, s amely általában jó. Benne van azonban az a
hihetetlenül rossz értékelmélet, ahol ő egyszerűen azonosítja az értéket
a munkával és az értéktöbbletet a többletmunkával. Nagyon meg voltam
lepve. Mészáros:
Ez nagyon problematikus, valóban tökéletesen elfogadhatatlan. S megtalálja
itt a "szocializmus egy országban" eszméjét is, amelyik még mindig
kísérti őt a háttérből. Itt vannak Lukács történelmi korlátai, aki
nagyon benne volt annak a látomásában, ami a forradalom után történt, azaz
abban, amivel ő maga azonosult. Emlékszem, hogy amikor még csak negyedénél
járt az Esztétikájának, arról álmodozott, hogy megírja az Etikát. Ez az,
amit meg akart írni már 1910 óta vagy valamikor akkortájtól fogva. Én
nagyon szkeptikus voltam. Azt mondtam neki, hogy soha nem lesz képes megírni,
mert lehetetlen szisztematikus etikai művet írni a politika radikális kritikája
nélkül. Aristoteléstől Hegelig nem találunk etikai művet a filozófia történetében,
amelyik nem járt kéz a kézben egyenértékű politikai elméletalkotással. A
sztalinizmus körülményei között viszont, s ez annak bármelyik formájára
igaz, még az úgynevezett desztalinizációs korszakra is, a politika tabu
maradt. Mindig felülről bocsájtották alá. Ennélfogva lehetetlen volt azok
között a körülmények között belefogni a politika olyan radikális kritikájába,
amilyen szükséges lett volna. Én azt mondtam Lukácsnak, hogy azok között a
körülmények között ő legföljebb az etika legelvontabb problémáiról és
dimenzióiról írhat, mert inherens és integráns kapcsolat van az etika és a
politika között. S ez az, ami történt, mert évekkel később, amikor megkérdeztem,
hogyan halad az Etika, azt írta nekem, hogy nem tud haladni, mert szükségessé
vált írni hozzá egy hosszú bevezetést. Ekkor még társadalomontológiai
bevezetésnek nevezte, s ez a hosszú bevezetés vált azután csaknem 3000
oldalas művé, amelyik tele van utalásokkal egy Etikára, amelyet meg kell írni.
Folytatódott tehát az álma az Etika megírásáról. Ehhez azonban szükséges
lett volna belefogni annak az egész társadalmi és gazdasági szerkezetnek a
radikális kritikájába, amelyben a politika funkcionál. Ezt ő természetesen
nem tudta megtenni. Látni kell azokat a történelmi korlátokat, amelyek között
a gondolkodóknak működniük kell. Nem lehet kiugrani közülük, és természetesen
Lukács sem tudott. Nagyon naiv dolog lenne azt mondani, hogy ez a mű a
demokratizálódásról megoldja a problémát ebben a tekintetben. Szerencsétlenül
későn jött ez az ő számára. Ma mindkettőt meg tudná tenni. Sartre
alternatívája RP:
Ön 1957-ben találkozott Sartre-ral. Miért határozott úgy, hogy könyvet ír
róla? Mészáros:
Mindig úgy éreztem, hogy a marxistáknak hatalmas adósságuk van Sartre-ral
szemben, mert olyan korban élünk, amelyben, miközben a tőke hatalma eláraszt
mindent, a politikusok jellegzetes, legközhelyesebb mondata az, hogy
"nincs alternatíva". Gondoljunk akár "Tinára", Thatcher
asszonyra, "nincs alternatíva", vagy Gorbacsovra, aki vég nélkül
ismételte ugyanazt, amíg rá nem kellett jönnie, Thatcher asszonyhoz hasonlóan,
hogy mégiscsak kell lennie alternatívának mindkettejük számára. De ugyanez
folytatódik tovább. Ha körülnézünk és arra gondolunk, hogyan beszélnek a
konzervatív és a munkáspárti politikusok, ők is arról beszélnek mindig,
hogy "nincs alternatíva". Mindenütt az alapvető kényszereket érezzük.
