A választás | A választás a Változó Világban | Országgyűlési választások | Önkormányzati választások | Történelem | Jog | Politika |
|
Történelem | Jog | Életmód | Földrajz | Kultúra | Egészség | Gazdaság | Politika | Mesterségek | Tudományok |
|
|
|
|
|
A
magyar parlamentáris rendszer – az Alkotmánynak megfelelően – a népképviselet
útján történő hatalomgyakorlás elsődlegességének elvén alapul. Az országos
népszavazás az Alkotmány keretei között a képviseleti hatalomgyakorlás
kiegészítésére, befolyásolására, végső esetben korrekciójára irányul.
Részletes szabályait az 1998. évi III. törvény határozza meg. Országos népszavazásra
bocsáthatók – az Alkotmányban meghatározott kivételekkel – az Országgyűlés
hatáskörébe tartozó kérdések. Nem bocsáthatók tehát országos népszavazásra
a más szervek (bíróság, ügyészség, önkormányzat stb.) hatáskörébe
tartozó kérdések. Az
Alkotmány 21 tiltott tárgyat is meghatároz. Nem bocsáthatók népszavazásra
pl.: az Országgyűlés hatáskörébe tartozó személyi ügyek, szervezeti ügyek
(létesítés, megszüntetés), költségvetési kérdések, az adózással
kapcsolatos törvények, valamint a már megkötött hatályos nemzetközi szerződések
és azok tartalma, a kormány programja, a fegyveres erők alkalmazása, és az
a kérdés hogy az Országgyűlés feloszlassa-e önmagát. Országos népszavazást
kezdeményezhet: a köztársasági elnök, a kormány, az országgyűlési képviselők
egyharmada és meghatározott számú választópolgár. A
népszavazás elrendeléséről az Országgyűlés dönt. A
népszavazás fajtái az elrendelés szempontjából:
-
kötelezően elrendelendő a népszavazás, ha 200
ezer választópolgár hitelesen kezdeményezte; -
az Országgyűlés mérlegelése alapján elrendelendő
(fakultatív) népszavazás:
A
népszavazás fajtái jogi következményük szempontjából
Ügydöntő
népszavazás:
Az
eredményes népszavazás által hozott döntés jogilag kötelező az Országgyűlésre.
Ügydöntő népszavazást kell elrendelnie az Országgyűlésnek:
Az
ügydöntő népszavazásnak érvényességi feltétele van. A népszavazás érvényes
és eredményes, ha a választójogosultak több mint 50%-a részt vett, és az
adott kérdésre a választójogosultak több mint 50%-a azonos választ adott.
Ugyanakkor sajátos megoldási lehetőséget biztosít az Alkotmány annak
megfogalmazásával, hogy eredményes az a népszavazás is, amelyen a választójogosultak
több mint 25%-a azonos választ adott a kérdésre, még akkor is, ha nem
szavazott a választójogosultak 50%-a. Ha példával akarjuk érzékeltetni ezt
a szituációt és 8 millió választójogosultat tételezünk fel, az első
esetben résztvevő 4 millió választópolgár szavazatából, ha 2 millió
azonos, ez pontosan olyan értékű, mintha csak 3 millió választópolgár
menne el, de ott is 2 millió azonos szavazat születik. Feltétel a választójogosultak
25%-ának pontos megállapítása, azaz esetünkben a választójogosultak
25%-a, 2 millió fő. Véleményező
népszavazás
Az
állampolgárok közreműködését biztosítja az Országgyűlés döntéseinek
meghozatalában, de nem kötelezi az Országgyűlést meghatározott tartalmú döntésre
(a népszavazás politikailag befolyásolja az Országgyűlés tevékenységét).
Az országos népszavazások közül a véleményező jellegűnek nincs -sem érvényességi,
sem eredményességi feltétele. Az
országos népszavazás kezdeményezése és elrendelése
Az
országos népszavazás kezdeményezését (köztársasági elnök, kormány,
országgyűlési képviselők egyharmada, választópolgárok) az Országos Választási
Bizottság (OVB) elnökének kell benyújtani. Az OVB a kezdeményezés jogának
és az alaki feltételek (aláírásgyűjtő ív formája) vizsgálata után a népszavazásra
bocsátandó kérdés alkotmányosságáról dönt. A döntés ellen az Alkotmánybírósághoz
lehet fordulni jogorvoslatért. A kérdés hitelesítésének eredményéről az
OVB tájékoztatja az Országgyűlés elnökét. Ha
a választópolgárok kezdeményezik a népszavazást, akkor az aláírásgyűjtő
ívet is hitelesítenie kell az OVB-nek. Az
aláírásgyűjtő ív tartalmazza a népszavazásra feltett kérdés egyértelmű
megfogalmazását és a kezdeményezéshez csatlakozó választópolgárok alábbi
adatait: név, személyi azonosító jel (ismertebb régi nevén személyi szám,
lakcím), és saját kezű aláírás. Kelléke még az aláírásgyűjtő ívnek
az aláírásgyűjtést szervező polgár aláírása is. Szükséges
megjegyezni, hogy a közhiedelemmel ellentétben nem törvénytelen a személyi
azonosító használata – sőt, ellenkezőleg, törvényes feltétel! – mint
azt gyakran vélelmezik, hiszen több igazgatási ágban az Alkotmánybíróság
1991-ben hozott döntésére is figyelemmel, ez az azonosító jel továbbra is
használandó. Az aláírásgyűjtésre 4 hónap áll rendelkezésre, amelyeket
csupán egyszer lehet az OVB-hez benyújtani. Tilos aláírásgyűjtést
folytatni országos választás napját megelőző 41. napon belül, valamint
azt követően további 41. napig. A benyújtott aláírásgyűjtő ívek
hitelesítését a polgárok személyi adat- és lakcímnyilvántartása alapján
a Központi Adatfeldolgozó, Nyilvántartó és Választási Hivatal végzi el.
