Pénzügyek | Történelem | Jog | Életmód | Földrajz | Kultúra | Egészség | Gazdaság | Politika | Mesterségek | Tudományok |
|
Történelem | Jog | Életmód | Földrajz | Kultúra | Egészség | Gazdaság | Politika | Mesterségek | Tudományok |
|
|
|
|
|
A
sikeresen induló mélyebb integrációt azonban megtorpanásra késztette az
1992 szeptemberében kitört EMS-válság. Júniusban a dán népszavazás
elutasította a Maastrichti Szerződés ratifikálását, és ezzel megkérdőjeleződött
az EMU jövője is. Ilyen körülmények között a még nem megfelelően szilárd
gazdasági háttérrel rendelkező olasz líra árfolyam-lebegtetési sávjának
6%-ról 2,25%-ra történő csökkentése hatalmas mértékű spekulációkra
adott lehetőséget. Nem kedvezett az eseményeknek az a tény sem, hogy a
rendszer vezérvalutájának számító német márka is épp gyengélkedett az
újraegyesítés okozta pénzügyi terhek miatt, így a Bundesbank segítségére
sem igen számíthattak a válságban leginkább érintett valuták. Az egyesítés
igen sokba került, a keleti országrészben kínálkozó kedvező befektetési
feltételek megnövelték a hiteligényeket, a béremelések hatására
emelkedett az inflációs ráta (az ország nyugati felében 4.3%, a keletiben
6.5%). A Bundesbank a monetáris politika szigorítása mellett döntött és
felemelte a kamatlábakat. Ez, valamint a dollár árfolyamának esése a
nemzetközi piacokon megnövelte a márka iránti keresletet, ezzel egyidőben a
gyengébb valuták tömeges eladását eredményezve. Az
események következményeként számos ECU-höz kötött valuta árfolyama a
lebegési szint alá süllyedt. Az egyes tagállamok – néha önkényes –
devizapiaci és kamatpolitikai beavatkozásai (intervenciói) nem mindig tartották
szem előtt a többi tagország monetáris érdekeit, így a rendszer első
megingásaira adott válaszok sok esetben csak tovább súlyosbították a
helyzetet. Az ERM szétesésével fenyegető mintegy egy évig tartó válság
egyenlege gyászos: az angol és az ír fontot, a spanyol pesetát, a portugál
escudót és az olasz lírát jelentősen leértékelték, Nagy-Britannia és
Olaszország kiléptek az ERM-ből és komoly nehézségekkel kellett szembenéznie
a dán, a svéd és a norvég koronának, a francia és a belga franknak,
valamint a finn márkának is. A további spekulációs nyomás kivédésére
1993 augusztusától 2,25%-ról 15%-ra kiszélesítették az árfolyam-ingadozási
sávot. Nem elhanyagolható következmény az sem, hogy Nagy-Britanniához
hasonlóan, az elutasító népszavazás hatására, Dánia is biztosította magának
a kiszállási (opt out) jogot, azaz csak a nemzeti parlament jóváhagyásával
léphet majd be az EMU harmadik szakaszába. A
válság egyik legfontosabb tanulsága, hogy csupán az árfolyam-ingadozási sávok
szűkítésével nem valósítható meg a monetáris unió. Feltétlenül szükség
van az unióban résztvevő gazdaságok egyensúlyára, minél nagyobb közeledésére,
azaz a reálfolyamatok konvergenciájára és természetesen mindezek hitelességére.