Sartre olyan ember volt, aki mindig a diametrikus ellentétet hirdette: van
alternatíva, biztosan van alternatíva; neked egyénként lázadnod kell ez
ellen a hatalom ellen, a tőke szörnyű hatalma ellen. A marxisták egészében
véve elmulasztották kifejezni ezt az oldalt. Nem mondom azt, hogy ezért most
exisztencialistává kell válnunk, vagy politikailag el kell köteleznünk
magunkat az exisztencializmusnak, azért hogy szembenézzünk ezzel. Az elmúlt
ötven évben azonban sem a filozófiában, sem az irodalomban nem volt senki,
aki olyan céltudatossággal és eltökéltséggel próbálta volna sulykolni
ezt, mint Sartre tette: hogy szükséges a lázadás a "nincs alternatíva"
bölcsessége ellen, és ebben az egyéni részvétel. Nem fogadom el Sartre
gondolatait, de elfogadom a célját. Az, hogy miként valósítjuk meg ezt a célt,
rajtunk múlik a saját megközelítésünk kontextusában, de cél nélkül
sehová sem jutunk. Ma
Franciaországban Sartre-t még említeni is nagyon zavarbaejtő. Miért? Mert
az történt, hogy a privaítizmus és az individualizmus nevében teljesen kiárusítottak
mindent az elnyomás hatalmának, letették a fegyvert a "nincs alternatíva"
erői előtt. Ez az, amiért Sartre rettenetes emlékeztető. Ha azoknak az
embereknek a hátterét is nézzük, akikről beszélünk, s akik a posztmodern
széles körű változatait testesítik meg, nagyon gyakran politikailag elkötelezett
emberekről van szó. Az elkötelezettségük azonban felszínes. Némelyikük
'68 körül maoistább volt, mint a szélsőséges kínai maoisták, s most a
jobboldal legrajongóbb híve. Mások a "Szocializmus vagy barbárság"
csoport tagjai voltak és a posztmodern legstupidabb közhelyeinek házalóivá
váltak. Az, amit ezek az emberek elveszítettek, a hivatkozási rendszerük.
Franciaországban a szellemi életet ilyen vagy olyan módon a Kommunista Párt
uralta. Ez is utal Sartre-ra, aki megpróbálta ezt kívülről bírálni és
egy olyan irányba eltolni, amelyet ő elfogad, míg végül arra a következtetésre
kellett jutnia, hogy "a Kommunista Párttal együttműködésben végzett
munka egyszerre szükségszerű és lehetetlen", ami egy szörnyű, keserű
dilemma. Ezt ő az algériai háború időszakában mondta, amelyben a
Kommunista Párt abszolút szégyenteljes szerepet töltött be. Az együttműködést
az teszi szükségszerűvé, hogy kell egy mozgalom, amelyik opponálja az állam
elnyomó erejét, s az teszi lehetetlenné, hogy látjuk, milyen ez a mozgalom.
Természetesen az történt, ami a Harmadik Internacionálé számos más pártjával
az elmúlt két évtizedben: a Kommunista Párt dezintegrálódása. S ennek a
nagy hajónak az elsüllyedésével mindazok az intellektuelek, akik ilyen vagy
olyan módon ehhez viszonyítva határozták meg önmagukat, itt maradtak hátrahagyva.