Egy számítógépes szoftver segítségével a személyazonosító jelek alapján
megállapításra kerül az aláírók választójogosultsága. Ha az aláírás
hitelessége kérdéses, akkor a Országos Választási Bizottság az egyes aláírókat
nyilatkoztathatja arról, hogy az aláírás sajátkezű-e. Az
Országos Választási Bizottság az aláírások hitelesítésre vonatkozó döntéséről
tájékoztatja az Országgyűlés elnökét. Az Országgyűlés dönt a népszavazás
elrendeléséről vagy annak elutasításáról. Ha a népszavazást elrendelik,
az Országgyűlés határoz annak ügydöntő vagy véleményező jellegéről,
továbbá a lebonyolítás költségvetési feltételeinek biztosításáról
is. Az országos népszavazás napját a köztársasági elnök tűzi ki. A népszavazás
időpontját a köztársasági elnöknek úgy kell meghatároznia, hogy sem a
Munka Törvénykönyvében meghatározott munkaszüneti napokon (január 1., március
15., húsvét hétfő, május 1., pünkösd hétfő, augusztus 20., október 23.
és december 25–26.) sem pedig az azokat megelőző és követő napokon ne
legyen szavazás. Országos
népi kezdeményezés
A
népi kezdeményezés lényege az, hogy a választópolgárok az Országgyűlés
napirendjére tűzethetnek olyan kérdést, amelyben a döntés joga az Országgyűlést
illeti meg. A népi kezdeményezés tehát alapvetően eltér a népszavazás
intézményétől, mivel csupán arra kötelezi az Országgyűlést, hogy meghatározott
kérdést tárgyaljon meg. A népi kezdeményezést az OVB elnökénél kell
benyújtani az Országgyűlés által megtárgyalandó kérdéssel és az aláírásgyűjtő-ív
mintájával. Az OVB döntései ellen az Alkotmánybírósághoz lehet
jogorvoslattal fordulni. Az OVB által hitelesített aláírásgyűjtő-íven
lehet megkezdeni az aláírásgyűjtést, amelyet legfeljebb 2 hónapig lehet
folytatni. Ha az OVB által hitelesített aláírók száma eléri az 50 000-et,
akkor a népi kezdeményezés tárgyát az Országgyűlés köteles napirendre tűzni. Helyi
népszavazás
Helyi
népszavazást lehet kezdeményezni az önkormányzati képviselőtestület hatáskörébe
tartozó ügyben, továbbá önkormányzati rendelet megerősítésére. Tiltott
tárgynak minősül a helyi adóról, a költségvetésről, a képviselő-testület
hatáskörébe tartozó szervezeti, működési és személyi kérdésekről,
továbbá a képviselő testület feloszlásának kimondásáról szóló szavazás..
Helyi népszavazást kezdeményezhet a települési képviselők meghatározott
száma, az önkormányzat bizottsága, a helyi társadalmi szervezet vezető
testülete, továbbá az önkormányzat saját rendeletében meghatározott számú
választópolgár (10–25%). A
helyi népszavazást a polgármesternél kell kezdeményezni és elrendeléséről,
továbbá a szavazás napjáról (kitűzés) a képviselőtestület dönt. A
helyi népszavazás érvényes, ha a választópolgároknak több mint a fele
szavazott. A népszavazás eredményes, ha a szavazóknak több mint a fele a
megfogalmazott kérdésre azonos választ adott. A népszavazás eredménye kötelező
a képviselőtestületre. Eredménytelen helyi népszavazás esetén a népszavazásra
bocsátott kérdésben a képviselő-testület dönthet. Egy éven belül
ugyanabban a kérdésben helyi népszavazást nem lehet kitűzni. Az önkormányzati
törvény a helyi népszavazásnak csak az alapvető kereteit határozza meg. Lényeges
kérdésekben az önkormányzat saját rendelete intézkedhet. Minden önkormányzatnak
kötelessége a helyi népszavazásról rendeletet alkotni, mert amíg ilyen
rendelet nincs, helyi népszavazást kitűzni nem lehet.
Rytkó Emília [Változó Világ 50.] |
|
|
Beszélgetések az Új Kertben :: Poesis :: Emberhit :: Változó Világ Mozgalom
Nyitó oldal :: Olvasószolgálat :: Pályázatok :: Impresszum
Az oldal tartalma a Változó Világ Internetportál Tartalomkezelési szabályzatának felel meg, és eszerint használható fel (GFDL-közeli feltételek). 1988-2010 |