Ilyen értelemben a szerződésben meghatározott konvergencia- (vagy
maastrichti) kritériumok csak nominális jelzőszámok, amelyek ugyan tükrözik
egy gazdaság aktuális állapotát, de nem mondanak semmit a gazdaság fejlődési
irányáról. Az EMS-válság tapasztalata is hozzájárult ahhoz, hogy az
EMU-ra való felkészülés során a későbbiekben rugalmasabban kezelték
ezeket a kritériumokat. Abban a döntésben is közrejátszott a válság
tapasztalata, amely a monetáris unióba való belépést csak a megfelelően
konvergáló tagállamok számára tette lehetővé. Felkészülés
az EMU harmadik szakaszára
A
nehézségek ellenére 1994. január elsején a terveknek megfelelően kezdetét
vette az EMU megvalósításának második szakasza és megalakult az Európai
Monetáris Intézet. A monetáris politikák összehangolásáért korábban
felelős jegybankelnökök bizottsága ezzel megszűnt és átadta feladatait az
EMI-nek. Ez utóbbi – noha továbbra sem határozhatta meg az Európai Unió
monetáris politikáját és devizapiaci intervenciókat sem hajthatott végre
– két feladattal szembesült: egyfelől erősítette a jegybankok közötti
együttműködést és a monetáris politikák összehangolását, másfelől előkészítette
az ESCB felállítását, működési kereteinek kialakítását, kidolgozta a közös
és egységes monetáris politika eszköztárát és mechanizmusait és előkészítette
az EMU harmadik szakaszára tervezett közös pénz bevezetését. A
három új taggal bővült Európai Tanács 1995. decemberi madridi ülésén az
állam- és kormányfők döntöttek a közös valuta bevezetésének és a pénzcsere
lebonyolításának ütemtervéről, valamint arról, hogy az új pénz neve nem
ECU, hanem euró lesz. Ez utóbbi döntéssel is a közös pénz nemzetek
feletti voltát kívánták hangsúlyozni, hiszen a korábbi elnevezés – noha
alapvetően rövidítés – egy középkori francia pénz neve is volt egyben.
A már meglévő menetrend ellenére csak egy évvel később, a dublini csúcson
dőlt el véglegesen, hogy az EMU harmadik szakasza 1999. január elsején kezdődik
meg. Ez az eurót bevezetni kívánó tagállamoktól megkövetelte, hogy 1997.
január elsejét követően már semmilyen árfolyam-kiigazító lépést ne
tegyenek. A dublini csúcs másik fontos döntése a Stabilitási és Növekedési
Egyezmény (angolul: Stability and Growth Pact – SGP) elfogadása volt, amely
a harmadik szakasz kezdetét követően az abban részt vevő gazdaságok hosszú
távú stabilitását volt hivatott biztosítani. Mindeközben
nagy erővel folytak az előkészületek az EMU harmadik szakaszának beindításához.
1996 végén bemutatták a nagyközönségnek az új euró érméket és
bankjegyeket. 1997 júniusában az amszterdami Európai Tanács elfogadta az euró-térség
és a többi tagállam monetáris és árfolyam-kapcsolatát rögzítő, az EMI
által kidolgozott új árfolyam-mechanizmust, az ERM-II-t. Az
1998-as év folyamán az Európai Bizottság és az Európai Tanács megalkotta
az összes szükséges közösségi jogszabályt, amelyek az euró bevezetésének
gyakorlati és technikai részleteit szabályozzák, valamint ezzel egyidejűleg
véglegesítették a bankjegyeket és az érméket. A tagállamok 1998. február
28-ig elkészítették végleges 1998-as költségvetésüket és ezzel egy időben
megadták végleges mutatóikat a konvergencia-kritériumokra vonatkozóan. Ezt
márciusban a Bizottság és az Európai Monetáris Intézet értékelte, és
ennek alapján a Bizottság ajánlást terjesztett a Tanács elé arról, hogy
mely országok részvételét javasolja a közös európai fizetőeszköz létrehozásában.
Április 29-30-i plenáris ülésén az Európai Parlament véleményezte a
Bizottság konvergencia-jelentését és ajánlását, majd május elsején a Pénzügyminiszterek
Tanácsa mindezek alapján megtette saját javaslatát az első körben résztvevő
országok köréről. Május
2-án reggel a Parlament plenáris ülése másodszor is, immár végső
javaslatot tett saját Gazdasági és Monetáris Bizottságának szóbeli előterjesztése
alapján, a pénzügyminiszterek javaslatának ismeretében. Délután a rendkívüli
Európai Tanács a konvergencia-jelentések alapján úgy vélte, hogy a
konvergencia-kritériumokat dinamikusan értelmezve 11 ország – Ausztria,
Belgium, Finnország, Franciaország, Hollandia, Írország, Luxemburg, Németország,
Olaszország, Portugália és Spanyolország – teljesítette a közös pénz
1999. január elsején való bevezetéséhez szükséges feltételeket.