A hajó eltűnt, s ők egymás hegyén-hátán találják magukat önfelfújódó
gumicsónakjaikban. Nem nagyon biztató a látvány, s nem is fognak kikerülni
ebből a helyzetből mindaddig, amíg csak fantáziálnak valamiféle nemlétező
individualitásról. Az igazi individualitás ugyanis elképzelhetetlen olyan közösség
nélkül, amelyhez viszonyulunk és amellyel meghatározzuk önmagunkat. A
marxizmus ma RP:
Ön számos különböző országban élt. Miért Angliában telepedett le? Az
angol kultúra bizonyára nem nagyon rokon szellemű az Ön
gondolkodásmódjával. Mészáros:
Ezzel vitatkoznék. Nekem valójában nagyon régi kapcsolatom volt az angol
nyelvű kultúrával, már azelőtt, hogy elhagytam Magyarországot. Nagy
csodálója voltam a gondolkodás egy irányvonalának Hobbestól az angol és a
skót fölvilágosodás nagy alakjaiig, s ők valóban rettenetesen sokat
jelentettek a számomra, mert komoly mondanivalójuk volt a jövőnek, és
integráns részét kell képezniük a munkánknak. Egy másik ok az volt, hogy
én mindig nagy csodálója voltam az angol és a skót költészetnek
Shakespeare-től napjainkig. S a harmadik ok, amelyet én ugyanolyan fontosnak
találtam, az, hogy mindig úgy gondoltam Angliára, mint az ipari forradalom
országára, amelyik félelmetesen mély gyökerekkel rendelkező
munkásosztállyal járt együtt, amely mindennek ellenére megmarad. Úgy
vélem, hogy viszonyulnunk kell valamihez; a politikai és társadalmi
elkötelezettség lehetetlen légritka vagy légüres térben. Én mélyen
elkötelezett vagyok a munkásosztálynak és intellektuálisan is így
gondolkodom a jövőről. Elméletileg nézve is kell lenniük hivatkozási
pontoknak. Társadalmi átalakulás nem lehetséges hatóerő nélkül, s a
jelenlegi helyzetben elképzelhető egyetlen hatóerő, amelyik kivihet minket
ebből a zűrzavarból: a munka. A munka abban az értelemben, amelyben Marx
beszélt róla, s amelyet nekünk jelenlegi helyzetünkben újra föl kell
fedeznünk a magunk számára. RP:
Az Ön legújabb műve "The Power of Ideology" címen jelent meg.
Utolsó része néhány érdekes bírálatot tartalmaz Marxról. Mit kell
újragondolnunk a marxi hagyatékból? Mészáros:
Utalnunk kell arra a korszakra, amelyben ő élt, ami nem jelenti azt, hogy
bármiféle módon föl kellene adnunk az ő elméletének a kereteit. A marxi
elmélet keretei megmaradnak tevékenységünk és orientációnk átfogó
horizontjának, mert megragadják az egész korszakot, a válságban lévő tőkének
ezt a korszakát és a válságból való kiút megtalálásának a
szükségességét. A történelmi körülmények azonban változnak, és
azoknak a dolgoknak némelyike, amelyekről The Power of Ideology című
munkámban írtam, azt mutatja, hogy Marx leegyszerűsítésekre kényszerült.
Jóval több, mint tíz éve próbálom fölhívni a figyelmet arra a szakaszra,
amelyben ő a világnak erről a kis sarkáról beszél: Európa végül is csak
egy kis sarka ennek a világnak. Mi a jelentése ennek a megjegyzésnek a
számunkra, szocialisták számára? Az talán, hogy a tőke egy sokkal nagyobb
területen, a világ maradékán, nem ezen a kis sarkán, fölszálló ágban
van? Marx elhatározta, hogy félreteszi ezt a kérdést, s a világ kis
sarkának, Európának a horizontjából és perspektívájából indul ki. S ez
tudatos választás volt a részéről. Chris Arthur, ford. Keresztes György [Radical Philosophy, 1992./62.] |
|
|
Beszélgetések az Új Kertben :: Poesis :: Emberhit :: Változó Világ Mozgalom
Nyitó oldal :: Olvasószolgálat :: Pályázatok :: Impresszum
Az oldal tartalma a Változó Világ Internetportál Tartalomkezelési szabályzatának felel meg, és eszerint használható fel (GFDL-közeli feltételek). 1988-2010 |