Történelem | Jog | Életmód | Földrajz | Kultúra | Egészség | Gazdaság | Politika |
|
Történelem | Jog | Életmód | Földrajz | Kultúra | Egészség | Gazdaság | Politika | Mesterségek | Tudományok |
|
|
|
|
|
RP:
Az Ön véleménye szerint ebben a helyzetben a változás hatóereje, a
forradalom alanya még mindig a munkásosztály? Mészáros:
Kétségtelenül az, nem lehet semmi más. Emlékszem arra, hogy volt egy időszak,
amelyben Herbert Marcuse új szocialista hatóerőkről álmodott, az értelmiségről
és a deklasszálódottakról, de egyiknek sincs ereje véghezvinni a változásokat.
Az értelmiségiek fontos szerepet játszhatnak a stratégiák meghatározásában,
az viszont lehetetlen, hogy a deklasszálódottak legyen az az erő, amelyik
keresztülviszi ezt a változást. Az egyetlen erő, amelyik bevezetheti és működésbe
hozhatja ezt a változást, az a társadalom termelői, amelyik elnyomott energiákkal
és képességekkel rendelkezik, amelyek révén megoldhatja mindezeket a problémákat
és ellentmondásokat. Az egyetlen hatóerő, amelyik orvosolhatja ezt a
helyzetet, érvényesülhet és beteljesülést találhat ebben az érvényesülési
folyamatban, az a munkásosztály. A
szervezet problémája RP:
Mit mondhatunk ennek a szervezeti formájáról? Gondolja-e Ön, hogy új
szervezeti formák szükségesek? Vannak emberek, akik azt mondják, hogy a régi
stílusú politikai pártok irrelevánsakká váltak. Mészáros:
Igen, ezzel teljesen egyetértenék. A régi stílusú politikai pártok integrálódnak
a parlamenti rendszerbe, amelyik maga túléli történelmi relevanciáját. Már
jóval azelőtt fönnállt, hogy a munkásosztály társadalmi hatóerőként
megjelent a történelmi horizonton. A munkásosztálynak be kellett
illeszkednie és alkalmazkodni kényszerült a készen talált keretek adta bármiféle
lehetőségekhez. Következésképpen csak defenzív szervezeteket hozhatott létre.
A munkásosztály valamennyi szervezete, amelyet történelme során alkotott, s
amelyek közül a legfontosabbak a politikai pártjai és szakszervezetei, szóval
valamennyi defenzív szervezet volt. Ezek eljutottak egy pontig, s annak az oka,
amiért az evolúciós szocializmus reformista perspektívája olyan sok esztendőn
át sikeres lehetett, az volt, hogy részleges javulásokat el lehetett érni. A
munkásosztály életszínvonala a "G7" országokban hatalmas mértékben
nőtt ebben a korszakban. Az, amit Marx mondott a Kommunista Kiáltványban,
hogy a munkásosztály csak a láncait veszítheti, természetesen nem igaz a
munkásosztályra a "G7" országokban ma, de már tegnap sem volt az.
Ezek nagyon eredményesek voltak az életszínvonaluk javításában ebben a történelmi
korszakban, egészen az utolsó évtizedig. Ami az utolsó évtizedben - vagy másfél
évtizedben - történt, az ennek a folyamatnak a végetérését jelentette. A
tőkének ugyanis nem állt módjában további jótéteményeket adományozni a
munkásosztálynak, és jelentékeny mértékben megosztani vele a nyereségét.
A tőke soha nem ajándékoz semmit. Ha ez összhangban van expanziójának, ön-expanziójának
saját belső logikájával, akkor nyújthatja azt a hasznot. Ezek valóban
dinamizáló tényezőivé váltak annak az ön-expanziós folyamatnak. Most
azonban nem ez a helyzet. Ezért vagyunk abban az állapotban, hogy az egészségügyi
ellátás válságban van, az oktatási rendszer válságban van, a jóléti állam
egészében válságban van. Így ennek a folyamatnak a történelmi befejeződése
újra fölveti azt a kérdést, hogy amennyiben a munkásosztály nem juthat többé
hozzá defenzív nyereségekhez, akkor milyen stratégiák révén alakíthatja
át a társadalmat. RP:
Amikre én gondoltam, azok inkább a parlamenten kívüli pártok, mint Lenin
bolsevikjai vagy a Kínai Kommunista Párt, amelyeknek sikerült megdönteniük
a kapitalizmust. Ezek történelmileg idejétmúltak? Mészáros:
Igen, tökéletesen. Még azok a pártok is a parlamentarizmus perspektívájának
korlátai között maradtak, s maga Lenin azt támogatta, hogy ezek a pártok
parlamentáris keretben működjenek. Így az természetesen óriási probléma
az átalakulás történelmi hatóereje számára, hogy a tőke cselekvési és
működési módját tekintve meghatározásánál fogva egy par excellence
parlamenten kívüli erő, méghozzá nagyon hatásos. A másik oldalon viszont
a munkásosztály nem rendelkezik politikailag hatásos parlamenten kívüli erővel.