Nagy-Britannia és Dánia a Maastrichti Szerződésből fakadó jogával élve
egyelőre nem kívánják bevezetni a közös pénzt. Svédország számára
ugyan nincs biztosítva a kimaradás joga, de mivel a svédek nem vettek részt
az árfolyamrendszerben, formálisan nem teljesítették a maastrichti kritériumokat,
így Svédországban sem került bevezetésre a közös európai valuta. Görögország
mind az infláció, mind a hosszú távú kamatlábak, mind a költségvetési
deficit tekintetében túllépte a megengedett határértéket. A döntés
mindenképpen történelmi jelentőségű a Közösség történetében, hiszen
először alakult ki a “többsebességes Európa”, amikor a tagállamok egy
csoportja szorosabb integrációt valósít meg, mint a többiek. A
kihívást valójában az államadósság arányának megítélése jelentette,
ezt a feltételt ugyanis csak Németország és Franciaország teljesítette, de
a dinamikus értelmezés következtében elegendő volt az adósságállomány
folyamatos csökkenéséről bizonyságot adni. Az árfolyam-spekulálások
elkerülése érdekében megállapodás született arról, hogy az akkor érvényben
levő kétoldalú közép-árfolyamok képezik majd az alapját a december 31-én
megállapításra kerülő, visszafordíthatatlanul rögzített kereszt-árfolyamoknak.
Május
2-án a pénzügyminiszterek megállapodtak abban is, hogy az euró árfolyama
milyen módon kerül rögzítésre, megtörtént az ECB és a ESCB felállítása,
a pénzcseréhez szükséges törvényi keretek és módosítások elfogadása.
Ekkor kezdődött az euró bankjegyek és -érmék nyomása és elindult az új
információs-kommunikációs kampány, amelynek célja a pénzcserére való
felkészülés elősegítése volt, különös tekintettel a pénzügyi és
bankszektorra. Brüsszelben hosszas huzavona után sikerült megállapodni az
Európai Központi Bank vezetőjének személyéről, így először a Európai
Monetáris Intézet eddigi vezetője, a holland Wim Duisenberg látja el a
posztot, akit (a posztért folytatott versengésben riválisa) a francia
jegybank kormányzója, Jean-Claude Trichet követ majd. A javaslat a tagállamok
(elsősorban Németország és Franciaország) közötti sajátos kompromisszum
eredménye: ha már Frankfurt lett az ECB székhelye, illendő lett volna
francia elnököt választani az élére, így azonban csak az eredetileg nyolc
évre kinevezett elnök úriemberségére van bízva, hogy félidőben átadja
helyét utódjának. Az intézmény maga, azaz az ECB és a többi tagállam
jegybankjai által alkotott ESCB 1998. június elsejével kezdte meg működését,
és ezzel egyidőben az EMI beteljesítette küldetését és felszámolásra
került. Az ECB/ESCB mindenek előtt a stabilitás megőrzését hivatott biztosítani,
de feladata az egységes monetáris politika meghatározása és kialakítása,
az árfolyam-politika, a tagállamok nemzetközi tartalékainak őrzése és
kezelése, valamint a pénzforgalmi rendszer működésének biztosítása. Az
ESCB-ben természetesen részt vesznek az EMU harmadik szakaszából egyelőre
kimaradó országok jegybankjai is, noha természetesen nem ugyanolyan jogkörrel
és kötelezettségekkel, mint az euró-övezet jegybankjai. Cserébe viszont
egyelőre szuverénen dönthetnek monetáris és árfolyamon-politikájukról. 1999.
január elsején 11 tagállam részvételével kezdetét vette a Gazdasági és
Monetáris Unió harmadik szakasza, azonban az euró-zónán egyelőre kívül
rekedt országok számára folyamatosan fennáll a lehetőség, hogy
csatlakozzanak. A csatlakozásról való döntés alapját az évente ismétlődő
konvergencia-jelentések adják, melyek évről évre felülvizsgálják az
adott ország gazdaságának állapotát a konvergencia-kritériumok alapján.
Az elkövetkező években várhatóan mind a négy kimaradó csatlakozni fog az
euró-övezethez, Görögország már 2001-től szeretné ezt megtenni. Hetényi Géza, Hünlich Csilla, Mocsáry Péter [Változó Világ 35.] |
|
|
Beszélgetések az Új Kertben :: Poesis :: Emberhit :: Változó Világ Mozgalom
Nyitó oldal :: Olvasószolgálat :: Pályázatok :: Impresszum
Az oldal tartalma a Változó Világ Internetportál Tartalomkezelési szabályzatának felel meg, és eszerint használható fel (GFDL-közeli feltételek). 1988-2010 |