A szakszervezetek parlamenten kívüli erők lennének, de a szakszervezetek
azonosulnak a reformista pártokkal és ez korlátozza őket. Nem lesz semmiféle
haladás se mindaddig, amíg a munkásosztály mozgalma, a szocialista mozgalom
olyan formában újjá nem szerveződik erre alkalmas intézményei és
parlamenten kívüli ereje révén, amelyik offenzív akcióra képes. A
parlament csak úgy válhat újra jelentőssé és elevenné a jövőben - föltéve,
hogy egyáltalán azzá kell még válnia -, ha befogad a radikális politikai
mozgalommal kapcsolódó parlamenten kívüli erőt, amelyik a parlamenten
keresztül is cselekedhet. RP:
Mi az Ön véleménye a marxista filozófia jelenlegi állásáról? Mészáros:
Azt hiszem, hogy általában a marxista filozófia nagyon nehéz helyzetben találja
magát, s pontosan azok miatt az okok miatt, amelyekről beszélgettünk. Azért,
mert nagy történelmi válságban vagyunk, mert a nap szabálya az irányvesztettség,
mert ami a Keleten történt, az nagymértékben hatott a szocialistákra és a
marxistákra a Nyugaton, s érthető, hogy így történt. Keresztül kell menni
egy újraértékelési és lelkiismeret-vizsgálati folyamaton és újra meg
kell határozni mindent. Úgy találom, hogy Latin-Amerikában például sokkal
érdekesebb a helyzet, az ott zajló szellemi erjedés korunk számára sokkal
izgalmasabb, mint amire én itt rámutathatok. Nem hiszem azonban azt, hogy ez
az állapot változatlan marad, s én volnék az utolsó, aki azt sugallanám,
hogy a radikális szocialista átalakulás egyedül ezekből a térségekből
indulhat el. Paradox módon meg vagyok győződve arról, hogy a szocializmus jövőjéről
valójában az Egyesült Államokban fognak határozni, bármilyen pesszimistán
is hangzik ez. The Power of Ideology című munkám utolsó részében, ahol az
univerzalitás problémáját fejtegetem, megpróbáltam utalni erre a kérdésre.
A szocializmus vagy egyetemesen fog érvényesülni, úgy, hogy valamennyi térséget
felöleli, beleértve a világ legfejlettebb tőkés térségeit is, vagy
kudarcot fog vallani. A
világ egy. Én soha nem fogadtam el a "harmadik világ" fogalmát:
csak egy világ van. Meg vagyok győződve arról, hogy a marxista gondolkodás
újraéledése a jövőben ugyanide fog jutni, válaszul a problémákra és függően
a kortól, különösen akkor, ha a múlt néhány misztifikációját eltakarítjuk.
Milyen hosszú ideig lehet még azzal az eszmével bolondítani az embereket,
hogy amennyiben elég sokáig várnak, akkor a szociáldemokrata
reformfolyamatok és az evolúciós szocializmus révén a problémáik egy
napon megoldódnak? Nem gondolom, hogy sok ember hisz ma ebben, s a választások
bőséges bizonyítékkal szolgáltak arra mindenütt Európában, hogy ezt az
eszmét mélységesen lejáratták. S ha az emberek keserűen kiábrándulnak a
parlamenthez fűzött várakozásaikból, akkor a cselekvés irányába
mozdulnak el. Nagyon drámai esetünk volt a közelmúltban a fejadóval
szembeni ellenállás, s annak végeredményeképpen a legyőzhetetlennek
tekintett Margaret Thatcher veresége. S most, a nagy-britanniai általános választások
után Skóciában az emberek közvetlen akcióról, sőt, még polgári
engedetlenségről is beszélnek, abból a célból, hogy kinyilvánítsák, törvényes
érdeküknek tekintik saját parlamentjük, vagy akár saját függetlenségük
biztosítását is. Ezek a társadalmi eseményeknek és a társadalmi
mozgalmaknak azok a fajtái, amelyekkel kapcsolatban a marxista filozófia és
általában a marxista gondolkodás újra meghatározhatja önmagát. RP:
Akkor föltehetően annak kell történnie, hogy a munkások az Egyesült Államokban
kapcsolatokat teremtenek és közös dolgokat csinálnak munkásokkal a
"harmadik világból"? De hogyan tehetik? Ezek a munkások bizonyos mértékig
abból az értékátvitelből élnek, amely ugyanezekből az országokból történik. Mészáros:
Ez egyike a problémáknak, s olyan probléma, amelyiknél Marxnak a fölülbírálatát
is javasolni kell. Maga a munkásosztály ugyanis töredezett, megosztott, olyan
sok ellentmondás van. Az Egyesült Államokban az utolsó tíz évben a munkásosztály
életszínvonala süllyedt. Így folyamatról beszélünk, nem vágyálmokról
beszélünk, hanem realitásokról, amelyek korunkban történnek. The Necessity
of Social Control címen 1971 januárjában én tartottam az Isaac Deutscher
Memorial Lecture-t, s akkor jeleztem a strukturális munkanélküliség
kezdeteit. Abban az időszakban a munkanélküliek száma Nagy-Britanniában jóval
egymillió alatt volt. Ma, még azután is, hogy a munkanélküliek valóságos
számát 23-szor meghamisították, hivatalosan 2 740 000 körül van. S még a
Munkáspárt részéről sincs kötelezettségvállalás a teljes
foglalkoztatottsághoz való visszatérésre. Ez mutatja a lezajló változások
mértékét. Súlyos ellentmondás, ha a népesség nagyon nagy részét fölöslegessé
nyilvánítjuk. A népességnek ez a része nem marad mindig alázatos és
engedelmes, s nem fogadja el rezignáltan azt az állapotot, amelyre kárhoztattuk.
Dolgok történnek, dolgok változnak. Ezeknek a változásoknak azonban mélyebbre
kell hatolniuk, s én meg vagyok győződve arról, hogy mélyebbre fognak
hatolni. Chris Arthur, ford. Keresztes György [Radical Philosophy, 1992./62.] |
|
|
Beszélgetések az Új Kertben :: Poesis :: Emberhit :: Változó Világ Mozgalom
Nyitó oldal :: Olvasószolgálat :: Pályázatok :: Impresszum
Az oldal tartalma a Változó Világ Internetportál Tartalomkezelési szabályzatának felel meg, és eszerint használható fel (GFDL-közeli feltételek). 1988-2010 |